Készült: 2024.04.26.08:15:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

225. ülésnap (2005.05.17.), 39. felszólalás
Felszólaló Dr. Magyar Bálint (SZDSZ)
Beosztás oktatási miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:41


Felszólalások:  Előző  39  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MAGYAR BÁLINT oktatási miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársam! Az idő rövidsége miatt nem kívánok kitérni az érettségit nem érintő állításaiban fellelhető tévedésekre. Térjünk rá az érettségi kérdésére!

Az elmúlt évtizedekben azok a tételek, amelyek az iskolákba kerültek, ilyen papírborítékban kerültek az iskolákba. (Felmutat egy lepecsételt borítékot.) Ugyan az egyik oldalán találhatóak pecsétek, de a másik oldala elvileg felbontható ennek a borítéknak, viszonylag egyszerűen. (Közbeszólások a kormánypárti padsorokból: Úgy van!)

Ezt azt jelenti, hogy ehhez az eljáráshoz képest a mostani eljárás komolyabb és biztonságosabb megoldás. Ez a megoldás, képviselő úr, ez a megoldás fóliázott, leragasztott, a tételeket bezáró boríték (Felmutat egy fóliacsomagot.), amelyet utána odaadok önnek, próbálja meg felnyitni anélkül, hogy nyoma lenne a felnyitásnak. Lesz egypár órája, hogy foglalkozzon ezzel a dologgal. A dolog lényege az, hogy egyébként a rendőrség vizsgálata is azt mutatta, hogy nem lehet felbontani anélkül, hogy nyoma maradjon, hiszen ezért találtak 39 olyan iskolát, ahol a történelemtételek fel voltak bontva. Mert ha úgy fel lehetett volna bontani ezeket, hogy nincs nyoma, akkor természetesen nem találta volna meg a rendőrség. Tehát ez azt jelenti, hogy a fóliázás terén a biztonságot megteremtettük.

Amiért egyébként az emelt szintű érettséginél még kísérletképpen egy plusz szalagot rátettünk (Felmutat egy ilyen borítékot.), abból adódik, hogy az emelt szintű érettségiket az OKÉV által szervezett vizsgaközpontokban 150 helyen szervezték, ahol az őrző személy és a vizsgáztató elkülönült. Nem ugyanaz a személy az őrzője a tételeknek, illetve a vizsgáztató.

Természetesen akárhogy is alakul az érettségik rendje a következő időkben, nem kívánunk arra berendezkedni, hogy ne lehessen megbízni mindenkiben. Nem lehet minden egyes tételt egy páncélszekrényben eljuttatni, hiszen a kulcsokat is oda kellene valakinek adni, és azt is ki lehetne nyitni.

A Nemzeti Nyomozó Iroda éppen azért nyomoz, hogy leleplezze és feltárja, hogy milyen bűncselekmények történtek, kik azok a személyek, akik köztörvényes bűncselekményt elkövettek. Az előző évekhez képest tényleg az a különbség, hogy bár az előző években ebben a sokkal könnyebben felbontható borítékban voltak a tételek, de akik esetleg ilyenhez hozzájutottak, a kémia-, a fizika- és a nyelvi tételek ilyenekben álltak rendelkezésre, sőt a középiskolai tanulmányi versenyek összes tesztsorát is, ami megfelel a mostani tesztek összetettségének, ilyen típusú borítékokban őrizték. Akik esetleg hozzájuthattak ilyenhez, azok nem abból a célból bontották fel ezeket, szintén törvénytelenül egyébként, hogy feltéve a világhálóra, tönkre kívánják tenni 116 ezer diák érettségijét, illetve megpróbálják ellehetetleníteni az érettségi rendszerét.

Tehát ebben az értelemben nem pénzkérdés volt a fóliázás, mert a fóliázás biztonságos. Ha még biztonságosabbá tesszük, és azt mondjuk, hogy még inkább olyan csomagban, ami szintén látszik, ezen a problémán nem segített volna.

Az, hogy mibe kerül az érettségi további lebonyolítása, illetve az új rendben történő lebonyolítása, ha befejeződik, akkor erről természetesen pontos információink lesznek, és azokat megosztjuk majd önökkel. De az teljesen világos, hogy egy ilyen helyzetben, amelyben a 116 ezer diák érdekeit kellett szem előtt tartani, nem az a kérdés, hogy éppen a tételek újranyomása mibe kerül. Meg kellett tennünk minden körülmények között.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  39  Következő    Ülésnap adatai