Készült: 2024.09.19.09:15:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

57. ülésnap (2010.12.06.),  378-394. felszólalás
Felszólalás oka Részletes vita lefolytatása
Felszólalás ideje 17:31


Felszólalások:   242-378   378-394   394-411      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Kósa képviselő úr. Az együttes általános vitát lezárom. Tisztelt Országgyűlés! Mivel az előterjesztésekhez módosító javaslat érkezett, a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitákra későbbi ülésünkön kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat részletes vitája. Kósa Lajos és Kovács Zoltán, Fidesz, képviselők önálló indítványát T/1495. sorszámon, az önkormányzati bizottság ajánlását pedig T/1495/8. sorszámon kapták kézhez.

Indítványozom, hogy a részletes vitát két szakaszban folytassa le az Országgyűlés. Felkérem Erdős Norbert jegyző urat, ismertesse az általam javasolt vitaegységeket.

ERDŐS NORBERT jegyző: Tisztelt Országgyűlés! Az ülésvezető elnök azt kezdeményezi, hogy első szakaszban az Országgyűlés az ajánlás 1., 2., 3., 4., 7., 10., 13. pontjait vitassa meg, amelyek a képviselő-testület, illetve a megyei közgyűlés tisztségviselőire vonatkozó rendelkezéseket módosítják.

A hivatali vezetőkre irányadó szabályokat az ajánlás 5., 6., 8., 9., 11., 12. pontjai módosítják. Ezek képezik a vita második szakaszát.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, egyetért-e a javasolt vitaszerkezettel. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.) Köszönöm szépen.

Megállapítom, hogy az Országgyűlés az indítványomat elfogadta.

Kérem a képviselőket, hogy felszólalásuk kezdetén jelezzék, melyik módosító javaslathoz kívánnak hozzászólni, és csak az arról kialakított álláspontjukat ismertessék.

Megnyitom a részletes vita első szakaszát a jegyző úr által ismertetett pontokra. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni 6 perces időkeretben. (Jelzésre:) Kettő percre kér szót Lamperth Mónika képviselő asszony.

DR. LAMPERTH MÓNIKA (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! A 3. és a 7. sorszámú ponthoz szeretnék hozzászólni. A módosítás azt szeretné lehetővé tenni, hogy szemben a beterjesztők szándékával, ahol is azt mondja az előterjesztő, hogy a megyei jogú városokban, illetve a megyei önkormányzatoknál több aljegyzőt is lehessen kinevezni, a módosító indítvány pedig ezt a lehetőséget meg kívánná szüntetni.

Mi azt gondoljuk, hogy a főjegyző, az aljegyző és az államigazgatási apparátus megfelelő strukturálásával jól meg lehet szervezni a munkát. Felesleges egy újabb olyan vezetői szintet beiktatni, aminek a feladatellátáshoz édeskevés köze van. Itt nem másról van szó, mint arról, hogy még egy nagy fizetésű ember kinevezésére lehessen sort keríteni. Racionális munkaszervezésnél nincs szükség arra megítélésünk szerint, hogy kinyissuk ebbe az irányba ezt a törvénymódosítást. Mi azt gondoljuk, hogy enélkül is meg lehet racionálisan szervezni a polgármesteri hivatal és az önkormányzati hivatal munkáját.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megkérdezem, kíván-e még valaki felszólalni. (Nincs jelzés.) Mivel több felszólaló nem jelentkezett, a részletes vita első szakaszát lezárom.

Tisztelt Országgyűlés! Megnyitom a részletes vita második szakaszát az ajánlás 5., 6., 8., 9., 11. és 12. pontjaira. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni hatperces időkeretben. (Jelzésre:) Igen, megadom a szót Pál Tibor képviselő úrnak, MSZP.

PÁL TIBOR (MSZP): Elnök úr, köszönöm a szót. Valójában ugyanaz a kérdéskör van most előttünk, mint amiről előttem Lamperth Mónika képviselőtársam szólt. Én igazából egy másik érvet szeretnék mondani arra, hogy ha az aljegyzők számát bővítjük, az milyen veszéllyel jár, illetve mit takar, és azt javaslom megfontolásra az előterjesztők számára.

