Készült: 2024.09.24.15:02:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

185. ülésnap (2004.11.15.),  217-227. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 23:18


Felszólalások:   217   217-227   227-243      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Kérdezem képviselőtársaimat, ki kíván felszólalni. (Senki sem jelentkezik.) Senki nem jelezte felszólalási szándékát.

Bejelentem, hogy módosító javaslat nem érkezett, ezért az együttes általános vitát lezárom. Részletes vitára nem kerül sor, a törvényjavaslatok elfogadásáról döntünk. Kérdezem, van-e ezzel kapcsolatban valakinek észrevétele. (Senki sem jelentkezik.) Senki nem jelzett észrevételt. A határozathozatal következik.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a T/12491. számon előterjesztett törvényjavaslatot. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 330 igen szavazattal, nem és tartózkodó szavazat nélkül az előterjesztést elfogadta.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a T/12492. számon előterjesztett törvényjavaslatot. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 327 igen, 1 nem szavazattal, tartózkodó szavazat nélkül az előterjesztést elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Most a személyi javaslatok megtárgyalására kerül sor.

Emlékeztetem önöket, hogy az Országgyűlés elnöke a mai napon az ülés kezdetén bejelentette a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportjának újbóli megalakulását. A rádiózásról és televíziózásról szóló törvény 37. § (1) bekezdés h) pontja alapján a képviselőcsoport megszűnésével az Országos Rádió és Televízió Testület a frakció által jelölt tagjának megbízatása megszűnt. Az újra megalakult frakció a törvény 33. § (4) bekezdése alapján Wéber János urat jelölte a testület tagjának. Képviselőtársaim kézhez kapták az Országgyűlés elnökének H/12657. számú döntési javaslatát, valamint a jelölt önéletrajzát.

(19.20)

Tisztelt Országgyűlés! Tájékoztatom önöket, hogy a jelölt nyilatkozott arról, hogy vele szemben összeférhetetlenség nem áll fenn, a kulturális bizottság meghallgatta, és kinevezését támogatta.

Felhívom figyelmüket, hogy a törvény 33. § (1) bekezdése alapján az ORTT-tag megválasztásához a képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, megválasztja-e az ORTT tagjának Wéber Jánost. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés Wéber Jánost 313 igen szavazattal, nem szavazat nélkül és 1 tartózkodás mellett megválasztotta. (Taps az MSZP, a Fidesz és az MDF soraiban.)

Tisztelt Országgyűlés! Bejelentem, hogy Wéber János úr megválasztásával a testület létszáma öt főre kiegészült. A megválasztott ORTT-tagnak az Országgyűlés és a magam nevében sok sikert, jó munkát kívánok.

Tisztelt Képviselőtársaim! Most bizottsági tagcserére tett javaslatokról döntünk. Az Országgyűlés elnöke a Házszabály 19. § (2) bekezdés g) pontjának megfelelően személyi javaslatot terjesztett elő. Azt kezdeményezi, hogy az Országgyűlés a költségvetési bizottságba Balogh László helyett Sisák Imrét, az ügyrendi bizottságba Pál Tibor helyett Keleti Györgyöt válassza meg a bizottság tagjává.

Kérdezem az Országgyűlést, egyetért-e a személyi javaslattal. Kérem, szavazzanak! (Szavazás. - Moraj.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a személyi javaslatot 194 igen szavazattal, nem és tartózkodó szavazat nélkül elfogadta.

Engedjék meg, képviselőtársaim, hogy az Országgyűlés és a magam nevében a megválasztott bizottsági tagoknak sikeres, jó munkát kívánjak. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)

Tisztelt Képviselőtársaim! A határozathozatalok végére értünk. A további napirendi pontok tárgyalása előtt kettő perc technikai szünetet rendelek el. (Rövid szünet.)

Tisztelt Képviselőtársaim! Folytatjuk munkánkat. Soron következik a miniszterek feladat- és hatáskörének változtatásával összefüggésben szükséges törvénymódosításokról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig.

Az előterjesztést T/12493. számon, a bizottságok ajánlásait pedig T/12493/2-8. számokon kapták kézhez.

Megadom a szót Baja Ferenc államtitkár úrnak, a napirendi pont előadójának, 15 perces időkeretben.

DR. BAJA FERENC, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára, a napirendi pont előadója: Elnök Asszony! (Folyamatos zaj. - Az elnök csenget.) Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! A Magyar Köztársaság minisztériumainak felsorolásáról szóló 2002. évi XI. törvény módosítása a 2004. évi törvény október 27-i hatálybalépése okán egy technikai jellegű módosítás keretei között kerül most végleges beterjesztésre. Lényegét tekintve az új kormány megalakulása után a miniszterek felsorolásáról szóló törvény tárgyalása során jelezte a kormány, hogy bizonyos technikai módosításokat egy egységes csomag keretei között fog a tisztelt Ház elé terjeszteni, ezt a jelen alkalommal megtesszük.

Lényegét tekintve tehát kifejezetten csak olyan technikai módosításokról van szó, amelyek lehetővé teszik azt, hogy a miniszterek feladat- és hatáskörei az ágazati törvényekbe pontosan legyenek átvezetve. Ezt a csomagot a bizottságok megtárgyalták, támogatásáról a bizottságok biztosították, ezért kérem a tisztelt Házat, hogy vitassa meg, és a későbbiekben fogadja el azért, hogy precízebben és hatékonyabban működhessen a kormány.

Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Köszönöm, hogy meghallgattak. Kérem a Ház tárgyalását.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Megadom a szót Kékesi Tibornak, a költségvetési bizottság előadójának, ötperces időkeretben.

KÉKESI TIBOR, a költségvetési és pénzügyi bizottság előadója: Elnök Asszony! Köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! Az októberi kormányváltást követő időszakban a megalakult új kormány személyi összetételében és struktúrájában is megváltozott. A szerkezet változását már egy korábbi jogszabállyal, a minisztériumok felsorolásáról szóló jogszabállyal követte a parlament, ennek megfelelően egyes területek új minisztériumokhoz kerültek, egyes minisztériumok bővebb feladatkört kaptak, az alájuk tartozó szervezetek, feladatok megváltoztak.

A feladat változását követően értelemszerűen automatikusan igazodtak a miniszteri feladatot ellátó személyek feladatának és a hatáskörének a változásai is, ugyanakkor vannak nem automatikusan, nem a korábbi jogszabályból logikusan levezethető feladatok, amelyeket egyértelműen hozzá kell rendelni a feladatot ellátó miniszterhez. Erről szól a jelenlegi jogszabály, amely nem alapít, nem hoz létre új feladatkört, új hatáskört, csak bizonyos, a korábbi struktúrából logikailag nem levezethető feladatokat, tulajdonosi, képviseleti jogosultságokat, hatásköröket rendel most már egyértelműen a különféle országos hatáskörű szervek vezetőihez, illetve minisztereihez.

A költségvetési és pénzügyi bizottság is teljesen technikai jellegű jogszabálynak, de szükséges jogszabálynak minősítette az előttünk fekvő tervezetet, ezért a bizottság többsége támogatásra alkalmasnak, általános vitára megfelelőnek találta, és ajánlja ilyen értelemben az Országgyűlésnek elfogadásra.

Köszönöm a figyelmet, köszönöm a szót. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Most az egyes képviselői felszólalásokra kerül sor, 10-10 perces időkeretben. Írásban előre jelentkezett két képviselőtársunk, Mikes Éva és Csáky András.

Először megadom a szót Mikes Éva képviselő asszonynak, a Fidesz képviselőcsoportjából.

