Készült: 2024.09.22.01:17:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

237. ülésnap (2012.11.13.), 208. felszólalás
Felszólaló Kepli Lajos (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:59


Felszólalások:  Előző  208  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KEPLI LAJOS (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A Magyary-programhoz kapcsolódó intézkedések, amelyeket ez a törvénymódosítás tartalmaz, a Jobbik által támogathatók, ezt rögtön így, az elején ki kell jelentenem, ugyanis olyan intézkedéseket tartalmaznak, amelyek ha kis lépésekben is, de hozzájárulnak a bürokrácia és az adminisztráció csökkentéséhez. Mind az egyszerűsített eljárással kapcsolatos előzetes konzultáció törvényből történő kivétele, mind a vízkészletjárulék-bevallással kapcsolatos intézkedések, mind pedig harmadikként a mederhasználati jog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzése részünkről egyaránt a törvényjavaslat támogatható eleme. Annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy ezek hasznos, de kis lépések, és ettől érdemben a magyar vállalkozók, hogy úgy fejezzem ki magam, a környezethasználók terhei nem fognak érdemben csökkenni.

Az előzetes konzultációnál magában az indokolásban is benne van, hogy nagyon kevesen éltek ezzel a lehetőséggel, nem jelentett igazán valós alternatívát az előzetes vizsgálati eljárással szemben, ebből adódóan nem is lesz igazából észrevehető ennek a törvényből történő kivétele. Tehát mi abból a szemszögből próbáljuk meg szemlélni ezt a törvényjavaslatot is, hogy mennyire javítja a magyar vállalkozások helyzetét, az adminisztrációs útvesztőben való eligazodásukat.

A környezetvédelmi adminisztrációs kötelezettségeknél maradva, nagyon jól tudjuk, hogy akár a hulladékgazdálkodás, a levegőtisztaság-védelem, a vízminőség-védelem vagy egyéb területeken számos olyan adatszolgáltatást kell egy vállalkozásnak, egy termelő tevékenységet folytató cégnek teljesítenie, amelyek sokszor párhuzamosságokat tartalmaznak. Minden egyes bevallás ugyanazt a céget különböző azonosítókkal azonosítja be, tehát fel tudnék sorolni legalább 5-6 olyan azonosítót, mindegyik egy hosszú számsorból áll, de párhuzamosan beazonosítja ugyanazt a vállalkozást. Tehát ezeknek a párhuzamosságoknak a kiküszöbölése egy elsőrendű és -rangú szempont lenne. Ugye, például egy termékdíjas-bevallásnál, egy hulladékosbejelentésnél vagy egy levegőtisztaság-védelmi bejelentésnél más-más azonosítókat használnak, sokszor ugyanaz a hatóság is párhuzamosságokat alkalmaz, és nem kompatibilisek egymással ezek a bevallások, ezek a bejelentések. Ami igazán érdemi tehercsökkenést okozhatna, még egyszer mondom, ezeknek a párhuzamosságoknak a kiiktatása, az, hogy ne kelljen akár egy kisvállalkozónak a 4-5 féle azonosítóját használnia felváltva, vagy megjegyeznie, hogy melyik hatóságnál, melyik bevallásnál milyen azonosítókat, milyen adatokat kell feltüntetni azon a bevalláson. Egyébként maguk a bevallások is nagyon bonyolultak. Egy szakember foglalkoztatása nélkül működő családi vállalkozásnál, kisvállalkozásnál néha óriási nehézségekbe ütközik egy-egy ilyen bejelentés, bevallás kitöltése.

Tehát az út, amin elindult a Magyary-program vagy elindult ez a törvényjavaslat, ez jó, ezek nagyon pici, apró eszközök, de sokkal radikálisabb és határozottabb lépésekkel kellene haladnunk ezen az úton. Szeretném, ha az államtitkár úr majd a végén, a válaszában elmondaná, hogy jelenleg hol tart, vagy milyen állapotban van ezeknek az adatszolgáltatási kötelezettségeknek az egyszerűsítése, milyen intézkedéseket tett ebben eddig és mit tervez a kormány. Mert azt gondolom, ez az, ami azáltal, hogy csökkentené ezeknek a kisvállalkozásoknak az emberierőforrás-szükségletét, és adott esetben nem kellene egy kevésbé jelentős adatszolgáltatási kötelezettséghez külön embert alkalmazni vagy külön vállalkozót megbízni, az egy nagy könnyebbség és tehercsökkenés lenne az adott vállalkozásnál.

(17.00)

Azt gondolom, hogy környezetvédelmi érdekek ezáltal nem sérülnének, tehát semmiképpen nem lehet azt mondani, hogy ez a környezetbiztonság kockázatára menne, hiszen sokszor csak adminisztrációs útvesztőkről és adatszolgáltatásokról van szó. Természetesen az érdemi részéről nem beszélek, hiszen, amik nélkülözhetetlenek, a bevallások, az az adatszolgáltatások lényegét jelenti, mint például teszem azt egy hulladékos-adatszolgáltatásban a vállalkozó által begyűjtött vagy a nála keletkezett veszélyes és nem veszélyes hulladékok mennyisége, illetve hogy azt kinek adta át, és ártalmatlanításra, kezelésre került-e, vagy csak kiszórta az erdőszélre, ezek nagyon fontosak, hogy a hatóság nyomon tudja követni. Az megint más kérdés, hogy ezt a bevallás alapján nem mindig lehet megtenni, de az most nem erre a lapra tartozik.

Ezeket a részeket érintetlenül hagyva, nagyon sok olyan sallang és párhuzamosság van ezekben az adatszolgáltatásokban, amiket dicséretes volna és nagyon jó lenne megszüntetni. Történtek már az előző időszakokban is erre kezdeményezések, sokszor azonban az történt, hogy az ellentétes hatást váltotta ki, ahelyett, hogy egyszerűbb lett volna, még bonyolultabbá vált az adott adatszolgáltatás.

Ennyit szerettem volna elmondani, majd képviselőtársam, Magyar Zoltán még egy speciális szemszögből is megvilágítja ennek a törvénynek egy kifejezett szakaszát. Mi támogatjuk a javaslat elfogadását, és egyben kérjük a kormányt, hogy nagyobb iramban, nagyobb léptekben fogjon hozzá az adminisztrációs terhek csökkentéséhez.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  208  Következő    Ülésnap adatai