Készült: 2024.05.15.03:53:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

194. ülésnap (2004.12.07.), 296. felszólalás
Felszólaló Farkas Imre (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:54


Felszólalások:  Előző  296  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FARKAS IMRE (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim! Abból a majdnem kétezer módosító javaslatból, ami a költségvetéshez beérkezett, többet én is jegyeztem képviselőtársaimmal együtt. Ezekről készítenék egy rövid összegzést. Ma már reméljük, közülük tényleg van olyan, amelyiket fixen megvalósultnak vehetünk, van olyan, amelyik talán megvalósul, és látok olyat, amelyik szinte biztos, hogy nem fog megvalósulni.

Az elmúlt heti szavazás alkalmával úgy látom, miután bekerült a támogatotti sorba, és ma már a normaszövegben is olvasható - ami rendelkezésünkre áll -, jelentősen emelkedett a nép ügyvédje rendszer keretében a jogi segítők óradíja, amely segítheti azoknak a munkáját, akik ebbe a május óta életbe lépő fontos rendszerbe bekapcsolódnak, és hasznosan segíthetik az embereket.

Ugyancsak támogatta a kormány és képviselőként is megszavaztuk a gondozási központok alapnormatívájának beemelését, így ezek a gondozási központok a következő évben is megkapják a 3,5 millió forintos alapnormájukat.

Nagyon fontosnak látom és új elemnek, hogy a lakott külterületről bejáró gyermekek után is sikerült érvényesíteni, hogy azok az önkormányzatok, amelyek szervezetten hordják be ezeket a gyerekeket iskolába, óvodába, a 25 ezer forintos normatívát ezek után a gyermekek után is igénybe tudják venni. Ez több olyan település számára ad segítséget, ahol több száz fő lakik elzárt, több kilométerre lévő településrészen. Feltétlenül eredménynek tekinthető, hogy a kisiskolák támogatása esetében az alapnormatívák irányába mozdultunk el a kiegészítők kárára. Ez értékes segítség, hiszen az alapnormatívákhoz teljes egészében hozzáférhetnek a kistelepülések iskolái is, míg a kiegészítő rész kétségessé válhat, de ha a kiegészítő rész így kisebb mértékű lesz, akkor a kockázat ezen a területen is valamit enyhült.

Fontosnak látom, amit benyújtottunk - Jauernik Istvánnal kezdtük el -, hogy a nyugdíjemelés legkisebb összegét határozzuk meg. Igaz, az elmúlt héten még 2000 forint/hóról szavaztunk, és az elbukott, de most úgy néz ki, hogy 1800 forint/hóban meg lehet állapodni. Ez is segít mindazokon a nyugdíjasokon, akik rendkívül alacsony nyugdíjjal rendelkeznek, a 28 ezer forint alatti nyugdíjjal rendelkezők esetében nagyobb összeget biztosít, mint amit a 6,3 százalék egyébként lehetővé tenne.

(16.00)

A tavalyi kudarc után nagyon pozitív lépésnek tekintem - ami kapcsolódó módosító javaslattal valószínűleg rendezhető -, hogy a helyi közlekedés támogatása mellett most lehetőség nyílik a helyközi közlekedés és egyáltalán a települések közlekedésének a javítására. Erre 3 milliárd forint fog rendelkezésre állni, amibe nem tartozik bele a főváros és nem tartoznak bele a megyei jogú városok. Ez körülbelül 500 forintot jelent egy-egy lakos után, ami - mondom - a közlekedéssel összefüggésben használható fel. Reméljük, hogy ezt támogatni fogja a kormány is és mi, képviselők is.

Nem teljesen ilyen jó a helyzet a kiegészítő normatívák esetében a kistelepülések iskolájával összefüggésben. Ha az ember elégedetlen, akkor az is fontos lenne, hogy ezek a települések is hozzájussanak a kiegészítő normatívához. Azzal egyetértek, hogy legyenek szigorú feltételek, de a szigorú feltételek alatt nem egy fix számot vagy százalékot értenék, hanem azt a minőségi szabályozást, amit Tatai-Tóth képviselőtársamék dolgoztak ki, és amihez én is tudtam kapcsolódni. Hangsúlyozni szeretném, az azért jó, mert nem egy számot, nem egy értéket követel meg, amit mindenki negatív módon közelít meg, hanem a minőség oldaláról támaszt követelményt, és ez - akárhogyan is nézzük - egy megragadható érték.

Nagyon fontosnak tartom, hogy a kistelepülések iskoláit ne zárjuk ki az önhibáján kívül hátrányos településeket megillető rendszerből. Változatlanul azt tartanám fontosnak - s remélem, lesz ehhez megfelelő támogatás -, hogy a jövő szeptembert követően is legyenek jogosultak támogatásra azok az önkormányzatok, amelyeknek az iskoláiban igaz most már nem a 75 százalékot nem éri el a tanulók aránya, hanem a 65 százalékot, mert ezt egy módosító javaslat lehetővé teszi. Úgy gondolom, hogy nem reális 50 százaléknál magasabb követelményt szabni, mert nincs esély arra, hogy a csökkenő létszámú településeken növekvő gyermeklétszámot várjunk el. Ez nagyon fontos kritérium, mert nem hiszem, hogy bárkinek érdeke lehet, hogy ezek a települések csődbe jussanak, mert a támogatás jelentős csökkentése esetén ezek a települések egészen biztosan erre a sorsra jutnának.

Nagyon nagy problémának látom, hogy a belterületi utak szilárd burkolattal való ellátását nem sikerült az elmúlt héten megoldani. Akkor nyújtottam be hozzá módosító javaslatot, hogy emeljük fel ezt a 2 milliárd forintos összeget, és a települési önkormányzatok esetében is tegyük lehetővé. Az Országgyűlés ezt nem fogadta el, képviselőtársaim leszavazták. Nagyon fájlalom, hogy a települési önkormányzatok egyetlen fillért sem használhatnak fel ilyen támogatásból belterületi útra, ugyanakkor Budapest esetében sikerült 25 százalékkal növelni ezt az összeget. Ma már, mivel fontosnak tartom, hogy a vidék számára is legyen támogatás, csak azt tudom tenni, és azt tudtam benyújtani kapcsolódó módosító javaslatként, hogy ebből a 2,5 milliárd forintból hasítsunk le 1,2 milliárdot erre a célra, mert nem tudom elfogadni, hogy 2 millió ember ehhez hozzájut, míg az ország 8 millió lakosa számára sehol nem lehet belterületi utat szilárd burkolatúvá tenni; a javításokról most nem beszélek.

A mezőgazdasági szövetkezeti üzletrészek kérdését fontosnak tartom, választási ígéretünk volt, a kormányprogramban is szerepel. Megmondom őszintén, úgy gondolom, hogy erre továbbra is szükség van. Jelentős késés van ezen a téren. El tudok fogadni minden olyan megoldást, amely ütemezi ezt a valóban jelentős összeget, de erről nem lehetne lemondani. Ezzel kapcsolatban kapcsolódó módosító indítványt nyújtottam be Jauernik képviselőtársammal.

Az idő előrehaladt, ezért a többcélú kistérségi társulások gondjait nem hozom elő, de hangsúlyozni szeretném, hogy azzal kapcsolatban is látok problémákat a továbbiak esetében is.

Bízom benne, hogy azoknak a javaslatoknak egy része, amikről az imént beszéltem, még megvalósulhat, és hiszem azt, hogy ez a költségvetés nemcsak az én választókörzetemben, hanem a vidéki települések számára is tartogat még pozitív lépéseket is.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  296  Következő    Ülésnap adatai