Készült: 2024.09.24.09:15:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

244. ülésnap (2012.11.29.), 24. felszólalás
Felszólaló Tóth Csaba (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:56


Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH CSABA (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A fogyasztóvédelmi bizottság több alkalommal foglalkozott a közüzemi szolgáltatók fogyasztókat érintő kérdéseivel. Az előző kormányciklus idején még jól működő közszolgáltatásokhoz kapcsolódó fogyasztóvédelem helyett ma kiszolgáltatott és szociális veszéllyel fenyegetett fogyasztókat, nem hatékony ügyfélszolgálati irodákat, bonyolult számlaképeket és még sok-sok problémát látunk.

2011. november 28-án az energiaszolgáltatók számlázásával, valamint ügyfélszolgálatainak működésével kapcsolatos tapasztalatokat vitattuk meg a fogyasztóvédelmi bizottság ülésén, ezzel is ráirányítva a figyelmet arra, hogy komoly problémák vannak. Az elhangzottak alapján szükségesnek tartottuk a fogyasztóvédelemről, a villamos energiáról és a földgázellátásról szóló törvény ügyfélszolgálatokra vonatkozó rendelkezéseinek az összehangolását, a nyitva tartásnak a lakossági igényekhez igazodó rugalmasságát, a telefonos ügyfélszolgálatok tekintetében az ügyintéző hívástól számított 4 percen belül elérhetőségét, valamint a személyes ügyintézésre 5 munkanapon belüli időpont biztosítását a fogyasztó számára. Az ülésen megfogalmazott vélemények alapján javasoltuk a számlakép további egyszerűsítését és egységesítésének lehetőségét. A bizottság felkérte a fogyasztói panaszok kezelésének intézményrendszerével foglalkozó albizottságát a fogyasztóvédelemről szóló törvény érintett szakaszainak áttekintésére, és azt javasolta, hogy a fogyasztóvédelemről szóló törvény módosításának már az előkészítési szakaszában vizsgálják meg az ülésen elhangzottak beépítésének lehetőségét és módját.

Az albizottság 2011. december 14-én megtartott ülésén a Nemzetgazdasági Minisztérium képviselője ismertette az energiaszolgáltatók ügyfélszolgálatainak működtetésére vonatkozó előírásokat. Az elhangzottak között külön említést érdemel, hogy nincs teljesen összhangban a fogyasztóvédelemről, a villamos energiáról és a földgázellátásról szóló törvényben foglalt szabályozás. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is szükségesnek látta a fogyasztóvédelmi törvény és az ágazati szabályozás összehangolását, valamint felhívta a figyelmet arra, hogy a törvényben előírt 15 napos ügyintézési határidő bonyolultabb panaszok esetében kevésnek tűnik, ennek meghosszabbítása egyes fogyasztói panaszok alapos kivizsgálása érdekében indokolt lehet.

(10.50)

A Magyar Energia Hivatal jelezte, hogy a fogyasztói elégedettségvizsgálat eredményei szerint a megkérdezettek körülbelül 80 százaléka jónak értékeli az energiaszolgáltatók által nyújtott szolgáltatásokat. Vannak azonban olyan problémák, amelyek rendezése érdekében a hivatal ajánlást adott ki.

Több szolgáltató esetében is panasz érkezett a menürendszer bonyolultságára. Ugyancsak támogatták azt az elképzelést, hogy a call centerek bejelentkezésekor az egyes szolgáltatóknál alkalmazott "újdonságok ismertetése" blokk a választható menüpontba kerüljön át, a fogyasztónak ne kelljen ezt az akarata ellenére meghallgatnia.

A telefonos és személyes ügyfélszolgálatok működtetésére vonatkozó szabályozás kialakítása során arra kell törekedni, hogy azok megfelelőek legyenek a fogyasztók számára, de indokolatlan költséggel ne járjanak a szolgáltatók számára, azt ugyanis végső soron a fogyasztó fizeti meg a szolgáltatás árában. Tekintettel arra, hogy a személyes ügyintézés költségei a legmagasabbak, és ez a legkevésbé kényelmes megoldás a fogyasztó számára, inkább a telefonos ügyfélszolgálatok megerősítése felé érdemes elmozdulni.

Fontos szempontként merült fel az ügyféllel folytatott beszélgetések rögzítése nemcsak a telefonos, hanem a személyes ügyfélszolgálatok esetében is, valamint annak az ügyfél kérésére történő visszakereshetősége. A javaslatok között elhangzott az elektronikus számlázás lehetősége, valamint a call centerek esetleges közös működtetése.

A szolgáltatók együttműködőnek bizonyultak egy fogyasztóbarát szolgáltatás kialakításában. A fogyasztóvédelemmel foglalkozó civil szervezetek a telefonos ügyfélszolgálatok bonyolult menürendszerét emelték ki, és támogatták a menürendszernek a szolgáltató honlapján történő közzétételét. Átgondolásra javasolták azt is, hogy a mérőállások bejelentésére ne csak adott napokon legyen lehetőség.

Az albizottság szükségesnek tartotta a hatályos szabályozásban megfogalmazott, ésszerű határidőn belüli hívásfogadás pontosítását; javasolta a menürendszerek egyszerűsítését; megvizsgálandónak tartotta az ügyintézési határidőre vonatkozó szabályozást, és célszerűnek tartotta a szolgáltatók és a fogyasztóvédelemmel foglalkozó civil szervezetek együttműködésével egy közüzemi magatartási kódex létrehozását.

A fenti javaslatokat az albizottság egyhangúlag támogatta, és a fogyasztóvédelmi bizottság tagjaihoz eljuttatta. A fogyasztóvédelemről szóló törvényjavaslat tárgyalása során az albizottság által támogatott javaslatcsomagot módosító indítvány formájában benyújtottuk, ezt azonban nem fogadták el a kormánypárti képviselők.

Szolgáltatónként több milliárd forint megtakarítást lehetne elérni a lakossági energiaellátásban úgy, hogy annak színvonala nem csökkenne, vélik az iparági szereplők. Egyrészt a számlák kiküldésének ritkábbá tételét, másrészt pedig az ügyfélszolgálati irodákra vonatkozó szabályozás megváltoztatását javasolják.

A tartalékok felszabadításával könnyebb lenne szinten tartani a rezsiköltségeket. Egyre nagyobb feszültséget szül a kormány és az energiaszolgáltatók között a rezsibefagyasztás, pedig még mindig van tartalék a rendszerben. Ennek kiaknázásához csak a szabályozást kellene átalakítani, úgy, hogy az a szolgáltatók szerint egyáltalán nem befolyásolná az energiaellátás minőségét, mégis számos feleslegesnek tűnő költségtől szabadítaná meg őket.

A mai vitanap csak egy újabb kísérlet arra, hogy hogyan lehet elterelni az igazi problémákról a figyelmet. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai