Készült: 2024.09.21.18:56:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

126. ülésnap (2000.03.20.), 6. felszólalás
Felszólaló Mádi László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:05


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MÁDI LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Nem is csak mint nyíregyházi országgyűlési képviselő, hanem mint az egész ország jövőjéért, gazdasági fejlődéséért felelős országgyűlési képviselő mondhatom, hogy jelentős korszakhatárhoz érkeztünk azzal, hogy a polgári kormány az autópálya építésének tekintetében egy úttörő jelentőségű döntést hozott. Ez a döntés áttörést jelenthet több szempontból is, és kedvező perspektívát jelenthet Magyarország gazdasági felzárkózása tekintetében, amely mindannyiunk számára, azt gondolom, elemi cél.

Több olyan probléma is jellemezte az országot az elmúlt időszakban, amelyik ezen tekintetben nagyon komoly fékként működött, illetve kényszerként is működött. Az egyik ilyen történelmi adottságunk, amely az úgynevezett nyugat-keleti lejtő adottsága: az ország gazdasági lehetőségeiben és feltételeiben, életkörülményeiben jelentős mértékben különbözik és kettészakadt állapotban van jelenleg. Azt gondolom, hogy az állam lehetősége, a polgári kormány lehetősége és felelőssége ebben a kérdésben egyértelműen az kell hogy legyen, hogy közelivé, elérhetővé tegye az ország fejlettebb régióit a fejletlenebb térségben lakók számára is.

A másik olyan történelmi adottság, amellyel küzdenünk kell, az az, hogy az elmúlt időszak koncessziós autópálya-építései nyilvánvalóan zsákutcának bizonyultak. Zsákutcának bizonyultak azért is, mert például a Hegyeshalom-Mosonmagyaróvár közötti útszakasz - ami 34 kilométer hosszan épült meg - igénybevételi költsége, tehát az autópálya díja nagyobb, mint egy 9 napos bérlet az ország egész területén érvényes autópálya-használatra. Ugyanilyen példa az M5-ös autópálya: azt gondolom, akik a környéken laknak, tudják, hogy az 50-es autóút iszonyatos leterheltsége és az óriási autópályadíj kellő figyelmeztetéssel bír mindannyiunk számára.

Milyen elveket vall magáénak a Fidesz parlamenti frakciója? Azt gondolom, az egyik elv mindenképp az, hogy gyorsítani kell az autópálya-építkezést. Ezért is döntött úgy a kormány - amit üdvözlünk a frakció nevében -, hogy a tíz év helyett lehetőség szerint már öt év alatt megépítse azokat az autópálya-gyorsforgalmi útszakaszokat és hidakat, amit korábban célul kitűztünk.

Olcsóbban kell építeni - ez mindenképpen a kormánydöntésben nagyon üdvözlendően szerepet játszik -, hiszen állami forrásokkal kell ezt az építkezést megoldani a koncessziós tanulságok miatt, és itt az adóforintokkal, az állampolgárok befizetéseivel igenis takarékosan kell bánni.

A harmadik nagyon fontos elv: a korábbi időszakban négy-öt társaság végezte csak az autópálya-építést, lényegében a magyar kis- és középvállalkozók csupán beszállítóként szerepeltek, és nagyon minimális munkavégzésre voltak kárhoztatva.

Azt gondoljuk, hogy egy felelős magyar kormánynak - és ezt a Fidesz-Magyar Polgári Párt frakciója támogatja is minden körülmények között - egyértelműen a magyar kis- és középvállalkozók helyzetbe hozását, az ő előtérbe kerülésüket kell segítenie. Ilyen téren is azt gondolom, hogy áttörést eredményezhet ez a döntés.

Konkrétan mit is jelent ez a fejlesztés? Kis térképen (Felmutatja a térképet.) be tudom önöknek mutatni: Budapesthez képest egyrészt a keleti továbbépítést, amely az ország kettészakadtsága szempontjából döntő jelentőségű, mintegy 62 kilométeres útszakasz továbbépítését jelenti Polgárig; miskolci leágazást, ami 6 kilométer hosszan az ország harmadik legnagyobb városát bekapcsolja az ország gazdasági vérkeringésébe; a szekszárdi híd a déli dunai átkelés lehetőségét biztosítaná, amely az elmaradottabb dél-dunántúli régiók felzárkóztatásának komoly lehetőségét teremti meg: Tolna, Baranya megyének a lehetőségét; és az M7-es felújítását, ami szintén a dél-dunántúli régiónak jelent jelentős fejlődési lehetőséget.

(14.20)

 

Itt az Aliga-Zamárdi közötti másik két sáv elkészítése és a felújítás a cél.

A további tervek: nyilvánvalóan a továbbépítés mentén gondolkodunk, ami az M3-as autópálya továbbvitelét jelenti a keleti határ mentén, és ugyanúgy az M7-es továbbépítése Ausztria-Olaszország irányába.

Azzal kezdtem, hogy korszakhatárhoz érkeztünk. Azt gondolom, a rendszerváltás óta ez a döntés az egyik kiemelkedő jelentőségű az emberek életkörülményeiben és gazdasági lehetőségeiben is (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), egyértelműen érezni lehet majd ezt a döntést.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai