Készült: 2024.04.26.10:26:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

314. ülésnap (2013.10.22.), 12. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Igyekszem az ön által elmondottak minden részére reagálni. A korábbi felszólalásomban idézett jogszabályok, ajánlások egy része Európa tanácsi dokumentum, és Ukrajna is az Európa Tanács tagja. Az uniós dokumentumok vagy a kétoldalú megállapodások nem vonatkoznak rá, de a különböző Európa tanácsi ajánlások, irányelvek egyértelműen igen. Tehát az ottani közigazgatás szerkezete nem irányulhat a kisebbség, a magyarság széttagolására. Ukrajna esetében ez azért komplexebb, nehezebb és összetettebb probléma, mert ott óriási orosz kisebbség is él, és amilyen jogosítványokat adnak az ukrajnai magyaroknak, annak a körülbelül 150 ezer honfitársunknak, ugyanannyit kell adjanak a többmilliós oroszságnak is. Éppen ezért az ukrán belpolitikai térben ez egy bonyolultabb probléma.

Valóban, ahogy ön is mondta, fontos a kárpátaljai magyarok támogatása. Én három héttel ezelőtt voltam ott egy kétnapos úton - ezt bizonyára említették is -, és úgy láttam, elsősorban nem a szegénység jelent óriási nehézséget a kárpátaljai magyaroknak, hanem a teljes mértékben kiszámíthatatlan viszonyok, a betartatlan törvények, a mindent elárasztó korrupció teszi teljesen reménytelenné az ottani magyar intézmények működését és a hétköznapi életet. Nyilván ön is hallott extrém példákat arról, hogy miként zajlanak ott a közállapotok. Sok területen nem is működnek a jogszabályok. A legabszurdabbak egyike az volt, amikor a nyelvtörvény érvényesítésére írt levelet az ottani egyik magyar érdekképviseleti vezető, és csak annyit írtak vissza neki, hogy az ottani parlamentben elfogadott törvény helyi alkalmazása most éppen nem időszerű, éppen ezért azt a törvényt nem alkalmazzák, amelyik a magyarok jogait biztosítaná.

(9.30)

Tehát semmifajta magyar nemzetiségi intézményt és semmifajta egyházi intézményt az ukrán állam nem finanszíroz, éppen ezért volt fontos, ahogy ön is mondta, a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, hiszen azon keresztül egy 17 éve működő intézmény stabilitását tudtuk biztosítani, és szépen épül is, bővül is. Ahogy néztem az önök úti beszámolóját, ott is voltak a felújítás további részeiről még fényképek. Ehhez egy 500 millió forintos fejlesztési támogatást nyújt a magyar kormány, ezen túlmenően a nagyberegi református kollégiumra adtunk 140 millió forint támogatást, szintén a técsői református líceumra, a viski református óvodára, a tiszaújlaki magyar tannyelvű iskolára, a Munkácsi Szent István Líceumra, ez utóbbiban én magam is jártam, a tetőfelújítást tekintettük meg, valamint a keleti partnerség jegyében egymillió dollárt adott Magyarország, egymilliót pedig Ukrajna, és ebből valósultak meg közös projektek, összesen 75 kárpátaljai magyar oktatási és kulturális intézmény újult meg. Valóban, már sokan arra törekednek, hogy ha egy kicsit is tudnak magyarul, akkor igyekeznek magyar intézménybe íratni a gyerekeiket, akár óvodáról, akár iskoláról legyen szó.

Tehát Kárpátalján azért ez a fajta nemzetpolitika meghozta az eredményeit, és ki-ki a magyar kötődéseit igyekszik újra feltárni, annak ellenére, hogy nyilván, mint tudjuk, Ukrajna a kettős állampolgárságot tiltja, tehát az ilyesfajta jogi lépéseknek igen-igen súlyos következménye lehet adott esetben, ha a belpolitika éppen abba az irányba fordul. Fontos a magyar támogatások szempontjából, hogy minél inkább koncentráltan tudjunk egy-egy, a nemzet számára fontos ügyből kifolyólag sok-sok embert támogatni Kárpátalján, és ezáltal valamelyest anyagi és jogi védelmet is biztosítani a számukra, hiszen nagyon-nagyon nehéz körülmények között vállalják ezt a tevékenységet.

Magyarország és Ukrajna között folyamatos a párbeszéd a vegyes bizottságokban, a magyar és ukrán kisebbségi vegyes bizottságban. Pontosan azoknak a kérdéseknek, amelyeket a képviselő úr is említett, és amelyeket még én is felsorolok, a nem egyenlő megítélése váltotta azt ki, hogy a legutóbbi jegyzőkönyv jóváhagyásánál Magyarország nem volt hajlandó olyasfajta jegyzőkönyvet aláírni, amit az ukrán fél szeretett volna, és a vegyes bizottság történetében először nem került aláírásra a megbeszélés, az egyeztetés után a vegyes bizottsági jegyzőkönyv.

Nekünk fontos tehát a nyelvtörvény betartatása, amely, ha tényleg be is lenne tartva Ukrajnában, nem csak elfogadva a parlamenti kampányban, nyilván az orosz szavazók felé tett gesztusként, akkor jelentősen javítaná az ottani magyarság állapotát. Fontos nekünk nyilván az, hogy az adminisztrációban a magyar többségű területeken arányaiban megjelenjenek a magyarok is a közigazgatás rendszerén belül. Fontos nemcsak a tiszamelléki járásnak a kialakítása és az ahhoz kapcsolódó választókerület, amit a képviselő úr is említett, hanem az ehhez kapcsolódó ottani tankerületnek a kialakítása is. Magyarország minden fórumon felvetette ezeket a kérdéseket, ezek elfogadásának a hiányában nem írtuk alá a vegyes bizottsági jegyzőkönyvet, és minden, nemcsak kétoldalú, de többoldalú tárgyaláson is (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) ezeket a feltételeket mindig meg fogjuk ismételni az ottani magyar kisebbség, nemzetiség érdekében.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai