Készült: 2024.09.22.17:37:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

180. ülésnap (2008.11.24.),  19-41. felszólalás
Felszólalás oka Interpellációra adott bizottsági jelentés megtárgyalása
Felszólalás ideje 48:25


Felszólalások:   19   19-41   41-47      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, jegyző úr. Tisztelt Országgyűlés! A házbizottság mai ülésén a T/6870. és a T/296. számú törvényjavaslatok tárgyalása érdekében kezdeményezett Házszabálytól való eltérés nem kapta meg a szükséges többséget, ezért ezekre nem terjesztek elő javaslatot.

Most soron következik ma kezdődő ülésünk napirendjének a megállapítása. A napirendre, az ülés időtartamára, a felszólalási időkeretekre, valamint a vezérszónoki rendben történő tárgyalásra elnöki jogkörben előterjesztett napirendi ajánlást megkapták képviselőtársaim. A benyújtott önálló indítványokról és a hatáskörrel rendelkező bizottságok kijelöléséről az Országgyűlés honlapján tájékozódhatnak.

Tisztelt Országgyűlés! Most a napirend kiegészítésére irányuló javaslatokról fogunk dönteni. A Fidesz képviselőcsoportja két előterjesztés vitájával kívánja kiegészíteni a napirendet. A kezdeményezésekről a frakció indítványának megfelelően gépi szavazással döntünk. Az SZDSZ indítványozta, hogy a T/6573. számú, valamint a T/6767. számú törvényjavaslatok általános vitájának lezárására ezen az ülésen ne kerüljön sor. A Fidesz képviselőcsoportja kérte, hogy az Országgyűlés ezen indítványokról is a szavazógép alkalmazásával döntsön.

Kérdezem tehát a tisztelt Országgyűlést, hogy a Fidesz javaslata alapján kiegészíti-e az Országgyűlés napirendjét a Magyar Köztársaság alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló T/295. számú előterjesztés részletes vitájával. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 149 igen szavazattal, 195 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül az indítványt nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy a Fidesz javaslata alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a... (Több képviselő jelez.) Baráth Etele jelezte, hogy ő is nemmel szavazott, de nem működött a gépe; kérem regisztrálni az előző szavazásnál. (Fogarasiné Deák Valéria, Nógrádi László és Babák Mihály jelez.) Deák Valéria is nemmel szavazott. Ki van még? (Nógrádi László és Babák Mihály jelez.) Nógrádi László képviselő úr is igennel szavazott. Van-e még valaki az előzőhöz? (Babák Mihály jelez.) Babák képviselő úr, gondolom, ő is igennel szavazott. Köszönöm szépen. Nem működött a képviselő úr gépe. Tehát két igen szavazat és két nem szavazat, köszönöm szépen.

Tisztelt Országgyűlés! Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy a Fidesz javaslata alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a központi államigazgatási szervekről, valamint a kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2006. évi LVII. törvény módosításáról szóló T/296. számú előterjesztés általános vitájával. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 155 igen szavazattal, 198 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül nem fogadta el az indítványt. (Arató Gergely és Lezsák Sándor jelez.) Közben Arató Gergely képviselő úr, az MSZP-ből jelezte, hogy a gépe nem működött. Arató Gergely - gondolom - nemmel szavazott, Lezsák Sándor igennel szavazott. Eggyel-eggyel kérem megnövelni a szavazatok számát.

Felkérem a tisztelt képviselőtársaimat, ellenőrizzék, hogy a kártyájuk rendesen be van-e dugva a kártyaolvasó berendezésbe. Nézzenek a kijelzőre, ha a nevük szerepel, akkor természetesen rendben van. Köszönöm szépen. Tehát az indítvány nem nyerte el az Országgyűlés többségének a szavazatát.

Tisztelt Országgyűlés! Kérdezem, egyetért-e az SZDSZ javaslatával, amelyben a frakció azt kezdeményezi, hogy a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló T/6573. számú törvényjavaslat általános vitája a mai ülésen ne záruljon le. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 172 igen szavazattal, 187 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül az indítványt nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, egyetért-e az SZDSZ javaslatával, amelyben a frakció azt kezdeményezi, hogy az elektronikus közszolgáltatásokról szóló T/6767. számú törvényjavaslat általános vitája a mai ülésen ne záruljon le. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 174 igen szavazattal, 183 nem szavazat ellenében, 4 tartózkodás mellett az indítványt nem fogadta el

Tisztelt Országgyűlés! Most az elnöki jogkörben előterjesztett napirendi ajánlásról döntünk. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a napirendi ajánlást. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.) Köszönöm szépen.

Megállapíthatom, hogy ez jól látható többség, a napirendet az Országgyűlés elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Most határozathozatalokkal folytatjuk a munkánkat. Először a sürgős tárgyalásba vételi kérelemről döntünk.

Tisztelt Országgyűlés! A kormány kezdeményezte az egyes törvényeknek az uzsoratevékenységgel szembeni fellépést sürgető módosításáról címmel T/6854. számon benyújtott törvényjavaslat sürgős tárgyalásba vételét. Kérdezem, hogy a kormány nevében kívánja-e valaki indokolni kettő percben. Gombnyomással jelentkezzen! (Nincs jelzés.) Úgy látom, nincs ilyen szándék, így a határozathozatal következik.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, sürgős tárgyalásba veszi-e a T/6854. számú előterjesztést. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 346 igen szavazattal, 18 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül az előterjesztést sürgős tárgyalásba vette.

Most részletes vitára bocsátások következnek. Indítványozom, hogy az Országgyűlés bocsássa részletes vitára az anyakönyvvezetéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/6644. számú törvényjavaslatot. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 209 igen szavazattal, 154 nem szavazat ellenében, 2 tartózkodás mellett az előterjesztést részletes vitára bocsátotta.

Tisztelt Országgyűlés! Indítványozom, hogy az Országgyűlés bocsássa részletes vitára az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló T/6575. számú törvényjavaslatot. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés az előterjesztést 216 igen szavazattal, 150 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül részletes vitára bocsátotta.

Tisztelt Országgyűlés! 13 óra 49 perc van, áttérünk az interpellációk, azonnali kérdések és kérdések tárgyalására.

(13.50)

Tisztelt Országgyűlés! 2008. október 13-ai ülésünkön Pettkó András, az MDF képviselőjének a miniszterelnökhöz intézett interpellációjára a téma és feladatkör szerint illetékes szociális és munkaügyi miniszter által adott választ sem a képviselő, sem az Országgyűlés nem fogadta el. Az interpellációt ezért az elnök kiadta az ifjúsági, szociális és családügyi bizottságnak. A bizottság jelentését T/6199/1. számon kapták kézhez képviselőtársaim.

Figyelemmel arra, hogy a házbizottság múlt csütörtöki ülésén a frakciók között megállapodás született a bizottsági jelentés tárgyalási időkeretének módosítására, először 4-4 perces időkeretben a bizottság előadója, valamint a kisebbségi vélemény ismertetője, majd szintén 4 percben a képviselő úr és Szűcs Erika szociális és munkaügyi miniszter asszony vagy helyette államtitkár úr fog majd szót kapni.

Most megadom a szót ennek megfelelően Winkfein Csaba képviselő úrnak, aki a bizottsági jelentést kívánja majd szóban kiegészíteni. Képviselő úr, öné a szó, parancsoljon!

WINKFEIN CSABA, az ifjúsági, szociális és családügyi bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az ifjúsági, szociális és családügyi bizottság 2008. október 28-ai ülésén tárgyalta a Pettkó András képviselő úr által benyújtott "Milyen tervei vannak a kormánynak a kábítószer-probléma eddigieknél hatékonyabb kezelésére?" című interpellációját, hiszen a tisztelt Országgyűlés az erre a kérdésre adott választ nem fogadta el.

A bizottsági ülésen Korózs Lajos államtitkár úr képviselte a Szociális és Munkaügyi Minisztériumot, aki a korábban elhangzott választ kiegészítette.

Az államtitkár úr szakmai válaszában kitért a droghasználati szokásokra, az elterjedtségre. Azt mondta, hogy Magyarország érintettség ügyében az Európai Unió tagállamai között a lista végén szerepel. Kiemelte, hogy 2005 óta van egy folyamatos csökkenés a kipróbálók között, és hangsúlyozta, hogy ezt a trendet kellene megőrizni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Európában évente több mint 9 ezer ember hal meg kábítószer-használattal összefüggő közvetlen halálozás miatt. Magyarországon 2006-ban 25, 2007-ben 24 volt az illegális szer okozta haláleset.

A kábítószerügyi eseti bizottságban, amelynek Pettkó András az alelnöke, ezekkel a számokkal, tendenciákkal már találkoztunk többször is, és a következő eseti bizottsági ülésen is foglalkozni fogunk ezzel a kérdéssel. Sőt, tettük ezt a nyári eseményeket követően is a lehető leggyorsabban, egy rendkívüli ülés keretében. De más kérdésekkel is, például a költségvetési, pénzügyi helyzettel is kiemelten foglalkoztunk a kábítószerügyi eseti bizottságban is, és az ezzel kapcsolatos észrevételeinket le is írtuk éves jelentésünkben.

De nézzük a számokat! Azt lehet mondani, hogy 2000 óta körülbelül 1-1,2 milliárd forint szerepel erre a célra a kábítószerügyért felelős tárca költségvetésében. De kiemelném, amit államtitkár úr is kiemelt, hogy prevenciós programokra évente 600-700 millió forintot költött a tárca. Azt szeretném most elérni, hogy 2009-ben is 1 milliárd forint körüli összeg szerepeljen a drogprobléma kezelésével kapcsolatos fejezeti soron.

A bizottsági ülésen az hangzott el - az eseti bizottsággal összhangban -, hogy 2009-ben elsősorban a civil szervezetek programjait, működését biztosító pályázatokat szeretné a tárca támogatni. Tisztelt Képviselőtársaim! Fontos azonban, hogy ne csak ezt az egy fejezeti sort nézzük, hiszen más tárcák is foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Ilyen például az oktatási, egészségügyi, igazságügyi tárca. Továbbá én is kiemelném, hogy az Új Magyarország fejlesztési terv keretében sikerült a soron lévő fejezeti pénzekhez mintegy 490 millió forint pályázati forrást hozzárendelni a hazai forráslehetőségekhez, így 2008-2009-ben, hiszen ez az összeg akkor használódik fel, jelentősen megnöveli a prevenciós programokra fordított összegeket. Ez szerintem is komoly eredmény, hiszen ebből leszünk képesek új programokat fejleszteni.

Végül pedig fontosnak tartom, és ezt hangsúlyoztam a bizottsági ülésen is, hogy a jelenlegi tapasztalataink alapján az új hazai drogstratégiát úgy készítsük el közösen, hogy meghatározzuk a fő prioritásokat, és ehhez kérünk szakmai és pénzügyi támogatást.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az ifjúsági, szociális és családügyi bizottság a kiegészített válasz alapján 15 igennel, azaz az MSZP és az SZDSZ támogatásával és 11 nemmel az interpellációra adott szakmai választ elfogadta. Kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy fogadja el az erről szóló bizottsági jelentést.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Most megadom a szót László Tamás képviselő úrnak, aki a bizottságban megfogalmazódott kisebbségi véleményt fogja ismertetni.

LÁSZLÓ TAMÁS, az ifjúsági, szociális és családügyi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Ebben a drogkérdésben van egy virtuális és van egy tényleges valóság. Úgy láttam, hogy az államtitkár úr a bizottsági meghallgatáson, és most Winkfein Csaba is erről a virtuális valóságról beszélt.

