Készült: 2024.09.20.15:17:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

259. ülésnap (2005.11.02.), 283. felszólalás
Felszólaló Jüttner Csaba (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:48


Felszólalások:  Előző  283  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

JÜTTNER CSABA (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársak! A költségvetési vitában több oldalról kerül elemzésre a 2006-os magyarországi költségvetés. Én egy olyan nézőpontból szeretnék néhány szót szólni erről a költségvetésről, ami, azt gondolom, legalább olyan fontos, mint az egyéb költségvetési megközelítések, ez pedig a költségvetésnek az a funkciója, hogy az országon belüli különbözőségeket, különbségeket csökkentse.

Ebből a szempontból azt kell mondjam, hogy a most benyújtott tervezet több olyan tételt tartalmaz, amely az országon belüli különböző fejlettségi, meglévő állapotokon lényegesen javít. Elsőként mondom, hogy a 2006-os költségvetés nagyon jelentős összeget fordít a közúthálózat fejlesztésére. Sok vita folyt, és azt gondolom, hogy még sokáig fog is folyni az autópálya-építés milyenségéről, módjáról. Azt viszont, gondolom, nem lehet vitatni, hogy autópályát, autópályákat építeni kell. Azt hiszem, ebben sem az ellenzék, sem pedig a kormánypártok nem vallanak különböző nézeteket.

(18.20)

Azok a térségek, ahova az autópálya-fejlesztések és egyéb közútfejlesztések gyorsabban viszik el a fejlődést, azt gondolom, nem igazán azt nézik, hogy milyen módon és miből épülnek autópályák, hanem örülnek annak, hogy a több évtizedes lemaradásukat csökkentendő kiépül egy olyan fontos infrastruktúra, mint például az autópálya.

Azt hiszem, hogy a gazdaságfejlesztés szétterítése az országban és lehetőleg a hátrányos térségek felzárkóztatása mint a gazdaságfejlesztés fontos eleme, ilyen módon lendületet kap. Ezek a térségek ugyanúgy bekapcsolódhatnak a gazdasági növekedés generálásába, a további növekedés generálásába, mint az ország fejlettebb vidékei. Természetesen ez csak egy olyan elem, ami a költségvetésben jelenleg látszik, ami a térségek közötti különbségeket kell hogy csökkentse. De azt hiszem, hogy ide lehet sorolni azokat a foglalkoztatást segítő forrásokat is, amik szintén megtalálhatók a költségvetésben, és a tavalyi évhez képest többlettel találhatóak meg a költségvetésben. Azok a térségek, ahol a gazdaságélénkülés még nem ad megfelelő számú munkahelyet, azt gondolom, ilyen módon jutnak olyan többletlehetőségekhez, amelyek az emberek megélhetését segítik. Ezek a források a 2006-os költségvetésben - szintén többlettel - megtalálhatók.

De mondhatnám azt is, hogy a társadalmi igazságosság és a térségek különböző fejlettségének a helyzete javul azáltal, hogy a családtámogatási rendszer, illetve a családtámogatás többleteket tartalmaz, mert elsősorban azok a kevés jövedelemből élő családok a kedvezményezettjei ezen forrásoknak, amelyek szintén a hátrányosabb, fejletlenebb térségekben élnek. Ezek mind-mind pozitívumok, a 2006-os költségvetés pozitívumai.

Hogy mennyiben érinti a költségvetés a hátrányos helyzetű térségekben működő önkormányzatokat, néhány szót erről is szeretnék szólni. A 2006-os költségvetés sem oldja meg elsősorban a kistelepülések és a hátrányos térségekben lévő települések költségvetési gondjait. Mi, liberálisok régen mondjuk, hogy a jelenleg meglévő és most már 15 éve működő rendszert nem lehet másképpen feljavítani, csak akkor, ha egy szükséges átalakításra sor kerül. Az ország anyagi lehetősége, teherbíró képessége nem teszi lehetővé az önkormányzatok többletfinanszírozását, legalábbis olyan mértékben nem, hogy lényeges változást érzékelhessenek, és a szabadságukat, mondjuk, a pénzügyi források megléte is biztosítsa.

Ezért mi, liberálisok továbbra is mondjuk, hogy a struktúra átalakítása nem halogatható. Ezen rendszerek átalakítását, az önkormányzati rendszer átalakítását, azt gondolom, akármilyen kormány kormányozza az országot a jövő évben vagy évtől, ezeket a lépéseket meg kell tenni.

Én azt hiszem, hogy a költségvetés meglévő, betervezett forrásai csak a jelenlegi állapot konzerválására elegendőek, lényeges változásokat az önkormányzatok nem fognak érezni. Jó lenne tisztázni viszont olyan, azt gondolom, már a működésben is tapasztalható, meglévő tényezőket, amelyeket az önkormányzati rendszer sem lát tisztán. A szintek megkülönböztetésére gondolok, hogy amikor arról beszélünk, hogy kistérségek, régiók, akkor az önkormányzatok megtalálják-e a helyüket ezekben a rendszerekben.

Úgy látom, úgy vélem, hogy a jelenlegi önkormányzati rendszer ezeket az új struktúrákat nem igazán érti, és ez nem biztos, hogy az ő hibájuk. Nem biztos, hogy értik, hogy például a kistérség vagy a régió nemcsak területfejlesztési egység, hanem akár önkormányzati egység is, legalábbis a működésben ezek még nem tapasztalhatók. Elsősorban területfejlesztési egységként kezelik az önkormányzatok, holott bizonyos önkormányzati feladatok közös ellátása, ami viszont önkormányzati rendszert érintő, legalábbis névleg már megjelenik a kistérségek munkájában.

Hogy a kistérségek többletfinanszírozása is időszerű, azt gondolom, sokan osztják ezt az elképzelést. Akkor lesznek valóban önálló, cselekvőképes kistérségeink, ha saját elosztású forrásokat is kapnak. Sajnos, a 2006-os költségvetésben ilyen, elsősorban fejlesztési forrás nincs. Működési többletet kapnak a kistérségek, és ez üdvözítő. Ez ösztönzőleg hathat a későbbi, nagyobb szerepvállalásra.

Mi, liberálisok azt javasoljuk, hogy a 2006-os költségvetésben a lehetőségekhez mérten próbáljuk meg módosításokkal ezeket az általunk javasolt elképzeléseket is forrással ellátni.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  283  Következő    Ülésnap adatai