Készült: 2024.09.19.22:24:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

168. ülésnap (2012.03.05.),  149-152. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:45


Felszólalások:   145-148   149-152   153-156      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr.

Tisztelt Képviselőtársaim! Pál Tibor képviselő úr, az MSZP képviselője, kérdést kíván feltenni a nemzetgazdasági miniszternek: "BKV először, másodszor, senki többet, harmadszor!" címmel. Pál Tibor képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon, képviselő úr!

PÁL TIBOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Ismerjük a mondást: hajózni márpedig kell! A középkorban a gazdaság, a társadalom fejlődése elképzelhetetlen volt Kolumbusz Kristóf és más nagy felfedezők hajóútjai nélkül. Ma az országok, a világ gazdasági vérkeringése, társadalmi fejlődése megáll, ha nem biztosított az állandó és gyors helyváltoztatás. Ha Budapesten megáll a tömegközlekedés, összeomlik a magyar gazdaság, és beláthatatlan társadalmi, gazdasági és politikai következményekkel jár.

Értem én a kormányt és annak vezetőjét, aki szereti a hatalmat; azt is látom, hogy a hatalom érdekében és most még annak birtokában kéjes örömmel játszik emberi sorsokkal. Budapest még tartja magát, de sok mindenre hajlandó azért, hogy saját főpolgármesterét megleckéztesse. Szeretném, ha tudná: Budapest nem Tarlós Istváné, nem Rogán Antalé és nem is a kormányé; Budapest a szabad polgároké, a budapesti polgároké, ez így van évszázadok óta, és ez már csak így is marad. Azok a módszerek tehát, amelyekkel el akarják érni, hogy a főváros a kormány csatlósa legyen, kudarcra vannak ítélve; az a hatalmi játék pedig, amelyet a fővárossal, most éppen annak közlekedési vállalatával játszanak, életveszélyes játék, nem a szó átvitt értelmében, hanem egészen konkrétan. Ahol nem biztosítják a forrást a járművek biztonságos, normális karbantartásához, ahol ideges, fáradt, bizonytalan körülmények között dolgozó járművezetők szállítják a napi 2 millió utast, ott megnő a baleset veszélye.

Ezért kérdezem öntől, államtitkár úr: a fővárosi utasok biztonsága és az ország összeomlásának elkerülése érdekében hajlandó-e a kormány most az egyszer felelősen cselekedni? Hajlandó-e arra, hogy a BKV finanszírozásával, biztonságos működésével kapcsolatos kérdéskört (Az elnök csengetéssel jelzi a hozzászólási idő leteltét.) kivonja a hatalmi játszmáiból?

Tisztelettel várom válaszát. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Most megadom a szót Cséfalvay Zoltán államtitkár úrnak. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. CSÉFALVAY ZOLTÁN nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Kérdésére válaszolva: igen. A BKV 2000 után veszteségessé vált, 2003-ban először, 2004-ben másodszor, 2005-ben harmadszor, majd 2006-ban negyedszer, egészen 2009-ig. Minden egyes esztendőben az önök kormányzása alatt a BKV veszteséges volt. Ennek következtében a BKV 2009-re 125 milliárd forintos adósságállományt halmozott fel, 2002-ben ez 20 milliárd alatt volt. Jó, tehát ennyit a politikai háttérről. Ha beszélhetünk csontvázról, akkor ez egy klasszikus csontváz, amit itt hagytak, minden egyes területen egyébként ezt hagytak itt, ezt az adósságot örökölte az állam önöktől, és ezt az adósságot örökölte a főváros.

Nos, tisztelt képviselő úr, egyetérthetünk abban, hogy az állam egy csőd közeli vállalatot nem támogathat, az adófizetők pénzéről van szó, ezért alapvetően szükséges a BKV átalakítása ahhoz, hogy az állam ehhez megfelelő támogatást tudjon nyújtani. Egyetérthetünk abban is, hogy az adósságot csökkenő pályára kell helyezni. Jelentem, hogy 2011-ben volt az első év, amikor nem növekedett az adósság állománya, és nem kellett a BKV-nak működési hitelt felvennie; és egyetérthetünk abban is, hogy a BKV sürgős likviditási problémáit is rendezni kell. Tájékoztatom, hogy ebben a tekintetben Szatmáry Kristóf államtitkár úr folytatott tárgyalásokat a BKV-val, illetve a BKK-val. Ennek lényege az, hogy a főváros is vegye ki részét a finanszírozásból, nevezetesen az 1 forint plusz 1 forint elvet alkalmazva.

Még egyszer nagyon kérném: felesleges politikai vitákat ebben a tekintetben nem érdemes belevinni, önök vitték itt csődbe a BKV-t is az elmúlt időszakban. Azt pedig csak zárójelben teszem hozzá: mintha Kolumbusz Kristófnak olyan sok köze a tömegközlekedéshez nem lenne.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   145-148   149-152   153-156      Ülésnap adatai