Készült: 2024.04.29.23:37:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

88. ülésnap (2015.06.17.), 108. felszólalás
Felszólaló Dr. Szél Bernadett (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:45


Felszólalások:  Előző  108  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZÉL BERNADETT, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Sokadik alkalommal nyúlnak önök hozzá a 2011-ben elfogadott, Magyarország önkormányzatairól szóló törvényhez, ami világosan jelzi, hogy ez a törvény nem sikerült jól, különben nem kellene ennyit toldozgatni-foldozgatni és módosítgatni.

Igazából olyan problémák merülnek fel újra és újra, amire a Lehet Más a Politika korábban már felhívta a figyelmet és szerettünk volna rá megoldást. Most látjuk, hogy egy ilyen apróbb változást fognak keresztülvinni ebben a törvényben. Igazából ezzel gond nincs, csak egy probléma van vele: nagyon kevés és a problémát nem a gyökereiben kezeli. Ugyanis az aktuális törvénymódosítási javaslat oka pontosan az, hogy a kistelepülési polgármestereknek olyan mértékben csökkent a fizetésük és olyan keveset keresnek, hogy gyakorlatilag nem tudják ellátni azt a feladatot, ami rájuk van kiróva. Ilyen például a közfoglalkoztatás megszervezése. Magam is találkoztam polgármesterekkel, akik elmondták, hogy majd’ megszakadnak, hogy felelősséget vállalnak ezekért az emberekért, és gyakorlatilag méltatlanul kevés jövedelemből kellett a település problémáit megoldani, plusz a közfoglalkoztatást ellátni.

Így igazából ez régóta húzódó probléma, de kérdezem önöket, hogy akkor ezt az alkalmat miért nem használják fel arra, hogy egyszer s mindenkorra rendezzék ezeknek az embereknek a jövedelmi helyzetét. Nem is volt annyira régen, hogy ne emlékezhetnénk arra, amikor a Fidesz a szocialista kormányok idején az önkormányzati jogok, a kistelepülések védelmezőjének szerepében tetszelgett. Emlékszünk rá, hogy milyen vehemenciával szálltak be abba a versenybe, amikor a kispostákat féltették, az iskolák megszüntetése ellen szólaltak fel, védelmezték a vasúti szárnyvonalakat és a kistelepülések önkormányzáshoz való jogát. Most önök ezt mind elfelejtették? Mi változott azóta, kérdezem én? Miért nem most teszik ezt? Most kormányon vannak, megtehetnék, most mégsem teszik ezt, pont az ellenkezőjét látjuk. Ehhez képest az előző ciklusban Orbán kormánya megvalósított egy olyan önkormányzati és közigazgatási reformot, amely egyértelműen a kistelepülések hátrányára változtatta meg a rendszert. Csökkentették az önállóságot, elvontak forrásokat, gyakorlatilag gyámság alá helyezték az apparátust. A kistelepüléseket hátrányosan érintő intézkedések hivatalos indoklásában rendre arról beszélnek, hogy a helyi közigazgatás, úgymond, pazarló jellegű önök szerint, felesleges kapacitások vannak, meg túlfizetett, hatalmukkal visszaélő polgármesterekre hivatkoznak, és kvázi bűnbakokként állítják be a kistelepüléseket az önkormányzati rendszer hibáiért. Igen, ilyen nyilatkozatok hangoznak el kormánypárti oldalról.

Ezzel szemben a Lehet Más a Politika következetesen kiáll a falvak önállósága és a helyi közszolgáltatások megőrzése mellett és mindazon emberek mellett, akik megpróbálják ezeket a településeket ilyen cudar körülmények között is működtetni. Ezért is terjesztettük elő egyébként már az őszi önkormányzati választások előtt a kistelepülési polgármesterek javadalmazásának felemelését célzó javaslatunkat, és ezért ismételtük meg ezt a választások után is. A nagy változtatásokat megelőzően is felhívtuk arra a figyelmet, hogy még ha első hallásra valakinek logikusnak tűnik a kormánypártok érvelése, amikor költséghatékony közigazgatásról értekeznek, akkor is érdemes megvizsgálni, hogy valóban a helyi polgármesterek azok, akiknek a fizetése a problémák rákfenéje. Persze dehogyis, nem erről van szó! Ezt a megállapítást semmiféle felmérés nem támasztotta alá, senki nem vizsgálta meg, hogy pontosan milyen költséget jelent a költségvetésnek a kistelepülési hivatalok fenntartása, a polgármesterek díjazása és az, hogy közszolgáltatást valósít meg egy önkormányzat. Gyakorlatilag ezt fűnyíróelv alapján csinálták meg.

Rátérve erre a törvényjavaslatra, amit most tárgyalunk, gyakorlatilag arról van szó, hogy azon kistelepülések polgármestereit, akik aktívak a közfoglalkoztatásban, valamilyen módon kompenzálni fogják az általuk tett erőfeszítések miatt, és az ehhez szükséges összeférhetetlenségi szabályokat enyhítik. Nem győzzük azonban felhívni a figyelmet arra, hogy a jelenleg hatályos szabályok szerint az 500 fő alatti települések polgármestereinek díjazása nagyjából bruttó 149 ezer forintra csökkent havonta. Ez a bruttó összeg nettóban 90 ezer forintot jelent, és önök azt várják el ezektől az emberektől, hogy ezért a nettó 90 ezer forintért lássák el a hivatalukat.

(13.10)

Mindez azt is eredményezi, hogy a település vezetője sok esetben kevesebb juttatást kap, mint amennyit az alkalmazottai vihetnek haza, sőt előfordulhat, hogy a polgármester közel annyi bért kap majd, mint az általa foglalkoztatott segédmunkás közfoglalkoztatott, vagy kevesebbet, mint egy szakmunkás közfoglalkoztatott.

Tehát itt számos oldalról nézve is egy nagyon problémás rendszerről van szó. A rendszer egyébként eleve kirostált nagyon sok polgármesterjelöltet, számszerűen sokkal kevesebb induló volt a 2014. évi önkormányzati választásokon, mint korábban, sőt volt olyan település, ahol egyetlen induló sem volt a polgármesteri tisztségért. Mindez mit eredményez? Ez tovább erősíti a kistelepülések leszakadását, a vidék lecsúszását, a kistelepülések elnéptelenedését, gazdátlanná válását.

A kistelepüléseken élők számának a csökkenése azt is eredményezi, hogy kisebb súlyuk folytán a politikai erők kevésbé vállalják fel a kistelepüléseken élő emberek képviseletét, ezért romlik ezeken a helyeken a közszolgáltatások minősége. Úgy is fogalmazhatnék, hogy az ott élők másodrangú állampolgárokká válnak ebben az országban. Mindezt fokozza, ha már saját első emberük sincs, vagy annyira alulfizetett, hogy a saját megélhetése sem jön ki belőle.

Összességében azt tudom önöknek mondani, hogy ez a helyzet messzemenőkig nincs rendezve, és ezzel a mostani javaslattal ez nem is lesz rendezve. Mondom, egy nagyon súlyos és méltánytalan helyzetet próbálnak valamilyen szinten orvosolni, ami kvázi már a közmunkaprogramokat veszélyeztette sok esetben. Én is hallottam polgármestereket panaszkodni arról, az nem várható el tőlük, hogy azért a kis pénzért, amit kapnak, a település vezetése mellett még egy közmunkaprogramot is szervezzenek.

De önök hagyták a dolgot menni, menni, egészen addig, ami már sok esetben visszafordíthatatlan. Egyre több szolgáltatás már csak a szomszédos településeken vagy a városokban érhető el, a helyi ügyintézés lehetősége beszűkül, a döntés nem ott születik, ahol az emberek élnek, a kérelmeket nem a településen élő, a helyieket jól ismerő ügyintéző veszi fel. Tapasztalataim szerint egyébként sok ügy eleve nem is jut már el arra a fórumra, ahol megfelelő lenne számára, és egyáltalán a helyi embereknek egyre kisebb lesz a beleszólásuk alapvető közszolgáltatás-szervezési ügyekbe.

Ezzel párhuzamosan több esetben megfigyelhető, hogy a városokban már kezelhetetlenné váltak a problémák a szegénység terén, és ez a szegénység települ vidékre. Gyakorlatilag egy olyan jelenség figyelhető meg, hogy a szociális problémák egy része exportálódik a magyar vidékre, viszont az ezek kezeléséhez szükséges közszolgáltatások nincsenek meg a kistelepüléseken, így nem is lesz kiút a magyar vidék számára.

Az LMP-nek a jövő Magyarországáról kialakított víziójában a kistelepülés a városkörnyék szerves részeként jelentős gazdasági, elsősorban mezőgazdasági és élelmiszer-ipari szereplő. Célunk, hogy a kistelepüléseken erős közösségek irányítsák a saját sorsukat, amelyek autonómiájukat saját gazdasági erejükre, önfenntartó képességükre alapozzák. Úgy gondoljuk, az egész ország, Magyarország akkor fog jól járni, és akkor tudunk erős Magyarországot építeni, ha a kistelepülések erős helyi értelmiségi bázissal és gazdálkodó réteggel tudnak rendelkezni, a helyi identitást fontosnak tartó természeti és kulturális környezetért felelősséget vállaló, a szolidaritást helyben megélhetően tanúsító polgárokból állnak. Nekünk ilyen víziónk van, és mi ebben kérnénk segítséget.

Most önök vannak kormányon, de emlékezzenek már vissza, hogy korábban miket mondtak a magyar vidékről. Kicsit elevenítsék fel az akkor megélt élményeiket! Én szeretném, ha ebbe az irányba mozdítanák el a folyamatokat, mert ilyen toldozgatással-foldozgatással ez a rendszer, amely sok helyütt már szinte visszafordíthatatlannak tűnik, nem fog tudni megváltozni. Szeretném önöket emlékeztetni arra, hogy önöknek mint kormánypártoknak történelmi felelősségük van abban, hogy a magyar vidék elnéptelenedését megpróbálják-e visszafordítani, és az általunk hirdetett és korábban önök által is vallott erős vidék megvalósítása irányába tesznek-e lépéseket.

Azt tudom mondani, hogy a jelen törvénymódosítási javaslat egy nagy probléma felületének az úgymond karcolgatása, nagyon-nagyon alulhangolt kezelése ennek az egész problémának. Arra kérem önöket, hogy ne álljanak meg itt, hanem menjenek tovább, és tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy egy erős Magyarország megszülethessen, ami elképzelhetetlen egy erős vidék nélkül. Köszönöm. (Taps az LMP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  108  Következő    Ülésnap adatai