Felszólalás adatai
236. ülésnap (2005.06.13.), 173. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Arató Gergely (MSZP) |
Beosztás | oktatási minisztériumi politikai államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | kérdés megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 2:15 |
Felszólalások: Előző 173 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
ARATÓ GERGELY oktatási minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Közoktatás-fejlesztési stratégiánk egyik fontos része az, hogy a különböző speciális helyzetben lévő gyerekek számára lehetőség szerint biztosítsuk az integrált nevelés lehetőségét azok miatt a pedagógiai okok miatt, amelyeket a képviselő asszony is említett.
Azonban van két feltétele annak, hogy az integrált nevelés megvalósulhasson. Az egyik ezek közül az, hogy a tanulói képességet vizsgáló szakértői bizottságok a tanulót erre alkalmasnak találják, a másik pedig az iskolákra vonatkozik, hogy magának az iskolának is alkalmasnak kell lennie pedagógiai eszközrendszerében, felkészültségében arra, hogy ezekkel a gyerekekkel foglalkozzon.
Ami az ön által említett értelmileg középsúlyosan akadályozott diákokat érinti, az ő esetükben a számok is azt mutatják, amit ön is említett, hogy nagy részük esetében nem indokolt az integráltan való nevelés. A közel ötezer érintett tanulóból mindössze 240 tanuló vesz részt integrált nevelési formában, ez körülbelül 5 százaléka a tanulóknak; miközben egyébként ez az arány a speciális nevelésre szoruló tanulók esetében általánosságban körülbelül egyharmados arányt jelent.
Azt kell mondanom, hogy a közoktatási törvény alapján azoknak a diákoknak, akik nem nevelhetőek integráltan, a fogyatékosság típusának megfelelő osztálytagozatot, intézményt kell létesíteni, és ennek keretében kell megoldani a nevelésüket-oktatásukat. A középsúlyosan értelmileg akadályozott tanulók esetében kiemelten is szerepel a közoktatási törvényben, hogy iskolai nevelésük-oktatásuk egésze az egészségügyi és pedagógiai rehabilitációt kell hogy szolgálja az 52. § (6) bekezdésében.
Összefoglalva tehát, képviselő asszony, az a célunk, hogy minden tanuló a saját képességeinek megfelelő legjobb lehetőségeket kapja, ha van rá mód, akkor az integráció keretében, ha nincs rá mód, akkor pedig olyan speciális intézményben, amely a tanulók fejlődését a lehető legjobban biztosítja. Ehhez kívánjuk megteremteni a szakmai, technikai, pedagógiai feltételeket.
Köszönöm szépen a figyelmet.
Felszólalások: Előző 173 Következő Ülésnap adatai