Készült: 2024.04.27.21:35:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

170. ülésnap (2000.11.07.),  210-215. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:48


Felszólalások:   204-210   210-215   216-222      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Az interpelláló képviselő nem fogadta el az államtitkár válaszát. Kérdezem az Országgyűlést, elfogadja-e. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 151 igen szavazattal, 37 nem ellenében, 43 tartózkodás mellett az államtitkár válaszát elfogadta.

 

Tisztelt Országgyűlés! Csapody Miklós, az MDF képviselője, interpellációt nyújtott be a közlekedési és vízügyi miniszterhez: "Mit tesz a Közlekedési Minisztérium az M0-s körgyűrű átépítése, azaz a további tragikus halálesetek megakadályozása érdekében?" A képviselő urat illeti a szó.

 

DR. CSAPODY MIKLÓS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Meg kell említenem, hogy ezt az interpellációt még Nógrádi László miniszter úrhoz nyújtottam be.

Tisztelt Államtitkár Úr! Az MDF nevében szeptember 5-én napirend előtt vetettem fel az M0-s úgynevezett halálút autópályává építésének halaszthatatlan feladatait. Elmondtam, hogy a körgyűrű a megépítése óta eltelt időben a számtalan kisebb-nagyobb sérülést és anyagi kárt okozó autóbaleset mellett több mint félszáz emberéletet is követelt, feleslegesen. A tragédiasorozatban út és autós egyaránt hibás, ugyanakkor a fokozott rendőri ellenőrzés csupán pótcselekvés mindaddig, amíg a közel 30 kilométeres szakasz műszaki állapota rossz, mint körgyűrű befejezetlen, felújítására pedig költség nincsen. Meggyőződésem, hogy az M0-s minden józan ész szerinti autópályává építése nem ellenzéki országgyűlési határozati javaslattal, hanem a polgári kormány közlekedési miniszterének azonnali és határozott döntésével rendezhető.

Időközben a sajtó jóvoltából kiderült még az is, hogy először: a tízéves hosszú távú programban e célra elkülönített anyagi fedezet nincs; másodszor: magyar kis- és középvállalkozói kapacitás viszont van.

 

(15.40)

 

Nem igaz tehát, hogy az útépítési programban hasznosítható magyar munkaerő úgymond túlvállalta volna magát.

Napirend előtti felszólalásomban arra kértem a tárca képviselőjét, hogy tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az M0-ás autópályává építésének meglegyen a költségvetési fedezete, különös tekintettel arra, hogy kétéves költségvetés elfogadása előtt állunk.

Szomorúan vettem tudomásul, hogy a tárca politikai államtitkára kitérő és tartalmatlan választ adott, melyben mindenről szó esett, csak a megoldás szándékáról nem. Azt már sajnos csak furcsának nevezhetem, hogy ugyanazon a szeptemberi napon a délutáni interpellációs kérdések sorában egy, ugyancsak az M0-ás ügyét firtató, de azt sajnos pártpolitikai szempontból fölvető ellenzéki kérdésre a miniszter ugyanazt a papírlapot, ugyanazt a semmitmondó választ olvasta fel, amit a reggeli órákban államtitkára nekem szánt felelet gyanánt.

De félre a parlamenti illemmel vagy illetlenséggel! Nem ez a lényeg. Miután az M0-ás számtalan emberéletet követelő állapota, a mai helyzet fölvetése nem nyert meghallgatást, most bizalommal és jó szándékkal, de a leghatározottabban a tárca vezetőjének esküjére és személyes felelősségére is figyelmeztetve, arra kérem a költségvetés kialakítása során, hogy gondoskodjék arról, hogy az M0-ás körgyűrű végre ne halálút legyen, ne Magyarország legveszélyesebb 500 kilométerének része maradjon, hanem mielőbb megkezdődhessék a biztonságos, európai szabványoknak megfelelő autópályává építés.

Úgy gondolom, hogy most, amikor kormányunk programjának meghatározó eleme az autópálya-építés, nem feledkezhetünk meg az M0-ásról sem. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Bizonyos vagyok abban is, hogy ha az MDF kérésére, de minden józanul gondolkodó polgár javára a tárca követelésében ott látjuk a tételt, elégedettek lehetünk.

Köszönöm a türelmét, elnök úr. (Taps az MDF soraiban.)

 

ELNÖK: Az interpellációra Manninger Jenő államtitkár úr válaszol. Megadom a szót.

 

MANNINGER JENŐ közlekedési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Arra a kritikai megjegyzésére, hogy az előző interpellációs napon az M0-ás ügyében feltett kérdésre, illetve a napirend előtti felszólalásra ugyanolyan tartalmú választ adtunk, azt válaszolhatom, hogy részünkről ez tudatos eljárás volt. Ugyanis az lenne jogosan kifogásolható, ha ugyanarra a kérdésre különböző választ adtunk volna.

Ami pedig a válaszok tartalmát illeti, a megoldásról is részletesen beszéltünk. Elmondtuk, hogy a közlekedési tárca vezetőinek, szakembereinek legfőbb célja a biztonságos közlekedés feltételeinek megteremtése, a közutakon bekövetkező balesetek számának csökkentése.

Ennek érdekében az M0-ás közlekedésbiztonságának javítására az üzemeltető Nemzeti Autópálya Részvénytársaság tervet dolgozott ki, melynek végrehajtását a múlt hónapban a bekövetkezett balesetek miatt felgyorsították. Egyetértünk természetesen azzal, hogy az M0-ás autóút biztonságosabbá tételére a végleges megoldást valóban csak az elválasztó sávval kiépített autópálya jelentheti.

A kormány tízéves autópálya-építési programjának felülvizsgálatára és gyorsítására most készülő tervezetekben már szerepel az M0-ás autóút autópályává bővítése. A teljes beruházás azonban a szükséges két új Duna-híddal együtt több mint 70 milliárd forintot igényel. Így a megvalósítás a közlekedésbiztonsági szempontokat is figyelembe vevő gyorsforgalmi útépítési program során fokozatosan valósítható meg.

A balesetek számának csökkentésére természetesen addig is azonnali intézkedéseket kell hozni. Így az autópályát üzemeltető Nemzeti Autópálya Részvénytársaság az M0-ás szóban forgó részén már 2,5 kilométer hosszon új pályaelválasztó elemeket épített ki. Gyorsítják a burkolati hibák javítását, és további útjelző táblákat helyeznek el. Várható, hogy ezen intézkedések eredményeként csökken a balesetek száma, fegyelmezettebben és biztonságosabban lehet közlekedni ezen a kritikus szakaszon.

Tájékoztatom ugyanakkor a képviselő urat, hogy a kormányzati munkamegosztás szerint a beruházások pénzügyi fedezetének nem a közlekedési tárca költségvetésében kell majd megjelennie.

Tisztelt Képviselő Úr! Ön interpellációjában írásban is említette, hogy Németországban haladéktalanul nekiláttak a keleti tartományok útjainak rendbetételéhez. Ismeretes az is, hogy ehhez a nyugati tartományok németmárka-milliárdokkal járultak hozzá. Sajnálatos tény, de ön előtt, aki külügyekkel is foglalkozik, nyilván ismert, hogy Magyarországon más volt a helyzet. Természetesen, ha ön többletforrásokat is tudna szerezni az M0-ás körgyűrű minél előbbi megépítésére, azt nagy örömmel vesszük, és minél előbb megkezdjük az építést.

Kérem képviselő urat és a tisztelt Házat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjenek. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

ELNÖK: Kérdezem az interpelláló képviselőt, elfogadja-e az államtitkár válaszát.

 

DR. CSAPODY MIKLÓS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Az interpellációra adott válaszát elfogadom, tekintettel arra, hogy némi javulási szándék mutatkozik abban.

Ugyanakkor tartalmilag változatlanul nem tartom kielégítőnek. És azt, hogy a tárca betartja az ígéretét, nem az én elfogadom vagy nem elfogadom szavamtól kell függővé tenni, hanem attól, hogy az autópálya, tehát az M0-ás körgyűrű műszaki állapota és az ottani baleseti viszonyok javulni fognak-e. Ennek reményében fogadom el a választ, és kérem, hogy legközelebb pontosabb választ szíveskedjék adni.

Köszönöm. (Taps az MDF soraiban.)

 




Felszólalások:   204-210   210-215   216-222      Ülésnap adatai