Készült: 2024.04.29.12:39:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

114. ülésnap (2020.03.24.), 90. felszólalás
Felszólaló Arató Gergely (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 19:50


Felszólalások:  Előző  90  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ARATÓ GERGELY, a DK képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! „Azok, akik feladnák alapvető szabadságukat egy ideiglenes biztonságért, nem érdemelnek sem szabadságot, sem biztonságot.”  mondta Benjamin Franklin. A kormány felhatalmazási törvényjavaslata pontosan erről szól. Azt kéri az országtól, hogy mondjunk le a maradék csekély szabadságunkért a kormány által kínált, meglehetősen talmi biztonságért. A javaslat lényege ugyanis, bármit is mondanak erről, az  ezt majd később bizonyítom , hogy a parlament adjon a kormánynak korlátlan hatalmat korlátlan időre. A kormány avval érvel, hogy ez alkotmányos és szükséges a vészhelyzet kezelése szempontjából, azonban ebből egyik sem igaz. A kormánynak nincs szüksége erre a törvényre ebben a formában a járványügyi védekezéshez, és nem alkotmányos az általa választott megoldás. A kormány nem a járványügyi védekezés érdekében, hanem a valóban szükséges intézkedések megtétele helyett kér alkotmányon kívüli felhatalmazást. Legyen világos, mi minden, a járvány megfékezését valóban szolgáló intézkedést támogatunk, de azt, hogy a kormány megfossza a parlamentet ellenőrző jogától, valamint azt, hogy Orbán Viktornak legyen teljhatalma akár az idők végezetéig, azt nem fogjuk támogatni semmilyen formában.Kocsis Máté frakcióvezető úr egyszerűen nem mond igazat. Eredetileg más szót írtam ide, de ha a személyét nem is, a Ház méltóságát tisztelem annyira, hogy ne menjek le az ő szintjére. Nem mond tehát igazat. Én ugyanis jelen voltam a hétpárti tárgyalásokon. Az első tárgyaláson az első kérdésünk az volt, hogy ugye, az csak tévedés, csak elszólás, hogy Gulyás miniszter úr azt mondta a veszélyhelyzetet bejelentő sajtótájékoztatóján, hogy ez határozatlan időre szól. Az volt a válasz, hogy természetesen a parlamenti kontroll 15 nap után majd ezt felül fogja bírálni.

Abban sem mond igazat, hogy amikor előkerült a törvénytervezet, akkor az ellenzék nem jelezte a kifogásait. Ott ültünk azon a tárgyaláson, minden ellenzéki párt elmondta, hogy csak határidővel tudja elfogadni ezt a törvénytervezetet, a legtöbb ellenzéki párt elmondta, hogy csak hatékony alkotmánybírósági kontroll nélkül (sic!) hajlandó elfogadni ezt a tervezetet, és többen elmondtuk azt is, hogy a Btk. itt szereplő módosítása elfogadhatatlan. Ez volt az első, ezzel kezdtük. Így aztán azt kell mondanom, hogy ez az állítás, hogy az ellenzék ehhez a törvényjavaslathoz ebben a formájában bármikor, bármilyen módon a támogatását adta vagy ígérte volna, ez szemenszedett hazugság.

De nem mond igazat akkor sem Kocsis Máté és Gulyás Gergely és a kormányzati papagájkórus, amikor azt mondja, hogy ha ezt majd nem szavazza meg az ellenzék, vagy mert nem szavazta meg tegnap az ellenzék a négyötödöt, ez lett volna az egyetlen módja annak, hogy a már kihirdetett kormányrendeletek hatályban maradjanak, és akkor most majd vissza kell engedni a gyerekeket az iskolába, meg kell nyitni a határokat  mi volt még? , be kell fizetni a törlesztőrészleteket, mondja Nacsa képviselő úr, ki kell engedni az embereket a karanténból, és így tovább. Legyen világos, ez nem igaz. Először is, a kormánynak módja lett volna arra, hogy az alkotmánynak megfelelően a rendeletek jóváhagyását kérő törvényjavaslatot nyújtson be. Nem ezt tette, mást és jóval többet kér. Másodszor, módja lett volna a kormánynak arra, vagy módja van a kormánynak arra, hogy ezeknek az intézkedéseknek a döntő részét kihirdesse az egészségügyi törvény és más jogszabályok alapján. Ennek a törvénynek az 56. §-a járványügyi védekezés esetén széles felhatalmazást ad a kormánynak.

Harmadrészt, és itt egyébként Kocsis Máté képviselő úr rögtön a saját szavait is cáfolta, valóban, a kormánynak arra is módja van, hogy a kormányrendeletek ismételt kiadásával ezeket az intézkedéseket hatályban tartsa. Na, persze nem úgy, ahogy ő mondja, hogy akkor ezt majd a végtelenségig lehet csinálni, mert az már valóban a joggal való visszaélés lenne, de néhány napra, amíg ide nem hoznak egy megfelelő törvényjavaslatot, ez is jó megoldás lenne.

És azért Nacsa képviselő úr is furcsa dolgokat mondott. Ne verjük át egymást! Ha valaki kapott külföldről utasítást, az nem mi vagyunk, kedves barátaim, az a Fidesz, meg a KDNP, bocsánat, ki ne maradjon! Habony úr telefonált Londonból, hogy nem kell megegyezni az ellenzékkel, nem kell kompromisszumra törekedni, lehetetlen feltételeket kell támasztani, mert majd jól néz ki a 2022-es óriásplakátokon. (Kunhalmi Ágnes: Így van! Aljas!) Ez az önök szintje, így gondolkodnak az országról. Csak a hatalom számít a Fidesznek, nem az ország és nem az emberek egészsége.

Mi a helyzet? Tisztelt Ház! Nem vitatható, hogy valóban, ma Magyarországon, sőt az egész világon különleges helyzet van, a koronavírus-járvány régóta nem látott kihívások elé állítja Magyarországot és a magyar polgárokat, átalakítja mindannyiunk életét, és veszélyt jelent mindannyiunknak. Szóljanak majd a miniszterelnök úrnak, hogy a hozzá hasonlókra és a valóban fiatalokra is, ezt a tiszti főorvos asszony ma elmondta, a miniszterelnök úr másképp gondolja, nem szeretném, ha veszélyeztetné az egészségét, mert azt hiszi, hogy a fiatalabbakra nem veszélyes a koronavírus.

Ilyen rendkívüli helyzetben valóban szükség van arra, hogy a mindenkori kormány rendkívüli intézkedéseket tegyen, akár olyanokat is, amik kívül vannak az egyébként megszokott jogrenden. Szükség lehet olyan szabályozásra, és nem mondom el őket újra, mint az iskolák bezárása, mint az üzletek nyitvatartásának korlátozása, a határok lezárása, és így tovább. A Demokratikus Koalíció nemcsak támogatja ezeket az intézkedéseket, többet sürgettünk, javasoltunk is. Ha az elmúlt időszakban  és ezt önök is mondták, ebben egyetértünk , ha az elmúlt időszakban bíráltuk a kormányt, az valóban azért volt, mert számos intézkedést túl lassan és túl erőtlenül vezetett be. Éppen ezért, ha ahhoz kérne a kormány megerősítést, hogy hagyjuk jóvá az eddig meghozott rendeleteket, ezt megkapná tőlünk, megkapná a többi ellenzéki párttól is, ezen az alapon lehetne nemzeti egyetértést teremteni.

Ugyanakkor azonban van egy szigorú feltétel a rendkívüli jogrendeknél. Minden jogállamban, majdnem mindben, így Magyarországon is alkotmányos szabályok korlátozzák azt, hogy ilyen rendkívüli helyzetben mit tehet a kormány.

(15.30)

Ma az Európai Unió 16 jogállamában van valamilyen rendkívüli helyzet, ezek mindegyike időhöz kötött, még a Fidesz által emlegetett Nagy-Britannia esetében is. Ott az önök barátja, az Egyesült Királyságot a brexit katasztrófájába hajtó miniszterelnök ugyan megpróbálkozott egy időkorlát nélküli jogrenddel, de elmesélte neki az ellenzék meg a saját kormánypárti képviselői, hogy ez nem járja demokráciában. Az elmúlt tíz év ráadásul bebizonyította azt… Önök azt mondják, hogy nem baj, mert majd megszünteti a kormány, ha úgy gondolja. Na, hát az elmúlt tíz év egy dolgot biztosan bebizonyított: az Orbán-kormány az egyszer megszerzett hatalomról önként soha nem mond le. Ezt látjuk, egy példát kell csak mondanom önöknek: bevándorlás által okozott rendkívüli helyzet, ezt mondvacsinált indokokkal vagy akár indok nélkül hosszabbítgatják, én már nem is tudom, hány éve.

Mi a helyzet tehát az alkotmányossággal? Tudják jól, hogy nem vagyunk nagy hívei a jelenlegi Alaptörvénynek, az elfogadás módját, a szövegezését és számos mást, számos részletét elfogadhatatlannak tartjuk, de ezek a ma hatályos szabályok, amelyek kötelezőek, és különösen elvárható lenne a Fidesztől és a KDNP-től, amely márványba vésett remekműként ünnepelte az Alaptörvényt, hogy betartsa a szabályait. Márpedig az Alaptörvény nagyon világosan megteremti a kormány intézkedéseinek a törvényhozási, parlamenti kontrollját rendkívüli helyzetben is. Az 53. § ugyanis azt mondja  bocsánat, nem paragrafus, csúnyát mondok, cikk, mert úgy elegánsabb (Selmeczi Gabriella közbeszól.) , azt mondja ebben az alapizében, hogy egyébként hogyha benyújt ilyet a…  tehát a kormány mindent megtehet, vagy majdnem mindent, ami a járvánnyal szembeni védekezéshez szükséges, ennek azonban van két korlátja: az egyik korlát arra vonatkozik, hogy 15 napon belül felhatalmazást kell kérni a rendeleteihez a parlamenttől, a másik korlát pedig egyébként arra vonatkozik, hogy egy külön sarkalatos törvényben  gyengébbek kedvéért ezt úgy hívják, hogy katasztrófavédelmi törvény  meg van határozva, hogy milyen tárgykörökben alkothat a kormány rendeletet.

Önök most ez alól a két kivétel alól kérnek felmentést, mert nemcsak ahhoz képnek felhatalmazást, hogy hagyjuk jóvá az eddig meghozott rendeleteket, hanem ahhoz is, hogy bármit, ami innen kezdve eszükbe jut, azt jó előre hagyjuk jóvá. Ez nyilvánvalóan ellentmond az alkotmányos rendelkezés szellemének. Elég világosan következik, hogy amikor ezt megalkották, az volt a szándék, hogy mindig legyen a kormány rendeletéhez utólagos jóváhagyás, önök ezt akarják kikerülni ki tudja, meddig  és ez a másik kérdés, amiről beszélünk , hiszen nem járulnak hozzá ahhoz sem, hogy egyébként legalább ennek az állapotnak, amíg szabadon adhatnak ki parlamenti ellenőrzés nélkül kormányrendeleteket, legyen valamilyen korlátja.

Könnyen kikövetkeztethető a szándék már a törvényjavaslat preambulumából is. Merthogy az miről is szól? Hát, arról, hogy arra készülünk, hogy majd szünetel a parlament ülése. Önök parlament nélkül kívánnak kormányozni. Megkapóan őszinte ez a preambulum, valóban, ez nem szokás önöknél, hiszen elmondja, hogy mi a szándék: az, hogy ne kelljen a parlamentet összehívni, ne kelljen a parlamentnek üléseznie. És mondhatja erre Gulyás Gergely miniszter úr, hogy: na jó, jó, de hát nem lehet felülírni az Alaptörvényt, nem lehet felülírni az Alaptörvényt ilyen helyzetben sem. Ez valóban igaz, de hát éppenséggel majd a házelnök vagy az operatív törzs, vagy a kormány, vagy maga a legfényesebb, teljhatalmú miniszterelnök úgy dönt, hogy járványügyi szempontból nem indokolt az Országgyűlésnek üléseznie, és elkormányozgat ő egyedül kiválóan.

Tegyük hozzá, hogy ez ellentmond az Alaptörvény logikájának is! A 48. cikk ugyanis (Nacsa Lőrinc: Ez az! Hát ez az!), a 48. cikk ugyanis világos szabályokat, garanciális szabályokat tartalmaz arra (Hollik István: Erről beszélünk!), hogy az ennél sokkal súlyosabb szükséghelyzet és rendkívüli állapot esetében se lehessen korlátozni az Országgyűlés működését. Miközben tehát önök itt arra készülnek, hogy nem lesz Országgyűlés, közben adott esetben háborús helyzetben is üléseznie kell az Országgyűlésnek.

Amit önök terveznek, teljesen nyilvánvalóan egy nem is alkotmányos, csak egyszerűen erőből végrehajtott puccs, az Országgyűlés kiiktatása a kormány ellenőrzéséből. És ne mondják azt, hogy lehet olyan helyzet, amikor a képviselők jó része beteg, mert persze, lehet ilyen helyzet  ha jobban végeznék a dolgukat, kisebb lenne az esélye, ebben a helyzetben, ahol ma tartunk, tényleg van ilyen veszély, erről a frakcióvezető úr beszélt , de ha az Európai Parlament tud hétszázvalahány képviselővel távmunkában ülésezni (Kunhalmi Ágnes: Elektronikusan!), mi az akadálya ennek?! A legtöbb európai parlament átállt már valamilyen olyan ülésezésre, amelyik egyébként ezt lehetővé teszi. Mi az akadálya annak, tisztelt képviselőtársaim, hogy a magyar parlament is meghozhassa távszavazással távüléseken a döntéseit? Azt kell mondanom, hogy nem a képesség és nem a jogi lehetőség hiányzik, hanem a szándék. Nem lenne akadálya ez ügyben az országgyűlési törvény módosításának sem, nyilván ezt is támogatnánk, hogyha ez ezt igényli.

