Készült: 2024.09.22.05:23:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

67. ülésnap (1999.05.04.), 38-46. felszólalás
Felszólaló Vincze László (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:36


Felszólalások:  Előző  38 - 46  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VINCZE LÁSZLÓ, az FKGP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Rendkívül nehéz helyzetben van az ember ilyenkor. A körülmények így hozták, hogy a vezérszónoklatból ennyi jutott nekem - a többit valószínűleg majd pénteken sikerül elmondanom. Néhány dolgot azért kiemelnék.

A törvénytervezet 3. §-a kimondja, hogy "az óvodáknak, iskoláknak, kollégiumoknak együtt kell működni az érdekelt egyházi jogi személyekkel". Igen szimpatikus ennek a passzusnak a bevezetése, de talán megérne egy külön értelmezést. Mindenki tudja hazánkban, hogy sajnálatos módon az előző időszak átgondolatlansága vagy átgondoltsága miatt az egyház-alapítási törvények Európában nálunk a legengedékenyebbek, amelyek a szektáknak is mondható szervezetek számára lehetővé teszik az "egyház" szó használatát, elnevezését. Számukra törvényességet, legitimitást biztosítanak, ugyanakkor az állam kötelezettsége, hogy megvédje polgárait a manipulálás elembertelenítő formáitól, az intellektuális vagy fizikai alávetettségtől, legyen annak álcája akár valamely filozófiai, vallási, netán kereskedelmi, oktatási vagy gyógyító tevékenység. A kormánynak természetesen nem a történelmi egyházak működési szabadságát kell korlátoznia, hanem az "egyház" szóval történő visszaéléseket kell megszüntetni. Ez valójában nem a közoktatási törvény, hanem egy más tervezet dolga lesz, de addig is át kell gondolni azt a tényt, hogy miképpen lehet a legjobban segíteni a történelmi egyházak ténykedését a közoktatási intézményekben, de egyben meggátolni a káros szervezetek, szekták működését az ifjúság nevelésében.

Fontos dolog a nevelés szempontjából a pedagógus munkájának a védelme. A 10. § szerint "a pedagógus személyét, méltóságát, személyiségi jogát tiszteletben kell tartani". E tekintetben nagyon lényeges lenne egy olyan kitételt bevezetni, mely a pedagógust munkájának végzése közben hatósági személynek tekintené. Nem akarom magyarázni, hiszen az idő rövid, pénteken majd bővebben szólok erről.

A 38. § értelmezése kapcsán az önkormányzatnak, amennyiben három közoktatási intézményt tart fenn önállóan, intézményhálózati működtetési-fejlesztési tervet, azaz önkormányzati intézkedési tervet kell készítenie. Véleményem szerint már két intézmény fenntartása esetén is szükség lenne a fenti terv elkészítésére, hiszen a legtöbb kis önkormányzat a gyakorlatban óvodát és iskolát tart fenn.

Az önkormányzatok finanszírozása kapcsán szerencsés lenne beemelni egy olyan lehetőséget az önhikis önkormányzatok iskolafenntartói tevékenységét segítendő, mely pluszforrásokat jelentene. Ugyanez vonatkozna a társtelepülésekre is, az 1100 fő alattiakra, hiszen a társtelepülés általában 10-15 kilométerre van a várostól, és elesik ettől a fajta támogatási lehetőségtől.

Van egy másik vesszőparipám, a mindennapos délelőtti testedzés bevezetése; az idő hiánya miatt erről szintén pénteken fogok bővebben szólni. Az ISM-mel, az Ifjúsági és Sportminisztériummal egyeztetni kellene. Jelzem, hogy ezzel a Testnevelési Egyetemen március 13-án megtartott Testnevelő Tanárok Egyesületének konferenciája is egyetértett. Szakmai ajánlásként fogom majd ezt javasolni; jómagam a gyakorlatban 1985 óta csináltam.

A közoktatási törvény szabadidő-szervezőt tesz lehetővé 300 fősnél nagyobb iskolákban. Véleményem szerint legalább egy fél álláshelyet a 100-300 fős iskolák esetében is biztosítani kellene, ez nagyon lényeges lenne.

A tankönyvpiac, alapfelszerelések jegyzéke, a tankönyvpiac szabályozása terén megteendő intézkedéseket jónak találom. Talán az alsó tagozatos átlaglétszámoknál lehetne visszaállítani a 21 főt 23 helyett; a 25-ről 23-ra csökkenő 5-8. osztály esetében jónak találom az intézkedést.

A Független Kisgazdapárt és jómagam is nagyon fontosnak tartjuk a mezőgazdasági gazdasszony-, gazdaképzés ügyét, valamint a szakképzést. Városunkban régóta megy - amióta újra be lehetett vezetni - a mezőgazdasági gazdasszonyképzés, gyakorlatilag 1989 óta. Igazából ez az orientációs képzéshez csatlakoztatható. Valóban a szerényebb képességű tanulók képzését, előképzését szolgálja. Nagyon lényeges lenne ennek a képzési formának a további megőrzése. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.)

Mind a szakközép-, mind a szakiskola vonatkozásában be kell építeni a finanszírozás normatívájába a pályaorientációt...

ELNÖK: Képviselő úr...!

VINCZE LÁSZLÓ, az FKGP képviselőcsoportja részéről: Még két mondat és befejezem - ...máskülönben a gyerek nem érti, hogy miért jár faipari vagy mezőgazdasági iskolába. Enélkül a két évfolyam munkája a levegőben lóg.

ELNÖK: Képviselő úr!

VINCZE LÁSZLÓ, az FKGP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Ház! A parlamentnek és az oktatási tárcának olyan mechanizmust kell kialakítani...

ELNÖK: Képviselő úr, kérem szépen, hogy fejezze be a hozzászólását!

VINCZE LÁSZLÓ, az FKGP képviselőcsoportja részéről: Igen, rögtön...

ELNÖK: Az elnöknek sajnos nem áll módjában túlterjeszkedni azon a 20 perces időkereten, amit a frakciója kapott.

VINCZE LÁSZLÓ, az FKGP képviselőcsoportja részéről: ...végzi az orientációt. A Független Kisgazdapárt és a magam nevében támogatásra és elfogadásra javasolom a törvényjavaslatot; és pénteken bővebben fogom kifejteni az álláspontomat, lévén, hogy a helyzetem most ilyen szerencsétlenül alakult.

Köszönöm a türelmüket és a megértésüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  38 - 46  Következő    Ülésnap adatai