Készült: 2024.04.28.03:46:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

231. ülésnap (2001.10.16.),  186-193. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:05


Felszólalások:   180-186   186-193   194-199      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm képviselőtársaim lelkesedését, de tekintettel arra, hogy a képviselő asszony nem fogadta el az államtitkár úr válaszát, megkérdezem önöket, hogy elfogadják-e azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés 177 igen szavazattal, 120 nem ellenében, 3 tartózkodás mellett elfogadta az államtitkár úr válaszát.

 

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Szita Károly és Körömi Attila, a Fidesz képviselői, interpellációt nyújtottak be a közlekedési és vízügyi miniszterhez... (Mozgás és zaj.) Tisztelt Képviselőtársaim! Még nem végeztünk a munkánkkal. Tehát Szita Károly és Körömi Attila, a Fidesz képviselői, interpellációt nyújtottak be a közlekedési és vízügyi miniszterhez, "A 65-ös út fejlesztésének kedvező hatásai a dél-dunántúli térségben" címmel. Körömi Attila képviselő urat illeti a szó.

 

 

(15.30)

 

 

KÖRÖMI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány autópálya- és gyorsforgalmi úthálózat-építési programja hosszú távra szól, és a ma még talán nehezebben megközelíthető, ezért kevésbé fejlett régiók fellendítését is szolgálja.

Az egész Dél-Dunántúl nagy örömmel fogadja e program elemei között a 6-os és M7-es út fejlesztési koncepcióját, hiszen ez a térség részben az úthálózat fejletlensége miatt 1990 után gazdasági teljesítményében fokozatosan leszakadt a Dunántúl más régiói mögött; és ezt valószínűleg kevesen tudják: számos gazdasági mutatóját tekintve az alföldi régiók mögé is szorult.

Örülünk tehát az elképzelésnek, de úgy gondoljuk - és ez interpellációnk témája -, hogy az M7-est és Pécs városát Kaposvár érintésével összekötő út, az M65-ös megépítése a Dél-Dunántúl fejlődését alapvetően felgyorsíthatja. Az eredeti tervek szerinti M6-os megépítése a Budapest központú, sugaras úthálózatba illeszkedően alapvetően egyfunkciós utat hoz létre.

Ennek szükségessége mellett, ám ennél lényegesen kisebb költséggel megvalósítható lenne az előbb említett, Pécs városát az M7-essel Kaposvár érintésével összekötő új autópálya, esetleg gyorsforgalmi út. Álláspontunk szerint ez gyors eljutást biztosítana Budapestre, emellett a Dunántúl északi részéhez is jelentősen javítaná régiónk közúti kapcsolatát. Ez az elképzelés nemcsak a nehezen megközelíthető Pécs és Kaposvár számára, de Baranya megye északi, továbbá Somogy megye belső, eddig viszonylag elzárt részeinek is előnyös lenne, hiszen könnyebb megközelíthetőség esetén komolyabb befektetésekre számíthatnánk.

Az M65-ös út, kiegészülve a most folyó beruházásokkal, a régió három megyéjét hozná közelebb egymáshoz, ezáltal tovább javulhatna együttműködésük, komolyabb összefogásra nyílna mód a közös területfejlesztési programok indítása terén. Így a közös célok érdekében a megyeközpontok is jobban kihasználhatnák egymás előnyeit.

Az eddig elmondottak alapján úgy látjuk, hogy az M65-ös út megépítése térségünk régóta meglévő és legjelentősebb gondjait orvosolhatná, így régiónk egyik megtartó ereje lehetne.

Kérdésünk a miniszter úrhoz a következő: elképzelhetőnek tartja-e, hogy az M65-ös a mai tervek szerinti 2030-ig történő megépítése időben előbbre sorolódjék?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 

ELNÖK: Megköszönöm képviselő úr kérdését. Az interpellációjára Manninger Jenő államtitkár úr válaszol. Öné a szó, államtitkár úr.

 

MANNINGER JENŐ közlekedési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Urak! Interpellációjukban egy nagyon fontos kérdésre hívták föl a figyelmet, a Dél-Dunántúl, illetve a dél-dunántúli régió fejlesztésének szükségességére. Ugyanis minden eddig eredmény ellenére szükség van a megyeközpontok további fejlesztésének biztosítására, de Somogy, Tolna és Baranya északi és nyugati részeinek, kistérségeinek helyzetén is javítani kell.

Az eddig elkészített közlekedésfejlesztési tervek, gyorsforgalmi autópálya-programok vagy nem tartalmaztak ebben a régióban lényeges fejlesztést, vagy csak nagyon nagy távlatban, 30 éves időtartamban vizsgálták annak megvalósítását. Természetesen egy M65-ösnek nevezett, megyeszékhelyek környezetében haladó nyomvonal nem válthatja ki teljesen az M6 építését, feltétlenül szükség van a Budapest-Dunaújváros-Szekszárd-Mohács útvonal megvalósítására is. De ez valóban nem teszi lehetővé a három megye előbb említett térségeinek felzárkóztatását.

Ezért kell, hogy korábban - nem csak 30 éves távlatban - megvalósítsuk már az M65-ös közlekedési folyosót, illetve annak vonzáskörzetében egy útvonalat, a Dél-Dunántúlt az M7-es Balaton déli partján lévő vonalához kapcsoljuk. Egyébként a déli parti vonal építését 2002-ben megkezdjük. Tehát a térség fejlesztése már így is biztosítva van.

Ismeretes, hogy nemrégiben a kormány megbízta a Közlekedési Minisztériumot egy új, 15 éves közlekedésfejlesztési terv elkészítésével. Ennek egyik oka éppen az volt, ami az önök felvetésében is elhangzott, hogy minél több terület kapcsolódhasson be a térségfejlesztésbe a lendületet kapott autópálya-építés segítségével.

Ebben a tervben természetesen már az önök felvetésével is foglalkozunk, szerepel benne a dél-dunántúli megyeszékhelyeket összekötő gyorsforgalmi úthálózat, Szekszárd-Pécs-Kaposvár korszerűbb összeköttetése nem várhat 30 évig. Az M7 Balaton-parti szakaszának építésével pedig lehetővé válik, hogy az M7-esre való rácsatlakozással az egész térség megközelítése javuljon. Így nemcsak Budapest, hanem az M7 további szakaszain át Nyugat-Európa irányába is javul az összeköttetés. Ennek a terület- és iparfejlesztésre, valamint a turizmusra gyakorolt ösztönző hatása rendkívül jelentős lesz.

Végezetül tehát elmondhatom a képviselő uraknak, hogy jelentős előrelépésről számolhatok be, ma már középtávon is látunk megoldást, a közlekedési tárca 15 éves gyorsforgalmi autópálya-fejlesztési tervében szerepel egy Pécset, Kaposvár környékét az M7-essel összekötő útvonal.

Abban a reményben, hogy mindez megfelel a képviselő urak felvetésének, kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Megkérdezem Szita Károly képviselő urat, hogy elfogadják-e az államtitkár úr válaszát.

Képviselő úr!

 

SZITA KÁROLY (Fidesz): Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Mindnyájan tudjuk, hogy az ország terület- és térségfejlesztése nem képzelhető el a jelenleg túlzsúfolt főútvonal-hálózat fejlesztése, gyorsforgalmi utak és autópályák építése nélkül.

Én köszönöm önöknek azt, hogy soha nem látott útépítési program kezdődött el az elmúlt két-három évben Magyarországon (Felzúdulás az MSZP padsoraiban.), amelyek hatására és eredményeként több térség, eddig elmaradott és elszakadt térség csatolódhat és kapcsolódhat be az ország vérkeringésébe.

Külön üdvözlöm a kormány azon döntését, mely valódi lehetőséget biztosít a területi különbségek csökkentésére és az elmaradott térségek felzárkóztatására, az ország vérkeringésébe való bekapcsolódására. Somogy megye számára különösen fontos az M7-es, az M9-es és a barcsi elkerülő út mellett az ön által válaszként is megadott M65-ös út mielőbbi megépítése.

Államtitkár Úr! Somogy megye valamennyi lakója nevében köszönöm önöknek azt, hogy a 2030-ig szóló gyorsforgalmi úthálózati program keretén belül jelentősen előrehozták...

 

ELNÖK: Képviselő úr...

 

SZITA KÁROLY (Fidesz): ...ennek az útnak a megépítését. A választ elfogadom. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 




Felszólalások:   180-186   186-193   194-199      Ülésnap adatai