Készült: 2024.09.19.00:23:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

104. ülésnap (1999.12.01.), 290. felszólalás
Felszólaló Béki Gabriella (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:11


Felszólalások:  Előző  290  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Nagyon-nagyon sajnálom, fájlalom, hogy a kormánypárti oldal teljesen kimerült a sokórás vitában, így aztán megfogyatkozott érdeklődés előtt mutathatom be képviselőtársaimnak azt a javaslatot, amivel a Szabad Demokraták Szövetsége ennek a törvényjavaslatnak a kapcsán előáll.

Az SZDSZ képviselőiben egyszerre váltott ki a benyújtott javaslat örömöt és elégedetlenséget. A megelőző vitában már szó esett róla, hogy lenne ennek a javaslatnak egy olyan közös magja, axiómája, eleme, amelyben a hat párt egyetérthetne, hogy olyan helyzet alakulhatna ki, hogy közösen tudnánk valamit elfogadni, kicsiszolni, kivitelezni. Ez az axióma, ez az elem, maga a téma ugyanis az, hogy privatizálásra van szükség az egészségügyben, hogy a magánosítás felé szándékozik elmozdulni a kormány az államosítás helyett.

Ugyanakkor kifogás tárgyává tettük, hogy a javaslat kidolgozatlan, hogy nagyon sok problémát kinyit, amire nem gondol előre, nem gondol a várható konfliktusokra, amiket gerjeszt, következésképp én magam is a bizottsági vitában arra tettem indítványt, hogy jobb lenne visszavonni és egy kidolgozottabb változatot elénk hozni. Megmondom őszintén, a szabad demokraták számára nem presztízskérdés, hogy ezt a javaslatot a kormány vonja vissza, ellenkezőleg, el tudjuk fogadni, ha presztízsokokból nem vonja vissza, viszont mindenképpen szükségesnek tartanánk, hogy a javító szándékú módosító indítványainkat, gondolatainkat fogadja be az előterjesztő.

A javaslat kritikájával meglehetősen hosszan és sokan foglalkoztak, éppen ezért én a beszédem nagy részét szeretném a javaslatunk ismertetésével tölteni. A kritikáról egy összefoglaló gondolatmenetet engedjenek meg, és ez azzal kapcsolatos, hogy a miniszter úr többször, ismételten elmondta, mennyire pofonegyszerű a dolog, hiszen itt keletkezik egy jog a semmiből, keletkezik egy jog, amit négy paragrafusban precízen meg lehet oldani.

Erről azt gondolom, a történet emlékeztet engem arra a Mátyás király korabeli népmesei egyszeri lányra, aki - bizonyára emlékeznek, képviselőtársaim - egy szita alatt letakart galambot vitt. Tehát ilyen "hoztam is meg nem is, adtam is ajándékot meg nem is" helyzet áll elő, a "nesze semmi, fogd meg jól!" helyzethez vagyunk nagyon közel. A szabad demokraták azt szeretnék, ha ennek a privatizációs folyamatnak érdemben lenne tartalma.

(14.50)

Ezért az a javaslat, amit módosító csomag formájában kidolgoztunk és benyújtunk, a következő pontokon szeretné megváltoztatni az eredeti törvényalkotói szándékot. Először: terjesszük ki a privatizálás gondolatát a szakellátásra is! Másodszor: nyissuk meg a lehetőséget, hogy az önkormányzatok adhassák át a működtetési jogot! Harmadszor: a működtetési joghoz térítés ellenében juthassanak hozzá az orvosok! Negyedszer: a működési forma megválasztása legyen alternatív, választható! És végül, mert ezeknek a feladatoknak az elvégzéséhez azért egy kis előkészítő munkára szükség van, azt gondoljuk, hogy legalább fél év felkészülési időt kellene hagyni a dologhoz.

