Készült: 2024.05.18.03:37:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

172. ülésnap (2000.11.09.), 186. felszólalás
Felszólaló Perlaki Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:24


Felszólalások:  Előző  186  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PERLAKI JENŐ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Mielőtt a módosító indítványokról kezdenék el beszélni, szeretném jelezni, hogy az elmúlt évben és az idei évben is a módosító indítványok számozását a különböző ajánlásokban nagyon nehéz, már-már lehetetlen követni, egy jobb eljárás segítené a munkánkat.

 

(12.40)

 

Most a módosító indítványokról szeretnék beszélni. A fővárosban a várospolitika egyik legjelentősebb kérdése a közlekedés, amit csúnya szóval tömegközlekedésnek hívunk. Azért mondom, hogy csúnya szó, mert szerintem nem tömegben, hanem kulturáltan kellene közlekedni.

Azért mondtam most ezt el, mert egy budapesti közlekedési szövetséget szeretnénk életre segíteni annak érdekében, hogy optimalizálni lehessen a Volán, a MÁV és a BKV vonalait, hiszen komoly befektetés volt a MÁV pályáinak megépítése, és ma úgy tűnik, a város bizonyos részeit gazdaságosabban lehetne összekötni úgy, hogy mondjuk, Ferihegy környékéről vagy a XVII. kerületből a városközpontot a MÁV vonalain közelítenék meg a polgárok. A főváros már kinyilvánította azt a szándékát, hogy ehhez a rá eső 187 millió forintot biztosítja. Úgy gondolom, ha az Országgyűlés és a kormány a közlekedési szövetség mellett érvelt korábban, akkor helyes, ha azt a szükséges összeget a költségvetés biztosítja. Éppen ezért javaslatot tettem arra, hogy szerepeljen a 2001-2002. évi költségvetésben az az összeg, amivel a Volánt, illetve a MÁV-ot kell támogatni, hogy a közlekedési szövetségben részt tudjanak venni, és ne legyenek olyan veszteségek, amelyek abból keletkeznek, hogy ma, ha valaki a városhatárt eléri, akkor mindenféleképpen meg kell fizetnie a város határán belüli közlekedést is, akkor is, ha egyébként, mondjuk, a XVII. kerületben leszáll egy vonatról, és azt követően BKV-járműre száll át, és akkor megfizeti a városon belüli közlekedés újabb kiadását is.

Szeretnék áttérni egy lélegzet erejéig arra, miszerint javaslatot tettem rá, hogy a magyar lovaskultúra emlékeinek ápolása jegyében létrejöjjön egy "Magyar Köztársaság lovas díszegysége" című alakzat; azért mondom ezzel a furcsa szóval, hogy alakzat, hiszen ennek csak az előkészületeiről van szó. Azt gondolom, hogy most takarékosan, a hadtörténészek munkáira alapozva, meg kell határozni, hogy lovashagyományainkat - a huszárhagyományokat, a testőrségi hagyományokat - a nemzeti protokollba hogyan lehet beilleszteni. Ezzel olyan arculatot lehet adni mind az országnak, mind a fővárosnak, amely hasonlóan a London fényképein szinte mindig megjelenő skót gárdához, egy imidzset - bocsánat, csúnya, idegen szót használtam -, egy arculatot tud nyújtani az országnak, ezzel a turizmust is alátámasztva, erősítve, és igazából a magunk nemzeti érzelmeit is erősíteni tudja. Én azt gondolom, ezek a jelképek szükségesek. Más jelképek is kellenek; amilyen fontos a zászló, amilyen fontos a Parlament gyönyörű rajzolatának megjelenítése mindenhol, ahol lehet, ugyanúgy a történelmi hagyományainkra utaló lovasjelképek megjelenítése is fontos.

Most szeretnék áttérni a fővárosra, nagyon röviden. Két módosító indítványt tettem. Az egyik Juharos képviselőtársam elmúlt évben benyújtott javaslatára rímel, amikor azt javasolta, hogy a személyi jövedelemadóból származó források 50 százaléka illesse a kerületeket a fővárosban, és a helyi adóból származóknak pedig a 45 százaléka. Pontos számításaim alapján ennek ahhoz, hogy ne érje kár a kerületeket, 70, illetve 60 százalékosnak kell lennie, akkor lesz vége a forrásmegosztási vitáknak.

Nagyon röviden még azt szeretném elmondani, hogy a fővárosban a téves forrásmegosztás miatt még 927 kilométer földút van. Ahhoz, hogy ezt felszámoljuk, egy tízéves programot javaslok, normatívan kilométerenként mintegy 5 millió forintos támogatást a kerületeknek, összesen 5 milliárd forint értékben, amivel ezt a rendkívül nagy hiányt pótolni fogjuk, azt, hogy a földutak burkolata hiányzik a fővárosban nagyon nagy területeken.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  186  Következő    Ülésnap adatai