Készült: 2024.04.29.06:56:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

270. ülésnap (2005.11.23.), 82. felszólalás
Felszólaló Dr. Mézes Éva (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:59


Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MÉZES ÉVA (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Asszony! Kedves Képviselőtársaim! A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló törvényjavaslat egyik legfontosabb eleme, hogy meghatározza a biztosított fogalmát, ezzel definiálja azt, hogy ki milyen ellátásokat vehet igénybe a kötelező egészségbiztosítási rendszerben az Egészségbiztosítási Alap terhére, vagyis 2006-tól minden belföldi személy jogosult lesz a természetbeni ellátásokra térítésmentesen vagy részleges térítési díj ellenében. A száz lépés programban meghirdetett elv, miszerint mindenki mögött álljon járulékfizető, teljesen megegyezik a liberálisok álláspontjával. Így Magyarországon is valódi biztosítási alapú ellátás fog kialakulni. Azon aggodalmunk, hogy ez az egy, monopolhelyzetben lévő OEP közreműködésével mennyire fog megvalósulni, majd eldől.

Üdvözlendő az európai egészségbiztosítási kártya kiadása, mert biztosítja az európai tagállamokban tartózkodó magyar állampolgárok egészségügyi ellátását.

Minket, szabad demokratákat természetesen az egészségbiztosítási törvény kiegészítése érdekel különösképpen, ami törvényes keretek közé foglalja az irányított betegellátási rendszert, meghatározza az ellátásszervező - aki csak egészségügyi szolgáltató lehet - céljait, feladatait, az egészségügyi szolgáltatások fedezetéül szolgáló fejkvótát, az ellátásszervezési szerződés lényegesebb elemeit, utal az előző törvényben lévő adatkezelésre. Ami e törvényben nem elég részletesen kidolgozott, arra kormányrendelet készül, amely tartalmazza az ellátásszervezővel szemben támasztott követelményeket, az ellátásszervezési szerződés tartalmi elemeit, a fejkvóta-megállapítást, az elvi számla vezetését, az egyenlegszámítás módját, a bevételi többlet kimutatására, felhasználására, ellenőrzésére és visszavonására vonatkozó szabályokat, a pénzeszközáramlás szabályait és az ellenőrzés módját, az ellátásszervező megszűnésére és az irányított betegellátásból való kilépésére alkalmazandó szabályokat.

Elmondható, hogy mindannyiunk, de elsősorban az irányított betegellátási rendszerben dolgozók megnyugvását jelenti, hogy hosszú idő után végre törvényi keretek közé kerül a körülbelül 2 millió ember egészségügyi ellátását végző rendszer. Az nem ennek a törvénynek róható fel, hogy az eddigi prevenciós és szervezési díj együttes megszűnése után hogyan lesz megoldható a rendszer egyben tartása, finanszírozása.

Többször elmondtam már - nézzék el nekem, de mindig hangosabbak az ellene szólók -,s hogy az irányított betegellátásnak már eddig is óriási eredményei vannak. Lehetőséget nyitott új, korszerű metodikák kipróbálására, műhelymunkára, és eközben működött az egészségügyi rendszer decentralizáltan, sok területi központtal, a térségi igények sajátságos figyelembevételével. Az irányított betegellátásnak a prevencióban, a beteglogisztikában, az információkban, a kommunikációban, az orvosok együttműködésében, a hatékony gyógyításban való szolgáltatói érdekeltség megteremtésében, a szakmai sztenderdekre alapozott helyi eljárásrendek kialakításában és rutinszerű alkalmazásában, a költséghatékonyság javításában, összességében tehát a teljes ellátás és finanszírozás racionalizálásában és innovációjában elért eredményei bár térségenként eltérőek, de vitathatatlanok.

 

(12.30)

Ezen elemek az egészségügyi modernizáció alappillérei, önmagukban azonban nem működőképesek. Egységes rendszerré az ellátásszervezők koordinációs tevékenysége és az irányított betegellátás biztosította többszintű érdekeltségi rendszer miatt szerveződött.

A háziorvosi prevenciós pályázat vártnál gyengébb eredménye bebizonyította, hogy a szervezői koordináció és kollegiális együttműködés nélkül tevékenykedő háziorvosok a többszintű érdekeltség hiányában csak kis hányadában vállalják a prevenciós tevékenységet, miközben az irányított betegellátásban olyan szervezőknél is hibátlanul folyik a prevenció, ahol a térség adottságaiból adódóan évek óta nem képződik megtakarítás.

Napjainkban különösen fontos az irányított betegellátásban való integrálás és a szervezők megerősítése, mivel a jelenlegi finanszírozás nem teszi érdekeltté a szolgáltatót a teljesítménypörgetés csökkentésében, nem teszi érdekeltté az egészségfejlesztésben, a prevencióban, a betegút követésében, az oktatásban, a protokollok alkalmazásában. Ennek letéteményese a térségi szervező, az irányított betegellátásban kialakított érdekeltségi rendszer alapján.

Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk lévő törvényjavaslat további részleteivel egyetértünk. A Szabad Demokraták Szövetsége a törvényjavaslat elfogadását támogatni fogja.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai