Készült: 2024.04.29.16:03:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

106. ülésnap (1999.12.07.), 12. felszólalás
Felszólaló Dr. Baráth Etele (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:08


Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BARÁTH ETELE (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! Furcsa aktualitást adtak a mostani napirend előtti hozzászólások is ennek a témának, valamint két rövid anyag, amely nemrégiben készült el. Az egyik egy országjelentés, amelyben az Európai Unió értékeli Magyarországon a területi fejlődési folyamatokat, valamint a Világbanknak egy jelentése, amelyből hosszasan nem szeretnék idézni, de mindezek egybecsengenek.

Nevezetesen arról szólnak, hogy 1990-ben elfogadta a Magyar Országgyűlés azt az önkormányzati törvényt, amely önkormányzati törvény végre helyreállította az egyes települések önállóságát, politikai értelemben teljes mértékű önállóságot adott, valamint kijelölte azt az utat is, ahol a gazdasági önállóságot végig kellene járni. Ezzel kapcsolatban több éve következetesen felszólítják a magyar kormányzatot, hogy a gazdasági önállóságot is teremtse meg.

Ezzel szemben viszont most annak vagyunk tanúi, hogy a politikai önállóságát kezdik elvenni ezeknek az önkormányzatoknak, és ha arról van szó, ami itt az előbb már elhangzott, hogy egy nemzetképet kell kialakítani, és hogy ezt propaganda útján kell tudni terjeszteni, akkor felhívom mindenki szíves figyelmét arra, hogy a legjobb propaganda az, ahogy mindennap élünk, ahogy az emberek cselekednek, és ahogy ezeket a cselekedeteket próbálja a politika befolyásolni.

Önök már pontosan tudnak arról, hogy november hónap elején a Földművelésügyi és Városfejlesztési..., Vidékfejlesztési Minisztérium - tessék, micsoda egy freudi elszólás volt, ugye, a területfejlesztés általánosságáról a vidékfejlesztéssel szemben! - Országos Területfejlesztési Központjának igazgatója, professzor dr. Sinóros Szabó Botond egyetemi tanár kiadott egy olyan emlékeztetőt, amelyben a következőket írja: "A területfejlesztési kistérségi társulások képviselőinek kiválasztása a legközvetlenebb és leggyorsabban elvégzendő feladat. A miniszteri képviselők politikai munkával segítik az olyan személyek kiválasztását, akiknek közreműködésével a Kisgazda-, Földműves- és Polgári Párt vidékfejlesztési stratégiájának a végrehajtása biztosítható."

Hogy egész pontosan érthető legyen: olyan embereket kell kiválasztani, akik azokat az önkormányzati vezetőket segítik be ezekbe a területfejlesztési tanácsokba, akik a Kisgazdapárt politikáját képviselik itt. Ezzel kapcsolatban azok számára, akik esetleg nem tudnák, a területfejlesztés a világon Európában az egyik olyan tevékenység, amely a leginkább depolitizált. Rendelkezik politikai eszközökkel, rendelkezik harci eszközökkel, hiszen nagyon sok pénzzel rendelkezik, de mindezek mögött olyan célok és feladatok húzódnak meg, és egyébiránt még olyan eszközök is, amelyek arról szólnak, hogyan lehet az elmaradottakat segíteni, hogyan lehet az elmaradott térségeket felzárkóztatni, milyen módon lehet biztosítani a különböző társadalmi csoportok és területi csoportok között a szolidaritást, és hogyan lehet az esélyegyenlőséget növelni. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy ember és ember, társadalmi csoport és társadalmi csoport, önkormányzat és önkormányzat között nem lehet politikai különbséget tenni, ez nem politikai tevékenység ebből a szempontból.

Szeretném elmondani még személyes véleményemet, hogy én úgy ítélem meg, az utóbbi évtized egyik legretrográdabb törvényjavaslatát terjesztette elő a tisztelt tárca és fogadta el a kormánytöbbség akkor, amikor módosította az 1996. évi területfejlesztési törvényt. A törvénymódosítás szinte valamennyi európai területet és értéket semmibe veszi, így a decentralizáció elvét, mert csökkenti az önkormányzati részvételt és eszközeiket a döntési folyamatban, a partnerség elvét, mert az önkormányzatok súlyának csökkentésén túl ellehetetleníti a gazdaság hatékony részvételét, az együttműködés, a kooperáció elvét, mert kiszorította a munkaadói és munkavállalói képviselőket a megyei fejlesztési tanácsokból, az addicionalitás, társfinanszírozás lehetőségét az önkormányzati eszközök megcsorbításával. A szubszidiaritás elvét, azaz a helyénvalóság európai gyakorlatát is semmibe vette, mivel a döntések szintjét újra központosította, növelte az állam jelenlétét és azok képviselőinek szerepét. Az alapvető témával kapcsolatban néhány kérdés megfogalmazható.

Van-e a Kisgazdapártnak vidékfejlesztési stratégiája, és ha van, ki ismeri, ki fogadta el szélesebb társadalmi konszenzussal? Tételezzük fel, hogy van: eltér-e a tárca által megfogalmazott szakmai elvektől, és ütközik-e a Fidesz-Magyar Polgári Párt területfejlesztési politikájával? Netalántán ez más, mint a kormány vidékfejlesztési stratégiája? Rosszhiszeműen még az is feltételezhető, hogy a kormány vidékfejlesztési stratégiája eltér az európai normáktól? És ha mindezeken túl vagyunk, a legmélyebb tisztelettel szeretném megkérdezni, hogy a Magyar Országgyűlés 1998-ban elfogadta a területfejlesztésről szóló koncepciót, megítélésem szerint ez egy nagy többséggel elfogadott koncepció, nemcsak azért, mert országgyűlési határozat, hanem pont azért, mert egy többségi akaratot fejez ki, betartandó: miért egy kisgazdapárti politikát kell akkor képviselni?

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.)




Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai