Készült: 2024.04.29.13:49:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

269. ülésnap (2005.11.22.), 65. felszólalás
Felszólaló Endre Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Területfejlesztési bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:06


Felszólalások:  Előző  65  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ENDRE SÁNDOR, a területfejlesztési bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Valóban, az egy héttel ezelőtti területfejlesztési bizottsági ülésen kisebbségi vélemény alakult ki, a Fidesz képviselői nem támogatták az előterjesztést. Észrevételeinket több pontban foglaltuk össze.

Először is azt szeretnénk világossá tenni, hogy ez a koncepció egy érzéketlen kormány propagandaízű előterjesztése. Érzéketlen a vidéken élő emberek problémái iránt, és nagy a csábítás arra, hogy újabb kampányígéretek hangozzanak el. A kormánypropaganda szóhasználata többször tetten érhető a szövegben, így igazságosság, biztonság, versenyképesség és a többi.

A másik észrevételünk az volt, hogy rendkívül aggályosnak tartjuk a megvalósíthatóságát ennek a koncepciónak. Nagyon szép vágyképek, vágyálmok gyűjteménye, tehát a végrehajtás igen nehézkes, amennyiben az sem világos, hogy milyen költségvetési tételek következnek ezek után, vagy hogy a kormány részéről ki a felelős az egyes területeken a megvalósításért.

Harmadsorban fontos elmondani azt, hogy azokat a prioritásokat, elveket, célokat, amelyeket a Fidesz területfejlesztési elképzeléseiben megfogalmaztunk, nos, ezeket nem tartalmazza ez az előterjesztés, ilyenféleképpen nem tudtuk támogatni.

Negyedszer: meg kell ismételnünk azt a kritikát, amelyet az elmúlt években a Medgyessy-Gyurcsány-kormányzás idején a területfejlesztéssel kapcsolatban már sokszor elmondtunk, vagyis hogy sok bába közt elvész a gyermek. Tehát jelen pillanatban nem egyértelmű, nem világos az, hogy a kormányzaton belül hol van az a döntési centrum, ahol a területfejlesztés egységes ügyét kezelnék, hiszen a Belügyminisztériumban, a Gazdasági Minisztériumban, a mezőgazdasággal foglalkozó szakminisztériumban, de a Miniszterelnöki Hivatalban is vannak különböző területfejlesztéssel foglalkozó műhelyek, nem beszélve arról, hogy tárca nélküli miniszterek foglalkoznak a területfejlesztés ügyével, éppen Baráth Etele a délelőtti vitában szólalt fel, vagy épp a mai anyag előterjesztője, Kolber István. Nos, azt gondoljuk, hogy fontos lenne, ha a területfejlesztés egységesülne és a kormányzati munkában is jól tetten érhetően, akár a felelősség szempontjából is láthatóvá válna.

Ehhez kapcsolódik az ötödik észrevételünk, hogy a közigazgatás reformja nélkül, azt megelőzve fogalmaz meg a koncepció olyan prioritásokat is, mint - idézem -: a decentralizált fejlesztéspolitika színtere a régió. Én azt gondolom, és a bizottságban is a kisebbségi véleményben így fogalmaztunk, hogy fontos lenne, ha a közigazgatási reform is egybeesne, megelőzné a területfejlesztés koncepcionális megfogalmazását.

Végezetül hatodik pontként a zárórendelkezésekből, ami a normaszövegben 1.a) pont alatt található, hadd idézzek egy mondatot: az Országgyűlés felkéri a kormányt, hogy törvény-előkészítő és -végrehajtó tevékenységében érvényesítse az elfogadott elveket és hosszú távú prioritásokat. Nos, ez a mi legnagyobb aggályunk, hiszen úgy gondoljuk, hogy jelen pillanatban nincs semmilyen garancia arra, hogy a különböző politikai döntéshozó centrumok, államtitkárságok, tárca nélküli minisztériumok vagy épp a koalíción belül a politikai erőviszonynak megfelelően az MSZP és az SZDSZ között hogy születnek meg a döntések. Tehát azt lehet mondani, hogy itt nem egy koncepcionális területfejlesztésről beszélhetünk, hanem egy erőelven működő területfejlesztésről, amely a mindenkori politikai alkuknak van alárendelve.

Így lehet tetten érni a szövegben például azt, hogy itt most a városokra esik a hangsúly. Szeretném megjegyezni önöknek, hogy az európai parlamenti választások során épp az SZDSZ mondta azt, hogy a városokat képviseli, és a vidéki emberek méltán érzik úgy, hogy másodrendű állampolgárrá válnak ezek után. Hogy egy példát is mondjak, az én választókörzetemben, Kiskunfélegyházán és Kiskunmajsán is SZDSZ-es városvezetés van, és bizony gyakran kerülnek szembe politikai alkuk során a döntéshozókkal, amennyiben Félegyházán a város adóssága növekszik, míg Kiskunmajsa az elmúlt években semmilyen érdemi forráshoz nem jutott, vagyis hát erre panaszkodnak.

Tisztelt Országgyűlés! Összegzésül meg kell állapítanunk, hogy egy olyan koncepció került elénk, ami a vidék problémáira, a vidéken élő emberek problémáira teljesen érzéketlen kormány munkájáról tanúskodik.

Köszönöm a szót. (Taps az ellenzéki padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  65  Következő    Ülésnap adatai