Készült: 2024.04.29.01:43:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

249. ülésnap (2001.12.18.), 172. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás közlekedési és vízügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:09


Felszólalások:  Előző  172  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS közlekedési és vízügyi miniszter: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Számtalan példa bizonyítja, hogy a kormány nagy gonddal kezeli az évente több mint 150 millió utas és a még mindig 55 ezer főt foglalkoztató magyar vasút ügyét. A vasút iránti érzéketlenség emlegetése most talán nem időszerű, amikor megindult a vasút reformja, amikor a vasútról szóló törvényt az uniós követelményekhez igazítjuk, amikor fel sem merült például a mellékvasút-hálózat csökkentése, amikor több területen is jelentős fejlesztéseket hajtottunk végre és tervezünk, mint például a Budapest-Szob, Budapest-Újszász-Szolnok vasútvonalon, amelyet korszerűsítettünk, a Székesfehérvár-Szombathely vasútvonal villamosítása, és ahogy ön is említette, negyven év után először épült új vasúti összeköttetés Szlovénia és az adriai kikötők felé.

Ebben az évben a kormány nemcsak a vasút adósságainak jelentős részét, közel 64 milliárd forintot vállalt magára, hanem egy sor intézkedést is hozott, külföldön is bevethető, két áramnemű mozdonyok, valamint német és orosz motorkocsik beszerzése és elővárosi személykocsik felújítása iránt. Az a tény, hogy 2006-ig mintegy 50 milliárd forint értékű ISPA-segélyt fordíthatunk a pályahálózatra, ugyanennyi magyar költségvetési pénzzel vagy hitellel kiegészítve, nem a vasút iránti érzéketlenségről, hanem egy komoly közlekedésdiplomáciai sikerről tanúskodik. Az újabban felkínált hitelek a MÁV Rt. hitelképességét bizonyítják.

A kormány novemberben döntött a vasúti reform elemeiről. A reform az uniós intézkedésekkel összhangban úgy teszi működőképessé a magyar vasutat, hogy nem szedi kis darabokra, mint ahogy az ön által is említett brit minta diktálná; a legfontosabb elemeit megtartja állami tulajdonban, miközben áttekinthetőbbé, korszerűbbé igyekszik tenni szolgáltatásait és gazdálkodását. Privatizációra eddig is csak a képviselő úr által említett háttéripari cégeknél került sor.

 

 

(13.50)

 

 

Ha ez nem történt volna meg egyebek mellett, a MÁV-on belüli kivitelező vállalkozásokat összeférhetetlenség miatt automatikusan kizártuk volna éppen a MÁV érdekeit szolgáló nagy fejlesztési és fenntartási tenderekből. Közismert, hogy az egyes országok vasútjai között verseny van. Minden országnak alapvető érdeke a nagyobb vasúti forgalom. Különösen nagy a verseny a nemzetközi tranzitszállítások megszerzéséért. Ilyen körülmények ellenére is van esélye annak, hogy a Sopron-Szombathely vonalra az osztrák áruforgalom egy része is ráterelhető legyen. Ezért adtuk át a sopron-szombathelyi vonalat a győr-sopron-ebenfurti vasút kezelésébe.

Az e vonalat magában foglaló észak-déli vasút tengelyfejlesztésére szakértői bizottság alakult. Kellő forgalom megszerzése esetén a későbbiekben elképzelhető, hogy az észak-déli tengely üzemeltetésére új vasúttársaság jöjjön létre, amelyben a MÁV is fontos szerepet vállalna. A győr-sopron-ebenfurti vasútban egyébként a magyar állam részesedése meghaladja a 60 százalékot. Szó sincs tehát a vasúthálózat kiárusításáról, csupán arról, hogy miként lehet a jelenleginél magasabb színvonalon és finanszírozható módon üzemeltetni a magyar vasúthálózatot.

Hangsúlyozni szeretném, hogy a magyar vasút fejlesztése átgondolt stratégia szerint indult meg és folytatódik. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 




Felszólalások:  Előző  172  Következő    Ülésnap adatai