Készült: 2024.04.26.09:27:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

224. ülésnap (2017.05.17.), 78. felszólalás
Felszólaló Gőgös Zoltán (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:41


Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GŐGÖS ZOLTÁN (MSZP): Köszönöm elnök úr, a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Azzal szeretném kezdeni, hogy államtitkár úr most, ahogy eddig is szokott, aktív részese a vitának, és ez rendben van. Ugyanis tegnap itt a kollégái egész nap hallgattak, mint tehénlepény a fűben. Tehát senki nem szólt vissza, hogy miről beszélünk, sem az adó kapcsán, sem az egyéb törvények kapcsán, és ez nem jó. Ez akkor jó, hogy ha valami elhangzik, akkor arra kapunk választ. Most is lesz majd néhány kérdésem. Biztos, hogy megpróbál választ adni.

Arra szeretnék először is kitérni, hogy itt a minimálbért többen emlegették, Vinnai Győző is, hogy nem emelkedett meg emelkedett, de azért szeretnék valamit mondani. A 2010-es reálértéket ebben az évben értük el nettóban. Tehát itt állandóan mindenki óriási bruttó béremelésekről beszél, ami persze még bruttóban is messze nincs ott, ahol a környező országok bérei, most már lassan Romániában is magasabb lesz, de azzal együtt ezek az eddigi emelések igazából az államnak hoztak hatalmas bevételt, mert a vállalkozások fizetik a rengeteg különböző járulékot meg adót, meg a minimálbéresek is fizetik az szja-t. Abból nem kell kiindulni, hogy az utolsó Fidesz-kormány-évben mennyi volt, mert utána nem volt adó. Ezt mindig elfelejtik, amikor erről beszélgetünk, és továbbra is állítjuk, hogy ez egy perverz adórendszer, ami a tetején ad, alul meg elvesz.

A másik, hogy az is szóba került itt a vitában, hogy milyen dinamikusan növekszik a gazdaság. Kettő évben részben az agrárium tevékenységének volt köszönhető. Volt két nagyon-nagyon jó év. Azt tudni kell, hogy 50 évben nem nagyon fordult elő, hogy két olyan időjárási környezet legyen, mint ami 2015-ben és ’16-ban. Ez természetesen megjelenik az ország teljesítményében is, de hozzáteszem, hogy ez az év nem olyan.

Tehát mondom is államtitkár úrnak, hogy ha ebbe ugyanazt kalkulálták a mezőgazdaság kapcsán, mint eddig, akkor fölékalkuláltak, mert nem lesz olyan jó év. Tehát az már tuti, hogy az őszi kalászosokban nem, a kukoricát még nem tudjuk, még bármi történhet, de az tuti, hogy idén rekordév nem lesz, ami mondjuk, nagyjából 2 százalékos növekedést eredményezne a teljes összterméknél, és ráadásul egy nagyon alacsony termelésiár-bázisértéken vagyunk, ami a termelőknek azért rossz, mert eddig a magasabb termés kompenzálta, de most nem nagyon fogja.

Azt is szeretném mondani, hogy szanaszét szedték az igazgatást, a kifizető ügynökséget is. Tehát most már ebben a költségvetésben például a kifizető ügynökségnek, mint az MVH-nak, nincs önálló sora. Eddig legalább tudtuk, hogy körülbelül mégis mennyi pénz van ott, meg hogy milyen erőforrással számolhatunk, amikor az európai uniós támogatások igénybevételéről van szó, de ez most nincs így.

(15.30)

Most három minisztérium felügyeli valamilyen, számunkra teljesen felfoghatatlan megosztás szerint. De én már jeleztem Lázár miniszter úrnak, és adott is rá választ, hogy nem volt még arra példa, hogy május végén százmilliárdos kifizetési hiány legyen. Tehát amikor tavaly megtervezték ugyanilyenkor 2016-ban a költségvetést, az ideit, akkor abban elég komoly közvetlen támogatáskifizetés volt. Nem tudjuk, mi lesz ezzel. De még egyszer mondom, példa nélküli, hogy százmilliárdos nagyságrendű pénz nincs kifizetve május végén. Az, hogy erről a termelők hallgatnak, nyilván nem azt jelenti, hogy örülnek. Mindenkinek ajánlom figyelmébe az Agroinform fórumrovatát, 1300-1400 bejegyzés van. És hiába mondta azt nekem Lázár miniszter úr, hogy a területalapú támogatások 90 százaléka ki van fizetve, csak azt nem tette hozzá, hogy az alaptámogatás, ami mellesleg csak a 60 százaléka a teljes támogatásnak, a 40 százaléknyi, egyéb feltételhez kötött támogatás még a Holdban van, amit azért most már lassan ideje lenne odaadni, mert nem mindenki áll olyan jól anyagilag, hogy ezt elviselje.

A másik, hogy nyilván minden költségvetést annyira lehet komolyan venni, amennyi megvalósul belőle. Én most nem látom a ’17-es módosításban, hogy visszavették volna az európai uniós kifizetéseket, én most kifejezetten a pályázatokra gondolok, de az kizárt dolog, hogy ebben az évben 360 milliónyi európai uniós pályázati kifizetés legyen. Ugyanis elbírálva három pályázat van az ezerből. Ha figyelembe veszem azokat az időket, hogy közbeszerzést kell kiírni, az idén nemhogy kifizetés nem lesz, beruházás se indul.

Érdekes is, hogy jövőre ez most már 250 milliárdra van tervezve, és nem tudom, hogy ez a nagy lekötés majd hogy lesz ’18-ban, de egy biztos, hogy a mezőgazdaságot érintően meg az agrártámogatásokat érintően sehogy. Ez nagy baj, mert mindenki erre várt, mindenki szerette volna ezeket a forrásokat minél hamarabb fölhasználni.

Én ilyenkor csak azt tudom mondani, hogy óriási probléma van az intézményrendszerben. Miután ennek az egyik szeletét az államtitkár úrék felügyelik, az a Kincstár, nagyon-nagyon sürgősen üljenek le, beszéljenek egymással, hogy hol a baj, mert most pontosan senki nem érti, hogy az ellenőrzési oldalágon van a baj, ami a kormányhivatalhoz tartozik, vagy a pályázati bírálatnál, ami szintén köztisztviselői feladatkörként van elkönyvelve, vagy magánál a kifizető ügynökségnél, ami konkrétan a Kincstár. Tehát ezeket a dolgokat szerintem nagyon-nagyon sürgősen tisztázni kell, mert ez így nem maradhat.

Ha jól tudom, harmadszor fogom elmondani ugyanazt, hogy a kormány saját magát se veszi komolyan, mert hoztak egy olyan kormányhatározatot, hogy minden évben megfelelő összeggel emelik a nemzeti támogatási sort, és ezért felelős Fazekas Sándor és Varga Mihály. Hát, ez most sem sikerült. Tehát akkor vissza kellene vonni azt a kormányrendeletet, államtitkár úr. Ugye, itt egy fix összeg meg van határozva, hogy mennyivel kell növelni, ami a piacizavar-kezelésnek szinte az egyetlen forrása. Akkor vagy be kellene tartani, vagy nem behozni, mert ennek így semmi értelme.

Egyébként csak megjegyzem, egy sorért dicséretet érdemel majd a kormányzat, ami az uniós pénzeket illeti. A technikai segítségnyújtás sor szinte 100 százalékban kifizetésre került. Ez az a sor, amit magára költ a kormány, mert ebből finanszírozza az apparátust. Ez 100 százalékban ki van fizetve. Tehát ezért van valamennyi kifizetés, meg az agrár-kör­nyezetgazdálkodás van kifizetve, egyébként semmi más. Úgyhogy ez is egy vicces kategória, hogy miközben nem működik a rendszer, azért a TS jó alaposan el van költve. Tehát át kellene gondolni ezt az átszervezést. Ezt föltétlenül el akartam mondani.

A másik. Itt többször szóba került az alapvető élelmiszerek áfájának csökkentése. Államtitkár úrnak is mondom, mert valószínűleg akkor még nem volt itt, mert később érkezett a délutáni vitára, hogy itt a tejet emlegetik. A tejfogyasztásnak a 6 százaléka kerül bele ebbe a rendszerbe, államtitkár úr, ugyanis az emberek jelentős része UHT-tejet fogyaszt. Önnek is mondom, és remélem, majdcsak elér egyszer a miniszterelnökhöz is meg Lázár úrhoz is, nincs benne tartósítószer, államtitkár úr. Valaki azt a hülyeséget találta ki, hogy azért nem csökkentik az UHT áfáját, mert abban tartósítószer van. Tegnap is elmondtam, hogy hatrétegű dobozban van, és ultrapasztőrözött környezetben, semmiféle tartósítószer nincs az UHT-tejben. De a lakosság nyilván azért, mert azt nem kell hűteni, és nem mindenkinek van hűtője, ezt veszi, és ömlik ránk a 110 forintos szlovák tej, nyilván áfamentesen, államtitkár úr. Ezt is elmondtam tegnap Tállai úrnak, hogy az EKÁER-t nagyjából oda lehet tenni, ahova való, ugyanis pont azt nem fogja meg, amit meg kellene, az ilyen típusú direkt importot. Áfa nélküli, mert nincs 115 forintos tej Szlovákiában sem, szeretném mondani. Ez csak azért van, mert háromszor visszaigénylik róla az áfát. Valaki meg, nyilván azért, mert magas szinten is benne vannak, mert nem tudok másra gondolni, nem tesz semmit, hogy ezt így megakadályozzák. Ez az egyik.

A másik. Szabolcsi képviselőtársaimnak mondom, hogy itt kellene tombolniuk, hogy a zöldség, gyümölcs kerüljön bele ebbe a körbe. Megöli a magyar termelőket az importzöldség, -gyümölcs, a 45 forintos szlovák vírusos krumpli, majd két hét múlva a 600 forintos eper, amiről azt se tudjuk, hogy hol terem meg, milyen vegyszermaradványokkal van tele, mert a Nébihnél leépítés van, nem létszámbővítés. Tehát ezekre oda kellene figyelni, és forrásokat kellene biztosítani. És egy csapásra abban a pillanatban nem lehetne áfával játszani a zöldség-gyü­mölcs­nél. 60 százaléka kifehéredne, ezzel meg mindenki jól járna, mert azért egyet ne felejtsenek el, aki áfát csal, annak bért is csalnia kell, ugyanis nem tudja hivatalossá tenni a bevételeit, ha feketén értékesít. Onnantól kezdve nem fizet hivatalosan bért sem, és nemhogy minimálbért, semmilyen bért sem, maximum zsebbe valamit az éhbérért dolgozó embereknek.

Tehát én azt gondolom, hogy nagyon sok itt a tennivaló, és a költségvetés számai akkor lesznek igazak, ha ez a rendszer akkor is fenntartható marad, ha már nincsenek uniós források.

Itt elhangzott, hogy 2020 után várható az átalakítása ezeknek a rendszereknek, biztos, hogy az agrártámogatási rendszer is mozogni fog, és a közösségépítés lesz leginkább a finanszírozható. Erre már most lassan készülni kellene. De egy biztos, hogy ezzel az intézményrendszerrel, amit most csináltak, nem védem az MVH-t, nem egy normálisan működő rendszer volt, azt senki nem vitatja, de attól, hogy most még három részre szedték, csak rosszabb lett. Úgyhogy, államtitkár úr, nézzék meg, hogy mi a baj ebben a rendszerben, ezt már többször jeleztem különböző parlamenti meg informális műfajokban is, de nem tartható, hogy júniusban még százmilliárdnyi kifizetetlen közvetlen támogatás van, amikor lassan aratni kellene, és nem tudom, miből vesznek majd a termelőink gázolajat.

Úgyhogy továbbra is állítjuk, hogy ez a költségvetés nem az átlag- és nem a kisembert segíti, inkább megint a spekulánsokat és az ügyeskedőket. Látjuk, hogy ki mennyi uniós támogatást kap itt a megszerzett földek után.

Azért még egy dologra fölhívnám a figyelmét, államtitkár úr. Ezt a költségvetést megint javítja 70 milliárdnyi államitermőföld-értékesítésből származó bevétel, ami mondjuk, a ’17-es, idei realizálás, de ez úgy jön be az államkasszába, hogy azt senki nem ellenőrizte, hogy e mögött mi van, cigarettacsempészet van, dohány-, egyéb csempészet, szeszcsempészet, mi van. Mert senki nem nézi meg, hogy arra, amiből vették a földet a vásárlók, honnan szerezték a pénzt. Ezt ajánlom a figyelmébe, ugyanis nem lehet bejelentést tenni vagyonosodási vizsgálatot illetően. Itt milliárdos tételek jöttek elő a párnacihából, államtitkár úr, milliárdok. Nem ötmillió meg tízmillió a kisembertől, mert az teljesen rendben van, hogy van megtakarítása. De van olyan család, amely 2 milliárdért vett földet, 2 milliárdért, nem hitelből, cashben! Úgyhogy ezt ajánlom a figyelmükbe, hogy ha még próbálnak rendet tenni, legalább a nepperektől szedjék már vissza, ne nekünk kelljen majd jövőre mindent megcsinálni. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Szórványos taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai