Felszólalás adatai
40. ülésnap (2006.12.04.), 50. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Botka László (MSZP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés |
Videó/Felszólalás ideje | 2:36 |
Felszólalások: Előző 50 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. BOTKA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Államtitkár Úr! Szeged város és térsége számára az elkövetkező évek legfontosabb, legjelentősebb infrastruktúra-fejlesztési nagyberuházása az M43-as út, autópálya-szakasz megépítése. Teljes városi, szakmai, politikai konszenzus van ebben a kérdésben, ez alapján készítettük el a város- és térségfejlesztési programjainkat. Az út, amely egyébként az M5-ös autópálya északi csomópontjától a várost északról megkerülve autópályaként fog megépülni és egy négysávos Tisza-hídként fogja Makó, Nagylak, Románia felé vezetni a forgalmat, két szempontból is kulcsfontosságú a város és térsége számára. Egyrészről Makó, Nagylak, Románia felé teremt európai szintű közúti közlekedést, ami nélkülözhetetlen Szeged város régióközponti szerepének erősítéséhez és ahhoz az Európa-kapu szerephez, amire tudatosan törekszünk, ami azt célozza, hogy hármas határ menti nagyvárosként egy egész eurorégió kereskedelmi szolgáltató központjává tudjunk válni. Ennek érdekében már az elmúlt években jelentős infrastruktúra-beruházások történtek: az M5-ös autópálya megépítése, a nyugati elkerülő út, most fejeztük be a repülőtér-fejlesztés első ütemét, de mindenképpen szükségeltetik az M43-as út megépítése.
A másik legalább ennyire jelentős szempont, hogy éppen az M5-ös autópálya megépítése, valamint a jelentősen növekvő kereskedelmi-gazdasági kapcsolatok eredményeként jelentősen megnőtt jelen pillanatban az egész városon és a város két Tisza-hídján átdübörgő tranzitforgalom Makó, Nagylak, Románia irányába. A legutóbbi felmérések szerint ez a tranzitforgalom kétszer akkora ebben az irányban, mint a szerb határ felé, ezért is nagyon fontos az egész városi közlekedés számára, hogy elkerülő útként ez minél hamarabb meg tudjon valósulni.
A kormány ismeri ezeket a terveinket, és többször kaptunk egyértelmű támogatást arra vonatkozóan, hogy a 2007-től kezdődő új uniós ciklusban az elsők között szerepel ennek az útnak a megépítése a készülő új operatív programban.
(14.10)
A biztató jelek közé tartozott az is, hogy 2004-ben, hazánk uniós csatlakozásakor két közútfejlesztési programot adott le az Uniónak Magyarország: egyrészt az M0-s autópálya megépítését, másrészt, pótfejlesztési célként pedig az M43-ast.
Kérdezem a tisztelt államtitkár urat, hogy a most készülő operatív programban tartani tudja-e a kormány azon ígéretét, hogy az első között megvalósuló közútfejlesztési programok közé fog tartozni az M43-as, és jelen pillanatban hogyan áll a tervezés, milyen ütemezésre számíthatunk.
Tisztelettel várom válaszát. (Taps a kormánypártok soraiban.)
Felszólalások: Előző 50 Következő Ülésnap adatai