Szeretném röviden tételesen áttekinteni a javaslatunk. Az első és fontossági sorrendben is a legfontosabb eleme ennek a csomagnak, amit beterjesztünk, hogy a privatizálás folyamata már most, ennek a törvényjavaslatnak a keretében terjedjen ki a szakellátás területére is. Azt gondoljuk, hogy ez lenne az igazi reformértékű lépés az egészségügyben, hiszen önök mindannyian jól tudják, hogy jelenleg a magyar egészségügy úgy hárompilléres, hogy a három pillér közül az alapellátás ma is a legerősebb pillér, amivel '90-ben az egészségügy reformja kezdődött. Itt nagyon sok minden ki van építve, és jóllehet valóban további korrekciókra, javításokra ezen a területen is szükség lenne, azt gondoljuk, hogy az egészségügy szerkezetének az átalakulását és a tulajdonviszonyok lényegi átrendeződését a középső pillér érintése jelenthetné. Amennyiben a szakorvosok privatizálására lehetőség támad, a szakorvosi tevékenység privatizálható, akkor nyílik meg a lehetőség arra, hogy a fekvőbeteg-ellátásból szakorvosok kiáramoljanak, tehát akkor indulna meg egy olyan egészséges természetes folyamat az egészségügy rendszerén belül, ami a szerkezet szükséges átalakítását segíteni.

Arról, hogy az ellátási kötelezettség az önkormányzatoknál van, már sok szó esett, én úgy gondolom, hogy ebből az axiómából kell levezetni a privatizálás gondolatát, hogy ha az ellátási kötelezettség jelenleg az önkormányzatoknál van, akkor ők azok jelenleg, akik a működtetésért felelnek, következésképp a működtetési jog átadása rajtuk múlik. Mi azt javasoljuk, hogy nyissuk ki az önkormányzatok számára ezt a lehetőséget, és tegyük ezt úgy, hogy térítés ellenében váljon lehetővé az orvosok számára ennek a működtetési jognak a megvásárlása.

Tisztelt Képviselőtársaim! Biztos vagyok benne, hogy ezzel a javaslatunkkal vitát gerjesztünk. Éppen ezért szeretném, ha végiggondolnák, hogy a működtetési jog önmagában mit jelent. Elhangzik, hogy immateriális jog, elhangzik, hogy vagyoni értékű jog. Azt gondolom, hogy ez így pusztán lufi. Akkor van valóságos tartalma, ha ahhoz ingatlan és eszközök is kapcsolódnak, tehát ha valami praxisként gyakorolható, ahol tevékenység valóban folytatható. Következésképp nem értenénk egyet azzal az igazságtalan helyzettel, hogy most bizonyos orvoskört preferáljon a törvényalkotó, míg más orvosokat, más szakmabelieket hátrányos helyzetbe soroljon. Azt gondoljuk, hogy nagyon differenciáltan és gondosan kellene előkészíteni a pénzügyi feltételeit a privatizálásnak. A térítési díjnak a szempontjait, lehetőségét, kiszámítási metodikáját nagyon gondosan és kormányrendeletben kellene előkészíteni, amihez megint csak bizonyos felkészülési idő szükséges.

Negyedikként említettem a működési formák közötti választási lehetőséget. A jelenlegi törvényjavaslat csak önálló orvosi tevékenységben gondolkodik. Ehhez képest mi azt gondoljuk, hogy alternatív megoldások léteznek, az orvos működhet közalkalmazottként, egyéni vállalkozóként, gazdasági társaság tagjaként vagy gazdasági társaság alkalmazottjaként. Azt gondolom, hogy az orvosok szabad választási lehetőségét ezek között a formák között meg kell teremteni.

Végül a hatályba léptetés - ilyen módon - legkorábbi időpontja július 1-je lehetne a javaslatunk szerint.

A megelőző vitában sok szó esett arról a bizonyos hatpárti egyeztetésről, ami elindult, ami olyan kétségek között zajlik, hogy nem egy, a kétharmados törvények miatti ultimátumszerű tárgyalás a kormányoldal részéről. Én őszintén remélem, hogy van szándék arra, hogy konszenzusra jussunk. A Szabad Demokraták Szövetsége az egyeztetési folyamatban mindaddig részt fog venni, amíg reményt lát arra, hogy érdemben egy jobb törvényt akarnak megalkotni.

Köszönöm. (Szórványos taps az SZDSZ soraiban.)




Felszólalások:  Előző  290  Következő    Ülésnap adatai