Készült: 2024.09.18.21:52:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

226. ülésnap (2009.10.05.), 40. felszólalás
Felszólaló Dr. Latorcai János (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:12


Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LATORCAI JÁNOS (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Az elmúlt évtizedekben a magyar gazdaság szerkezete változott, eltűnt a sok millió tonna alapanyagot és készárut szállító és előállító kohászat, bezárták a bányákat, a cukorgyárak híján már a cukorrépakampány is lassan ismeretlen fogalommá válik. A kormány többször is hivatkozott ezekre a tényekre, amikor a vasúti mellékvonalak felszámolását szorgalmazta, vagy éppenséggel, amikor a MÁV teherszállító üzletágát eladták, értékesítették. A tények igazak, miniszter úr, de a következtetések hamisak.

Országútjainkon, falvainkon, városainkon kamionok tízezrei dübörögnek át nap mint nap, a környezetet károsítva, veszélyeztetve a gyermekek, a felnőttek életét, egészségét, és tönkretéve a sokszor még ki sem fizetett utakat. Sajnos nincs kormányzati akarat arra, hogy ez az árutömeg vagy legalább annak nagyobbik része a vasúti vonalakon haladjon át. Nem törekszik a kormány arra, hogy az immár független magyar pályavasút gazdaságos és megbízható útvonala legyen a külföldi és a hazai áruknak, és sajnos riasztóan magas nálunk a pályadíj mértéke, s rendkívül lassú a kiszolgálás.

Azt, gondolom, nem kell kérdeznem, hogy miért lassú a továbbítás és a kiszolgálási idő, hiszen arra valamennyien tudjuk a választ. Közismert ugyanis, hogy a mintegy 7600 kilométer hosszú vasúti pályán körülbelül 4 ezer kilométeren lassújel van életben és érvényben. Azt viszont kérdezem, hogy a pálya-korszerűsítésre felvett uniós támogatásoknak mi lett az eredménye. Hol vagyunk a 160 kilométer/óra vontatási sebességtől? Hogyan lehet az, hogy például az osztrák vasútnak megéri iparvágányokat építeni, és hogyan fordulhat elő az, hogy az Alföldet átszelő 120-as fővonal most felújítás alatt álló, Mezőtúr-Gyoma közötti szakaszán a vasútállomásokon nem épülnek rámpák, tehát még a lehetőségét sem biztosítják a kamionos teherforgalom vasútra terelésének?

Tisztelt Miniszter Úr! Döbbenettel szembesültünk a jövő évi költségvetési tervben, hogy a fenti kérdésekre önök 40 milliárd forint megvonásában látják a megfelelő választ. Miért gondolják, hogy Nyugat-Európa téved, amikor ott a fenntartható fejlődés egyik fontos elemének tekintik a vasúti teherszállítást, és válságkezelés gyanánt is fejlesztik a vasutat? Miniszter úr, nálunk miért tapasztaljuk mindezek ellenkezőjét?

Tisztelettel várom a válaszát. (Taps a KDNP és a Fidesz soraiban.)

(14.30)




Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai