Készült: 2024.05.31.15:32:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

193. ülésnap (2012.05.22.), 250. felszólalás
Felszólaló Dr. Selmeczi Gabriella (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 7:00


Felszólalások:  Előző  250  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SELMECZI GABRIELLA (Fidesz), a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Nagyon szépen köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Ennek az önálló indítványnak, ennek a módosításnak az a célja, hogy a magánnyugdíjpénztárakból idén visszalépő tagok vagyonukat csak állampapírban vagy készpénzben hozhassák át a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapba.

A magánnyugdíjpénztár 2012. május 31. napjával köteles a visszalépő tagok portfóliójában lévő eszközöket elkülöníteni, és ezen eszközöket az átadás napjáig köteles elkülönítetten kezelni, azzal, hogy 2012. szeptember 30-áig a visszalépő tagok portfólióját oly módon köteles átalakítani, hogy az állampapírtól eltérő pénzügyi eszközök helyett állampapírba vagy pénzbe helyezi át a visszalépő tagok követelését.

A követelésnek legalább a visszalépő tag 2012. május 31-ei értéknapon fennálló portfólióján belüli állampapíraránynak megfelelő részét állampapírban kell teljesíteni a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap értékpapírszámlájára. Az átadott állampapírok az értékpapírszámlán történő jóváírás napján a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap tulajdonába kerülnek.

Ez a módszer, ez az előírás nem új, ezt már 2009-ben is alkalmazta az akkori kormány, illetve Országgyűlés. Emlékezzenek vissza, 2009-ben már megnyitották a lehetőséget az akkori magánnyugdíjpénztár-tagoknak bizonyos feltételekkel, hogy ha úgy gondolják, akkor visszajöhessenek a biztonságot nyújtó állami rendszerbe, és már akkor a szocialista kormány is érezte, hogy a legjobb lenne, hogyha ezek az állami rendszerbe visszalépő tagok nem hoznák a kétes értékű befektetéseket, hanem a rájuk jutó vagyont készpénzben vagy állampapírban hoznák vissza az állami kasszába, a nyugdíjkasszába.

Tehát ez a módszer már nem új, gyakorlatilag ezt alkalmazzuk most is ennél a következő körös, az idei visszalépésnél. Igazából ennek a módszernek, ennek az előírásnak, ennek a törvénynek az az oka, hogy biztonságos legyen a rendszer, biztonságos legyen az a vagyon, amit visszahoznak a magánnyugdíjpénztár-tagok.

A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal most már több mint egy éve, közel másfél éve vizsgálja a magánnyugdíjpénztáraknak nemcsak a működését, hanem a befektetési tevékenységét is. Önök nemsokára fognak látni egy országgyűlési határozati javaslatot, amelyben részletesen olvashatnak majd arról, hogy milyen volt a magánnyugdíjpénztárak befektetési gyakorlata, és hogy hogyan gazdálkodtak ezzel a vagyonnal.

Már nyilvánosságra került számos adat, és sajnos számos büntetőfeljelentésről is tudomást szerezhettek önök a médiából, amely arra vonatkozott, hogy a magánnyugdíjpénztárak, illetve azok a kezelőcégek, amelyeket megbíztak a vagyonkezeléssel, nemcsak hogy nem kellően a jó gazda gondosságával kezelték ezeket a vagyonelemeket, hanem számos esetben törvényt is sértettek.

(19.20)

Ez sajnos azt bizonyítja, hogy ezek a magánnyugdíjforintok nem kellő odafigyeléssel, gondossággal lettek befektetve, és számos esetben nem a magán-nyugdíjpénztári tagok érdekeit nézték, nem az volt a tevékenységben a fő szempont, hogy gyarapítsák a vagyont és a magán-nyugdíjpénztári vagyont gyarapítsák, hanem számos más szempont is közrejátszott ebben.

Amikor kértem önöket az indoklásban, hogy sürgős és kivételes eljárásban tárgyaljuk ezt a javaslatot, akkor felhoztam egy konkrét példát is a város nevének említése nélkül, ahol egész egyszerűen azt találtuk, hogy egy vidéki város önkormányzata értékesített egy ingatlant, valószínű, hogy nyomott áron, nyomott értéken, az a cég, amelyik megvette ezt az ingatlant, egy off-shore hátterű cég volt, majd ebben a cégben mindenféle pénzügyi manőverek segítségével felturbózták az ingatlan értékét, valószínű, hogy a piaci árnál jóval magasabbra, és így került be aztán felturbózott értéken a magánnyugdíjpénztár vagyonkezelő szervezetébe, cégébe. Majd, amikor a visszalépések megtörténtek, akkor ez a kétes értékű ingatlan került be a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alaphoz, illetve az Államadósság Kezelő Központba. Sok esetben ezek az ingatlanmanipulációk úgy történtek, hogy befektetési alapokba vonták be ezeket az ingatlanokat, tehát még nehezebb felderíteni, hogy valójában mekkora is a valós érték, milyen tranzakciók történtek.

Azért tettem ezt a kitérőt itt a parlament plenáris ülésén - amiről természetesen majd részletesebben fogunk itt beszélni egy másik napirendi pont keretében -, hogy érzékeljék azt, hogy mennyire helyes és jó döntés az, ha a Magyar Országgyűlés képviselői úgy döntenek, hogy ha egy magánnyugdíjpénztár által megbízott vagyonkezelő cég nem a kellően jó és gondos gazda gondosságával kezelte ezeket a nyugdíjforintokat, és kétes befektetéseket hozott létre, akkor ezek a befektetések maradjanak ott a magánnyugdíjpénztárnál, kezeljék őket, kezelgessék ezeket, próbálják az értékét visszatornászni, az állam azonban biztonsági szempontokból azt mondja, hogy akik visszajönnek az állami nyugdíjrendszerbe, azok a vagyonukat készpénzben, illetve állampapírban hozhassák.

Ez idáig a magán-nyugdíjpénztári rendszernek és a vagyon működtetésének igazából egyetlen nyertese volt, ezek a magánnyugdíjpénztárak, illetve a mögöttük lévő vagyonkezelő szervezetek. Immáron szeretnénk az utolsó vagyonelemeket is biztonságban tudni, biztonságba helyezni, és azért szeretnénk kérni az önök támogatását ennek a törvénynek a létrehozásában, illetve a törvény módosításában.

Nagyon szépen köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  250  Következő    Ülésnap adatai