Készült: 2024.04.26.10:32:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

255. ülésnap (2005.10.17.), 315. felszólalás
Felszólaló Font Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:33


Felszólalások:  Előző  315  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FONT SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Csak szeretném jelezni Gőgös Zoltánnak, hogy nem velem vitatkoznak, hanem az Európai Unió Bizottságával, amely kerek perec, nem azt mondom, hogy az én érveléseim alapján hozta ezt a döntést (Tállai András: De mondhatnád!), hanem én két év óta ezt mondtam, és meglepő módon az Európai Unió Bizottsága ugyanerre a logikai döntésre jutott.

Nem volt nehéz, mert mint említettem, öt európai uniós ország elbukott ezen a vizsgán - most már akkor Magyarország lesz a hatodik -, és önök még mindig azt állítják, hogy alapjaiban jó ez a rendszer, csak valamit közösen gondoljunk újra. (Gőgös Zoltán: Így van!) Egyszerűen nem értem, hogy miről beszélnek. (Dr. Katona Béla: Zoli! Vond vissza! Ne gondolkodjunk vele közösen! - Derültség az MSZP soraiban.) Önöket felszólította az Európai Unió, hogy ne kozmetikázzák többé az államháztartási hiányt, az autópályát oda tessenek könyvelni, ahova kell - most mellesleg felmerült, hogy a Gripenek vásárlási összege is, ha jól figyelem, nem egészen oda került, de ez majd egy másik futam lesz. Most felszólítja önöket - a sors fintora -, Kovács László, az önök által delegált adóügyi biztos, hogy nincs mese, ezt meg kellene oldani, s önök ezek után azt mondják, hogy amúgy jó ez a rendszer, és a legális csatornáknak szeretnénk segíteni.

Képviselő Úr! Szeretném emlékeztetni, ma az 5-ös kategóriájú vagy annál rosszabb típusú gépjárműveknél kiváló minőségű, az európai környezeti normáknak messze megfelelő gépjárművek érkezhetnek már csak Magyarországra, mert a törvény tiltja, hogy ennél rosszabb minőségűek beérkezzenek. Nem igaz az a - és itt nevesítem - demagóg felfogás, hogy itt valami roncsállomány érkezik ezen regisztrációs törvény alapján Magyarországra, mert nem lehet, mert Euro-2-es lehet az a motor, ami még beérkezhet, de azt az adótörvény sokkal nagyobb adóval sújtja - és ezzel én teljesen egyetértek -, és az Euro-3-as és az Euro-4-es motorúak, amik ma a legmagasabb környezetvédelmi világszabványok előírásait teljesítik. Akkor arra hogy mondhatja ön azt, hogy egy kettő- vagy egy hároméves Euro-3-as vagy Euro-4-es motorú, az valami hulladék, selejt, roncs lenne?

Én azt állítom, hogy van ilyen Magyarországon, 800 ezer autót tartunk nyilván majdnem roncs állapotban. Ne értsék félre a tulajdonosok, ezek döntő mértékben a kétütemű Trabant, Wartburg kategória, és a 15 év feletti nagyon elhasználódott autók. De miről van szó? Nem tudják ezek az emberek, hogy le kellene cserélni az autójukat? Hát dehogynem tudják! De miért nem tudják? Egyrészt, mert önök gazdaságilag olyan helyzetbe hozták őket az elmúlt három év alatt, másrészt, mert olyan mértékű adót szabtak ki a használt gépjárművekre, amit az Unió most kerek perec letiltott, és ezen magas adómérték miatt nem tudták lecserélni a Trabantjukat, a Wartburgjukat, a kis Polskijukat, amit ők természetesen tudnak, hogy le szeretnék cserélni, csak az anyagi lehetőségük ezt nem engedte meg. Önök még erre tettek rá egy lapáttal, hogy nehogy meg tudják tenni, és bekényszerítették őket az újautó-piacra, mindenféle csodalízinggel és hitelszerződéssel, THM-mel és mindenféle ravaszsággal, hogy csak vegyenek új autót.

Mi lett ennek a következménye? Magyarországon először is rohamosan csökken az új autók vásárlása, úgy néz ki, nem éri most el ebben az évben a 200 ezret - 220 ezren jártunk -, majd pedig ma Magyarországon 15 százaléknál tartunk a bebukott autók tekintetében az újonnan vásárolt hitel-, lízingkonstrukcióban, de már nem tudnak fizetni ezek a személyek 15 százaléknyi mértékben az új autók eladási számához képest, körülbelül 25-28 ezren nem tudják fizetni a törlesztő részleteket. Ott áll most ez a nagyon új autóállomány, egyrészt egy szenvedő alany nyakán - ez a tulajdonos -, másrészt a lízingcég most próbál tőle megszabadulni bizonyos kerítéseken belüli lízingeléssel újra, hogy valaki vegye már meg ezt az autót, mert ezt okozták önök.

Hogy mit kellett volna bevezetniük, arról néhány példát szeretnék elmondani, amit már nem volt időm az első felszólalásnál ismertetni. Említettem, hogy ez a Toyota Camry egy középkategóriás autó, 1995 köbcentiméteres. Ennek a belföldi ára jelenleg 75 ezer forint, újkori ára 4 millió 755 ezer forint. Ennek megfelelően most, az önök törvénye szerint, ha ezt behozom - ez behozható autó - kellene fizetni 1 millió 63 ezer forintot, de ha az értékarányos adóztatást veszem figyelembe, azaz a 4 millió 755 ezer forint között és a belföldi jelenlegi ár, 75 ezer forint közötti avulást, akkor csak 14 ezer 130 forintot kellene fizetnem az uniós ajánlás szerint az 1 millió 63 ezer forint helyett.

(22.20)

De nézzünk egy kissé nagyobb kategóriát, ez legyen egy Jaguar (Gőgös Zoltán: Kisebbet!) - oda is eljutunk -, ami 2900 köbcentiméteres, újkori ára 13 millió, a belföldi ára most 5 millió 600 ezer, ennek a regisztrációs adója jelenleg az önök törvénye alapján 2 millió 300 ezer forint, holott az uniós ajánlás szerint csak 780 ezer forintot kellene fizetni érte.

De nézzük tényleg a kisebb kategóriát, ami elérhető - ne az álomkategóriát –: egy CitroŰn C3-as belföldi ára 1,1-es motorral, 1100 köbcentis kategória esetén 1 millió 270 ezer forint jelenleg a piacon, újkori ára 2 millió 400 ezer forint, önök szerint most 354 ezer forint regisztrációs adót kellene fizetni érte, ha külföldről hoznánk be, az uniós arányos adóztatás értelmében pedig csak 146 ezer forintot.

S hogy elérjük azt a kategóriát is, ami még sokaknak van, Lada 2106-os: ennél igen nagy az adómérték-különbség, hiszen 417 ezer forint helyett 55 ezer forintot kellene fizetni; egy 2004-es évjáratú Fiat Punto 1,3-as - amely kategória tényleg nagyon sokak által vásárolt, s amely 1300 köbcentit jelent - belföldi ára jelenleg 2 millió 350 ezer forint, újkori ára 3 millió 200 ezer forint, az adómértéke pedig önök szerint 236 ezer forint, az Unió szerint meg 138 ezer forint.

No, erről beszéltem, de hozzáteszem, hogy önök a regisztrációs adóra az idei évtől kezdve bevezették az áfát. Úgyhogy senki ne értse félre, azokat a regisztrációsadó-értékeket, amiket említettem, még 25 százalékos áfa is terheli. Ezáltal önök az idén a tavalyi évhez viszonyítva az áfával együtt 43 százalékkal emelték a regisztrációs adó mértékét, és az idén ugyancsak emelték a regisztrációs adó mértékét mintegy 35-40 százalékkal.

Mit is nyilatkozott Pichler Ferenc pénzügyminisztériumi szóvivő pénteken, amikor megtudta az Unió elmarasztaló döntését? Azt nyilatkozta, hogy nincs semmi baj, a Pénzügyminisztérium már elkészítette az uniós normatíváknak megfelelő módosító indítványt. Ilyen pimaszsággal azért ritkán találkozunk, képviselőtársaim, ugyanis ugyanez a Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium és az itt ülő kormánytagok egy hónappal ezelőtt benyújtották azt a regisztrációsadó-törvényt, amelyben mintegy 40 százalékkal emelik a regisztrációs adó díját mind a használt, mind az új személygépkocsik esetében, és ezek után van képe azt állítani valakinek, hogy már be van nyújtva és már elkészítettük - így nyilatkozta: már elkészítettük - az uniós igényeknek megfelelő regisztrációsadó-törvényt. Belső információk szerint úgy tudom, hogy ma készítette el a Pénzügyminisztérium nyögve-nyelve, és szerdán talán be fogják nyújtani. De fogadni mernék egy kisebb összegben, hogy most sem az uniós értelmezés szerint fogják benyújtani azt az adótörvényt, amely megkönnyítené, hogy minél többen jussunk hozzá kisebb értékben egy jó minőségű használt személygépkocsihoz, hanem az önök rafinált gondolkodása szerint az adómértéket megtartva, majd a regisztrációs adóból évente 62 milliárd forintot bezsebelve, a vevőket pedig jól megsarcolva nyújtják be ezt az adótörvényt. De hát majd szerdán kiderül!

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  315  Következő    Ülésnap adatai