Készült: 2024.09.25.23:36:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

179. ülésnap (2012.04.11.), 16. felszólalás
Felszólaló Bödecs Barna (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:10


Felszólalások:  Előző  16  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÖDECS BARNA (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A Budapesti Közlekedési Központ új buszüzemeltetési tendere a szolgáltatások kiszervezésén alapul. Ezt a megoldást a Jobbik elfogadhatatlannak tartja, mert hazánk polgárainak az volna az érdeke, a közpénzek felhasználása akkor lenne átlátható, ha a főváros autóbusz-közlekedését továbbra is a BKV vagy más, de köztulajdonban álló cég bonyolítaná. Erre nem válasz a forráshiány, hiszen a buszüzemeltetési tenderre jelentkező szolgáltatók elegendő tőke hiányában ugyanúgy flottabérlés vagy pénzügyi lízing útján oldják meg a kívánt járművek beszerzését.

Ehhez képest a BKK a tendert kizárólag szolgáltatáskiszervezésre írta ki, azaz kizárta, hogy autóbuszgyártók jelentkezzenek, ezen belül olyan követelményeket támasztott, hogy a kisebb magyar cégek még akkor sem pályázhattak, ha esetleg konzorciumba összeálltak. Ilyen elem volt például, hogy 50 darab, folyamatosan közszolgáltatást ellátó autóbuszt kellett felmutatni, a különjárati közlekedést és a munkásszállítást kizárták. Olyan kisebb magyar cégeket ütöttek el az indulástól, mint a Homm Kft., az Áipli Busz vagy a Panoráma Tourist. Másodszor a műszaki specifikációba nyúltak bele, hogy az első körön túljutott kevesek még elméletileg se tudjanak magyar busszal pályázni. A magyar gyártók évek óta fejlesztik termékeiket a BKV elvárásai szerint, és számos alkalommal tesztelték is azokat Budapesten. Ezek: a Magyar Autóbuszgyártó Kft., közismertebb nevében az ARC-Ikarus, a NABI és a Kravtex Kft. Látva a bizonytalan helyzetet és az ellenséges hozzáállást, az ARC-Ikarus nem fektetett pénzt egy újabb kocsiba és típusbizonyítványba. A Kravtex elkészíttette a Credo Citadell autóbuszok típusbizonyítványát EEV-kategóriás motorra is, ezzel nem tudták kiszorítani, ehelyett az üléskiosztással manipuláltak, néhánnyal több, közvetlenül az alacsony padlóra, dobogó nélkül szerelt ülést kértek, mert tudták, hogy a Kravtex buszait ehhez át kellene terveztetni, azaz mehetnek új típusbizonyítványért. Így nem csoda, hogy a Kravtexet, amely szolgáltatóként is bejelentkezett, mint gyártót alapból, mint szolgáltatót pedig az előminősítés során kizárták, és csak három, külföldi buszokkal versenyző pályázó maradt állva: a Color Tours, az Orangeways City és a VT-Transman.

Elképesztőnek tartjuk, hogy versenyben maradt a tulajdonosi körének kétes ügyleteiről hírhedt Colour Tours Kft. A Pécsi Közlekedési Zrt. korábbi vezetése a közgyűlés tudta és felhatalmazása nélkül, gyanús körülmények között e cég tulajdonosi körének tevőleges közreműködésével adta el a buszokat, amelyeket azután a város több mint 1 milliárd forintért bérelt vissza; a buszok a Zalaegerszegi Törvényszék ez év februári jogerős döntése értelmében kerültek vissza a PK Zrt. tulajdonába.

(9.40)

Ugyanígy esélyes az átláthatatlan céghálót formázó Orangeways csoporthoz köthető Orangeways City. E cégcsoport egyik tagja a foglalkoztatási botrányairól és fizetési nehézségeiről hírhedt Gemenc Volán alvállalkozó, a most éppen Tribune Ventures Hungary Zrt. névre hallgató, szétválás alatt álló cég. A belőle kiváló Gemenc Busz Kft. adóregisztrációs eljárás alatt áll, adatai sem hozzáférhetőek. Az Orangeways City egyik tulajdonosa, az egymilliós jegyzett tőkéjű Way 72 Kft. ez év februárja óta NAV-végrehajtás alatt áll. Egyetlen, renoméja szempontjából legalább tiszta, részben külföldi tulajdonosi hátterű cég van a versenyzők között, a ma is szolgáltató VT-Transman.

A versenyben maradt cégek mindegyike külföldi beszerzésű Man, Mercedes, Volvo és Otokar típusokkal indult. Mai állás szerint már esély sincs rá, hogy tíz év elteltével ismét magyar gyártású autóbuszok kerüljenek Budapestre. Nem jelentéktelen, 50 plusz 100 darabos beszerzésről van szó, így a magyar gyártók, a Craftex, az ARC-Ikarus és a NABI kizárása azok csődjét, dolgozóik elbocsátását is jelentheti. Nem értjük, hogy a BKK által kiírt buszüzemeltetési tender előírásai hogyan felelnek meg a Nemzetgazdasági Minisztérium által képviselt közép- és hosszú távú fejlesztési elveknek, a hazai foglalkoztatás bővítését támogató kormányzati törekvéseknek. Ha az új autóbusz-beszerzési tenderen külföldi gyártók járművei versenghetnek csupán, miként képzeli el a kormány a magyar autóbusz- és haszongépjármű-gyártó ipar megerősítését?

A Jobbik a leghatározottabban követeli, hogy a kormány tegyen lépéseket annak érdekében, hogy a BKK ezt a tendert visszavonja, és olyan feltételrendszerrel írja ki, amely hazai gyártók elindulását is lehetővé teszi. Úgy gondoljuk, hogy még egy, nem a kormány, hanem szintén kormánypárti közgyűlési többségű Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közlekedésszervező cég se tehesse meg következmények nélkül, hogy szembemegy a kormány foglalkoztatási és fejlesztési politikájával, ezzel méltán magára vonva a közvélemény haragját és ítéletét.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  16  Következő    Ülésnap adatai