Készült: 2024.09.19.07:13:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

105. ülésnap (2011.06.28.), 228. felszólalás
Felszólaló Dr. Mátrai Márta Mária (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:17


Felszólalások:  Előző  228  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MÁTRAI MÁRTA (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az ajánlás szakaszai szerint, tehát a 2-től a 28-ig, illetőleg a 2-től a 27-ig szeretnék részletesen végigmenni, és elmondani, hogy a benyújtott módosító javaslatokat miért nem tudjuk támogatni.

Az ajánlás 2. pontjában, amely a 4. § (4) bekezdésének az elhagyását javasolja, ez a módosítás arra irányul, hogy a fegyver nélküli katonai szolgálatot teljesítővel kapcsolatban fennálló sui generis parancsnoki kötelezettség elhagyását javasolja. A módosító javaslatot azért nem támogatjuk, mivel álláspontunk szerint a törvényjavaslatban megfogalmazott törekvés a feladat megjelölésére alkalmas, e szabály hiányában a parancsnokot semmiféle mérlegelési szempont nem kötné, hogyha ezt a javaslatot befogadnánk, amit itt olvashatunk. Ez nem jelenti azt, hogy a fegyver nélküli katonai szolgálatot teljesítő harci intézkedéssel járó szituációban nem vehető igénybe például az egészségügyi szolgálat teljesítése közben teljes egészében.

A 3. ajánlási pontban, ami egy 8-as alcímmel és 11. és 12. §-sal egészítené ki a javaslatot, ez a módosító javaslat a fegyver nélküli, illetve fegyveres katonai szolgálat alternatívája mellett történeti hivatkozásokkal a polgári szolgálat formájának alapvető szabályaira tesz javaslatot lelkiismereti okokból. A jogintézmény a sorkatonai szolgálati kötelezettség idején alakult ki, e kötelezettség békeidejű megszűnésével fenntartása indokolatlan. A katonai szolgálat minősített időszaki bevezetése esetén az ország védelmi képességeinek biztosítása az elsődleges közérdek, és ezt biztosítani is kell, ezért nem tudjuk támogatni.

Nem támogatjuk továbbá az ajánlás 4. pontját sem, amely a 12. § (2) bekezdését egy új h) ponttal egészítené ki, és a kiegészítés javaslata azért nem fogadható el számunkra, mivel ki akarja terjeszteni a honvédelmi munkakötelezettség alól mentesítettek körét a rokkantakra. Ugyanezen szakasz (1) bekezdése szerint az 1. § ugyanis kimondja, hogy az ország működőképességének fenntartása és helyreállítása érdekében a kötelezett tartós vagy időleges honvédelmi munkakötelezettség keretében képességeinek és egészségi állapotának - és ezt alá is húznám, hogy egészségi állapotának - megfelelő fizikai vagy szellemi munkát teljesít a számára kijelölt munkahelyen. Tekintettel ezen rendelkezésre a benyújtott javaslat nem támogatható, mert a rokkantak is képesek fizikai és szellemi képességeiknek megfelelő munka ellátására, amennyiben természetesen az igény erre jelentkezik.

Az ajánlás 6. pontjában a 19. §-t két új bekezdéssel próbálja kiegészíteni a javaslattevő. Ezt szintén nem támogatjuk azért, mert a módosító javaslat kiegészíti a szöveget a honvédelmi kötelezettség GDP-százalékos törvényi szintű garantálásával. A kormánynak a költségvetés tervezésére vonatkozó feladatkörére és a költségvetés önálló törvényi tárgykörbe tartozására figyelemmel a javaslat nem támogatható. Mint ismeretes, az alaptörvény meghatározza a költségvetési hiány felső értékét, ennek megfelelően minden ágazat összegszerű éves költségvetését is ehhez kell igazítani.

Az ajánlás 9. pontja a 20. § (4) bekezdésének elhagyását javasolja. Ezt az elhagyást azért nem javasoljuk, mivel törölni javasolja azt a szabályt, amely szükségtelenné teszi a köztársasági elnök döntéseinek és intézkedéseinek ellenjegyzését a kormány tagjai által.

Tekintettel az alaptörvény 9. cikkének (5) bekezdésére, amely azt rögzíti, hogy ha törvény állapít meg jogkört az elnök számára, akkor azt is megállapíthatja, hogy szükséges-e ellenjegyzés ahhoz vagy sem, valamint arra, hogy az intézkedéseket és döntéseket a honvédelmi miniszter javaslatára teszi meg az elnök, eljárási szempontból szükségtelen utólagos ellenjegyzés, így a javaslat álláspontunk szerint nem támogatható.

(13.30)

Az ajánlás 10. pontját, amely a 21. § (1) bekezdés j) pontjának módosítását javasolja, azért nem támogatjuk, mert a módosító javaslat kiterjesztené a honvédelmi nevelés színterét a felnőttképzésre, valamint a kormány részére kiegészítő feladatként rögzítené a lakosság biztonság- és védelemtudatos szemléletű felkészítését. A javaslat olyan feladatokat tartalmaz álláspontunk szerint, amelyek megvalósítása az állampolgárok elvárhatónál lényegesen jelentősebb igénybevételét feltételezi, és ezért nem áll módunkban ezt így támogatni.

Az ajánlás 11. pontja a 25. § (4) bekezdésének a módosítását javasolja, amit nem támogatunk, mivel a javaslat vissza kívánja állítani a hatályos honvédelmi törvény szabályozását, és a megyei védelmi bizottság vezetői pozíciójába a kormánymegbízott helyett a megyei közgyűlés elnökét javasolja, tehát mi az eredeti törvényben megfogalmazottakat kívánjuk fenntartani.

Az ajánlás 12. pontja a 26. § (2) bekezdésének módosítását javasolja, amit nem támogatunk azért, mert a módosító javaslat szintén a megyei védelmi bizottság elnökének személye és a munkáját segítő hivatali apparátus közreműködése kapcsán kívánja a jelenlegi rendszert alkalmazni, ugyanis az alaptörvény is és a sarkalatos törvény is (Az elnök a csengő megkocogatásával jelzi az időkeret leteltét.) 2012. január 1-jén lép hatályba, tehát ezért nem tudjuk támogatni.

Köszönöm, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  228  Következő    Ülésnap adatai