Felszólalás adatai
159. ülésnap (2016.06.06.), 56. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Varga László (MSZP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés |
Videó/Felszólalás ideje | 2:28 |
Felszólalások: Előző 56 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Egy választókerületemet érintő beruházás kapcsán fordulok most önhöz, amely nemcsak Miskolc, de a magyar feldolgozóipar számára is kimagasló jelentőséggel bír. Egy évvel ezelőtt, 2015 májusában a miskolci Digép Ipari Parkban dr. Szabó László államtitkár úr jelenlétében történt meg egy mini acélmű alapkőletétele, ahol én magam is jelen voltam. Sokan pártállás nélkül, lelkesedéssel fogadták a hírt, reménykedtek a diósgyőri acélgyártás újraindításában. A beruházás akkori tervezett költsége várhatóan valamivel több mint 20 milliárd forint lett volna. Ezt egy külföldi befektető az Eximbank segítségével kívánta megvalósítani. A hozzám eljutott információk szerint a külföldi befektető által adott garanciák, illetve a saját erő valótlansága miatt a projekt azonban megakadt, és a „hogyan tovább?” kérdése most az Eximbank kezében van.
A diósgyőri acélgyártás újraindítása nem csupán egy ipari kultúra feltámadását jelenthetné, de egy évi 90-100 milliárdos árbevételt jelentő, új munkahelyeket teremtő beruházás is lehetne. Tudjuk, hogy a magyar gazdaság húzóágazata a járműipar, amely ágazatnak fontos lenne, hogy egyre inkább magyar alapanyagot felhasználó hazai beszállítói legyenek.
Néhány adat, ami akkor elhangzott a beruházásról. Az új acélmű egy 320 ezer tonna/év kapacitású, a legújabb, legmodernebb technológiai berendezésekkel épülő, 320 fő számára új munkahelyet teremtő beruházás lehetne. Mindemellett a beszállítóknál és szolgáltatóknál az akkori számok szerint mintegy 1200 munkahely jöhetne létre. Az előállított termékek, csakúgy, mint az egykori LKM termékei, magas hozzáadott értékű termékek lehetnének, amikkel Diósgyőr egykor Közép-Európa ötvözöttacél-gyártásának fellegvára volt, hiszen itt a járműipari alapanyagtól a gépipari, vegyipari, energetikai termékeken át hadiipari termékek is készültek. Diósgyőr volt az első acélmű az egykori keleti blokkban, amely automatasebességváltó-alapanyagot szállított egy nyugati autógyár számára. Ma itt vannak a járműipari cégek Magyarországon, és nincs elég megfelelő alapanyaggyártója az országnak.
Kérdezem tisztelt államtitkár urat: hogyan kívánja a kormány segíteni ezt a szemmel láthatólag elakadt beruházást? És egyébként lehet-e újra acélgyártás Diósgyőrben? Várom megtisztelő válaszát. Köszönöm, elnök úr. (Taps az MSZP soraiból.)
Felszólalások: Előző 56 Következő Ülésnap adatai