Készült: 2024.09.22.13:14:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

318. ülésnap (2013.10.29.), 20. felszólalás
Felszólaló Varga Mihály (Fidesz)
Beosztás nemzetgazdasági miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 16:16


Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA MIHÁLY nemzetgazdasági miniszter, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Ez az első olyan év, amikor kimondhatjuk, hogy nincs se adóemelés, se új adót nem vezetünk be, csakis kedvezően változnak az adótörvények.

Az adóváltozások legfontosabb célja a kiskeresetűek adócsökkentése. A családi adókedvezmények kiterjesztése mintegy 260 ezer kis keresetű családot hoz az eddiginél kedvezőbb helyzetbe, akár havi több tízezer forinttal is több pénz maradhat náluk januártól.

A másik fontos szempont, hogy a gazdasági szabályozórendszer legfontosabb eleme, az adórendszer stabil és kiszámítható. Csak ilyen környezetben tudnak a cégek, a vállalatok hosszú távra tervezni, tudják biztonságosan elkészíteni üzleti terveiket, képesek megalapozottan dönteni a beruházások indításáról és új munkahelyek létesítéséről.

A kormány intézkedéseinek és a magyar gazdaság növekvő teljesítményének köszönhetően végre sikerült pénzügyi egyensúlyt kialakítanunk Magyarországon. Ez lehetővé teszi, hogy az adórendszert tekintve is a hosszú távú stabilitás legyen az egyik legfontosabb szempontunk. Az adórendszernek a stabilitás mellett továbbra is a legfontosabb gazdaságpolitikai célok megvalósítását kell szolgálnia, így a gazdasági növekedést, az új munkahelyek teremtését, valamint a családok növekvő biztonságát és jólétét.

Tisztelt Ház! Ahogyan a 2014. évi költségvetési javaslatban, úgy a most benyújtott adótörvényekben sincsenek váratlan elemek. Köztudott, hogy az elmúlt években a kormány legfőbb adópolitikai célkitűzése a családosok, a munkát vállalók, valamint a vállalkozók helyzetének javítása volt. Ennek érdekében a hazai adórendszert átalakítottuk, az adóterhelés súlypontját áthelyeztük a jövedelmeket terhelő adókról egyre inkább a fogyasztást, a forgalmat terhelő adókra. Így a most önök előtt lévő törvényjavaslat legfontosabb céljai is ennek fényében értelmezhetők. Ezek pedig a következők.

(9.00)

Egyrészt a családok adó-, járulék- és illetékterheinek további csökkentése. Másrészt a vállalkozói környezet javítása, elsősorban nyilván - az adótörvények vitáját kezdjük meg - adópolitikai eszközökkel. A harmadik az adózás adminisztrációs terheinek csökkentése; itt elsősorban azokat a gyakorlati területeket vesszük sorra, ahol az év során olyan ügy merült fel, ami alapján ezeknek a terheknek a csökkentése célszerű. Végül, de nem utolsósorban a gazdaság kifehérítését szolgáló intézkedések körének a bővítését javasoljuk, s kisebb részben a jogalkalmazás során felmerült problémák orvoslását.

Tisztelt Ház! A kormány javaslata szerint a 2014. év a vállalkozások számára tehát már a stabilitás, a kiszámíthatóság és az egyszerűsítés, a kis keresetű családok részére pedig egyértelműen az adócsökkentés éve lesz. Ezért most az expozéban is ezekre a területekre, valamint az egyes adótörvények fontosabb módosításaira szeretnék kitérni.

Tisztelt Országgyűlés! A javaslat legfontosabb eleme a családi adókedvezmény kiterjesztése. Az elmúlt években a családi kedvezmény közel 600 ezer család mindennapjait könnyítette meg. 2014-től tovább bővítjük a családi kedvezmény igénybevételének lehetőségét. Azoknak a szülőknek is lehetővé tesszük a családi adókedvezmény igénybevételét, akik eddig ezt a kedvezményt, például az alacsony jövedelmük miatt, nem tudták teljes mértékben kihasználni. A kis keresetű szülők a jövőben a családi kedvezményt az egyéni egészségbiztosítási járulék és a nyugdíjjárulék terhére is igénybe vehetik. Így az eddigi bruttó jövedelmük lényegében a nettó jövedelmük lesz 2014-ben. A módosítás hatására 260 ezer család nettó jövedelme nő jelentősen 2014 februárjától.

Szintén a lakosság biztonságának növelését szolgálja az az intézkedés, amely szerint 2014-ben megszűnnek azok az adózási jellegű korlátok, amelyek a hitelintézeteket megakadályozhatták abban, hogy elengedjék az adósok tartozását. A módosítás elfogadásával elősegíthetjük, hogy amennyiben az adósok megrendült vagyoni helyzete megkívánja, a hitelintézetek gyakrabban és könnyebben éljenek, élhessenek a hitel vagy kamat elengedésének lehetőségével. Így tehát 2014-től a bankok által elengedett hitel, kölcsön akkor is adómentesnek minősül, ha a hitelt nem biztosítja a lakásra bejegyzett zálogjog. A hitelintézetnek pedig nem kell kamatkedvezményből származó jövedelmet megállapítania és az után közterheket fizetnie abban az esetben, ha a hitelre, kölcsönre azért nem számol fel kamatot, hogy a fizetésképtelen adós fizetőképességét helyreállítsa.

Tisztelt Ház! Az illetéktörvény módosításával számos új elemmel bővül az illetékmentes vagyonszerzések köre, egyszerűsödnek a lakás- és telekszerzés szabályai. 2014. január 1-jétől illetékmentes lesz a házastársak közötti vagyonmozgás, ideértve a házassági vagyonközösség megszüntetésével történő vagyonszerzést. Emellett egy gyakori problémát is rendezünk. Eddig, ha egy építési telket többen szereztek meg, de a lakóház felépítését igazoló dokumentumon csak az egyik vagyonszerző neve szerepelt, az adóhatóság a lakóház felépítése ellenére az illetéket csak az igazolással rendelkező személynél törölhette. Ezen módosítunk, így a jövő év elejétől nem lesz akadály, ha az igazolás csak az egyik érintettet nevesíti.

Az első lakást vásárlókat támogatja az a javaslat, amelynek köszönhetően életkortól függetlenül kérhető az adóhatóságtól 12 havi pótlékmentes részletfizetés. Az első lakást vásárlóknál az adóhatóságnak nincs mérlegelési jogköre, kérelemre automatikusan biztosítania kell a részletfizetés lehetőségét, amennyiben ezt a javaslatát a kormánynak a tisztelt Ház támogatni fogja.

A helyiadó-törvényt érintő változás, hogy 2014. január 1-jétől nem kell telekadót fizetni a belterületi egyhektáros vagy annál kisebb földek után, ha annak teljes területe tényleges mezőgazdasági művelés alatt áll, és ezt a mezőgazdasági igazgatási szerv igazolja. Egy példával hadd szemléltessem ezt. Eddig, ha valakinek volt egy belterületen lévő 5 ezer négyzetméteres üres telke, amelyen, mondjuk, zöldségeket termelt, akkor telekadót kellett fizetnie. Ezekben az esetekben a jövőben adómentességet javaslunk.

Tisztelt Ház! Amint a bevezetőmben említettem, a törvényjavaslat számos intézkedést tartalmaz a vállalkozói környezet kedvezőbbé tételére vonatkozóan is. Így a beruházások elősegítése érdekében módosul a társaságiadó-törvény, 40-ről 60 százalékra nő annak az adókedvezménynek a mértéke, amelyet a kis- és középvállalkozások, a tárgyieszköz-beruházás céljából felhasznált kölcsöneikre tekintettel, az adóévben megfizetett kamat után vehetnek igénybe.

Az innováció támogatása érdekében a törvényjavaslat lehetőséget teremt arra, hogy az adózó a vállalkozásához tartozó kutatás-fejlesztési tevékenységének közvetlen költségeivel csökkentse az adózás előtti eredményét.

A vállalkozások adóterheit csökkenti, illetve a jogalkalmazás egyszerűsítését szolgálja több javaslatunk is. Ezek között említem például, hogy nem jelentős összegű hiba esetén a jövőben elegendő lesz az eltéréssel a tárgyévi társasági adóalapot módosítani, és nem kell a vállalkozóknak külön önellenőrzéssel helyesbíteniük azt.

Ugyancsak ebbe a körbe tartozik az a társasági adózást érintő javaslat is, amely lehetővé teszi, hogy az éttermi szolgáltatás költsége számla nélkül is elszámolható legyen, amennyiben a fizetés bankkártyával történik. Tehát amennyiben nem készpénzzel fizet egy ilyen vállalkozó egy éttermi szolgáltatásnál, akkor ezt minden gond nélkül elszámolhatja.

Kedvezően változnak a kisadózó vállalkozások tételes adóját érintő szabályok is. A jövőben nem minősül főállású kisadózónak az, akit több munkaviszonyban, együttesen heti 36 órát meghaladóan foglalkoztatnak, illetve aki után más vállalkozásban már vállalkozóként megfizették a járulékokat. A javaslatnak köszönhetően számos kisadózó havi tételes adója az eddigi összeg felére, 25 ezer forintra csökken.

Felesleges adminisztrációs terhet vesz le a vállalkozások válláról a közvetett adózás területén, hogy a jövedéki szabályozásban megszűnik az adóraktárak vevőnyilvántartás-vezetési kötelezettsége is. Ebbe a körbe tartozik, hogy megszűnik a papír alapú adóigazolás, így egyszerűsödik a gépjárművek forgalomba helyezése is.

Az általános forgalmi adót érintően 2013. március 15-étől változott az időszakos elszámolású ügyletek teljesítési időpontja, a bizonylatolás szabályainak változása körében pedig majd lehetővé válik jövőre az elektronikus nyugtakibocsátás.

Tisztelt Ház! Szeretnék kiemelni néhányat azon javaslataink közül is, amelyek a jogalkalmazást segítik, illetve a gazdaság kifehérítését szolgálják.

