Készült: 2024.04.29.11:57:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

179. ülésnap (2000.12.05.), 190. felszólalás
Felszólaló Dr. Pálinkás József
Beosztás oktatási minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:38


Felszólalások:  Előző  190  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PÁLINKÁS JÓZSEF oktatási minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ha az oktatás költségvetését megnézzük a 2001-2002. évi költségvetésben és az ehhez beérkező módosító indítványokat - hiszen most erről vitatkozunk vagy erről beszélünk, nem a költségvetés egészéről vagy általános elveiről -, akkor átnézve a módosító indítványokat, én azt állapítom meg, hogy kevés olyan módosító indítvány érkezett, amely az oktatás-kutatás költségvetésében jelentős változásokat szeretne elérni. Ha akarom, és nekem talán ez a kedvezőbb értelmezés, ezt értelmezhetem úgy is, hogy az oktatás, különösen a tudományos kutatás költségvetése jó. Ezt ellenzéki képviselők is elismerik, és ellenzéki képviselők is így foglalnak állást.

Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a felsőoktatásban az oktatás és a kutatás olyan mértékben összefonódik, hogy a jelentős növekedések valójában a felsőoktatási intézményeknél következnek be. Bazsa képviselő úr említette, hogy nincs jelentős növekedés a felsőoktatásban. Nos, mintegy 3 milliárd forinttal emelkedik a felsőoktatás költségvetése, amely közvetlenül a bérek finanszírozására fordítódik, amelyeket a bérek finanszírozására fordítunk. Azt gondolom, hogy 2001-ben, 2002-ben mind a felsőoktatásban, mind a közoktatásban ez a leglényegesebb kérdés, erre kell koncentrálnunk.

A felsőoktatásban bevezettünk egy egységes, egyszerű, átlátható bérrendszert. Természetesen ennek a bérrendszernek mind a finomítása, azaz például a professzoroknál a szenior professzori kategória bevezetése a későbbi időpontban megvalósulhat; ugyancsak még ebben a költségvetésben a felsőoktatásban nem oktatói besorolásban tanító tanárok bérének rendezése - a pedagógusbérek mintájára - 2001-ben bekövetkezhet.

A beadott módosító indítványok közül egyet emelek ki, amely egyfelől az európai uniós keretprogramokhoz való csatlakozásunk, befizetésünk költségeire fordítandó összeget emeli meg, és egy másik, ehhez kapcsolódó módosító indítvány, amely pedig a felsőoktatásban a kutatási kereteket emeli meg. Itt utalok, térek vissza arra, hogy azok a jelentős növekedések, amelyek egyfelől az országos tudományos kutatási alapprogramban, másfelől a Központi Műszaki Fejlesztési Alapban, harmadrészt pedig egy új, jelentős nemzeti kutatási-fejlesztési program elindítására vonatkoznak, nos, az ezekben a programokban meglévő pénzek egy jelentős része a felsőoktatás kutatási-fejlesztési műhelyeiben kerül felhasználásra, és azt gondolom, hogy jelentős mértékben megnöveli a felsőoktatási intézmények forrásait.

A nemzeti kutatási-fejlesztési programokat én magam nagyon jelentősnek tartom. Úgy gondolom, hogy az OTKA-törvénnyel azonos, ahhoz hasonló feladatot hajtunk most végre a költségvetési törvényben. A hallgatói normatívák 2001-ben valóban nem emelkednek lényegesen. Arra azonban szeretném felhívni a képviselő úr figyelmét, hogy 2001-ben a hallgatói normatívák nem emelkednek. 2001-ben mind a hallgatói hitelrendszer elindulásával, mind egy új önkormányzati ösztöndíj országossá tételével jelentősen nőnek azok a források, amelyek a hallgatók mindennapi megélhetésével kapcsolatosak, amelyek lehetővé teszik azt, hogy a felsőoktatásban az a tervezett hallgatói létszámnövekedés úgy mehessen végbe, hogy kevésbé szerencsés, mármint anyagilag kevésbé szerencsés polgártársaink, honfitársaink gyerekei is bekerülhessenek a felsőoktatásba.

Végül még egy módosító indítványt szeretnék megemlíteni, ez pedig a felvételi eljárás, illetve a felvételi szabályok módosítása, amennyiben a csak térítéses képzést végző felsőoktatási intézményekben a felvételi eljárás intézményi hatáskörbe kerül.

Összességében azt gondolom, hogy a költségvetésben az oktatás-kutatás költségvetéséhez beérkezett módosító indítványok közül néhány, amely pontosít, ezt a kormány támogatja. A költségvetésben az oktatás-kutatás lényeges átrendezésére nem érkezett módosító javaslat.

Köszönöm a szíves figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  190  Következő    Ülésnap adatai