Készült: 2024.05.27.12:53:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

147. ülésnap (2016.05.02.), 251. felszólalás
Felszólaló Szászfalvi László (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:41


Felszólalások:  Előző  251  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZÁSZFALVI LÁSZLÓ (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Amint láttuk az előző időszakból, sokféle szempontból lehet megközelíteni a 2007-2013-as európai uniós költségvetési ciklust. Az előző felszólalásokat is figyelembe véve fontosnak tartom, hogy én is csatlakozzak a választókerületek szempontjából való értékeléshez, ha lehet úgy fogalmazni, idézőjelbe téve, hogy egy picit békaperspektívából is láttassam ezt az európai uniós költségvetési ciklust, különösen egy olyan választókerület szempontjából, Somogy­országéból, amelyet túlnyomó többségében hátrányos helyzetű település alkot. Belső-Somogy, Dél-Somogy, illetve Somogyországon belül is egy hátrányos helyzetű régióról beszélünk.

Minimum úgy lehet és úgy kell fogalmaznom a 2007-2013-as európai uniós költségvetési ciklus kapcsán, hogy ez egy ellentmondásos költségvetési ciklus volt, egy Janus-arcú költségvetési ciklus, egy felemás időszak volt. Azt is hozzá kell tennem, hogy természetesen nem lehet azt mondani, hogy az első három esztendő fekete volt, a következő négy esztendő pedig fehér, hiszen árnyaltan kell gondolkodnunk erről a hét esztendőről. Ugyanakkor nyilvánvalóan le kell vonnunk azokat a társadalompolitikai, társadalmi konzekvenciákat, tanulságokat, amelyeket tapasztaltunk ezen időszak kapcsán.

A szocialista kormányzati ciklus idején, 2007 és 2010 között lassú, bonyolult és bürokratikus intézményrendszer keretében került elindításra, illetve lebonyolításra az európai uniós költségvetési források felhasználása. Általánosnak mondható az, hogy volt sok olyan pályázat, sok olyan projekt, amely akár két-három esztendőn keresztül is húzódott. Hallottuk több képviselőtársunk részéről, hogy milyen negatív konzekvenciákkal jártak ezek a pályázatok, illetve ezeknek a megvalósítása. Számos projekt bukott el ezen időszakban pontosan az előfinanszírozás hiánya miatt, számos projekt bukott el ezeken az akadályokon, hiszen két-három esztendő alatt alapvetően megváltoztak a környezeti, a társadalmi, illetve gazdasági és finanszírozási feltételek. Nem valósult meg egy-egy település, illetve egy-egy régió esetén a koncepcionális fejlesztés. Rendkívül széttagolt intézményrendszerben, rendkívül széttagolt forrásfelhasználásra került sor az előző szocialista kormányzatok idején, amelynek a következménye lett a szétesett fejlesztési program.

2010 után az Orbán-kormánynak két fontos feladata volt egyszerre, párhuzamosan. Egyrészt az előző európai uniós költségvetési ciklus forrásfelhasználását fel kellett gyorsítani, hatékonnyá kellett tenni, és az volt a cél, az volt a mindannyiunk számára kitűzött cél, hogy le kell hívni a források 100 százalékát. Ezzel párhuzamosan az új európai uniós költségvetési ciklus forrásszerkezetét Brüsszellel ki kellett tárgyalni, az új EU-s költségvetést el kellett indítani, és az intézményrendszert teljes mértékben újra kellett gondolni, újra kellett gombolni, újra kellett építeni, és egészen más hatékonysági fokra kellett átállítani az egész finanszírozási és lebonyolítási rendszert.

(18.00)

Az Orbán-kormány intézkedéssorozatának köszönhető az, hogy 2010 után sikerült megmenteni komoly nagyságrendű forrásokat. Sok konkrét projektnek, programnak a megmentése is erre az időszakra tehető.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Társadalompolitikailag elvárható célok a következők voltak: felzárkóztatás, esélyegyenlőség megteremtése, a műszaki, a reál, illetve a humán infrastruktúra rehabilitációja, fejlesztése, a vidék fejlesztése és revitalizálása, a versenyképesség javítása, a szolgáltatások minőségi fejlesztése, a foglalkoztatáspolitika erősítése.

A választókerületemben is természetesen, mint ahogy az egész országban, felemás volt ez a hétéves ciklus, hiszen hosszú oldalakon keresztül sorolhatnám, ha lenne rá elegendő időm, hogy mennyi fontos és jó, pozitív hatású fejlesztési projekt valósult meg. Mindösszesen a választókerületben a nagyobb projekteket tekintve majd’ 30 milliárd fejlesztés valósult meg: a KIOP keretében 5,2 milliárd; a KEOP keretében 8,5 milliárdos fejlesztés; a GOP keretében több mint 4 milliárdos fejlesztés; a LEADER és a III-as tengely tekintetében 4,4 milliárdos fejlesztés valósult meg a választókerületem 77 településén.

Összegezve azt mondhatom, hogy fontos, jelentős beruházások, projektek valósulhattak meg ebben az európai uniós költségvetési ciklusban, de nem történt meg az áttörés. Nem történt meg jelen esetben egy hátrányos helyzetű térség esetében az áttörés, ezért volt fontos az, hogy a 2014-20-as európai uniós költségvetési ciklus tekintetében a kormány határozott változtatásokat foganatosított, új prioritásokat határozott meg, a bürokráciacsökkentés elindulhatott, és a teljes forrás tekintetében 60 százalékot a gazdaságfejlesztésre fogunk fordítani. Bízom benne, hogy ebben az európai uniós költségvetési ciklusban ezek a hátrányos helyzetű térségek még inkább fel tudnak zárkózni, és ezeket a fejlesztéseket meg tudják valósítani. Köszönöm szépen a figyelmüket. Köszönöm, elnök úr, a szót. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  251  Következő    Ülésnap adatai