DR. MIKES ÉVA (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! A 2002. évi XI. törvényt módosító, 2004-ben újraalkotott törvény a minisztériumok feladatairól és hatásköreiről hatályba lépett, és az előttünk fekvő előterjesztés szándékai és az előterjesztők szerint ennek a konzekvenciáit óhajtja végigvinni egyes törvényeken, vagyis tisztázza azt, hogy mely hatáskörök és mely feladatok az új minisztériumi struktúra szerint hogyan oszlanak meg a miniszterek között.

 

(19.30)

Szeretném azt előrebocsátani, hogy véleményünk szerint és a Ház szokásjoga szerint is - amit mi szeretnénk tartani - ez mindenképpen a kormányzók felelőssége, a kormányalkotók felelőssége, noha ezzel kapcsolatban természetesen számos meglátásunk lenne. A bizottsági üléseken is az volt az álláspontunk, hogy e tekintetben kritikánkat, véleményünket ugyan elmondhatjuk és hangoztathatjuk, de semmiképpen nem óhajtjuk és nem is feladatunk átvenni ennek felelősségét. Ebből következően ugyanúgy, ahogy a minisztériumi struktúra megalkotása, az ezzel kapcsolatos feladatok és hatáskörök megalkotása is a mindenkori kormányzatot alkotó pártok, illetve frakciók felelőssége.

Ebből következően csak néhány pontra szeretnék rámutatni, amely hosszabb vitát is indukálhatna, de az előbb kifejtettek miatt ennek különösebb értelmét nem látjuk és nem látom. Szeretnék rámutatni az Ifjúsági és Sportminisztérium megszűnésével, megszüntetésével kapcsolatos, egyébként nemcsak politikai, hanem szakmai jellegű vitákra is, és szeretnék arra rámutatni, hogy az ilyen módon hatásában, jelentőségében lecsökkent érdekképviselete ezeknek a területeknek, akár mondhatnánk azt is, hogy máris tetten érhető ebben a költségvetésben, ahol is jelentősen, mintegy kétharmadára csökkent le a sporttámogatás.

Szeretném azért még azt az elvi tételt is leszögezni, hogy az ilyen módon, ennek részben jogutódjaként megalakult Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium véleményünk szerint egy meglehetősen szerencsétlen sorba foglalja az ifjúsági ügyeket, hiszen ez a felsorolás azt sugalmazza, mintha az ifjúsági ügyek valamifajta megoldandó problémát jelentenének, noha az ifjúság ügyei egyértelműen lehetőséget, esélyt jelentenek. Tehát azt gondoljuk, hogy ez semmiképpen nem szerencsés feladatcsokor.

Célszerű rámutatni arra, amit már megtettünk máskor is, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, az európai ügyekért felelős miniszter, illetve annak munkaszervezete, valamint a regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter, illetve annak munkaszervezete tekintetében természetesen nem állítom azt, hogy nem bogozható ki, milyen viszonyrendszerek vannak, hiszen most már a kormányalakítás vagy a kormány-újjáalakítás pillanatához képest kezünkben vannak bizonyos hatásköri listák és feladatfelsorolások, mégis azt kell mondjam, hogy szerencsésebb lenne, ha kevesebb szereplő birkózna ezen a területen. Ezt már kifejtettem máskor és máshol is, hogy nem az adott területen szerepet vállaló miniszterek, illetve államtitkárok száma szokta azt meghatározni, hogy igazgatási szempontból megfelelő hierarchiában és megfelelő módon vannak-e elhelyezve a hatás- és feladatkörök. Nem állom meg, hogy itt ne tegyem azt hozzá, hogy amikor ezt a bizonyos 2002. évi XI. törvényt tárgyaltuk, 2002 nyarán, akkor a vitában visszakereshető módon önök egy egészen másfajta irányban óhajtottak többféle feladatot és hatáskört a területfejlesztésben módosítani, illetve újraalkotni, aminek a nyomát nem leljük, de természetesen ez is az önök felelőssége.

Nem szaporítván tovább a szót ilyen késői órán, és a kétségeinket a továbbiakban nem részletezvén - hiszen ennek túl sok értelmét nem látjuk -, szeretném előrebocsátani, hogy módosító indítványt nem áll szándékunkban beadni az imént kifejtettek miatt, és ugyanúgy az imént kifejtettek miatt a törvény elfogadásakor frakciónk tartózkodni fog.

Köszönöm. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megadom a szót Gémesi György képviselő úrnak, a Magyar Demokrata Fórumból.

DR. GÉMESI GYÖRGY (MDF): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Ennek a törvényjavaslatnak a tárgyalása tulajdonképpen követi az előző törvény megszavazását, aminek eredményeképpen néhány módosítás került megszavazásra ezen a területen. Kettőhöz szólnék hozzá, ami elég érdekes, hiszen az egészségügyi és a családügyi minisztérium összevonására került sor a 2002-es választások után az új kormány felállása alkalmából, és lám, lám, két év múlva ezek a területek újra szétválnak, tehát nem is volt azért annyira rossz az a korábbi négy év alatt ilyen formában működtetett két minisztérium.

Nagyon nagy a felelőssége a kormánynak abban is, hogy egy-egy ilyen változás, ami két év után következik be, milyen hatással van a mögöttes intézményi struktúra, hiszen nemcsak a felső szinten, a miniszter feladat- és hatásköre vagy a minisztériumban meglévő feladat- és hatáskörök változnak, hanem nyilván ennek megfelelően az egész mögöttes intézményi struktúra komoly munkában van, és komoly feladat elé van állítva akkor, amikor egy ilyen változás bekövetkezik.

A Magyar Demokrata Fórum számára az egyik legfájóbb dolog a Sportminisztérium megszűnése - ezt korábban is elmondtuk -, mert egész egyszerűen érhetetlen számunkra az, hogy a miniszterelnök úr miniszter korában azt mondta, hogy ennek a minisztériumnak a megszüntetése kifejezetten káros az egész magyar sportra, politikailag is hibás döntés lenne. Mondta ezt egyébként az olimpia nyitónapján; majd utána, az olimpia végeztével, miniszterelnökké megválasztása után egy ilyen előterjesztéshez asszisztál.

Egész egyszerűen elfogadhatatlan, érthetetlen számunkra ez a 180 fokos fordulat, annál is inkább, mert nemcsak a miniszterelnök szavahihetősége kérdőjeleződik meg, hanem egész egyszerűen leértékelődik az egész magyar sport, leértékelődik államtitkári szintre. Nem mintha Ábrahám Attila államtitkár úrral mint volt sportolóval bármiféle gond lenne, mégis gondolják el azokat a sportolókat, akiknek a sportágát, az egyik legerősebb és húzóágazatot Magyarországon eddig miniszteri rangban képviselte valaki a kormányban! Egyébként elég szépen látszik a most tárgyalandó költségvetés kapcsán ennek a területnek a leértékelődése, a visszalépése, hiszen 4 milliárd forinttal kevesebb állami támogatásban részesül a magyar sport, és ott tartunk már, hogy a lekopasztott, kivéreztetett önkormányzati szféra többet szán a magyar sportra, kétszer annyit szán a magyar sportra, mint a megítélésünk szerint azért felelős magyar kormányzat. Nem jó ez, mert amikor a befektetőkkel, illetve a szponzorokkal való tárgyalás során megjegyzik azt, hogy nem kelletek ti a kormánynak sem, nagyon nehéz indokot találni arra, hogy miért és milyen formában támogassák a magyar sportot. Az sem jó érzés a magyar sportolóknak, hogy amikor egy-egy versenyen a miniszterelnök, illetve a sportminiszter adta át az eddigiek során a díjakat egy-egy nagy nemzetközi megmérettetés után, ma már nem ez fog történni. Igenis van ennek egy erkölcsi vonzata is, aminek az üzenete nagyon rossz az egész magyar sporttársadalomban.

Nem tudjuk már megakadályozni ezt a dolgot, hiszen eldőltek ezek a kérdések. Az elmúlt két-három hétben számos olyan negatív élményem volt, ami ennek a döntésnek a következménye. Elkeseredett és kifáradt az egész magyar sporttársadalom. Nemcsak pénzügyileg van háttérbe szorítva, és ha úgy tetszik, megkopasztva, hanem egész egyszerűen nem érdekel senkit a kommunikáción, a reklámon, a propagandán kívül. Én személyesen ott voltam az athéni olimpián, a miniszterelnök úr is ott volt. Akkor úgy véltem egyébként, mint ha a szemében is csillogott volna valami, amikor a magyar sportolók eredményeit láttuk és tapasztalhattuk. Aztán ez a 180 fokos fordulat hidegzuhanyként érte az egész magyar sporttársadalmat.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Pontosan ezért - függetlenül attól, hogy ez egy szakmai javaslat, függetlenül attól, hogy itt a feladat- és hatáskörök szétosztása valóban egy technikai módosítást jelent -, engedjék meg, hogy a Magyar Demokrata Fórum ragaszkodjon ahhoz, hogy nem támogatjuk, nem fogjuk támogatni ennek a törvénynek a megalkotását, mert egész egyszerűen olyan mély sebeket, fájdalmat és olyan károkat okozott bizonyos területeken - maga a miniszterelnök úr mondta egyébként miniszter korában, hogy károkat okoz -, hogy azt gondolom, nem lenne illő és nem lenne korrekt egy ellenzéki pártként ennek a törvénynek a módosítását támogatni. Egyébként valóban a kormány felelőssége, hogyan osztja meg a feladatokat és a hatásköröket, lelke rajta, nyilván neki kell majd elszámolni ezzel kapcsolatosan az érintett területekkel, illetve nyilván a választópolgárok előtt.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Képviselőtársaim! Megkérdezem, kíván-e még valaki felszólalni. (Nincs jelzés.) Nem jelezte senki felszólalási szándékát.

Megadom a szót Baja Ferenc államtitkár úrnak.

DR. BAJA FERENC, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Kifejezetten azzal a szándékkal, hogy egyrészt a Ház idejét spóroljam, másrészt pedig, hogy tárgyszerűen a jelenlegi előterjesztés keretei között maradjak, a magam részéről és a kormány nevében a minisztériumok felsorolásáról szóló törvénymódosítás vitáját újrakezdeni nem kívánom. Annál inkább nem kívánom, mert mindkét képviselőtársam jelezte, hogy ez a kormányzat felelőssége, ebben az értelemben ezt a felelősséget természetesen vállalnunk kell. Én akceptálom, hogy ezeket a problémákat ebben a vitában is a nyilvánosság számára a képviselőtársaink megjelenítették, ugyanakkor örömmel hallgattam azt, hogy ez valóban kormányzati felelősség, valamint azt is örömmel hallottam, hogy a technikai jellegű szabályozásnak egyébként másfajta szakmai alternatíváját a felszólalók nem adták. Ezért természetesen mi a javaslatunkat fönntartjuk, azt pedig tudomásul fogjuk venni, hogy nem a technikai problémákkal, hanem az alapjavaslatokkal volt problémájuk a képviselőknek. Ezért a hozzászólásokat megköszönöm, a javaslatot fenntartom, elnök asszony. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(19.40)

ELNÖK: Köszönöm. Képviselőtársaim, a vitát lezárom. A benyújtott módosító javaslatokra figyelemmel a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára várhatóan a következő ülésünkön kerül sor.

Az elfogadott Házszabálytól való eltérésnek megfelelően most soron következik az Európai Unió irányítása alatt végrehajtott balkáni katonai békefenntartó művelethez történő magyar hozzájárulásról szóló országgyűlési határozati javaslat együttes, összevont általános és részletes vitája. Az előterjesztést H/12495. számon kapták kézhez.

Megadom a szót Juhász Ferenc honvédelmi miniszter úrnak.




Felszólalások:   217   217-227   227-243      Ülésnap adatai