Készült: 2024.04.28.11:08:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

325. ülésnap (2013.11.18.), 304. felszólalás
Felszólaló Jámbor Nándor (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:51


Felszólalások:  Előző  304  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

JÁMBOR NÁNDOR (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Államtitkár Úr! Valóban, a honvédelmi és rendvédelmi (sic!) bizottság megtárgyalta a mai nap folyamán az előterjesztést. A Jobbik Magyarországért Mozgalom tartózkodott az előterjesztés általános vitára való alkalmasságával kapcsolatban elsősorban az idegenrendészeti tartalom miatt.

Az államtitkár úr azt mondta, hogy Magyarország a lehetőségeihez és képességeihez képest jól kezeli az illegális migráció problémáját. Azt hiszem, ebben a témakörben Magyarország nem kell hogy ragaszkodjon a "Magyarország jobban teljesít" szlogenhez. Hisz az egész világ nem tudja ezt kezelni, nemzetközileg sem tudják ezt a problémát megoldani. De vehetjük az Európai Uniót és tagállamai bármelyikét. Mindenhol óriási problémát jelent a legújabb kor menekültáradata, amely, ha nem eredményez határozott fellépést, meg fogja haladni a korábbi évtizedek áradatát is, ami a világ megosztottsága, a keleti és a nyugati tömb közötti menekültáramlás idején zajlott.

Ez a menekültáradat elsősorban a különböző kultúrák között történik jelenleg, nem pedig a különböző politikai berendezkedésű országok között. Érdekes ebben a témában az a felismerés, hogy tulajdonképpen ezek a menekültek hogyan is jutnak el Magyarország területére. Sokszor több országon utaznak keresztül, végigjönnek az egész Balkánon, és a schengeni övezetet elérve Magyarország területén folyamodnak menekültstátusért. Valóban, az eljárások hosszúak, időigényes eljárásról van szó, hisz gyakran úti okmányok nélkül érkeznek, vagy legalábbis megsemmisítik az úti okmányokat, mielőtt a kérelmüket beadnák, így jutnak el Magyarországig. Először is tehát meg kell állapítani a személyazonosságukat, állampolgárságukat, illetve hogy milyen egészségi állapotuk van, milyen fertőző betegségeket hordoznak, mivel élnek együtt. Sok esetben erre ez a két hónap, ami most rendelkezésre áll a hatályos jogszabály szerint, rövidnek is bizonyulhat.

Az előterjesztésben igazából a már elbírált esetekről van szó, mindazokról a személyekről, akik nem nyertek politikai menedéket, kitoloncolásra várnak, de mégis Magyarországon kell hogy maradjanak átmenetileg, mivel a kitoloncolásukra nincs mód, mert a hazájukban például polgárháború dúl. Ezek az állampolgárok nemzetközi egyezmény alapján maradhatnak Magyarországon. Jogsértő, illetve jogellenes magyarországi tartózkodásról beszélünk, de meddig jogsértő és jogellenes az ő magyarországi tartózkodásuk, amikor az előterjesztés keretében egy ideiglenes tartózkodási engedélyhez jutnak. Attól a pillanattól kezdve máris legálisan tartózkodnak Magyarország területén. Általában Nyugat-Európában korábban az volt a bevett gyakorlat, hogy a kitoloncolásra váró embereket felszólították, hogy határidőig vagy hagyják el az országot, vagy pedig ha nem tették meg, őrizetbe vették őket, és így várhatták meg a kitoloncolást. Nos, mivel Magyarország a schengeni övezet külső határán fekszik, gyakorlatilag az Európai Unió határát Magyarország védi, ha úgy tetszik, az illegális migrációval szemben. Erre nagyon nehéz helyzet alakul ki, hisz ha Magyarország elengedi ezeket az embereket az átmeneti otthonokból, vélhetően nemhogy a hajléktalanszállóra nem mennek egyébként, ki is lehetne a normaszövegben gyakorlatilag cserélni, hogy nyúlcipő vagy útilapu a hajléktalanszállók helyett, mert azonnal elhagyják az ország területét, el fogják hagyni.

(20.10)

Persze, Magyarországnak ez nem jelent különösebb gazdasági hátrányt talán a jövőre nézve, sőt, ha az adófizetők forintjaiért aggódunk, talán még jobb is, ha elhagyják az ország területét. De mivel érvényben van az Európai Unióban egy olyan szabály, amely szerint a menekülteknek, ahol először az Európai Unió területére lépnek, ott kell menedéket kérniük, és ha később megismétlik ezt bármely európai uniós országban, akkor oda toloncolják vissza, ahol eredendően menedékjogért folyamodtak, tehát esetünkben Magyarországra fogják őket visszatoloncolni.

Nem tudom, hogy ezzel a ténnyel maguk az érintettek, a menekültek mennyire vannak tisztában, elmondja-e nekik valaki, hogy nincs értelme továbbmenni Nyugat-Európába. Hiába tagadják el ismételten a személyazonosságukat, hiába semmisítik meg esetleg a visszakapott és rendelkezésre álló okmányaikat, mivel Magyarországra illegális határátlépéssel jöttek, tehát rabosításukra került sor, ujjlenyomataik alapján regisztrálásra kerülnek, és ha továbbmennek Nyugat-Európába, az európai uniós tagállamokba, akkor a személyazonosságuk, az ujjlenyomatuk alapján rendkívül gyorsan azonosításra kerülnek, és a kitoloncolásukról azonnal gondoskodni fognak, tehát vissza fogják őket Magyarországra küldeni; nem a hazájukba, Magyarországra fogják őket visszaküldeni.

Ugyanezzel csak az idő telik, és a költségek nőnek mind Magyarország, mind pedig az európai uniós tagállamok számára. Ezért úgy gondoljuk, hogy nem toldozgatni-foldozgatni kellene a migráció szabályozását és az erre vonatkozó nemcsak magyar, hanem nemzetközi és európai uniós egyezményeket, szabályokat, hanem az új kihívásoknak megfelelően újra kellene gondolni és módosítani kell ezeket a szabályokat. Egyéb esetben nemcsak Magyarország, hanem az egész Európai Unió el fogja veszíteni ezt a csatát, amit pillanatnyilag az illegális migrációval szemben vívunk; különösen a schengeni határon belül lévő országok, hisz az összes többi európai országban - mint ahogy említettem, az egész Balkánon - akadálytalanul juthatnak tovább az Európai Unió felé az illegális migránsok.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  304  Következő    Ülésnap adatai