Készült: 2024.04.29.05:30:03 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

223. ülésnap (2005.05.10.), 26. felszólalás
Felszólaló Dióssy Gábor
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 12:39


Felszólalások:  Előző  26  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A két évvel ezelőtt elfogadott, földgázellátásról szóló 2003. évi XLII. törvény új alapokra helyzete a magyar földgázellátás addigi rendszerét. Teljesítette az Európai Unió által megfogalmazott azon követelményeket, amelyek biztosítják a gáziparban kialakuló piaci verseny jogi helyzetét, illetve megfelelő védelmet nyújtanak a fogyasztók részére.

(10.30)

A földgáztörvény hatálybalépését követően az Európai Unióban elfogadták a földgáz belső piacára vonatkozó, közös szabályokról szóló 2003/55. számú irányelvet. Az irányelv alapvető célja a fogyasztók fokozott védelme mellett továbbra is a versenyhelyzet biztosítása az európai földgázpiacon, annak érdekében, hogy javuljon az Európai Unió versenyképessége. Az Európai Bizottság az irányelv hatálybalépését követően, 2004 őszén 18 tagállamot szólított fel arra, hogy a még nem teljesített harmonizációs kötelezettségüknek tegyenek eleget, majd ezt követően 10 tagállammal szemben indított eljárást. Magyarország nem volt ezen tagállamok között.

A Bizottság 2005 januárjában kiadott jelentésében kedvező képet mutatott be a magyar energiapiac megnyitásáról. Az újonnan csatlakozott 10 tagállamban Magyarországon a második legnagyobb a szabadpiacról földgázt vételezők aránya. Ez az arány a földgázpiacon vételezők számára éves szinten mintegy 3-3,5 milliárd forint árelőnyt jelent. A bizottsági jelentés egyéb mutatók tekintetében is jó, illetve átlagos kategóriába sorolja Magyarországot.

Az irányelv korábbi tervezetei és a végleges változat közötti különbséget a földgáztörvény 2003. évi jogalkotási folyamatában az időeltolódás következtében sajnos nem tudtuk figyelembe venni. Az önök előtt lévő módosítási javaslat alapvetően ezen új, hatályos európai uniós normának való minél teljesebb megfelelést igyekszik biztosítani.

Amint az már a villamos energiáról szóló törvénymódosítási javaslattal összefüggésben is elhangzott, a földgáztörvény mostani módosítási javaslata sem jelent modellváltást a gázipari szektorban. Nem változtatja meg az iparági szereplők és a fogyasztók eddig helyzetét alapvetően. A módosítás ebben az esetben is elsősorban a szabályozás pontosítását, illetve a földgázpiac megnyitása óta eltelt időszak tapasztalatai alapján felmerült, a piaci működést jobban elősegítő jogalkalmazás megkönnyítését szolgálja.

Az európai uniós irányelvvel összhangban a javaslat alapvető szempontként fogalmazza meg a fogyasztóvédelmi követelmények minél teljesebb érvényre juttatását. Így tételesen felsorolásra kerülnek a közüzemi szerződés legfontosabb kötelező tartalmi elemei. Erősödik a fogyasztók tájékoztatáshoz való joga. A tervezet előírja, hogy a szerződéses feltételekben történő változásról, beleértve az árak változását is, illetve a szerződés felmondásához való jogosultságról a szolgáltató köteles az érintett fogyasztókat egyrészt a sajtóban megjelenő, másrészt az ügyfélszolgálati irodákban kifüggesztendő közlemények útján tájékoztatni. A közüzemi szolgáltató köteles továbbá a fogyasztókat közvetlenül, írásban is értesíteni az őket érintő árak és díjak változásáról.

A törvénymódosítás az adatvédelmi törvény rendelkezéseivel összhangban biztosítja azt, hogy az érintett vállalkozások kizárólag a törvényben meghatározott fogyasztói adatokat kezelhessék, és azokat is csak a törvényben meghatározott célból. A beterjesztett módosítási javaslat fontos elvként rögzíti, hogy a jogszabályi feltételek teljesülése esetén azokon a településeken, településrészeken, illetve területeken, ahol van földgázszolgáltatás, minden fogyasztó jogosult a hálózatról földgázt vételezni, illetve megfelelő minőségű földgázellátásban részesülni.

A jelenlegi törvény nem szabályozza az egybefüggő telephelyen üzemelő azon vezetékek működtetését, amelyek olyan fogyasztókat látnak el, akiknek nincs közvetlen kapcsolatuk az együttműködő gázrendszerrel. A törvényjavaslat ezt a hiányosságot pótolja a telephelyi vezetékekre vonatkozó rendelkezések törvénybe iktatásával. Továbbra is alapvető célkitűzés, hogy a fogyasztók földgázellátása közcélú hálózaton keresztül valósuljon meg. A módosítás azonban lehetőséget ad a műszaki, gazdasági vagy egyéb célszerűségi szempontból hagyományosan nem közcélú hálózaton keresztül ellátott fogyasztók, például az ipari parkokon belüli fogyasztók méltánytalan helyzetének rendezésére.

Ennek megfelelően a telephelyi vezeték üzemeltetője egyszerűsített eljárás keretében engedélyt kérhet a vezeték működtetésére. Amennyiben ezzel a jogával nem él, a vezetékről földgázt vételező fogyasztók kezdeményezhetik ugyanezt a hivatalnál, amelynek révén a hatóság felügyeleti, ellenőrzési hatásköre erre a vezetékfajtára is kiterjed. Jelenleg minden, nem háztartási fogyasztó feljogosított fogyasztónak minősül. 2007. július 1-jétől ez a korlát is megszűnik, azaz egységesen minden fogyasztó feljogosított fogyasztóvá válik, és szabadon vásárolhat földgázt.

Az említett alapvető célok teljesülése érdekében a tervezet megkönnyíti a fogyasztók közüzemből való kilépésének feltételeit. A hatályos törvény szerint a fogyasztónak a tárgyév március 31-ig kell bejelentenie kilépési szándékát, és a tárgyév október 1-jétől kezdhet el a szabadpiacon földgázt vételezni. A módosítás értelmében a fogyasztó a közüzemi szerződését - eltérő megállapodás hiányában - a bejelentést követő 4. hónap első napjára mondhatja fel. Rendelkezik ugyanakkor arról is, hogy ha a fogyasztó kilép a versenypiacra, akkor ugyanolyan földgázteljesítményre jogosult, mint amilyen őt a közüzemben megillette.

A fogyasztó piacra lépésének költségét kívánjuk csökkenteni azáltal, hogy a versenypiacon történő földgáz vételezéséhez szükséges fogyasztásmérő berendezés költsége a felszerelésért felelős hálózati engedélyest terhelné. Kiemelném a fogyasztói érdekeket jelentősen érintő azon új rendelkezést, amely lehetőséget biztosít a feljogosított fogyasztó számára a versenypiacról a közüzemi fogyasztói körbe történő visszatérésre. Az erre vonatkozó szerződést az érintett közüzemi szolgáltatónak a fogyasztói bejelentést követő év július 1-jei hatállyal kell megkötnie abban az esetben, ha a visszatérni szándékozó fogyasztó ellátásához szükséges kapacitás rendelkezésre áll. Amennyiben pedig a feljogosított fogyasztó gázellátása lehetetlenné válik, akkor soron kívül is kezdeményezheti az illetékes közüzemi szolgáltatónál a közüzemi fogyasztói körbe történő visszatérést.

A törvénymódosítás lehetővé teszi, hogy új határkeresztező szállítóvezeték, illetve föld alatti tárolók esetében az építtető meghatározott ideig és meghatározott feltételekkel mentesítést kapjon a kötelező hozzáférés biztosítása alól. Ez a rendelkezés a beruházásokat ösztönzi, hiszen az infrastruktúrát létrehozó vállalkozók befektetésének megtérülése ezáltal gyorsabb ütemű lehet. A kötelező hozzáférés biztosítása alóli felmentés azonban időben korlátozott, így az ellátásbiztonsági, illetve a versenyszempontokat figyelembe véve a felmentést biztosító gazdasági és közlekedési miniszter egyedi döntéseket hozhat. Ez a szabályozás várhatóan elősegíti a földgázrendszer szükséges fejlesztését.

A javaslat az EU-irányelvvel összhangban szigorúbb követelményeket állít fel a földgázipari vállalkozások számára. A megfelelő minőségű földgázellátás biztosítása érdekében a módosítás lehetővé teszi a hivatalnak, hogy a földgázhálózatot üzemeltető engedélyesek számára minőségi minimumkövetelményeket írjon elő. Megerősíti a rendszerirányító felelősségét a rendszerirányítás részletes szabályait tartalmazó üzemi és kereskedelmi szabályzat kidolgozása vonatkozásában is.

A törvényjavaslat a verseny tisztaságának biztosítása érdekében az egyes energetikai tevékenységek tekintetében az európai uniós irányelvben szabályozott valamennyi szétválasztási szabályt átveszi. Emellett a rendszer működése szempontjából központi szerepet betöltő rendszerirányító, illetőleg hálózati engedélyesek számára előírja a nem nyilvános információk bizalmas, illetve a nyilvános adatok diszkriminációmentes kezelését.

Az új uniós irányelvvel összhangban kibővül a Magyar Energia Hivatal feladatköre, erősödnek felügyeleti jogkörei, valamint az engedélyesekkel szemben alkalmazható jogkövetkezmények is pontosításra kerülnek. A hivatal a monopoljellegű rendszerirányítási, illetve hálózati tevékenységet folytató engedélyesekkel szemben benyújtott panaszok esetén vitarendező jellegű eljárást folytat le. Ez elősegíti a hálózathoz való szabad hozzáférés jogának érvényesülését, illetőleg hatékony eszköz lehet az esetleges visszaélések megakadályozására.

(10.40)

A hivatal bármilyen jellegű jogsértés esetén hatékony eszközzel rendelkezik annak megszüntetésére és a biztonságos földgázellátás folyamatos fenntartására. Felhatalmazást kap továbbá a földgázpiaci verseny folyamatos figyelemmel kísérésére. Amennyiben a verseny jellemzőinek értékelése során negatív jellemzőket tapasztal, a földgáztörvényben már meglevő, illetve a javaslatban újként szereplő, széles körű jogosítványok állnak rendelkezésére a hatékony verseny elősegítése érdekében.

Végezetül nem elhanyagolható változást jelent a törvényi szabályozásban az, hogy a megújuló energiák termelésének és forgalmazásának elősegítése érdekében a javaslat lehetővé teszi, hogy biogázt, illetve biomasszából származó gázt tápláljanak a földgázrendszerbe abban az esetben, ha e gázok műszaki, illetve környezetvédelmi tulajdonságai azt lehetővé teszik.

Tisztelt Országgyűlés! A tisztelt Ház elé benyújtott T/15819. számú, a földgázellátásról szóló törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat kibővíti a fogyasztók védelmét szolgáló rendelkezéseket, megerősíti a Magyar Energia Hivatal pozícióját a visszaélések megelőzése, illetve visszaszorítása érdekében, elősegíti a szabadpiac hatékony működését, és további fogyasztók részére teszi elérhetőbbé, hogy a gyakorlatban is élhessenek szolgáltatóváltási, új szolgáltató választási jogukkal. Mindezt úgy teszi, hogy a biztonságos földgázellátás fenntartását, a fogyasztók ellátását tekinti elsődlegesnek.

Az elmondottak alapján kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a földgázellátásról szóló törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslatot megvitatni és a kormány szándékait támogatni szíveskedjék.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  26  Következő    Ülésnap adatai