A bizottsági ülésen mondtam egy egészen konkrét történetet ebben a témában. Rákérdeztünk a kerületi rendőrkapitányra, hogy hogyan áll a droghelyzet a XV. kerületben. Akkor azt mondta, hogy a XV. kerületben nincsen drogprobléma. Akkor jeleztük, hogy éjszakánként bizonyos pontokon valamiféle elosztás működik, akkor az volt a válasz, hogy ja, bocsánat, azért nincsen a kerületben drogprobléma, mert a BRFK foglalkozik vele. Ez azonnal utal arra, amiről Pettkó András is beszélt, hogy nagy baj az, hogy a rendvédelmi szerveknek semmilyen beleszólásuk nincsen ebben a bizottságban. Nem akarok Parkinsonra utalni, aki azt mondja, hogy ha valamilyen problémát eliminálni akarsz, hozzál létre különböző bizottságokat, hiszen látjuk azt, hogy ebben a témában óriási a látencia, és bizony, azt mondjuk, hogy bármennyi pénz is áll rendelkezésre, annak túlnyomó részét ott helyben kell elkölteni. Helyben, szigorú és határozott, jogszerű jelenléttel.

Amikor mi felszólaltunk ismételten a rendőrségen, akkor azt mondták, hogy azért nehéz ez az ügy, mert különlegesen kiképzett emberekre van szükség. Mi erre azt válaszoltuk, hogy a körzeti megbízottat tessék kiképezni arra, hogy ne déli 12 és 13 óra között legyen ott a terepen, egy irodában ülve, hanem éjszaka, és kapjon megfelelő kiképzést arra, hogy ő bizony fel tudjon lépni az ilyen és hasonló ügyekben.

Úgy gondolom, hogy a kormányzat eléggé homokba dugott fejjel viselkedik, és nem a szigorú, helyi jelenlét szintjén. Mi úgy látjuk, hogy a pénzek 95 százalékát helyben kell elkölteni, és nem különböző, újra meg újra megírt tanulmányokra fordítani.

Köszönöm a szót. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Most megadom a szót Pettkó András képviselő úrnak. Parancsoljon, öné a szó.

PETTKÓ ANDRÁS (MDF): Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyar Demokrata Fórum a nyári sajnálatos halálesetek után kidolgozta javaslatait, öt területen 13 javaslat, 10 prioritás címmel.

1. A Magyar Tudományos Akadémiát és az Egészségügyi Tudományos Tanácsot is fel kell kérni arra, hogy megfelelő kutatóintézményei, bizottságai készítsenek szakvéleményt.

2. Ésszerű takarékoskodást szem előtt tartva javasoljuk a támogatások független költséghatékonysági vizsgálatának elvégzése után dönteni a következő évi támogatások céljait illetően.

3. Figyelmet kell szentelni a kínálatcsökkentés szempontjai érvényesítésének a támogatáspolitikában.

4. Az uniós kötelező joganyag jelentős fejlődésen ment át, amellyel nem tartott lépést a nyolc éve változatlan nemzeti drogstratégiai dokumentum. A nemzeti drogstratégiánk megújítása, EU-harmonizációja elodázhatatlan Magyarországon.

5. A 2009. évi költségvetés elfogadása során el kell érni, hogy a kábítószer-probléma kezelésére fordítható támogatási összegek mind a három területen - megelőzés, kezelés, rendvédelem - legalább 20 százalékkal nőjenek. Így érnénk el a 2004-es szintet; mondanám Winkfein Csaba képviselő úrnak, aki szerintem nem jó számokat mondott az imént.

6. Az NDI céljain és működésének eredményességén jelentősen javítani kell.

7. A családokat és a fiatalokat érintő felvilágosító munka, valamint a rendszeres iskolai drogprevenciós nevelés jelentős javítása szükséges. Elengedhetetlen a tudományos evidenciákra való alapozás.

8. Új szemlélettel kell újragondolni a KEF-ek céljait, és nagyobb önállóságot kell biztosítani számukra.

9. Teret kell végre adni a bonyolult és munkaigényes, valamint lassú központi pályáztatási rendszer helyett egy normatív drogprevenciós támogatás bevezetésének.

10. Az egészségügyi tárca aktív, jelentős részvétele és szakértőkkel való megerősítése a kábítószerügyben.

11. A terhes drogfüggő nők és gyermekeik problémájának prioritássá tétele.

Az utolsó két javaslat: a kábítószeradat-gyűjtő központ munkájának EU-s szakértőkkel történő véleményeztetése, a központ munkájának szakmai és költséghatékonysági szempontok alapján történő működtetése, függetlenségének biztosítása.

(14.00)

Összefoglalva: a 2009. évi költségvetés elfogadása során el kell érni, hogy a kábítószer-probléma kezelésére fordítható támogatási összeg mind a három területen - megelőzés, kezelés, rendvédelem - legalább 20 százalékkal nőjön. A Magyar Tudományos Akadémia állásfoglalásának megkérése szükséges a marihuána tényleges hatásaira vonatkozóan a téveszmék ellensúlyozására. A médiát fel kell kérni a tudományos, megalapozott információ terjesztésére.

A harmadik kör: a drogprevenciós munka megreformálása elengedhetetlen, beleértve a gyengén működő iskolai drogmegelőzés megerősítését és a családok felvilágosítását.

A negyedik terület: a drogprevenció normatív finanszírozásának bevezetését javasoljuk a kábítószer-bűnözés támogatásának javításával.

Ötödik: a kábítószer-koordináció nem válhat öncélú hatalmi ággá, át kell gondolni, és javítani kell a KKB, a KEF-ek, az NDI, az OAI, valamint az Drog Fókuszpont működését.

Hatodik terület: az egészségügyi tárca sokkal aktívabb szerepet kell hogy játsszon a drogprobléma megoldásában. A terhes drogfogyasztó nők és születendő gyermekeik speciális ellátását sürgősen meg kell oldani.

A hetedik: a kábítószeradatok megbízhatóságának és európai összehasonlításának jelentős javítása szükséges.

Nyolcadik: a kutatások jelenlegi színvonalát jelentős mértékben emelni kell.

Kilencedik: az információáramlást jelentősen javítani kell, kiemelkedően szükséges az internetjelenlét és az internetes kampányok indítása.

A tizedik terület: meg kell szüntetni a kábítószerügy misztifikálását, és nagyobb hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a drogpolitikánk és a -stratégiánk összhangban legyen a nemzetközi szervezetek keretében létrejött egyezményekkel, az EU releváns joganyagával és a kábítószerügyben illetékes kormányzati nemzetközi szervezetek irányelveivel.

Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány a mai napig nem készítette el azt a cselekvési tervet, amely a nyári sajnálatos halálesetek miatt szükségessé vált. Kérem képviselőtársaimat, hogy ne fogadják el majd a választ, annak függvényében, hogy a bizottság tudja tárgyalni... (Az elnök csengetéssel a hozzászólási idő leteltét jelzi.)

ELNÖK: Képviselő úr!

PETTKÓ ANDRÁS (MDF): ...azt a javaslatsorozatot, amit a kormány majd elkészít.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MDF padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Most megadom a szót Korózs Lajos államtitkár úrnak. Parancsoljon!

KORÓZS LAJOS szociális és munkaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az interpellációra adott korábbi válaszomban már elmondtam, hogy továbbra is az ENSZ-egyezményeknek megfelelő drogpolitikát kívánjuk folytatni. Itt ismét szeretném ezt megerősíteni, hiszen aláírói vagyunk ezeknek az egyezményeknek, másképp nem is cselekedhetünk.

Az Országgyűlés ifjúsági, szociális és családügyi bizottságának, ahogyan ön is említette, október 28-ai ülésén a válaszok kifejtése mellett további témakörökben is széles körű tájékoztatást kapott a bizottság. Azt gondolom, e miatt a bizottsági tájékoztatás miatt nekünk nincs szégyenkeznivalónk. Így a hazai drogfogyasztás tendenciáit, a kábítószer-használattal összefüggő halálozás helyzetét, a kábítószer-probléma kezelésére, valamint a prevencióra szánt források, illetve a költségvetési helyzet alakulását is lehetőségünk volt megvitatni képviselőtársaimmal. Ha emlékszik rá, képviselő úr, mintegy másfél órát töltöttem ott a bizottsági ülésen.

A szociális bizottsági ülésen ígéretet tettem arra, hogy áttekintjük a meghozható intézkedéseinket a szóban forgó kérdésekkel kapcsolatban, ezt az áttekintést több aktuális értékeléshez és akcióhoz is kapcsoltuk.

Szeretném röviden ismertetni képviselőtársaimmal, hogy egyetértünk abban, hogy elengedhetetlen a kezelési és ellátási rendszer további minőségi fejlesztése, a kezelésekhez, ellátásokhoz való hozzáférés megkönnyítése. A jelenlegieknél differenciáltabb ellátási formák kidolgozására van szükség, ebben is egyetértünk, képviselő úr.

Az információáramlás elősegítése érdekében szükséges a kábítószer-probléma kezelésében közreműködő szervezetek közötti együttműködés fejlesztése, ebben is egyetértünk. Elengedhetetlen a szerhasználók tájékoztatása a kábítószer-fogyasztás veszélyeiről, a segítségkérés lehetőségeiről, ebben is egyetértünk. Kiemelkedő jelentőségű a lakosság tájékoztatása a túladagolásos esetek egészségügyi és jogi vonatkozásairól. Előfordul ugyanis, hogy a szerhasználó környezete nem mer segítséget hívni, tartva a büntetőjogi következményektől.

Ezen célok harmonizálnak a hatpárti konszenzussal elfogadott drogstratégia szemléleti kereteivel, illetve illeszkednek a kormány 2008-2009-re meghirdetett célkitűzéseivel, tételesen az intézkedésekről.

A prevenció területén a pályázati támogatási rendszer kibővítésével kívánjuk biztosítani, hogy 2010-re az elérni kívánt célcsoportot, azaz a közoktatási intézmények ötödik-nyolcadik évfolyamán tanuló fiatalok mindegyike számára hozzáférhetőek legyenek a prevenciós programok.

A kezelési, ellátási rendszer fejlesztése során kialakítjuk a kábítószer-használókkal foglalkozó egészségügyi és szociális intézmények minőségügyi és értékelési rendszerét. Javítani kívánjuk az ambuláns ellátások területi lefedettségét, támogatjuk a kórházi ellátások létesítését, illetve a gyermek- és ifjúságaddiktológiai ellátás szakmai intézményi hátterének kialakítását. Fejlesztjük a kábítószer-függőséget gyógyító kezelés, a kábítószer-használatot kezelő más ellátás vagy megelőző, felvilágosító szolgáltatás intézményrendszerét.

Biztosítjuk az alacsony küszöbű ellátások finanszírozási hátterét. Továbbfejlesztjük a gyógyult szenvedélybetegek, a szabadságvesztésből szabadult, valamint a fenntartó kezelés alatt álló drogbetegek szocializációs és szociális támogató rendszerét. (Az elnök csengetéssel a hozzászólási idő leteltét jelzi.)

A képviselő úr korábbi, a Kábítószerügyi Koordinációs Bizottság struktúráját érintő kérdésére adott válaszomban ismertettem, hogy a bizottság valamennyi ülésére meghívást kapnak az állandó, eseti, sőt szakértői tagok is. Abban szeretném pontosítani az akkor megfogalmazottakat, egyben tájékoztatom a képviselő urat és az MDF frakcióját is, hogy azon túlmenően, hogy az intézkedési tervet határidőre pontosan teljesíteni fogjuk felelősökkel és határidőkkel kapcsolatosan, módosítjuk abbéli rendelkezésünket, hogy a rendőrség a KKB-ülésen saját jogon szavazati joggal, nem pedig az IRM hatáskörében delegált jogon keresztül fog szavazati joggal rendelkezni az üléseken.

Azt hiszem, képviselő úr, ennél többet erről a dologról nem tudok mondani. A kábítószerügy ekként való kezelése megnyugtató...

ELNÖK: Köszönjük, államtitkár úr.

KORÓZS LAJOS szociális és munkaügyi minisztériumi államtitkár: Számítok a képviselő úrra és az MDF-frakcióra, önök is számíthatnak rám. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Az elfogadott napirendnek megfelelően a képviselői felszólalások frakciónként négy perc, valamint az elsőként jelentkezett függetlennek szintén négy perc felszólalási lehetősége van.

Legelőször a KDNP képviselője jelentkezett, de előre szólok, hogy van két fideszes bejelentkezés Potápi Árpád és László Tamás részéről. Kérem eldönteni, ki kíván szólni a Fidesz-képviselőcsoport részéről, mert kettőnek nem tudok szót adni.

Amíg ez tisztázódik, addig megadom a szót Rétvári Bence képviselő úrnak, KDNP. Parancsoljon!

DR. RÉTVÁRI BENCE (KDNP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Azt, hogy a fiatalokat érintő legnagyobb problémáról van szót, maga a kormányzat is egy kutatásában bebizonyította. Az "Ifjúság 2004" gyorsjelentésben minden más problémát messze meghaladó módon jelölték meg legnagyobb problémaként a fiatalok a drogok terjedését, míg minden más kérdés legfeljebb 18 százalékos említéssel volt ebben a 2004-ben készült gyorsjelentésben, amely reprezentatív volt, ehhez képest a drogok terjedése több mint kétszer ennyi, 42 százalék volt. Egyértelmű tehát a fiatalok véleménye. Ők a legnagyobb problémának a saját korosztályukban a drogok terjedését tartják.

Éppen ezért tartottuk nagyon nagy hibának, hogy a most készülő ötpárti és szakmai egyeztetés alatt álló nemzeti ifjúsági stratégiában nem kap kellő hangsúlyt ez a kérdés. Ezt a problémakört sokkal jobban meg kellene jeleníteni ott is.

Ami itt elhangzott a bizottság véleményében, hogy 2007-ről 2008-ra 1,3 milliárdról 1,1 milliárd forintra csökkent a drogmegelőzési támogatások összege, ez nem a jó irány, ezt 2009-ben kompenzálni kellene, ehhez képest az irány továbbra is a csökkenés. Mi úgy gondoljuk, az lenne az ideális, ha a 2004-es szintre tudnánk visszaemelni a drogmegelőzésre fordítandó támogatások mértékét.

A következő években valószínűleg a pénzügyi válság következtében a szegénység tovább fog nőni Magyarországon, a szegénység pedig a fiatalok körében magával fogja hozni a drogok terjedését. Egyre nagyobb piacuk lesz a kábítószereknek, lehet, hogy a fiataloknak kevesebb pénzük lesz, de abból nagyobb arányban fognak kábítószerre költeni, ha valahogyan nem álljuk útját ennek, és nem próbáljuk meg fokozottan megakadályozni a drogok terjedését. Ezért volt nagyon jó Pettkó képviselőtársunk indítványa, hogy számon kérje a kormányzaton a drogmegelőzésre fordítandó pénzek elköltését.

Mi, ifjú kereszténydemokraták, ellenzékből valamelyest megpróbálunk azért tenni annak érdekében, hogy a kortársainkat lebeszéljük. Három hete zajlik Tatán a Fűnyíró Filmfesztiválunk, korábban "ne szívj" filmfesztiválként, mind Budapesten, mind már fél tucatnyi vidéki városban heteken keresztül ingyenesen vetítünk a fiataloknak filmeket. Most pénteken pedig Túrkevén folytattuk ezt a filmvetítés-sorozatot.

(14.10)

Ennek a lényege, hogy teljesen ingyenesen a mi korcsoportunkba tartozó gimnazistákat és egyetemistákat elhívjuk, és a filmek végén beszélgetést tartunk elsősorban volt drogosokkal. Hadd hívjam föl erre a figyelmet, hogy nincsen más olyan eszköz, amelyik inkább visszatartaná a fiatalokat a kábítószerektől, mint amikor kigyógyult, a kábítószercsapdából kikerült fiatalok mesélik el valamilyen közösségben saját élményeiket. Higgyék el nekem, ilyet érdemes tartani akár minden iskolában a következő egy évben, pláne, ha a szegénységi viszonyok így fognak alakulni, mint ahogy most számolhatunk vele.

Határozott fellépésre van szükség minden téren, itt a parlamentben és a médiában is. Egyértelműen el kell utasítsuk a kábítószereket! Szerintem nagyon károsak az olyasfajta felvetések, mint amiket egyes parlamenti pártok tesznek, mint például szúrószobák bevezetése és egyéb olyan javaslatok, amelyek mintha csökkentenék a kábítószer-fogyasztás veszélyeit, annak az illúzióját hoznák ide közénk.

Azoknak a rendőrségi szerveknek, amelyek kábítószer-bűnözéssel foglalkoznak, folyamatosan egyre több támogatást kell adnunk, hiszen egyre kifinomultabb módszerekkel igyekeznek nemzetközi hálózatok teríteni a kábítószereket Magyarországon, illetőleg nem engedhető meg, hogy azokat a jogszabályokat kétségbe vonják, amelyek a drogkereskedelemmel, drogbűnözéssel kapcsolatosak. Talán a legnagyobb hiba, ha megpróbáljuk ezeket a jogszabályokat úgy föltüntetni, mint amit igazából nem is kell betartani, hanem egy ilyen félhomályos mezőbe kerülnek.

Én úgy gondolom, és mindenki számára javasolom, hogy a kereszténydemokrata drogpolitika három pillérét fogadjuk el minél szélesebb körben. Ennek az első része, hogy a kipróbálókat felvilágosítani kell, a függőket kezelni, a kereskedőket pedig nagyon szigorúan büntetni.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz, a KDNP és az MDF soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Most megadom a szót Potápi Árpád Jánosnak, a Fidesz képviselőjének, négy percben. Parancsoljon! (Jelzésre:) Nem akar szólni. Akkor viszont Csáky András következik, a Magyar Demokrata Fórum részéről. Parancsoljon, öné a szó, képviselő úr.

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Úgy tűnik, hogy egy kis horderejű dologról van szó, de ha mindenki végiggondolja, gyerekeinkről, unokáinkról, a nemzet jövőjéről van szó akkor, amikor a kábítószer-fogyasztás terjedéséről beszélünk. Kétségeim vannak a bizottságban elhangzott adatokat illetően. Egyetértek azzal, hogy igen nagy a látencia, és majd a későbbiek folyamán bebizonyítom, hogy a probléma jóval nagyobb annál, mint ahogy első ránézésre tűnik.

Vártam államtitkár úr kiegészítő hozzászólásában - habár hivatkozott az Európai Unióra, hogy a nemzetközi egyezményeket Magyarország magáénak vallja, és aszerint cselekszik -, hogy bizony az Európai Unióban is folyamatosan napirenden van a kérdés. (Folyamatos zaj. - Az elnök csenget.) Nem véletlen, hogy a Bizottság szeptember 18-án egy kábítószer-ellenes cselekvési tervet fogadott el 2009-2012-re, hisz érzékelik, hogy egyre jobban eszkalálódik a probléma. Ha ennek fényében is tekintjük azokat a forrásokat és azokat az eddig tett intézkedéseket, amelyek ennek a gyilkos kórnak a terjedését próbálják megelőzni, azt kell mondani, hogy elégtelen az eddigi cselekvés, és tulajdonképpen Pettkó képviselő úrnak az interpellációja erre hívta fel a figyelmet egy olyan szakaszban, a parlamenti vita olyan szakaszában, amikor a költségvetés módosítása során nagyobb forrásokat lehetne erre a területre összpontosítani.

Én úgy gondolom, nem lehet eredményként elkönyvelni azt, hogy az érintett fiatalság alig 15 százaléka kerül egyáltalán valamilyen módon kapcsolatba a kábítószer elleni felvilágosítás kérdéskörével. Nagyon sokáig áltattuk magunkat azzal, hogy maga a kábítószer-probléma tulajdonképpen Budapestre, a megyei központokra, egyetemi városokra terjed csak. Sajnos ma már az egyre kisebb településeken is napi gondként jelenik meg a kábítószer-terjesztés és a kábítószer-fogyasztás. Erre példaként hadd hozzak egy helyi újságot. Pest megye déli részén, Csemő községben - valamivel több mint négyezer fő lakja, egy viszonylag nagyon jól fejlődő, gyönyörű szép településről van szó - korábban, egy-két évvel ezelőtt, amikor az ember föltette a képviselő-testületi ülésen, hogy van-e ilyen jellegű probléma, egyértelmű volt a válasz, hogy nem. Ma a csemői önkormányzat testületének felhívást kellett közzétennie a szülők, a tanárok és minden érintett együttműködését kérve, hogy állítsák meg a tapasztalható drogterjesztést és drogfogyasztást.

Csatlakozom képviselő úr kéréséhez: kérem a parlamentet, ne fogadja el a választ, permanensen foglalkozzon a bizottság a kérdéskörrel, még most próbáljunk meg egyéb forrásokat is erre a területre átcsoportosítani, mert ha nem lépünk, akkor a probléma tovább eszkalálódik, és néhány év múlva már sajnos lehet, hogy nem is lesz miről beszélni.

Köszönöm szépen. (Taps az MDF soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Most László Tamás, a Fidesz képviselője következik, négy percben. Parancsoljon, képviselő úr!

LÁSZLÓ TAMÁS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Kicsit emlékeztetem önöket arra, hogy mivel is kezdődött Pettkó András képviselőtársunk interpellációja. (Folyamatos zaj. - Az elnök csenget.) Azt mondta, hogy lassan egy egész nemzedék kezd a drog áldozatává válni, illetőleg volt még egy mondata: nem hallgathatjuk szemlesütve a halálesetekről szóló híradásokat. Ez itt a lényeg, és nem az a számháború, amelyik arról szól, hogy ennyi milliárd vagy annyi milliárd. Az tény, hogy keveset költünk, keveset fordít a kormányzat erre. Az összes többi puszta magyarázkodás. Ráadásul nem itt van a kutya elásva, mert nekünk nincsen kétségünk afelől, hogy ez a kormány bármilyen célra akármennyi pénzt el tud költeni, legyen szó - mint ebben az esetben - egy-két milliárdról vagy akár tízmilliárdról, vagy akár száz-, vagy akár ezermilliárdról; bármilyen célra akármennyit, különösen önmagára, illetve klientúraépítésre, és a legkevésbé a közjóra, halaszthatatlan és életbe vágó társadalmi célok elérésére, amilyen például a drogprobléma, ami egy társadalmi jelenség vízből kilógó jéghegycsúcsa csak.

Az ügyben tett bizottsági felszólalásomban azt hiányoltam, hogy nem elég hathatós és konkrét a jelenlét a kábítószer-terjesztés és -fogyasztás helyszínein. Azt javasoltam, hogy éjszaka jöjjenek ki a lakótelepekre, eldugott közterekre, sajnos, iskolák környékére, hiszen az a bizonyos 30, szakképzésben még ennél is sokkal magasabb, 40-50 százalékos szerkipróbálási arány adott helyszíneken, a terepen történik. A prevenció pedig elsődlegesen azt jelentené, hogy a széteső, egyre nehezebb helyzetben lévő családokat kellene segíteni. De felmérte-e valaki, hogy például a jövő évi költségvetésnek milyen hatása lesz erre a területre? A jövő nemzedék ombudsmanjának például ezzel kéne más egyéb dolgok helyett foglalkozni. Mi úgy látjuk, hogy amikor a költségvetés a családokat sújtja különös mértékben, a szétesés, széthullás tovább fog erősödni, fokozódni.

Ha gázszivárgás miatt valaki meghalt egy alagsori lakásban, akkor a régi, nem a mai szocializmusban - hiszen a döntő különbség az, hogy akkor még voltak felelősök, ma nincsenek semmiért sem - az elhunytat a gázművek a saját halottjának tekintette. Ilyen jelenség a kábítószer-probléma is, és addig, amíg a rendelkezésre álló állami forrásokat a kormány nem a lehető leghatékonyabban használja fel - mondjuk, a gázszivárgás azonnali megszüntetésére -, ezeket a fiatal életeket a Kábítószerügyi Koordinációs Bizottság saját halottjának kell tekintse.

Államtitkár úr válaszát nem nekünk kell mérlegre tenni, hanem azoknak a családoknak, rokonságnak, iskolai osztályoknak, ahol ezek a tragikus halálesetek előfordultak. Én az ő nevükben javasolom a parlamentnek, hogy ne fogadja el ezt a kínos magyarázkodást, hanem kényszerítse a tehetetlen kormányt konkrét, hathatós és helyi intézkedésekre. Azt javasolom továbbá, ha már egyszer felébredt a parlament lelkiismerete, akkor tartsuk ezt ébren a továbbiakban is, és ne fogadjuk el az államtitkár úr válaszát.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Most felszólalásra következik az MSZP képviselője, Török Zsolt. Parancsoljon, öné a szó négy percben.

TÖRÖK ZSOLT (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt ellenzéki Képviselőtársaim! Ne bélyegezzék meg a fiatalokat! Nem drogos minden mai fiatal! (Felzúdulás a Fidesz soraiban.) Ne állítsák be úgy, mintha minden fiatal kábítószer-élvező lenne ma! (Taps az MSZP soraiban. - Közbeszólások a Fidesz soraiban.)

(14.20)

Ne ítélkezzenek meggondolatlanul, és ne általánosítsanak! (Nagy zaj. - Az elnök csenget.) A fiatalok ma is igenis aktívan részt vesznek a sportéletben, a közösségi tevékenységben, és nem kábítószerfüggők, mint ahogy önök próbálják beállítani.

Abban persze egyetértünk, hogy a prevenció a legfontosabb. Az a legfontosabb, hogy minél több energiát és pénzt áldozzunk arra, hogy ne is kerüljenek kapcsolatba a kábítószerrel a mai fiatalok. Azt szeretnénk elérni konstruktív indítványokkal, hogy ez megvalósuljon.

Az államtitkár úr az ifjúsági, szociális és családügyi bizottság ülésén is nyitottnak mutatkozott Pettkó András képviselő úr indítványaira. Pettkó képviselő úr a bizottság ülésén is elmondta, hogy például szavazati jogot szeretne a kábítószerügyi egyeztető fórumokban különböző szervezeteknek. Az államtitkár úr jelezte, hogy ő erre nyitott, sőt megoldást szeretne találni.

Azt gondolom, azok a módosító indítványok, amelyeket a parlament ifjúsági, szociális és családügyi bizottságához is javaslatként beterjesztettünk, ha az ellenzéki képviselőtársak is felemelnék a bizottság ülésén a kezüket, akkor átmennének, akkor több pénz lenne a drogprevencióra, akkor megvalósulna az, amit Pettkó András képviselő úr is a módosító indítványával javasolt, és csak a mi szavazataink, Winkfein, Tóth szocialista képviselőtársaink szavazatára számíthatott a bizottság ülésén, és önök sajnos nem támogatták, a bizottságban ülő fideszes képviselők, hogy több pénz jusson a drogprevencióra.

De egyébként több pénz, több forrás több tárcánál áll rendelkezésre a kábítószer-ellenes harcban. Több tárcánál is megvan erre a pénz, de sikerült elérni azt, és ebben talán többpárti összefogás volt - Winkfein Csaba képviselőtársamra nézek -, hogy az Új Magyarország fejlesztési tervben is körülbelül 500 millió forintos forrás fog rendelkezésre állni a következő időszakban, 500 millió forint pluszpénz az Új Magyarország fejlesztési terv keretében!

Azt gondolom, az új stratégia megalkotása az, amiben megint összhangra tudunk találni. Ahogy az elmúlt időszakokban négy-, öt- vagy hatpárti egyezséget sikerült elérni a stratégia megalkotásakor, lett légyen bárki is a miniszter vagy éppen kormányon bármelyik erő, amikor a kábítószer-ellenes harcban stratégiai összefogásra volt szükség és stratégia megalkotására, akkor összhangot tudtunk találni. Én most is azt látom, van esélyünk arra, hogy összhangot találjunk, hogy együtt, közösen, hatékonyan fellépjünk a kábítószer-probléma előretörése ellen.

Éppen ezért azt tartom a legfontosabbnak, a prevenció, a források után együttműködve új stratégiát alkossunk, és ennek egyik feltétele szerintem például az, hogy a mai ülésen elfogadják az interpellációra adott választ.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A képviselőcsoportok utolsó felszólalója következik, Gusztos Péter, a Szabad Demokraták Szövetségétől. Parancsoljon!

GUSZTOS PÉTER (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! (Zaj. - Az elnök csenget.) Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A Szabad Demokraták Szövetsége frakciója nemmel szavazott az interpellációra adott válasznál. Az álláspontunk továbbra is hasonló: a jelentés elfogadását nem támogatjuk.

Az indokaink azonban különböznek az előttem szólók által megfogalmazott indokoktól. Nekünk leginkább a kormányzati drogpolitikával a legfontosabb problémánk az, ami annak idején a szabad demokrata-szocialista, szocialista-szabad demokrata koalíció, koalíciók létezésekor is egy létező vita volt a koalíción belül. Ez pedig egészen pontosan egy olyan kérdés, amelyben gyakorlatilag a liberális párt, ha jól látom, a Magyar Országgyűlés valamennyi frakciójával vitatkozik, hiszen gyakorlatilag mi mondjuk egyedül azt, hogy hiba a kábítószer-fogyasztókat bűnözőként kezelni, hiba az, ha az állam kriminalizálja a kábítószer fogyasztóit, és úgy tekint rájuk mint bűnözőkre. Nekünk ez a legnagyobb problémánk a kormány drogpolitikájával továbbra is.

Az államtitkár úr mondott egy példát, hogy adott esetben még túladagolásos eseteknél sem mernek rendőrhöz, orvoshoz fordulni a drogbeteg ember, a drogbeteg fiatal környezetében, mert a büntetőjogi következményektől félnek. Csáky képviselő úr arról beszélt, hogy nem tudjuk pontosan, helyesek-e azok a számok, amelyeket ismerünk, mert nagyon nagy a látencia ezen a területen. Bizony, államtitkár úr, nem mernek a közeli hozzátartozók, a barátok sem orvosi vagy hatósági segítséget kérni, orvosit sem mernek kérni, mert attól félnek, hogy annak majd később rendőri "segítség" lesz a vége; és bizony Csáky képviselő úrnak is igaza van, nagy a látencia, méghozzá elsősorban a büntetőjogi környezet miatt.

Kérdezem én, tisztelettel, mennyi pénzt kell ahhoz elkölteni a prevencióra, hogy a fiatalok minél nagyobb részben minél pontosabb információkkal rendelkezzenek. Biztosan sokat. Nem ezt vitatjuk. Nyilvánvalóan a világ minden pénze nem lenne elegendő prevencióra. Mi is azt gondoljuk, hogy jó lenne sokkal többet költeni erre. Abban is egyetértünk a Magyar Demokrata Fórum interpelláló képviselőjével, hogy helyes lenne, ha a szakmai protokollok is fejlődnének, egységesedne ez a rendszer, és minőségi elvárásokat is sokkal határozottabban fogalmaznánk meg, hogy az ezeket a pályázati pénzeket felhasználó szervezetek hogyan, milyen tartalmú, milyen módszertanú megelőzést folytatnak. Ezek nagyon fontos kérdések.

De, tisztelt képviselőtársaim, egyetérthetünk mindemellett még abban is - és ebben is egyetértünk még a kereszténydemokratákkal is -, hogy igen, a kereskedőket a lehető legszigorúbban üldözni kell, és a törvénynek a lehető legnagyobb szigorával le kell rájuk sújtani.

Amiben viszont mindannyiójukkal vitatkozunk, ez a kábítószer-fogyasztók kérdése. Vannak megbotló kamaszok, nagyon sokan, és vannak jó néhányan ebben az országban, akik már súlyos betegek. Ez két különböző csoport. Én nem mosnám őket egybe, de egyvalamiben közösek: egyikőjük sem, egyik csoportba tartozó fiatal vagy kevésbé fiatal emberek sem bűnözők. Nem segít ennek a társadalmi problémának a megoldásában az, hogy a magyar állam kriminalizálja ezeket az embereket, bűnözőként tekint rájuk. Bármennyi pénzt elkölthetünk prevencióra, amíg a büntetőjogi környezet maga tartja távol a fiatalokat a megelőzésben, a prevencióban való részvételtől, addig nem fog hatékonyan működni ez a rendszer.

Tisztelt Képviselőtársaim! A jelenleg hatályos büntetőjogi szabályozás elriasztja a fiatalokat attól, hogy bárkivel őszintén merjenek beszélni az ezen a téren megszerzett ismereteikről, szokásaikról és azokról a jelenségekről, amelyeket a környezetükben látnak. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) És mindaddig, amíg így van, hiába emeljük a prevencióra költött pénzeket, az adott esetben akár még ablakon kidobott pénz is lehet. Tehát a mi véleményünk szerint a fogyasztók kriminalizálása az a kérdés, amin legelőször változtatni kellene.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Úgy látom, a függetlenek közül senki nem kért szót ebben a vitában.

Nos, tisztelt Országgyűlés, így a határozathozatalhoz érkeztünk. Az ifjúsági, szociális és családügyi bizottság a jelentésében a Házszabály 117. § (4) bekezdés b) pontja szerint az államtitkár bizottsági ülésen kiegészített válaszát az Országgyűlésnek elfogadásra ajánlja. Így hát kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a bizottság javaslatát. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a bizottság javaslatát 185 igen szavazattal, 184 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta. (Nagy zaj.)

Tisztelt Országgyűlés! Rátérünk most az interpellációkra - 14 óra 27 perc van.

Bernáth Ildikó, a Fidesz képviselője, interpellációt nyújtott be a szociális és munkaügyi miniszterhez: "Miért csak a Vadász János vezette Szenior Foglalkoztatási Szövetség vehetett részt az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány pályázatán?" Bernáth Ildikó képviselő asszonyt illeti a szó. Tessék parancsolni! (Zaj. - Az elnök csenget.) Egy kis figyelmet kérnék, tisztelt képviselőtársaim!




Felszólalások:   19   19-41   41-47      Ülésnap adatai