Ami a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló törvény módosítását illeti, javaslataink javarészt technikai pontosítások. Az érdemi jogalkalmazást segíti az a módosítás, amely a vámjogi és adójogi normákat hozza összhangba a fizetési halasztás, illetőleg a részletfizetés-engedélyezés tekintetében.

Az adózás rendjét érintő javaslatok célja elsősorban a törvényszöveg pontosítása, a visszaélések visszaszorítása és az adóeljárások egyszerűsítése. A visszaélések visszaszorítása érdekében a javaslat egyértelművé teszi, hogy az állam adóhatóság az adóellenőrzéseknél vizsgálhatja a bizonylatok feldolgozásához alkalmazott szoftvereket, informatikai rendszereket, illetve számításokat.

Tisztelt Képviselőtársaim! A munkavállalók számára jelent könnyítést, hogy a legalább heti 36 órás munkaviszonnyal is rendelkező nyugdíjas egyéni és társas vállalkozók után megszűnik a fix összegű egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettség. A szabad vállalkozási zónákban működő vállalkozásoknál bővül azoknak a munkavállalóknak a köre, akik után szociális hozzájárulási adókedvezményt lehet érvényesíteni. Javaslatunk szerint a korábban előírt lakóhely feltétele úgy is teljesülhet, ha a munkavállaló a munkáltató székhelye szerinti szabad vállalkozási zónától 20 kilométerre lévő szabad vállalkozási zónában vagy ugyanabban a kistérségben lakik, mint amelyben a munkáltatója működik.

Segítjük azoknak a fiataloknak a munkavállalását is, akik hallgatói munkaszerződés alapján végeznek munkát, azzal, hogy mentesítjük őket a biztosítási és járulékfizetési kötelezettség alól.

(9.10)

Tisztelt Országgyűlés! Hadd említsek meg néhány további intézkedést a jövő évi adócsomagból! A pénzügyi szervezetek, a hitelintézetek és egyéb pénzügyi szervezetek 2014-ben is kötelezettek lesznek a bankadó megfizetésére. Ebben a tekintetben tehát a szabályozás nem változik.

A benyújtott törvényjavaslat értelmében 2014-től az energiaellátók - a társasági adózás területén már megismert és alkalmazott gyakorlatnak megfelelően - adóelőleg megfizetésére lesznek kötelezettek.

A népegészségügyi termékadóról szóló törvény kiigazításával egyértelművé válik az eredeti jogalkotói szándék, amely szerint azokat a termékeket vontuk fokozottabb adózás alá, amelyek magas népegészségügyi kockázatot hordoztak magukban. Erre tekintettel a továbbiakban a sok hozzáadott cukrot tartalmazó, alacsony gyümölcstartalmú szörpök, sűrítmények is a netaköteles üdítőitalok kategóriájába kerülnek, ilyen üdítőitalnak fognak minősülni.

A környezetvédelmi termékdíj szabályozásában könnyítést jelent a termékdíjraktár jogintézményének bevezetése, mivel az a hazai beszállítóknak is megteremti a külföldi beszállítókkal azonos lehetőségeket, továbbá javítja az exportra termelő befektetők versenyképességét.

A szabályozott ingatlanbefektetési társaságok alapításának megkönnyítése érdekében a törvényjavaslat enyhíti a szabályozott ingatlanbefektetési társaságok osztalékfizetésére, a vezető tisztségviselők összeférhetetlenségére, a gazdasági társaságban való részesedés korlátozására, valamint a beszámolóra vonatkozó szabályokat.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló törvényt érintő változások elsősorban pontosító és kiegészítő jellegűek. Az egyedüli koncepcionális jellegű módosítás az, hogy a közúti határátkelőhelyek üzemeltetésével és fejlesztésével kapcsolatos feladatok a szükséges költségvetési fedezettel együtt az állami adóhatóságtól a rendőrséghez kerülnek át. Tisztelt Ház! Itt arról van szó, hogy azok a határátkelőhelyek, amelyeket már a schengeni szabályozás miatt nem kötelező működtetnünk és fenntartanunk, nem a NAV-nál, az adóhatóságnál, hanem a rendőrségnél lesznek.

Tisztelt Ház! Az eddig ismertetett adóintézkedéseken túl van még egy fontos területe a javaslatnak. Az adóelkerülést és a gazdaság kifehéredését célzó kormányzati politika részeként kizárjuk a könyvviteli szolgáltatást végzők éves kötelező továbbképzésének szervezéséből az off-shore jellegű, illetve nem átlátható tulajdonosi szerkezetű szervezeteket. Az intézkedés hatására a jövőben csak olyan társaságok vehetnek részt a könyvelők kötelező továbbképzésében, amelyek jó példával járnak a szakma előtt, azaz nem áll fenn annak a veszélye, hogy működésük során az adóelkerülést választják.

Tisztelt Ház! Ezek tehát a kormány javaslatai az adótörvények jövő évi módosításáról. Szándékaink szerint a családok és a vállalkozások számára is kedvezőek az imént felsorolt változások, emellett tükrözik elkötelezettségünket az adópolitikai stabilitás mellett. Kérem ezért a tisztelt Házat, hogy a törvényjavaslatot megvitatni és elfogadni szíveskedjenek.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai