Készült: 2024.09.19.20:13:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

73. ülésnap (2011.03.08.),  203-216. felszólalás
Felszólalás oka Részletes vita lefolytatása
Felszólalás ideje 24:50


Felszólalások:   133-202   203-216   217-221      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tájékoztatom a tisztelt Házat, hogy a benyújtott módosító javaslatokról várhatóan a következő ülésünkön fogunk dönteni.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a nemzeti közszolgálati egyetem létesítéséről szóló törvényjavaslat részletes vitája. Az előterjesztést T/2487. számon, a bizottsági ajánlást pedig T/2487/6. számon kapták kézhez és ismerhették meg képviselőtársaim.

(A főtitkárhelyettes jelzésére:) Kérdés hangzott el közben felém, csak azok számára, akik ezt nem értették, hogy a kormányt képviselik. Úgy gondolom, amíg a másik tárca államtitkára megérkezik, addig Szócska államtitkár úr a kormány képviseletére kész, amennyiben nem távozik a Házból. Amennyiben távozik, akkor arra az időre... (Dr. Szócska Miklós Szilágyi Lászlóval beszélget. - Dr. Lamperth Mónika: Még nem tudja!) Ha az államtitkár úr egy percre rám figyelne, és a képviselő úr békén hagyná őt, akkor tudnánk folytatni az ülésünket. (Derültség. - Novák Előd Szilágyi Lászlóra mutatva: Az ő hibája! - Közbeszólás a Fidesz padsoraiból: Az ellenzék hibája!)

Tisztelettel arra kérem az államtitkár urat, hogy addig képviselje a kormányt, ameddig Rétvári Bence államtitkár úr megérkezik. Úgyhogy én folytatnám, amennyiben a tisztelt Ház is egyetért ezzel.

Indítványozom, hogy a részletes vitában a benyújtott módosító javaslatokat két szakaszban tárgyalja meg az Országgyűlés. Felkérem Nyakó István jegyző urat, ismertesse az egyes vitaszakaszokat.

NYAKÓ ISTVÁN jegyző: Tisztelt Országgyűlés! Az elnöki javaslat a következő. Az első vitaszakaszban az ajánlás 2-18. pontjai szerepelnek, amelyek a normaszöveg módosítását kezdeményezik. A második vitaszakaszban pedig a preambulum módosítását kezdeményező indítvány vitájára kerül sor, az ajánlás 1. pontja szerint.

ELNÖK: Köszönöm szépen, jegyző úr. Tisztelt Országgyűlés! Kérem, hogy aki ezzel egyetért, az kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás.)

Igen, látható többség. Megállapítom, hogy az Országgyűlés az indítványt látható többséggel elfogadta.

Tájékoztatom önöket, hogy a vitában a felszólalási időkeret vitaszakaszonként 6-6 perc.

Most megnyitom a részletes vita első szakaszát, az ajánlás 2-18. pontjaira. Kérdezem, kíván-e valaki ezekkel kapcsolatban felszólalni. Igen, rendes felszólalásra Hiller István képviselő úrnak adok szót, az MSZP-képviselőcsoportból.

Parancsoljon, képviselő úr!

DR. HILLER ISTVÁN (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Országgyűlés! Igen tisztelt Vendégek! Ahogy elhangzott, az ajánlás első részéhez szeretnék hozzászólni, amely történetesen a törvényjavaslat I. fejezet 1. és 2. §-ára vonatkozik. Tisztelettel kérem, hogy bár ez két külön rész, egyben fogom elmondani a hozzászólásomat, hogy ezt így tessék elfogadni.

Az előterjesztéshez, annak is az I. fejezet 1. §-ához hozzászólva, szeretném feleleveníteni, hogy itt arról van szó, hogy a létrejövő nemzeti közszolgálati egyetem három intézmény jogutódja, történetesen a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, a Rendőrtisztképző Főiskola, illetve a Budapesti Corvinus Egyetem közigazgatás-tudományi kara.

Én azt szeretném megvilágítani, hogy ez az integráció, bár az integráció folyamatát mi támogatjuk, egy olyan elemet tartalmaz, amelyikkel nem kívánunk egyetérteni. Magyarországon az 1806. évi törvény rendelkezik önálló, katonatisztet képző felsőoktatási intézmény létrehozásáról. 1872 óta kontinuus módon működik ilyen. Egymást követő rendszerváltások, egymást követő rendszerek, kormányok sokasága követte egymást a magyar történelemben, de arra nem volt példa, hogy az önálló katonatisztképző felsőoktatási intézményt megszüntették volna, hívják ezt Ludovika Katonai Akadémiának, hívják ezt Zalka Máté Tisztképzőnek vagy éppen Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemnek. Ezért azt kell mondjam, hogy az az integráció, amely Magyarországon egy több mint két évszázados törvénykezési hagyományt bont meg, ezen belül egy közel másfél évszázados önálló felsőoktatási intézményt fejez be, tévedés. (Dr. Rétvári Bence megérkezik az ülésterembe.)

A tegnapi általános vitában, tisztelt elnök úr, elhangzott, hogy van ilyen intézmény. Azt kell mondjam önöknek, hogy az elhangzott példák egyébként nem állják meg a helyüket, történetesen olyan ország olyan intézményére, amely önálló felsőoktatási intézményként működő tisztképző akadémiát, egyetemet megszüntetve, integrálva, azt karnak degradálja, ilyen példát nem tudnak mondani. Olyan intézmény van, amelyik a létrehozatalakor akár Franciaországban, akár Németországban úgy jött létre, hogy ott nem önállóan, hanem részegységként történik a katonatisztképzés felsőfokon. De ott, ahol létezett az önálló felsőfokú egyetemi vagy felsőfokú intézményi szintű katonatisztképzés, nincs olyan példa, amely azt bizonyítaná, hogy ezt akár integráció kapcsán akár alacsonyabb szintre helyezik, merthogy történetesen egy önálló felsőoktatási egyetem szintjénél alacsonyabb az, hogyha egy kar végzi el ezt a feladatot.

Ezért a javaslatom az, hogy a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemet ebből az integrációból vegyük ki, és a magyar felsőfokú katonatisztképzés önálló intézménye az 1806-os törvénykezés szerint, az 1872 óta működő intézmény hagyományainak megfelelően folytassa a munkáját.

Tisztelt Elnök Úr! Ahogy az előbb ismertettem, véleményemet egy másik üggyel kapcsolatban is most kívánom elmondani, hogy ne kelljen a későbbiekben ismételten jelentkezni. Ez pedig a törvény, amelyre a tegnapi vita során az államtitkár úr ráirányította a figyelmünket, történetesen, hogy ez egy folyamatról szól, azon folyamatról, amely létrehozza a nemzeti közszolgálati egyetemet. Ebben a folyamatban a fenntartó egy úgynevezett fenntartói testület. Én ezt élesen kritizálom, alkalmatlannak tartom az átmenet levezénylésére. Történetesen: szükségesnek tartom a kormányon belül egy miniszternek, egy, a kormányzat működésében meghatározó szerepet játszó, ez ügyben felelős miniszternek a kiemelt szerepét.

Minthogy itt egy folyamatról van szó, amely folyamat eredményeként, igen tisztelt elnök úr, egy felsőoktatási intézmény jön létre, ezért számomra szakmailag egyértelmű, hogy azon folyamat levezénylése, amelynek eredményeként mégiscsak egy oktatási intézmény, egy felsőoktatási intézmény, egy egyetem jön létre, ennek a folyamatnak a levezénylése az oktatásért felelős miniszter kompetenciája és felelőssége kell hogy legyen.

Ehhez képest tisztelettel felhívom a képviselő asszonyok és a képviselő urak figyelmét, hogy nemhogy az oktatásért felelős miniszter lenne itt a meghatározó személy, hanem nem is szerepel benne. Egyáltalán semmilyen szerepet nem játszik. Nemhogy a vezetője, az elnöke, a koordinálója ennek a testületnek, hanem benne sincs, ami tényleg elképesztő! Hát egy egyetemet hoznak létre!

Én módosító javaslatot adtam be, amelyet az oktatási bizottság a mai ülésén leszavazott. Ki fogjuk kérni.

(17.00)

Hogyha úgy gondolják, tisztelt többséget képző koalíciós képviselő asszonyok és képviselő urak, hogy úgy lehet létrehozni Magyarországon egy felsőoktatási intézményt, hogy abban az oktatásért felelős miniszternek semmilyen feladata nincs, akkor ezt szavazzák meg. Mondják ki ország-világ előtt, szavazzanak arról, hogy úgy jön létre Magyarországon egy egyetem, hogy ebben az önök oktatásért felelős miniszterének nemhogy főszerepet nem adnak, hanem mellékszerepet sem. Én ezt tévedésnek tartom, de hogyha így döntenek majd, akkor erről szavazzanak. (Az elnök csenget.)

Tisztelettel köszönöm. (Kovács Tibor és dr. Lamperth Mónika tapsol.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Rétvári Bence államtitkár úrnak adok szót. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm szépen Hiller István képviselő úrnak a szakmai hozzászólását, amely a maga logikájában akár indokolhatónak is mondható, ugyanakkor szeretném elmondani, hogy a mi logikánk, ami szerint viszont nem tudjuk támogatni ezt a javaslatot, hogy ne pusztán egy gombnyomás legyen az elutasítás mögött, hanem legyen ott az indok, ami alapján ezt megtesszük, hiszen ön is megindokolta a javaslatát - akkor így helyénvaló, hogy mi is megindokoljuk annak az elutasítását.

A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem kivétele ebből a folyamatból: én előhoznám önnek pont Hende miniszter úrnak azt a tegnapi felszólalását, amelyben jelezte, hogy pontosan ők, a honvédelmi tárca, a hadsereg tisztjei, különböző elöljárói érdekében kérték ezt az egyesítést, hiszen legfőképp a hadseregben vannak olyan vezetők, akik számára bezárul az életpálya, nem tudnak továbblépni. Tehát leginkább az ő érdekük az, hogy más területen, ha nem is honvédelmi területen, de más területen előre tudjanak lépni, és a karrierjük tovább emelkedjen. Tehát, ha a Zrínyit kivennénk, akkor az egyik legfontosabb rész, a honvédek pályaelhagyása, a honvéd főtisztek pályaelhagyása mint kitűzött cél nem valósulna meg, és akkor hiába képeztük azokat az embereket, ha 40 évesen otthagyják a pályát, és akár máshová mennek, akár pedig ama most még megnyíló lehetőségek valamelyikével nyugdíjba vonulnak, és a társadalombiztosítási ellátórendszer tartja el őket. Tehát a kivétel, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem kivétele ebből a folyamatból az egyik alapvető célt hiúsítaná meg.

(Az elnöki széket Balczó Zoltán, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)

A másik, ismételten, a felelős kérdése, hogy az oktatási tárca miért van benne, miért nincs benne, azt szeretném ismét hangsúlyozni, hogy a három előterjesztő, a honvédelmi és a belügyi tárcán kívül, mind a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, annak az oktatási államtitkársága, mind pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak az állami vagyonnal foglalkozó része, felelősei ebben az előkészítésben úgy, ahogy a koordinációban, ott voltak, de kell egy felelős, aki ennek a folyamatnak az egy felelőse. Mivel itt nem az oktatási rész a fő fontosságú, hanem a közszolgálati életpályának az átalakítása, ezért a KIM vezeti ezt elő, de az előkészítésben természetesen, szeretném megnyugtatni önt ismét, részt vett ez a tárca.

Bár új egyetem jön létre, amit nagyon helyesen így is mondunk, de azért nem a nulláról, tehát nem egy zöldmezős egyetemről van szó, nem is egy zöld-barna mintás honvédelmi típusú, álcahálós egyetemről, hanem itt egy olyan egyetemről van szó, amely három meglévő bázisból alakul ki, és így épül fel. Ezért gondoljuk mi azt, bár ön itt megindokolta, hogy miért tartja fontosnak ezt a módosító javaslatát, mi mégsem tudjuk támogatni az előbbi indokaim alapján.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Felszólalásra következik Lamperth Mónika, az MSZP képviselője.

Öné a szó.

DR. LAMPERTH MÓNIKA (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Először is szeretném elmondani azt a véleményemet, hogy becsülöm Rétvári államtitkár urat azért, hogy a parlamenti vitában érvekkel is részt vesz, és szakít azzal a fideszes hagyománnyal - csak baja ne legyen belőle, hogy én ezt mondtam -, hogy itt ülnek, és nem mondanak véleményt a kormány tagjai, de nemcsak a kormány tagjai, hanem néhány törvénynél és néhány szenzitív ügynél még a képviselők sem. Szerintem a parlament plenáris ülésének az a dolga, hogy érdemben megvitassa a kormánnyal, a kormánypárti képviselőkkel a javaslatokat.

Hiller István képviselőtársam módosító indítványai, a 2., a 3. sorszám alatti módosító indítványok fedik azt a tartalmat egyébként, amelyről Hiller képviselő úr részletesen beszélt. Ő elmondta az elvi kritikáját is ezzel az intézményi integrációval kapcsolatban, én szeretnék néhány elvi és néhány praktikus dolgot is hozzátenni.

Szeretném azt előrebocsátani mint személyes álláspontomat, hogy önmagában azt nem tartom ördögtől valónak, hogyha egy kormány a közigazgatást széles értelemben fogja fel, és azt mondja, hogy a széles értelemben vett közigazgatásnak, államigazgatásnak része, mondjuk, a rendészeti igazgatás is, és hogy a rendészeti szerveknek a tevékenységükben a klasszikus rendészeti tevékenység és a közigazgatás azonos fundamentumú képzést kapjon a felsőoktatásban. Tehát önmagában ezt a gondolatot nem szabad szerintem - vagy ennek a helyességét, vagy legitim fölvetését nem szabad - tagadni, nem is ez történt.

Ugyanakkor az államtitkár úr érveiből kiderült az, mondhatnám azt is, elszólta magát, amikor hadseregről beszélt. Mi attól tartunk egyébként, én személyesen is, hogy ez az intézmény, ennek az intézménynek a karakterét az a fajta felfogás határozza majd meg, amelyet egyébként az ön miniszterelnöke előszeretettel alkalmaz, hogy az élet nem más, mint harcok, háborúk és küzdelmek sorozata, amit meg kell nyerni, vagy el lehet veszíteni, hiszen ez az elmúlt időszak összes programjából és megszólalásaiból kiderült.

Hogyha ilyenné teszik a közigazgatásnak az abszolút államigazgatási civil részét is, az szerintem nem hasznos. Itt most filozófiáról beszélünk. Tehát én azt gondolom, hogy azok az érvek, amelyeket Hiller István elmondott, amelyek egyébként a Nemzetvédelmi Egyetemet ebből az integrációból kivennék, ezek szerintem megfontolandó, értelmes, alapos érvek. Bár az iszonyú nagy elszánást látom már a másik oldalon, és az önök kormánya nem sokat szokott bíbelődni, hogy mások véleményét is megfontolja, meghallgassa, tehát nem akarok előítéletesnek látszani, csak az eddigi tapasztalatok nem támasztották alá azt, hogy a parlamenti vitában elmondott érvekből sokat befogadtak volna.

De mégis egy dolgot szeretnék hangsúlyozni annak reményében, hogy talán legalább néhányan, akik ezen a területen felelősséget viselnek, majd meggondolják. Egy ilyen integrációt, ha már egyszer ilyen formában határozták el, ennyi idő alatt, ilyen előkészítéssel egyszerűen nem lehet megcsinálni, nem lehet. Az eddigi példák az ilyen iszonyú tempóban végigvert integrációról - és most nemcsak a felsőoktatásról, sőt nem elsősorban arról beszélek, hanem a közigazgatás más területeinek példáiról - mind azt mutatták, hogy ez az előkészítetlen, és az előkészítés komoly megtervezésének idejét megspóroló integráció később mindig visszaüt. Tudnék erre példákat sorolni ennek a kormánynak az idejéből is, a 10 hónapos időből, és tudnék az előző kormányból is, ha úgy tetszik, még önkritikus érveket is előhozni. De legalább fontolják meg, gondolják végig, hogy az a cél, amit szeretnének ezzel elérni, és ebben minden bizonnyal benne van - a jó szándékot nem kérdőjelezem meg - a magas szintű képzettség biztosításának a szándéka, ezt nagyon rossz irányba befolyásolhatja.