Mind kormánypárti politikusok, mind demokrata barátaink felvetik azt, hogy mit izgulunk ezen, mert a parlament úgyis azt csinál a kétharmadával itt, ebben a Házban, amit akar. Ez egyébként igaz az esetek jó részében, de egy dolgot nem tudnak itt elkerülni: azt, ami most történik, a nyílt vitát és a nyílt kritikát, azt, hogy őszintén a szemükbe mondják azt, hogy mit csinálnak, és ezt minden önkényuralom, minden diktatúra gyűlöli. Ezért próbáltak korlátozni minket a házszabályban, és ezért akarják most félrerakni a parlamentet a kormány ellenőrzésében is. (Hollik István és Nacsa Lőrinc közbeszól.)

Legyen világos tehát, hogy mi csak olyan törvényjavaslatot tudunk elfogadni és támogatni, amelyben egyértelmű időkorlát van. Helyesnek azt tartanánk, hogyha ez a 15 napos, Alaptörvényben szereplő határidő lenne, a kormány 15 naponta idejönne, és kérné az ezalatt kiadott rendeleteinek a meghosszabbítását  nem az összesnek, csak az újaknak, hogy ha esetleg kóbor ötleteik támadnának (Derültség és közbeszólások a kormánypártok soraiból.), és erre majd mindjárt mondok valamit az önök kóbor ötleteiről , de adott esetben kompromisszumra is hajlandóak vagyunk ebben a kérdésben. Ugyanakkor azt szeretném nagyon világossá tenni, mielőtt félremagyaráznák: a valóban szükséges intézkedések támogatására mindig készek vagyunk ebben a parlamentben.

Egy picit beszéljünk arról is, hogy milyen körre kérik a felhatalmazást! Ugye, azt mondja az Alaptörvény, hogy a sarkalatos törvényekben meghatározott körre, leírta: a katasztrófavédelmi törvény. Önök most azt mondják, hogy ez a válság, ez a krízis más, nagyobb, mint amire a katasztrófavédelmi törvény készült. (Dr. Hargitai János: Így van!) Rendben van, ez elfogadható. Na de ötletük sincs arra, hogy mit jelent? Meg kell nézni a nemzetközi példákat, hogy milyen intézkedések vannak. Elég világosan meg lehetne határozni azt, hogy milyen további intézkedésekre lehet szükség, vagy szükség esetén lehet kérni parlamenti felhatalmazást.

Azért azt, hogy önök mennyire veszik komolyan a válsághelyzetet, azt a parlament jelenlegi ülése kiválóan mutatja. Mi volt önöknek fontos ezen az ülésen? Fontos volt, hogy egypárti jelöléssel válasszanak egy fideszes pártkatona alkotmánybírót. Fontos volt, hogy elvegyék a főváros színházainak jelentős részét. Fontos lesz majd a továbbiakban, hogy fizetésemelést adjanak állami szervezetek vezetőinek. Na, ez fért bele önöknek a koronavírus idején való felelős gondolkodásba. Tudom, el fogják mondani, ez nem ez alapján a törvény alapján készült. Nem, csak mutatja azt, hogy mi minden fér bele önöknél a koronavírus elleni védekezésbe meg a válsághelyzet kezelésébe.

Ráadásul, ugye, önök mindig azt mondják, hogy majd az Alkotmánybíróság úgyis megítéli a szükségességet meg az arányosságot. Mikor? Majd egyszer, merthogy egyébként időkorlátja nincs az Alkotmánybíróságnak. És majd persze a parlament nem tud összegyűlni, de a 40 ellenzéki képviselő majd gyűljön össze, és írogasson alá, az nem probléma. Ezért mondjuk azt is, hogy egy másik fontos alkotmányos feltétel az, hogy mondjuk meg, tegyük lehetővé, hogy az Alkotmánybíróság  ha már ennyire szeretik az Alkotmánybíróságot, nem véletlenül  sürgősségi eljárásban dönthessen. Azért mondom, hogy nem véletlenül, mert emlékszünk, hogy 2010 után, amikor még valódi Alkotmánybíróság volt, akkor önöknek az volt a fő szempontja, hogy hogyan lehet korlátozni az Alkotmánybíróságot. De most minden hatalmat az Alkotmánybíróságnak! Rendben van, de legalább vegyék komolyan! Mondják azt, hogy három vagy öt nap alatt el kell bírálnia az Alkotmánybíróságnak az ilyen alkotmányügyi panaszt! Nekik, ugye, lehetővé teszik az online ülésezést.

Nagyon röviden szeretnék még beszélni néhány témáról. Btk.: elmondták képviselőtársaim azt, hogy miért nem elfogadható a szigorításnak az a formája, amelyet önök javasolnak. Ha akarnának, a rémhírterjesztés jelenlegi tényállása alapján is felléphetnének azokkal szemben, akik ilyet követnek el. De önök nem ezt akarják üzenni. Lehet, hogy nem fogják alkalmazni, tényleg nehezen bizonyítható bűncselekmény lesz, ez igaz, de megfélemlíteni tökéletes lesz. Ráküldeni a rendőrséget meg a pártállami ügyészséget a sajtóra, arra remek lesz ez a paragrafus, és remek lesz ez a szabály.

(15.40)

De ha akarnak Btk.-t szigorítani, akkor teszek rá javaslatot, beadtuk írásban is: szigorítsák azt, hogy ha egy állami szervezet visszatart létfontosságú információkat, azt érdemes lenne büntetni, lenne is javaslatom, hogy kikkel kéne kezdeni a feljelentést ebben az esetben.

S ha már szóba hozták az önkormányzatokat és a főpolgármestert, akkor hadd jelezzem sok szeretettel, hogy azt a helyzetet, amikor a főpolgármester egyedül kénytelen kiadni rendeleteket, önök hozták létre a katasztrófavédelmi törvénnyel, és önök hozták létre azzal, hogy a kormányhivatal nem hajlandó érdemi állásfoglalást kiadni  ha jól emlékszem, két hete, a veszélyhelyzet első napján jeleztük, hogy ebből baj lesz , amiben eligazítja az önkormányzatokat abban, hogy hogyan kell ilyen helyzetben működniük. A katasztrófavédelmi törvény szabályai nem ilyen helyzetre vannak  ezt korábban is mondtam , de semmi akadálya nem lett volna, hogy ebben a törvényben rendbe rakják azt, hogy ebben az esetben mi a közgyűlés vagy a képviselő-testület dolga, és mi a polgármesteré. Az önök polgármestereinek persze nincs ebben semmilyen gátlása, hiszen alpolgármestert neveznek ki, költségvetést fogadnak el, vagy éppen hivatali dolgozókat mentenek föl. De egyetértünk, hogy ebben a javaslatban ezt rendbe teszik, mi ezzel mélyen egyetértünk. De hol van az önök javaslata? Nekünk van, beadtuk, támogassák azt a javaslatot!

Összefoglalva tehát azt szeretném mondani, hogy a kormánynak lenne bőven tennivalója a járvány kezelésében, a szociális hatások kezelésében, a tesztelésben, az egészségügy felkészítésében. Nagyon sok a hiányosság, nagyon sok az elmaradás, nagyon sok a késésben lévő intézkedés. Tegyék meg ezeket, és azt támogatni fogjuk. Azt nem fogjuk támogatni, hogy önök teljhatalmat kapjanak, mert legyen világos, az elmúlt tíz év tapasztalatai alapján önök nem élvezik sem az ellenzék, sem az ország jelentős részének a bizalmát.

Igaza van Kocsis Máténak, könnyebb lenne a védekezés, könnyebb lenne az országnak, ha meg tudnának egyezni a parlamenti pártok. Mi erre tettünk javaslatokat a hétpárti tárgyaláson, és teszünk javaslatokat most a parlamenti vitában is. Ezeket benyújtottuk. Van még a Törvényalkotási bizottság üléséig hátra három nap vagy kettő, utána a szavazásig van még öt nap. Használják ki!

Fogadják el a javaslatainkat, vagy ha ez nem elfogadható, akkor tegyenek ennél jobb javaslatokat az általunk felvetett problémák megoldására. De ne kérjenek korlátlan időre hatalmat, ne kérjenek ellenőrizetlen teljhatalmat, és ne kérjék azt, hogy befoghassák a sajtó száját, mert ehhez nem leszünk partnerek! Köszönöm szépen. (Taps a Párbeszéd és az LMP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  90  Következő    Ülésnap adatai