Készült: 2024.04.29.12:42:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

235. ülésnap (2005.06.08.), 90. felszólalás
Felszólaló Csizmár Gábor (MSZP)
Beosztás foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 5:06


Felszólalások:  Előző  90  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSIZMÁR GÁBOR foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter, a napirendi pont előadója: Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! 2005 januárjától a pályakezdőket foglalkoztató munkáltatók 9 hónapig járulékkedvezményt vehetnek igénybe, ha vállalnak plusz 3 hónapos továbbfoglalkoztatási kötelezettséget. A rendszer működéséről ugyan még kevés tapasztalattal rendelkezünk, az első jelzések és természetesen a fiatalok munkapiaci helyzete azonban arra késztettek bennünket, hogy továbblépjünk, javaslatot tegyünk egy jóval egyszerűbben, rugalmasan működő rendszerre, amely a pályakezdők nagyobb körét érintheti. Ebben az új Start-programban részt vehet majd mindenki, aki 25 évesnél, a felsőfokú végzettségűek esetében 30 évesnél fiatalabb, már nem tanul, és belép az első munkahelyére.

Tudnunk kell, hogy a négy-hat évvel ezelőtt született, a munkaerő-piaci folyamatokra fittyet hányó oktatáspolitikai beiskolázási döntések hatását látjuk most viszont a munkapiacon. Ezért kell tehát cselekedni, ezért kell minél jobb feltételt teremteni a pályakezdő fiatalok munkába lépéséhez.

A javaslat szerint az a munkáltató, aki pályakezdőt foglalkoztat, a jelenlegi 9 hónappal szemben két évig kaphat támogatást a közterhek megfizetéséhez, illetve legfeljebb addig, amíg a fiatal be nem tölti a 25., felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét. A mostani rendszerben 9 hónap után vissza kell igényelni a kedvezményt. Javaslatunk szerint 2005. október 1-jétől egyszerűen kevesebbet kell befizetni a munkáltatónak. A munkáltatónak egy évig csak 15 százalék, a második évben 25 százalék közterhet kell levonnia a pályakezdő keresete után, amit a különböző alapok között az APEH oszt szét. Ez igen jelentős ösztönző erőt jelenthet, hiszen egyébként a fizetési kötelezettség mintegy 34 százalékos lenne.

A kormánynak az volt a szándéka, hogy a kisebb, illetve közepes keresettel kezdők kapjanak érzékelhető támogatást, és ne azok, akiknek már induláskor jóval magasabb a jövedelmük, mint az átlag. Ezért azt javasoljuk, hogy a kedvezményt csak a minimálbér másfélszeresének megfelelő összegig lehessen érvényesíteni, a felsőfokú végzettségűek foglalkoztatása esetében pedig annak kétszereséig. A kedvezmény több munkáltatónál is felhasználható, továbbfoglalkoztatási kötelezettség nincs a javaslatunk szerint. Annak érdekében, hogy mindez követhető legyen, a Start-programba belépő fiatal az adószámával egyező számú Start-kártyát kap az APEH-től. Reményeink szerint ez idővel alkalmas lesz arra is, hogy pontosabb információink legyenek arról, miként és hol tudnak a fiatalok munkába lépni a munkapiacon. A jelenlegi rendszerbe 2005. szeptember 30-ig lehet belépni, a Start-program október 1-jétől indul, 9 hónapig tehát két támogatási rendszer működik.

A módosítás lehetőséget nyújt arra, hogy a jelenlegi rendszer alapján kedvezményben részesülő pályakezdők átléphessenek a Start-programba. Ehhez le kell zárni az első periódust, a munkáltatónak vissza kell igényelnie az addigi kedvezményt, és a fennmaradó 3 hónapra plusz egy évre Start-kártyát lehet kérni az APEH-től.

A törvényjavaslatban gondoskodtunk az ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszony és az új rendszer összehangolásáról is. Az új rendszerben az ösztöndíjas jogviszonyban foglalkoztatottak után is a bruttó kereset 15 százalékát kell fizetni, annyit, amennyit a Start-program első évében.

Meggyőződésünk, hogy a Start-program nagyobb érdekeltséget teremt a pályakezdő fiatalok foglalkoztatására, méghozzá legális, bejelentett foglalkoztatására. Általános tapasztalatunk ugyanis, hogy a fiatalok jelentős része elkezd ugyan dolgozni, de talán az átlagosnál könnyebben beleegyezik abba, hogy a foglalkoztatását vagy egyáltalán ne jelentsék be, vagy csak később veszi észre, hogy azt elmulasztotta a munkáltatója. A nyugdíj, a betegség még távolinak tűnik. A fiatalok kevésbé érzékenyek a biztonságra, kiszolgáltatottabbak, gyakran tájékozatlanabbak, mint idősebb társaik. A Start-kártya ezért nem egyszerűen az indításra, hanem a jó indításra ad ösztönzést és lehetőséget.

Arra kérem a tisztelt Országgyűlést, különösen ellenzéki képviselőtársaimat, akik decemberben nem támogatták a jelenlegi kedvezményrendszer bevezetését, hogy támogassák a törvényjavaslat elfogadását.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  90  Következő    Ülésnap adatai