Készült: 2024.04.26.07:29:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

318. ülésnap (2013.10.29.), 304. felszólalás
Felszólaló Dr. Puskás Tivadar (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 14:13


Felszólalások:  Előző  304  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PUSKÁS TIVADAR (KDNP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Magyarország 2014. évi költségvetéséhez három számadatot mondanék. Az egyik a GDP-növekedés, amire 2 százalékot prognosztizálunk. A másik az infláció éves átlaga, itt 2,4 százalékot prognosztizál a költségvetés. A költségvetési egyenleg pedig 3 százalék alatt marad, 2,9 százalék. Ezek a kemény mutatók azok a mutatók, amelyek egyértelműen meghatározzák azt, hogy Magyarország költségvetését milyen keretek között készítették. Magyarország jobban teljesít, így a 2014. évi költségvetés egy kiszámítható költségvetés, amely Magyarország és az emberek számára stabilitást jelent. Az államadósság csökkentése továbbra is a kormány legfőbb célkitűzései között szerepel.

A mindennapi megélhetést teszi könnyebbé Magyarországon a 2014. évi költségvetés. A legfontosabb intézkedés a családi adókedvezmény kiterjesztése, ezzel azok a gyermekeket nevelő családok járnak jól, amelyek eddig alacsony jövedelmük miatt nem tudták maximálisan kihasználni ezt. Tehát az alacsony jövedelmű családok ezután egyéb járulékokból is levonhatják ezt az adókedvezményt. A gyermekvállalás ösztönzését szolgálja a családi adókedvezmény kiterjesztése, a gyed-extra bevezetése, a diákhitel elengedése azoknál az egyetemistáknál, főiskolásoknál, akik gyermeket vállalnak.

Korábban szó volt a rezsicsökkentésről. 2013 után 2014 is a rezsicsökkentés éve. 2014-ben átlagosan mintegy 100 ezer forintot tudnak megspórolni a magyar családok.

A nyugdíjasokról szóljunk. A nyugdíjakat 2,4 százalékkal, tehát az infláció mértékével emeljük a következő esztendőben, 2014-ben. Ez azt jelenti, hogy a vásárlóerő ugyanolyan marad, a vásárlóerő nem romlik. Ha ehhez hozzávesszük, hogy 2012-ben 5,2 százalékos növekedés volt, akkor, úgy gondolom, és ez egyértelműen elmondható, az Orbán-kormány a nyugdíjasok fizetőképességét nemhogy megőrizte, hanem inkább emelte. Nagyon lényeges az, hogy a 2014. évi költségvetésben nincs olyan tétel, ami alacsonyabb lenne az előző évinél, azaz a 2013-asnál.

A kormány legfőbb gazdaságpolitikai célja az államadósság csökkentése, a költségvetési hiány 3 százalék alatt tartása, a foglalkoztatás bővítése, a versenyképesség javítása és a kiegyensúlyozott gazdasági növekedés biztosítása.

Magyarország 2013. augusztus 12-én visszafizette a szocialisták által 2008-ban felvett IMF-hitelt. Visszafizette, Magyarország szabad lett, Magyarország kikerült később a túlzottdeficit-eljárásból.

(21.00)

Ha ágazatonként nézzük a költségvetést, akkor a következőt állapíthatjuk meg. Az ágazatok közül arányában, százalékosan az oktatás nő a leginkább 2014-ben, 12,6 százalékot. Az egészségügy növekedése 10,6 százalék, de a közbiztonságra is több jut 3 százalékkal, gazdaságfejlesztésre 7,4 százalékkal több van a 2014-es büdzsében.

Ha az egészségügyet nézzük, az egészségügy 10,6 százalékos jövő évi fejlesztésében lényeges a mintegy 300 milliárd forintnyi fejlesztés, amely az egészségügyi intézményekben, fekvőbeteg-intézeteknél zajlik. Ha az alapellátást nézzük, az alapellátás fejlesztése a következő esztendőben 16 milliárd forint, a 16 milliárd forint megoszlása pedig: a háziorvosok, a házi gyermekorvosok finanszírozása növekszik, ezen kívül a fogászati ellátás is nő és a védőnői ellátás is. Az egészségügyi dolgozók béremelése míg az idei évben 80 ezer embert érintett és összesen 30,5 milliárd forintnyi volt, a következő évben 94 ezer egészségügyi dolgozónak mintegy 30 milliárd forintnyi béremelése lesz.

A sürgősségi ellátás fejlesztéséről hadd beszéljek. Az Országos Mentőszolgálat mintegy 3 milliárd forinttal több pénzhez jut. Ez 22 új mentőállomást jelent, és azt jelenti, hogy 60 mentőállomás felújítására lesz lehetőség. A mentőszolgálatnál az egyik leglényegesebb dolog a mentőautó, és a mentőautók számában is a szokásos évi olyan 100-150 fejlesztést, illetve pótlást meghaladóan 200 új mentőautó beszerzése várható a jövő esztendőben. Ezen kívül természetesen a különböző orvosi műszerek fejlesztésére is lehetőség nyílik, és a légimentés és a koraszülött-mentés fejlesztése is soron van. A légimentésnél örököltünk egy évente 800 millió forintos olyan bérleti költséget, amit mindenképpen fizetni kell, ez nyilvánvalóan benne van az idei költségvetésben is, de ezen kívül a gépek, illetve a műszerek cseréje is szóba kerül. Az egészségügyben a gyógyászati segédeszközök támogatására a következő esztendőben 8 milliárddal több jut, ami megint nagyon lényeges dolog.

Ha az önkormányzatok működését nézzük, akkor az önkormányzatok működésében a magyar gazdaság és az eddigi gazdaságpolitika megteremtette azt a lehetőséget, hogy saját lábukra tudtak állni az önkormányzatok. Az önkormányzatok jelentős részének az előző időszakban - Szombathely példáját mondom -, az előző városvezetés által felvett hitelek visszafizetése volt a leginkább megcélzott, elérendő dolog 2010-ben, amikor a város lakói azzal bíztak meg bennünket, hogy szolgáljuk őket. Beláthatatlanul nagy adósságállománynak tűnt. Most, hogy a magyar állam ennek az adósságnak több mint felét, 65 százalékát átvette, így a lehetősége nyílt meg annak, hogy fejlesztésekre is gondoljunk és fejlesztéseket is elindíthassunk. Szombathely számára nagyon nagy öröm volt az, hogy olyan vagyongyarapodás, vagyonnövekedés következett be, ami néhány állami intézmény, néhány állami vagyontárgy átvételét jelentette. Ez nálunk leginkább a sportcélokat szolgáló Haladás-pályának, illetve a Haladás-komplexumnak a MÁV tulajdonából az önkormányzat tulajdonába kerülését jelentette.

Szó volt arról, hogy a fejlesztések lehetőségét adta meg az önkormányzatoknál vagy legalábbis Szombathelynél az adósságátvállalás. Igen, olyanokat tudtunk és tudunk tenni, amelyek az utak, járdák felújítását jelentik. Ettől olyan az élet egy településen, hogy jó ott élni; olyat jelenthet, olyan lehetőséget kaptunk meg, hogy mondjuk, hogy olyan vízelvezető rendszereket tudunk kiépíteni, amire korábban nem is gondolhattunk. Ehhez természetesen az a lehetőség is, gazdasági lehetőség is szükségeltetik, az az alapja ennek, ami a járműipar fejlesztését jelenti a nyugat-magyarországi régióban, illetve Szombathelyen és a másik városokban, Zalaegerszegen, Nagykanizsán és Szentgotthárdon. A Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ kiépítésével tudtuk megteremteni azt a lehetőséget, amellyel a járműipar fejlődése, magyarul a gazdaság fejlődése, magyarul az önkormányzat fejlesztésének lehetősége látható.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Képviselőtársaim! A 2014-es költségvetés - mint már elhangzott itt néhányszor - a fejlődés, a kilábalás költségvetése: látjuk az irányt, tudjuk, hogy úton vagyunk és jó irányba megyünk.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mindannyiukat arra biztatom, hogy szíveskedjenek elfogadni a költségvetést. Nyilvánvalóan, ha olyan módosító javaslatuk van, amellyel elősegíthetik az ország fejlesztését, akkor azt tegyék, tegyük meg, egyébként mindenkinek elfogadásra ajánlom és javaslom.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  304  Következő    Ülésnap adatai