Készült: 2024.09.20.04:06:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

108. ülésnap (2015.10.21.), 135-137. felszólalás
Felszólaló Tállai András (Fidesz)
Beosztás Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 14:22


Felszólalások:  Előző  135 - 137  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÁLLAI ANDRÁS nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Valóban, néhány kérdésre szeretnék reagálni. Bár nagyon sok adótörvényvitán részt vettem már a parlamentben az elmúlt évek alatt, de bevallom őszintén, olyannal még nem találkoztam, hogy mind a kormánypárti, mind az ellenzéki frakciók azt mondják, hogy alapvetően támogatható elemek vannak az előterjesztésben, és valójában az előterjesztés tartalma nem is kapott kritikát, hanem az ellenzék részéről leginkább azok kaptak kritikát, amelyeket nem tartalmaz ez az adótörvénycsomag, illetve az adózási eljárásról szóló törvénycsomag. Itt is kis félreértés van az ellenzékkel, hiszen nem az volt a cél ezzel a törvénycsomaggal, hogy alapvetően az adózás mértékét, a nagyságát változtassuk, hanem leginkább az adóeljárási szabályokat egyszerűsítsük, és bizonyos kormányzati politikai, gazdaságpolitikai célkitűzéseknek a megalapozottságát az adótörvényeken is át tudjuk vezetni. Ilyen elsősorban az elektromos autókra vonatkozó adókedvezmény, illetőleg a fuvarozók számára adott különféle adókedvezmény. Ennek a beterjesztésnek tehát nem ez a célja, hiszen elfogadott adótörvény van, amelyet valóban tavasszal elfogadtunk, ami január 1-jétől lesz esedékes.

Természetes, hogy ellenzéki pártok nem emelik ki azt, hogy mi az, ami támogatható, arról röviden beszéltek, bár az meglepett, hogy az MSZP vezérszónoka, Burány Sándor a személyi jövedelemadó-bevallási rendszer átalakításáról nem beszélt egy szót sem, pedig az előterjesztésnek éppen ez az egyik legnagyobb horderejű pozitív változása szerintem. Ugyanis el fogjuk érni azt az időszakot nemsokára, 2017-ben, amikor lényegében a magánszemély adózóknak nem kell adóbevallást elkészíteni, nem kell erre energiát fordítani, pénzt fordítani, időt, nem kell szakértőt megfogadni, nem kell adótanácsadóhoz vinni az összegyűjtött igazolásokat, hogy elkészítse a bonyolult adóbevallást esetleg, hanem lényegében ezt a feladatot két lépcsőben, két ütemben az adóhatóság fogja elvégezni. Először 2016-ban, tehát már az ez évi adóbevallásáról is gondoskodik az adóhatóság annak a másfél milliónyi embernek, illetve gondoskodhat, aki ezt kérni fogja.

(18.20)

Ugyanis azok, akik nem vesznek igénybe adókedvezményt, a munkáltatójuknál január 31-éig kérhetik, hogy az adóhatóság készítse el helyettük az adóbevallást. Bár Z. Kárpát Dániel képviselő úr elment, jelezném, hogy valószínűleg félreérti, és ő csak a jövő évi változásról beszélt. Arról, ami egy év múlva, 2017-ben bekövetkezik, hogy mindenkinek, 3,8 millió embernek elkészíti az adóhatóság a bevallást, ezt ő vagy nem nézte meg a törvényjavaslatban, vagy nem értette. Tehát szeretném megnyugtatni így a jegyzőkönyvön keresztül, hogy igenis el fogjuk érni azt, hogy mindenki helyett az adóhatóság fogja a bevallását elkészíteni, és erre a kapacitása az adóhatóságnak rendelkezésre áll egyrészt, másrészt pedig rendelkezésre fog állni.

Ami mindenki által érintett terület volt, az a pálinka-, párlatadó bevezetése. Igen, hosszú vita lezárása ez, amit az Európai Bizottsággal folytatott a magyar kormány. Minden jogorvoslati lehetőséget igénybe véve végül is a belépéskor aláírt szerződés alapján sajnos vissza kellett térnünk az otthon főzés adóztatásához. (Heringes Anita közbeszól.) Ami viszont lényeges és fontos, hogy egyrészt ez a lehetőség, az otthoni pálinkafőzés lehetősége továbbra is fennáll. Az otthoni pálinkafőzés lehetősége továbbra sem követel meg semmiféle nyilvántartást, nem kell semmilyen adminisztrációt elvégezni, nem kell lényegében bejelentést tenni a NAV-hoz. (Bangóné Borbély Ildikó: Nem igaz, államtitkár úr!) Mi a baj? Hozzak egy pálinkát?

ELNÖK: Nyugi, nyugi, nyugi! Hogy mi a baj, annak megállapítására én vagyok jogosult, majd azt megállapítom. Egyelőre nincsen baj, pálinkát nem hozunk az ülésterembe, majd azt odakint elintézzük. Az államtitkár úr izgalmas és értékes gondolatait meg nem szakítva folytassa, parancsoljon!

TÁLLAI ANDRÁS nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Ami nagyon fontos, hogy nem kerül be a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzési hatáskörébe, hanem az önkormányzati adóhatóság, tehát a jegyző fogja ellenőrizni, csak abban az esetben lép a színre az adóhatóság, ha valami szabályellenes dolog történt, tehát a törvényt nem tartja be az otthon főzető.

Ami pedig a csatát illeti: azért volt öt évük a magyar embereknek arra, hogy lényegében szabadon, ingyen, adó nélkül főzzenek pálinkát. (Közbeszólások az MSZP padsoraiból.)

A másik, hogy most is kellett 1000 forint regisztrációs adót fizetni, és ha valaki megvásárolja öt liternek az árát, ötször hét az 3500 forint, abból lejön az 1000, mert azt eddig is kellett fizetni, akkor pontosan, ahogy kiszámolom, 2500 forinttal fog többe kerülni a pálinka otthon főzésének lehetősége. (Gúr Nándor: 60 200.) Ezt csak a tények kedvéért mondtam el, nem azért, hogy esetleg erről ellenzéki képviselőket meggyőzzek.

De ha már Bangóné képviselő asszony megjegyzéseket tett felszólalásom közben, akkor hadd mondjam el önnek, hogy a szerencsejáték-koncessziós díj áfája nem hiányzik a költségvetésből, mert azt megelőzően, a szocialista kormányok alatt, amikor még ön nem volt képviselő, de a szocialisták kormányoztak, akkor is áfamentes volt. Tehát maradjunk annyiban, hogy egységes, az Európai Uniónak megfe­lelő szabályozása van ennek a kérdésnek. (Közbeszólás a Jobbik soraiból: A kaszinóból származó bevételek? ‑ Bangóné Borbély Ildikó: A 2012-es törvényt kell elővenni, államtitkár úr!)

A másik nagyon fontos dolog, visszatérve az szja-bevallás szabályozásának kérdésére, ezt is többen felvetették, azt gondolom, ebben is teljes az egyetértés, hogy megszűnik a magánszemélyek adminisztrációja, egyébként ez Európában szinte egyedülálló, új bevallási rendszer lesz. Azt gondolom, hogy megszűnik lényegében a söralátét rendszere is. (Bangóné Borbély Ildikó: Most van?) Most van, igen, ezt sem tudja a képviselő asszony. Úgynevezett adónyilatkozatnak hívják. (Heringes Anita, felmutatva egy A/4-es lapot: Ez egy söralátét?) Ez egy egyoldalas adóbevallási lehetőség. Összesen négyféle módon tehet adóbevallást ma egy magánszemély. Azt fogja fölváltani 2017-től ez az egy, ez a bizonyos bevallási ajánlat, amelyet a magánszemély meg fog kapni.

Örülünk, hogy többen újra fölvetették az áfacsökkentés kérdését. Jelzem, hogy ennek a törvénycsomagnak nem volt célja, hogy ilyen horderejű változásokat szabályozzon. Szeretném elmondani, hogy igenis a kormány tovább gondolkodik azon, hogy az áfacsökkentést kiterjessze, így például a lakásépítések áfájának csökkentésén, más egyéb szolgáltatások áfacsökkentésén is remélhetőleg döntés születik ebben a kérdésben, és tovább tudjuk kiterjeszteni ezen forgalmi adó kulcsának csökkentését, illetve a kiterjesztését.

Igazából ami fontos tartalmi kérdés, az még a jó és a rossz adózó kérdése. Ezt is üdvözölték egyébként a parlamenti pártok egységesen. Alapvetően egyetértenek vele. Van, aki a jó adózóért aggódott, van, aki a kockázatos adózóért aggódott. Való igaz, hogy ezt majd a bevezetett törvény után a gyakorlat fogja megmutatni, hogy hogyan kell tovább finomítani, hiszen Európában ez is kevés országban működő rendszer, mégis fontosnak tartottuk azt, hogy azokat az adózókat, akik eleget tesznek adófizetési kötelezettségeiknek, adóeljárási előnyben próbáljuk részesíteni.

Szilágyi Györgynek arra a felvetésére, hogy a 180 nap ellenőrzés sok: azt gondolom, hogy alapvetően ezen a kérdésen valóban el kell gondolkodni, ugyanis a 180 nap egy maximum határidő. Nem azt jelenti, hogy 180 napig kell ellenőrizni, és valóban vannak olyan ellenőrzések, amiket sokkal korábban le lehet zárni, de azért az adóhatóságnak meg kell adni azt a lehetőséget, ha mondjuk, egy olyan adózóról van szó, amely más országok adózóival is tart kapcsolatot, akkor hogy a nemzetközi bizonyítékokat, dokumentumokat be tudja szerezni az adóhatóság, bizony erre időt kell hagyni.

Egy biztos, hogy az a gyakorlat, ami most az adóhatóságnál előfordul, hogy több éven keresztül még csak jegyzőkönyvet sem tudnak produkálni, nemhogy elsőfokú határozatot, ami ellen jogorvoslattal léphet fel az adózó, ezt a gyakorlatot valóban meg kell szüntetni az adóhatóságnál.

Ami pedig a NAV átalakítását, illetve személyemet illeti, valóban ez a törvényjavaslat ezt nem tartalmazza. Majd lesz egy másik törvényjavaslat. Azt gondolom, hogy nem példa nélküli Európában, hogy a minisztérium, a pénzügyminisztérium vagy gazdasági minisztérium közvetlen irányítási jogosítványokat kap az adóhatóságot illetően. Ezt nemzetközi példák jól visszaigazolják.

Többen visszatérnek az adórendszer anomáliáira. Az LMP az egykulcsos adó létjogosultságát emlegeti. Azt gondolom, hogy ezt már az élet bizonyította, hogy igenis az egykulcsos adórendszer jól megfelel, és a társadalom ezt elfogadta, és követeli a további alapvető élelmiszerek áfájának csökkentését, ami szintén nem tartozik a törvényjavaslat tárgyába. Ezt van lehetőség megvitatni.

(18.30)

Tisztelt Képviselőtársaim! Köszönöm a hozzászólásokat. Örülök neki, hogy a törvényjavaslat tartalma nem igazán kapott kritikát. Meglátjuk, hogy milyen módosító javaslatokkal tudnak élni az országgyűlési képviselők, azt nyilván megvitatjuk, kormány elé visszük, és döntés születik róla, hogy a kormány támogatja‑e azokat, milyen minősítéssel fog az adott módosító javaslat a bizottságok, illetve az Országgyűlés elé kerülni.

Összességében ez a törvényjavaslat szerintem előremutató. Valóban, ahogy mondták önök, az irány helyes, és bízom benne, hogy ezt az irányt, mégpedig az adminisztráció, a bürokrácia csökkentését, az adóeljárás egyszerűsítését a jövőben is tovább tudjuk folytatni, és valóban egy olyan adórendszert, egy olyan adóhatóságot tudunk kialakítani, ami az adózók érdekét, az adózók szempontjait fogja alapvetően figyelembe venni, és alapvetően ügyfélbarát adórendszert tud kialakítani. Ennek egy lépése a most benyújtott törvényjavaslat, amit kérek, hogy a képviselők támogassanak. Köszönöm. (Szórványos taps a kormánypárti sorokból.)




Felszólalások:  Előző  135 - 137  Következő    Ülésnap adatai