Úgyhogy a mi hozzászólásaink, Hiller István képviselő úr és jómagam hozzászólása is, bizakodom abban, meggyőzte önöket arról, hogy jó szándékú kritikával élünk, és tényleg az vezet bennünket, hogy ha már egy ilyen lépésre elhatározták magukat, akkor ezt úgy hozzák létre, hogy sem az államigazgatási szakemberek - már a szűkebb értelemben vett államigazgatás -, sem a rendőrtisztek, sem a többi kiképzendő fiatal szakember, akit majd ebben az intézményben képeznek, ne igya meg a levét ennek a hamar-hamar döntésnek és hamar-hamar végrehajtásnak.

Köszönöm szépen. (Kovács Tibor és dr. Hiller István tapsol.)

ELNÖK: Kétperces felszólalásra következik Pósán László képviselő úr, Fidesz.

(17.10)

DR. PÓSÁN LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Szeretném megjegyezni, hogy a "hadsereg" szóból ki mire vizionál, és miféle vélt és megálmodott dolgok jutnak róla eszébe, azzal foglalkozni nem érdemes. Ellenben volt egy felvetés, amit ildomos egy kicsit helyre tenni. Azt mondta Lamperth Mónika képviselő asszony, hogy nagyon gyors ez az integráció. 1999-ben fogadta el a parlament azt a felsőoktatási integrációról szóló törvényt, amely 2000-ben már meg is valósult, és ha ez olyan rosszul sikerült volna, akkor feltételezem, hogy az elmúlt nyolc évben önök korrigálták volna a hibákat, de csak annyi történt, hogy engedtek kimenni néhány intézményrendszert ebből az egészből, és ez az egész ország felsőoktatását érintette. Azt gondolom, hogy az időtényező szempontjából olyan túl sok mindent problémaként felvetni talán nem ildomos.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Képviselő úr Hiller Istvánt ihlette hozzászólásra. Hiller István, MSZP, képviselő úré a szó.

DR. HILLER ISTVÁN (MSZP): Nem gondolok abból hosszú vitát kerekíteni, igen tisztelt képviselő úr, hogy az integrációt hogyan képzeltük el és hogyan valósítottuk meg. Ha önnek igaza lenne, akkor a szombathelyi főiskola ma is önálló lenne, ehhez képest a Nyugat-Magyarországi Egyetemhez tartozik. Ha önnek igaza lenne, akkor a szarvasi főiskola ma is önálló főiskola lenne úgy önmagában, ehhez képest a Szent István Egyetemhez tartozik, és még sorolhatnám. Következésképpen tényekkel lehet bizonyítani, hogy amit mondani tetszett, az sajnos nem úgy van. A jó szándékot nem vonom kétségbe, de ezt a fajta ismeretet igen.

A kétperces hozzászólásom tartalma a kormányhoz, illetve államtitkár úrhoz szól. Az mégiscsak egy sajátos helyzet, hogy egy ellenzéki képviselő kéri többszöri hozzászólásban, hogy egy felsőoktatási intézmény létrehozásának procedúrájába a saját oktatási miniszterüket vonják be.

Tisztelt Államtitkár Úr! Ön a szakmáját jó színvonalon művelő ember, ért a joghoz. Ha ebben a paragrafusban három miniszter van felsorolva, és azok között nincs az oktatásért felelős, akkor a kormány tagjait jogi értelemben két részre oszthatjuk. Ön is volt ilyennek része, de higgye el, én is tapasztaltam: vannak, akik viselnek felelősséget a jog szerint - itt van benne -, és vannak, akik nem. Aztán hogy jó szomszédságból, barátságból, kedvességből, vagy aminek akarja, annak hívja, megkéri még a szomszédban ülő minisztert is, hogy mondja el a véleményét, az rendben van, de az, a jog szerint az oktatásért felelős miniszternek egy felsőoktatási intézmény létrehozásában semmilyen kompetenciája nincs, az nonszensz. Ez nem megy! Vagy pedig akkor mondják azt az oktatásért felelős miniszterüknek, államtitkáruknak, hogy önnek a felsőoktatáshoz, egy felsőoktatási intézmény létrehozásához nincs köze. Kérem, javaslom, hogy vegyék be.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Mivel több felszólaló nem jelentkezett, a részletes vita e szakaszát lezárom, és megnyitom a részletes vita második szakaszát az ajánlás 1. pontjára nézve. Megkérdezem, hogy kíván-e valaki felszólalni. (Nincs jelentkező.) Felszólalásra jelentkezőt nem látok, így a részletes vita egészét lezárom, és megkérdezem Rétvári Bence államtitkár urat, hogy kíván-e válaszolni az elhangzottakra. (Dr. Rétvári Bence: Igen.) Öné a szó.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Hölgyek, Urak! Tisztelt Ház! Nagyon röviden, mert már sokszor elmondtunk sok mindent, de ha még felhoztak egy-egy kérdést, hadd varrjam el a magam részéről én is ezeket a szálakat.

Kinek mi jut eszébe a küzdés szóról? Nekem még Madách Imre is eszembe jutott, nem csak Orbán Viktor, hogy az emberi élet célja a küzdés önmaga. Küzdünk egy jobb közigazgatásért, vagy ki-ki a maga boldogságáért a maga életében. De ez egy olyan terület, amely nemcsak a hadseregről jut az ember eszébe, hanem bármiről az életben, amit próbál jobb színvonalra emelni. Hát ez is lehet egy ilyen, inkább madáchi folyamat része, bár nem hiszem, hogy róla neveznénk el ezt az összevont egyetemet.

Még egyszer szeretném leszögezni, hogy egyetlenegy olyan paragrafus sincs ebben a törvénytervezetben, amit az oktatási tárca ne látott volna és kifogásolt volna. Minden az ő egyetértésükkel, beleegyezésükkel és tudtukkal történt. Ez nem is egy hirtelen ötlet, tehát nem pár hónap alatt akarunk egy új egyetemet létrehozni három korábbi egyetem bázisán, hanem - ahogy mondtam - ez már 2001-ben és 2004-ben is felmerült, 2005-2006 tájékán a Rendőrtiszti Főiskola és a Zrínyi összevonásáról már komoly előtanulmányok születtek, és most, 2011-ben valósulhatott ez meg. A meghallgatást pedig igyekeztünk minden területen a lehető legszélesebb körben megtenni, a három egyetem vezetése, a fenntartók és a különböző hallgatói önkormányzatok részvételével. Tehát semmiképpen nem gyorsabb a tempója, mint az lehet. Abszolút a korábbi integrációkhoz igazodva január 1-jétől van a pénzügyi integráció, az új képzés elkezdése pedig szeptember 1-jétől, az átmenetre pedig közös diplomákat adnak ki.

Bízom benne, hogy a gyakorlat majd igazolni fogja, hogy jól döntöttünk, amikor ezt a döntésünket meghoztuk, nem kapkodtuk el, és nem egymástól idegen képzési formákat hoztunk egy fészekaljba, hanem olyan képzéseket, amelyek együtt sokkal jobban tudják azt szolgálni, hogy azok, akik a magyar köz érdekének és az állam szolgálatára szentelik az életüket, azok megfelelő képzést kapjanak. Ennek nem egy vagy két év alatt fog megérni a gyümölcse, hanem húsz-harminc év alatt, de ha most van lehetőségünk arra, hogy ilyen nagy parlamenti többséggel hosszú távú stratégiai terveket is szövögessünk és azokat meg is valósítsuk, akkor hiba lenne, ha ezt most nem lépnénk meg, hiszen tíz éve különböző kormányok gondoltak arra, hogy ezt meg kéne lépni, de nem tudták megtenni. Szerencsére nekünk megvan hozzá a felhatalmazásunk és a legitimációnk. Bízom benne, hogy a legitimációt utólag majd a gyakorlat is növelni fogja.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   133-202   203-216   217-221      Ülésnap adatai