Készült: 2024.09.19.00:30:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

161. ülésnap (2008.10.06.), 20. felszólalás
Felszólaló Dr. Hoffmann Rózsa (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:17


Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HOFFMANN RÓZSA (KDNP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Az oktatás ügye - mind a köz-, mind a felsőoktatás - a nemzet jövőjének jobbításán fáradozó politikusok számára a legfontosabb kérdés kell hogy legyen. A Kereszténydemokrata Néppárt régóta hangoztatott álláspontja ez. Ugyanez a gondolat néhány hónappal ezelőtt megjelent a kormányzati kommunikációban is, amelynek akár örülhetnénk is, ám az intézményrendszer belső állapota nem tükrözi vissza ezt a deklarált kormányzati szándékot. Főiskolai és egyetemi hallgatók és oktatók frusztráltan, bizonytalanságban, a jövő kilátásait nem ismerve élik mindennapjaikat, ami rontja a hangulatukat, és rontja a tanulás színvonalát is.

Mint közismert, a magyar állam csatlakozott a felsőoktatás európai átalakításához, a köznyelvben bolognai folyamatnak nevezett átalakuláshoz. A Kereszténydemokrata Néppárt ugyan nem támogatta a bolognai átállás sietős és generális bevezetését, de ha egyszer már a reform bevezettetett, akkor természetesen figyelemmel kísérjük, különösen annak érdekében, hogy a jövő ifjú értelmisége a lehető legjobb körülmények között tanuljon, és megfelelő színvonalat tudjon elérni.

2006-ban léptek be az egyetemekre és a főiskolákra azok a hallgatók, akik már a kétciklusú felsőoktatásban kezdik meg tanulmányaikat, jövőre végeznek az alapképzésben. Mintegy 30 hallgatót kérdeztünk ki az elmúlt hetekben arról, hogy ki akarja tovább folytatni a tanulmányait - mind a harminc tovább akar menni a mesterfokra. Az okokat firtatva egyértelművé vált, hogy semmi garanciát nem látnak arra, hogy az alapképzésben szerzett diplomájuk konvertálható lesz a munkaerőpiacon, vagyis következik a mesterfok jövő év szeptemberétől, és a problémák itt már kulminálódnak. Ugyanis köztudottan mesterfokot csak olyan esetben lehet indítani, ha azt a Magyar Akkreditációs Bizottság, amelynek tagjait a miniszterelnök úr bízza meg, megadja erre az engedélyt.

Nos, a MAB tevékenysége rendkívül lassú és átláthatatlan. Nem egy olyan akkreditációs beadvány volt a közelmúltban, amelyre mind a két szakértői bírálat egyértelműen pozitív választ adott, tehát engedélyezni javasolta a szak indítását, a MAB plénuma mégis nemet mondott rá. Ilyen esetben érthetően és okkal él az a gyanú az egyetemi szféra munkásaiban, hogy talán szándékosan kedveznek egyes egyetemeknek, intézményeknek, és szándékosan hoznak hátrányos helyzetbe másokat. Ez a bizonytalanság nem kedvez a felsőoktatás helyzetének.

A szakok többsége esetében tehát nincs meg a döntés, miközben jövő évben indulnak ezek a szakok. A felsőoktatási tájékoztatóban pedig meg kell hirdetni, hogy milyen szakokra lehet jelentkezni. A hallgatók jelentős része ma még nem tudja, hogy hogyan, milyen úton, milyen szakon és milyen intézményben kívánja folytatni valamikor megálmodott egyetemi karrierjét.

Fokozza az átláthatatlanság helyzetét a keretszámok körüli bizonytalanság. Mint tudjuk, a felsőoktatási törvény értelmében az államilag finanszírozott induló keretszámok 35 százaléka lesz csak államilag finanszírozott a MAB esetében. Az Oktatási Hivatal előzetesen megadta a keretszámokat, azonban ezek nem nyilvánosak. Nem lehet követni, hogy ezek valóban 35 százalékot jelentenek-e. Az Oktatási Hivatal honlapján erről semmiféle információ nincsen. Azok a főiskolai hallgatók, akik olyan helyre járnak, ahol nincsen mesterszak, nem tudják, hogy az ő 35 százalékuk hová fog kerülni, mi lesz velük. További bizonytalanságokat jelent még az, hogy az átjárhatóság az államilag finanszírozott és önköltséges képzés között nincs jogszabályban rendezve, további bizonytalanság a tanárképzés 11. félévének a finanszírozása és munkaerőgondjai, és sorolhatnám az egyéb problémákat.

Tisztelt Országgyűlés! Nem értjük, hogy a kormány egy általa is favorizált reform sikeressége érdekében miért nem tesz meg mindent, hogy átláthatóan, nyilvánosan és egyértelműen történjenek a reformlépések. Vagy talán csak ennyire futja? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

A Kereszténydemokrata Néppárt felszólítja a kormányt, hogy gyorsítsa meg és tegye átláthatóvá az akkreditáció és a felsőoktatási reform lépéseit elsősorban a hallgatók érdekében. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai