Készült: 2024.09.19.04:59:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

277. ülésnap (2005.12.06.), 573. felszólalás
Felszólaló Dr. Csáky András (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:26


Felszólalások:  Előző  573  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. Én az ajánlás 33. és 34. pontjával kapcsolatban szeretnék néhány szót mondani. A törvény tételesen felsorolja, hogy az elhíresült irányított betegellátási rendszeren belül milyen adatokat kell kezelni, és milyen ellátásokat kell kezelni. Ehhez tettünk egy módosító javaslatot, hogy a háziorvosi, házi gyermekorvosi eseti ellátás is bekerüljön ebbe a körbe.

 

(20.10)

 

Ez hétköznapi nevén az ambuláns ellátást jelenti az alapellátásban, és először úgy tűnt, hogy a kormány félreértette, hisz az volt a válasz, hogy azért nem fogadják el ezt a módosító javaslatot, mert maga a háziorvosi, házi gyermekorvosi ellátás ezt magában foglalja. Ez teljesen természetesen magában foglalja, mindazok esetében, akik a rendszerhez tartoznak.

A korábbi évek vitája során az egyik legfőbb gond az volt, hogy lényegében nagyon könnyen meg lehet azt tenni, hogy a rendszerből a költségigényesebb betegeket kijelentik - elméletileg mondom -, majd anélkül, hogy a beteg bárhova máshova bejelentkezne, lakhelyét változtatná vagy sem, az ellátást ambuláns ellátásként jelentik le, mint nem rendszerbe tartozó személy után így még pluszjövedelemhez is juthatnak. És ezt nem feltétlenül az alapellátás szintjén kell megtenni, hiszen azok is meg tudják ezt csinálni, akik az adatokat kezelik. Tudom, hogy én gonosz vagyok, hogy ilyet feltételezek, de ha senki nem csinál ilyet, akkor miért nem lehet berakni ezt a passzust? Erre korábban, már a költségvetésekkor - miután mindig költségvetéssel haladt előre az egész irányított betegellátási rendszer - kísérletet tettünk, hogy a taj-szám alapján minden ellátás, ami sorra kerül, elszámolásra kerüljön. Nem tudtak magyarázatot adni, hogy miért nem.

A másik ehhez kapcsolódó, hogy a PET-vizsgálatok nem kerültek bele. Sajátságos volt, amikor először tárgyaltuk, és rákérdeztem, akkor azt mondták, hogy elnézést, ez egy adminisztrációs hiba volt, és örömmel vették, hogy mondtam, hogy majd beadunk módosítót. Most meg visszautasították, mondván, hogy a PET egy teljesen külön finanszírozási kategóriába tartozik, ami rendben van, de gondolom, hogy valamilyen módon a rendszeren belül is igénybe veszik, és egyszerűen nem világos számunkra - főleg, ha igaz, hogy jövőre az ezzel kapcsolatos vizsgálatok száma növekedni fog, tehát kapacitásbővítés is várható ezen a téren, tehát egyre inkább meglesz a lehetősége, hogy a rendszeren belül lévő betegek ezt igénybe veszik -, hogy ennek hogyan történik az elszámolása. Erre sem kaptunk választ, úgyhogy úgy gondoltuk, és változatlanul úgy gondoljuk, hogy egy korrekt elszámoláshoz ez is hozzátartozik. Bízom benne, hogy végiggondolja a tárca, és akceptálja azt, hogy talán lehet abban valami, amit mondunk, hogy az ambuláns ellátást illetően egy ilyen hézagot tulajdonképpen betömünk, és valamilyen módon a PET-et is rendezzük ebből esetleg utólagosan, mert nem mondta senki, hogy utólagosan hogyan számolják el ezeket, lakosságarányosan vagy milyen módon.

Még számos példát lehetne mondani, például, hogy a gyógyszergyártók visszatérítése is hogyan jelenik meg, mondjuk, az egész rendszerhez viszonyítva. Tehát ezer sebből vérzik az egész. Legjobb lenne megszüntetni az egészet, de az egy más dolog. Úgy tűnik, hogy nem lehet, mindannyian tudjuk, hogy miért nem lehet, de legalább valamilyen módon korrekten próbáljuk az egészet csinálni.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  573  Következő    Ülésnap adatai