Ha végignézzük az elmúlt hónapokban elfogadott törvényeket, amelyek az önkormányzatokat érintik, akár az önkormányzati törvénytől kezdve a külsős alpolgármester biztosításáig, akár a vezetői szintekre vonatkozóan, amiről az előbb tárgyaltunk, vagy a személyi bér kérdésében, és itt pedig az aljegyzők számának a növelése kérdésében, akkor azt lehet látni, hogy ez a sok-sok törvénymódosítás együttesen nem szól másról, mint egy klientúraépítésről. Azt gondolom, hogy ezt nem kellene támogatni. Nem lenne szerencsés, ha ezt a klientúraépítést oly módon szeretnék megoldani, hogy az az önkormányzatok költségvetésének a terhére történjen. Azt a feladatot, ami az önkormányzatok előtt van, pontosan az a felkészült tisztviselői kar, amiről az előző vita szólt, el tudja látni. Az aljegyző ezt a feladatot a jegyzővel együttműködve el tudja látni, azt gondolom, hogy fölösleges ehhez több aljegyző kinevezése és az aljegyzők finanszírozása.

Ezért tettünk módosító javaslatot Varga képviselőtársammal több esetben is ennek a kérdésnek a rendezésére. Arra kérem az előterjesztőket, hogy fogadják be a javaslatunkat.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kettő percre megadom a szót Kósa Lajos képviselő úrnak.

KÓSA LAJOS (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Csak szeretném felhívni a figyelmét a szocialista képviselőtársaimnak, hogy a több aljegyző kinevezésének a lehetősége nem újabb vezetői szint, mert ugyan van ilyen, a polgármesteri hivatal vezetői szintjeinél valóban beszél máshol az általam kezdeményezett módosító indítvány erről, de azért, mert egy aljegyző van vagy több, az nem új vezetői szint létrehozását jelenti, tehát ez egy teljes félreértés.

Hadd mondjam el, hogy az önkormányzati törvény szellemében azért a polgármesteri hivatalok struktúráját, működési rendjét nagy szabadsággal az önkormányzati testületek határozzák meg, természetesen az ágazati törvények betartása mellett. Nem egészen értem, hogy miért köszön az vissza folyton-folyvást, hogy valamiért a szocialisták egyszerűen nem tudnak ezzel a szabadsággal megbarátkozni, és állandóan fúrják, farigcsálják, mindig is ezt csinálták egyébként, az önkormányzati rendszert a kialakulásától kezdve. Értem én, hogy van egy nosztalgia a tanácsi rendszerrel kapcsolatban, és az lenne az igazi, ha a párt központi bizottsága, vagy nem tudom, most éppen hogy hívják (Derültség az MSZP soraiban.), határozná meg a magyar közigazgatást a helyi szinteken, hogy mit kell csinálni. De az önkormányzatiságnak mégiscsak - hadd beszéljem rá önöket arra, hogy - az az igazi alapvető vonása, hogy nagy szabadságot adunk az önkormányzatoknak a munkájuk elvégzésére, és az eredményeket követeljük meg tőlük.

(0.20)

Szerintem biztosan nem fogja, ez külön képtelenség egyébként, hogy bármilyen párt az aljegyzők számának növelésével próbálná a klientúráját kiépíteni. Ezt egyébként pontosan a szocialisták tudják a legjobban, mert a klientúraépítésnek mégiscsak ők a verhetetlen bajnokai.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormányzó pártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kétperces hozzászólások következnek, de megkérem a képviselőtársaimat, hogy kicsikét húzódjanak hátra, mert még négy napirendi pontunk van, és eléggé nagy erőfeszítés kell ahhoz, hogy oda is figyeljünk.

Megadom a szót Kovács Zoltán képviselő úrnak, Fidesz, kettő percben.

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Kósa Lajos képviselőtársam nagyjából már elmondta azt, amit, amikor én a kétpercesre jelentkeztem, szerettem volna elmondani.

A több aljegyző kérdése már megjelent a törvényben, tehát ez nem egy új intézmény. A fővárosban, amit a szocialisták vezettek, nem volt egyébként a klientúraépítés vonatkozásában aggodalmuk, ott már ez megjelent a jogszabályban, tehát innentől kezdve új jogintézményt nem hozunk létre, hanem bővítjük a többi önkormányzat lehetőségét e vonatkozásban, hogy tudnak-e a továbbiakban, amennyiben szükséges, és úgy látják, hogy a munka hatékonyabb, aljegyzőt bevonni a rendszerbe. Valóban ez nem vezetői szintet jelent, hanem a munka megosztását, hatékonyabbá tételét.

Arról pedig, hogy hogyan kell megszervezni egy polgármesteri hivatalban vagy egy önkormányzatnál a munkát, elsődlegesen, azt gondolom, azok tudnak igazán beszélni, akik akár jegyzőként, akár polgármesterként ezt már megszervezték. Tudjuk, hogy a taccsvonalról jó bekiabálni a futballmérkőzésre, de ha valaki ezt még nem gyakorolta, az nem jelenti azt, hogy egyébként nem mondhatja el a véleményét, de ezt egyedül üdvös véleményként feltüntetni, azt gondolom, hogy hiba.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kettő percre megadom a szót Lamperth Mónika képviselő asszonynak, MSZP.

DR. LAMPERTH MÓNIKA (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Természetesen Kósa Lajosnak abban igaza van, hogy ez nem egy önálló, új vezetői szint. Ha ezt mondta volna bárki a szocialisták közül, vagy én ezt mondtam volna, akkor az nyelvbotlás volt. Ez nem egy új szint, hiszen a főjegyző, jegyző alatt lévő szinten az aljegyző mellett egy új vezetői státust hoz létre.

Lehet azt mondani, és persze ironizálni a szocialistákkal - Kósa Lajosnak ehhez mindig nagy kedve van, különösen ilyen hajnali órákon -, de mi nem mondtuk azt, hogy ez az egyedül üdvözítő megoldás. Nem mondtuk. Kovács képviselő úrnak mondom. Egyszerűen mi azt gondoljuk, hogy felesleges ilyen jogszabályi új kaput nyitni, mint ahogyan ellene voltunk annak, hogy kívülről választhassanak alpolgármestert (Dr. Kovács Zoltán: Ez nincs napirenden.), és ellene voltunk minden olyan szabálynak, aminek szemmel láthatóan más indoka nincs, mint hogy több magas fizetésű, vezető beosztást kreáljanak. Itt is erről van szó.

És lehet, hogy Kovács Zoltán azt gondolja, hogy csak azok tudják, hogy hogyan kell megszervezni egy polgármesteri hivatalt, akik ma polgármesterek vagy jegyzők, vagy önkormányzati vezetők, de én jól emlékszem arra, hogy amikor 1990-ben a tanácsi rendszerről át kellett állni az önkormányzati rendszerre, és a Somogy megyei főjegyző ügyrend szerinti helyettese voltam főosztályvezetőként - mert az egyetlen főjegyző nálunk szolgált, aki nem volt jogász -, és az én (Dr. Kovács Zoltán közbeszól.) dolgom volt a hivatalt megszervezni, valami racionalitást, mindenképpen, azt gondolom, hogy a rendszerbe akkor is bele kellett vinni, meg most is bele kell.

És állítom, ez az én véleményem, nem mondom, hogy ez az egyedül üdvözítő, de állítom, hogy egy szervezet nem attól lesz hatékony, ha sok vezető van benne. Ez az én véleményem, nem kizárólagos vélemény, az enyém, és a szocialistáké.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kettő percben Varga László képviselő úr, MSZP.

DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Jómagam is Varga Zoltán és Pál Tibor javaslataihoz szeretnék hozzászólni, az 5., 8. és 11. ajánlási ponton, ahol nyilvánvalóan ezek a módosítók azt szolgálnák, hogy ezt a fajta több aljegyzői megbízatás lehetőségét az önkormányzatoknak ne nyissuk ilyen széles módon ki.

Nyilvánvalóan a Fővárosi Önkormányzat tekintetében talán a méret indokolta a korábbi években is ezt a javaslatot, de azért azt hadd mondjam el, hogy ez a fajta javaslat, az önök javaslata semmiképpen nem mutat költségtakarékossági irányba, hiszen valóban egy jól fizető újabb állást kreálhat ezáltal egy önkormányzat ezek után is.

Nyilván ez is egy önálló képviselői indítványként került ide, úgyhogy nagyon lelkesen várjuk azt, hogy az önkormányzat rendszerét, az önkormányzati rendszert ne egyes képviselői indítványokkal módosítsák, hanem egy kormány-előterjesztés keretében, aminek a kapcsán megfelelő társadalmi párbeszédet is lehet majd folytatni, a társadalmi párbeszédben egyes szereplőkkel, akik nyilván ennek részesei. Ezt a fajta társadalmi párbeszédet önök nem működtetik itt az elmúlt fél évben, ezt azért mégiscsak hadd mondjuk el.

Tehát még egyszer, úgy látjuk, hogy az, hogy több aljegyzőt nevezhetnek ki települések a következőkben, mindenképpen a klientúraépítést szolgálja, hiszen az önkormányzati választások eredményéből fakadóan ez most az önök kétharmados dübörgő többségének mindenképpen egy lehetőség, hogy újabb stokikat osztogassanak. Ez pedig semmiképpen nem jár megtakarítással, no pláne nem jár semmiféle hatékonyságnöveléssel.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megkérdezem, kíván-e még valaki felszólalni. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok. A részletes vita második szakaszát és a vita egészét lezárom.

Kérdezem az előterjesztőt, Kósa Lajos képviselő urat, kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Igen. Öné a szó, képviselő úr.

KÓSA LAJOS (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Csak röviden meg tudom ismételni: semmilyen klientúraépítésről nincs szó, egyszerűen, ha megnézzük azt, hogy az önkormányzatokra és a polgármesteri hivatalokra rótt hatáskörökből mennyi az, amit kizárólag a jegyző tud ellátni, és ezzel kapcsolatban mennyi a feladat, akkor láthatjuk, hogy egy bizonyos méreten felül, ha a jegyző egész nap aláír, akkor sem jut a végére. Ez attól függ, hogy mekkora a hivatal.

Debrecen esetében az a helyzet, hogy egy évben 500 ezer megkeresésünk érkezik, egy évben a hivatal 350 ezer határozatot hoz, ebből 120 ezer az, amit kizárólag a jegyző vagy az aljegyző tud aláírni. Ha a jegyző egész nap aláír, számolják ki, akkor sem jut a végére.

A helyzet az, hogy természetesen nem mindenki ekkora, de ez egy lehetőség, megint csak egy lehetőség. Aki majd nem jól számol el, és klientúrát épít vele, azt egyébként büntessék meg a választók. Viszont a helyzet az, hogy ne tegyünk olyan szabályokat, pont azért, mert rendkívül egyenlőtlen az önkormányzati rendszer, és egyébként a fő szabályok Szamosangyalostól a fővárosig érvényesek - persze az, mondjuk, kétszintű főváros, tehát inkább csak Debrecenig -, az a helyzet, hogy ilyen mozgásteret kell hogy adjunk az önkormányzatoknak, mert nem tudjuk rendesen a feladatokat ellátni. Márpedig talán ez a legfontosabb, amit az önkormányzatok végeznek, az önkormányzatoknak van igazi ügyfélforgalmuk, az önkormányzatok, a jegyzők találkoznak a legtöbbet az emberekkel. Ezt egy gyakorló jegyző is tudja, hogy még egy kisebb faluban is egyébként mekkora feladatot jelent az, hogy a hozzá forduló választókkal személyesen találkozik, vagy a kliensekkel, akik ott laknak, azon a településen. Ez biztos nem a klientúraépítésnek az eszköze.

Kérem, hogy a javaslatban megfogalmazottakat támogassák majd a szavazáskor is, és nagyon szépen köszönöm az aktivitást, amit tanúsítottak a módosító indítványok beadásakor, és a vitában való részvételt is.

Köszönöm a figyelmet.

ELNÖK: Köszönöm, Kósa képviselő úr. A módosító javaslatokról várhatóan következő ülésünkön határozunk.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat részletes vitája. Kósa Lajos képviselő úr, Fidesz, önálló indítványát T/1496. sorszámon, az önkormányzati bizottság ajánlását pedig T/1496/5. sorszámon kapták kézhez.

Arra figyelemmel, hogy a benyújtott három módosító javaslat az előterjesztés 2. §-ához érkezett, ezek megtárgyalására együtt kerül sor.

Megnyitom a részletes vitát az ajánlás 1., 2. és 3. pontjaira. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni 6 perces időkeretben. (Jelzésre:) Igen. Megadom a szót Apáti István képviselő úrnak, Jobbik.

(0.30)




Felszólalások:   242-378   378-394   394-411      Ülésnap adatai