Készült: 2024.04.29.21:29:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

88. ülésnap (2015.06.17.), 246. felszólalás
Felszólaló Dr. Schiffer András (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:25


Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SCHIFFER ANDRÁS (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Először is szeretnék ahhoz csatlakozni többedjére, hogy azt gondolom, a Ház falai között nincsen helyük olyan megjelöléseknek, amelyekkel bármely polgártársunkat megbélyegezzük, főleg, hogy ráadásul nem is igazán értem, hogy ehhez a vitához ez hogyan kapcsolódik.

Tisztelt Országgyűlés! Azzal nincs vitánk, hogy az Európai Bizottság helytelenül járt el, illetve helytelen gyakorlatot folytat, amikor az Európai Unió bármely tagállamában vezető pártpolitikusként működő személy cégével szerződést köt. Igen, azt gondoljuk, hogy ahogyan az egyes tagállamokon belül szükség van komoly összeférhetetlenségi, korrupcióellenes szabályokra, szükség van arra, hogy egy világos és következetes összeférhetetlenségi rendszer legyen, az Európai Unió szerveinek, az Európai Bizottságnak ebben élen kell járni.

(19.50)

Nem Gyurcsány Ferenc miniszterelnöki tevékenységének megítéléséről van szó, nem pusztán Magyarországról van szó, legkevésbé sem a Demokratikus Koalícióról van szó. Arról van szó, hogy ez a gyakorlat akkor is felháborító lenne, ha történetesen Finnország egy hónapja hivatalban lévő nagyvállalkozó miniszterelnökének egy érdekeltségével kötne szerződést az Európai Bizottság. Ez nem helyes, és azt gondolom, hogy ez a gyakorlat komoly károkat tud okozni az Európai Uniónak. Az Európai Bizottságnak élen kellene járnia abban, hogy a transzparenciát és a következetes összeférhetetlenségi szabályokat biztosítsa. Ez nincs így. Tehát önmagában azt a szándékot, hogy a magyar kormány eljárjon Brüsszelben annak érdekében, hogy ezt a helytelen gyakorlatot számolják fel, támogatni tudnánk azzal az apró megjegyzéssel, hogy természetesen mindenkinek először a saját háza táján kellene söprögetni, és például nem ártana a magyar kormánynak, ha már bújtatott pártfinanszírozás felmerül, komolyan vennie az LMP-nek azt a javaslatát, hogy a kormányzati propagandát igenis tiltsuk be. Idáig önmagában a kezdeményezéssel akár egyet is lehetne érteni.

Ugyanakkor nem igazán tudom mire vélni, hogy kerül ide a Demokratikus Koalíciónak, az MSZP hátán bekerült formációnak az állami támogatása. Tisztelt Országgyűlés! Megint nem a Demokratikus Koalíciópolitikai megítéléséről van szó. Van véleményem arról, hogy ha egyébként valakik ügyesen tárgyalnak egy választás előtt, akkor utána miért és hogyan jogosultak egyáltalán állami támogatásra. De legyen a Magyar Szocialista Párt belügye, hogy ilyen jótékonyan osztogatja a törvényesen elnyert állami támogatást. A probléma viszont ott van, hogy a Demokratikus Koalíció egyfelől törvényesen elnyert állami támogatást, másik oldalról viszont semmilyen tény nem bizonyítja azt, hogy bármiféle törvénytelen pártfinanszírozás lenne a DK háza táján. Ahhoz, hogy ilyet ki lehessen jelenteni, az Állami Számvevőszék megfelelő jelentésére lenne szükség. Mind­annyiunkat vizsgált az Állami Számvevőszék, és azt gondolom, a Demokratikus Koalíciót is fogja vizsgálni. Ha az Állami Számvevőszék jelentése olyanra bukkan, ami törvénytelen, a törvényekben meghatározott módon el lehet és el is kell járni. Ehhez nincs szükség országgyűlési határozati javaslatra, és nincs szükség a magyar kormány közreműködésére sem.

Már csak azért is furcsa, hogy önök itt tiltott pártfinanszírozásról beszélnek a DK esetében, hiszen 2010 után elszámoltatás nem történt. Tehát hogy az ördögbe tudják azt, hogy Gyurcsány Ferenc üzleti tevékenysége miként fonódik össze, mondjuk, a DK vagy egyáltalán Gyurcsány Ferenc politikai tevékenységével, amikor választási ígéreteikkel ellentétben 2010 után semmilyen vizsgálatot nem indítottak, hogy ezt esetleg feltárják? Mérhetetlenül képmutató, hogy miközben elszabotálták az elszámoltatást, elszabotálták például a kormányzati negyed, a 4-es metró, a Margit híd felújítása kapcsán, és sorolhatnám tovább azokat az ügyeket, amelyek megfeneklettek vagy el sem indultak, elszabotálták természetesen az elszámoltatást a 2006 őszi rendőri agresszió kapcsán is, ezek után öt év eltelik, és egyszer csak rácsodálkoznak, hogy Gyurcsány Ferenc üzletember pártpolitikus is egyben.

Hangsúlyozom még egyszer, ebben az ügyben tiltott pártfinanszírozásról beszélni kizárólag akkor lehetne, ha az Állami Számvevőszéknek idevágó bármilyen adat, tény a birtokában lenne. Ilyen nincs. Egész egyszerűen a magyar miniszterelnök hazudott, amikor azt jelentette ki két héttel ezelőtt, hogy tiltott pártfinanszírozás gyanúja merül fel a DK-val kapcsolatban. Továbbmegyek: ha és amennyiben bármilyen kommunikációs fegyverként önök komolyan meglebegtetik azt, hogy bármely, erre törvényes jogot szerzett párt állami támogatását megvonják, az egyet jelent azzal, hogy önök megtámadták a versengő többpárti rendszeren alapuló parlamentáris demokráciát. Sok mindent el lehet mondani akár a DK-ról, akár Gyurcsány Ferencről, kormányzásáról, de tabu az állami támogatás megvonásával való fenyegetés. Vagy ha önöknek nem tabu, akkor kár fogadkozni, főleg külföldön, hogy önök mennyire tiszteletben tartják a többpárti parlamentáris demokrácia intézményeit.

Ráadásul van egy olyan érzése az embernek, hogy önöknek egy teljesen iránytalan és céltalan kormányzati politika, a folyamatos népszerűségvesztés mellett kapóra jött ez az egész brüsszeli ügylet. Még azon sem lennék meglepve, ha esetleg még tanácsolták is a brüsszeli eurokratáknak, hogy Gyurcsánnyal kössenek megállapodást, hiszen egy ilyen balhé önöknek kifejezetten jó. Újra elő lehet venni a Gyurcsány-kártyát, a kiábránduló Fidesz-hívek adrenalinszintjét fel lehet emelni, és megint nem a kivándorlásról beszélünk, megint nem a közelgő szociális katasztrófáról beszélünk, megint nem a sikertelen kormányzati munkáról beszélünk, hanem arról, hogy micsoda skandalum történt Brüsszelben, mert megint Gyurcsány. Ez kezd kicsit unalmas lenni. Az embernek nem véletlenül van az az érzése, hogy Orbán Viktor és Gyurcsány Ferenc egymást tartják felszínen. Ez egyébként már kiderült 2006 őszén is.

Miért is mondom ezt? Mert önök álszent képpel jönnek azzal, hogy itt bújtatott pártfinanszírozás lesz, mert az Európai Bizottság az Altusszal megállapodott, jóllehet önök semmilyen olyan tényt nem tártak fel, amely az Altus és a DK közötti pénzmozgást valószínűsítené, nem is tárhattak volna fel, hiszen az elszámoltatást elszabotálták. De ez azért rettenetesen álszent, mert közben egyszer csak megjelenik egy fotó: Szijjártó Péter Szingapúrban kivel kvaterkázik, ki tartózkodik Szijjártó Péter, tehát a magyar külügyminiszter üzleti delegációjában? Kóka János, ha még emlékeznek erre az úriemberre. Ez a Kóka János kit képvisel a magyar kormány, az Orbán-kormány üzleti delegációjában? Hát lássanak csodát, egy olyan céget, amelyben tulajdonos a Gyurcsány-féle Altus. Miről beszélünk? Nem sül ki a szemük tényleg?! Önök beszélnek itt bújtatott pártfinanszírozásról, miközben az önök kormánya hol Orbán miniszterelnök vezetésével Szaúd-Arábiában, hol Szijjártó külügyminiszter Kelet-Ázsiában nem tesznek mást, mint üzletet szereznek Gyurcsány Ferenc cégének?

Akkor itt ki finanszíroz kicsodát? Miféle bújtatott pártfinanszírozásról beszélnek? Évek óta a Gyurcsány-érdekeltségek boldogan elvannak az Orbán-kormány üzleti delegációja tagjaként, magyarul, a magyar miniszterelnök és a magyar külügyminiszter azért tárgyal Szingapúrban, Tokióban meg Rijádban, hogy Gyurcsány Ferenc és Kóka János minél több osztalékot tudjon kivenni. Akkor mi itt a probléma? Önök segítik elő azt, hogy az a cég, amelynek az európai szerződését most kifogásolják, minél nagyobb nyereségre tegyen szert. Ez egyszerűen botrány! A cinizmus magasiskolája, egész egyszerűen arról van szó, hogy önök addig vannak hatalmon, amíg lehet mutogatni Gyurcsány Ferencre.

És ha már bújtatott pártfinanszírozásról beszélünk, ha valami bújtatott pártfinanszírozás, akkor az az, amit az önök állítólagos civil összefogása produkált tavaly tavasszal. Bújtatott pártfinanszírozás az, amikor a kormányzati kassza részeként működtetnek egy milliárdos büdzsét, hogy az aktuális hülyeségeit a kormány ki tudja rakni óriásplakátokon. Na, ez a bújtatott pártfinanszírozás!

Éppen ezért, ha valamire fel lehet szólítani a magyar kormányt, akkor az az, hogy sürgősen terjesszen elő egy törvényjavaslatot a CÖF elszámoltatásáról és a kormányzati propaganda tilalmáról. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai