Készült: 2024.09.19.18:25:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

50. ülésnap (2003.02.18.),  151-167. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 34:57


Felszólalások:   135-151   151-167   167-215      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Az általános vitát lezárom. A törvényjavaslathoz benyújtott módosító javaslatokra figyelemmel, a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára következő ülésünkön kerül sor.

 

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény, valamint a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. Gál Zoltán és Doszpot Péter képviselő urak önálló indítványát T/1690. számon, a bizottságok ajánlásait pedig T/1690/1. és 2. számon kaphatták kézhez a képviselők.

Megadom a szót Gál Zoltán képviselő úrnak, az MSZP képviselőcsoportjából, a napirendi pont előadójának az ajánlás szerinti tízperces időkeretben. Képviselő úr, önt illeti a szó.

 

DR. GÁL ZOLTÁN (MSZP), a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Ígérem, hogy a rendelkezésemre álló időn jóval belül fogom elmondani a rövid indokolását ennek a rövid törvényjavaslatnak.

Arról szeretnék csak beszélni, hogy milyen motivációk húzódnak meg a Doszpot Péter képviselőtársammal közösen benyújtott törvényjavaslat mögött. Egyrészt egyfajta jogi pontosítás szándéka, gondolok itt mindenekelőtt a Hszt. pótlékrendszerére, amely nem tartalmazza a veszélyes tűzoltói pótlékot, és nem tartalmaz egyéb veszélyességi pótlékot, és a törvény hatálybalépése óta tudjuk, hogy itt a tűzoltók körül komoly vita alakult ki, hogy hogyan, miképpen fizessék a veszélyességi pótlékot.

Fizettek eddig is, de ennek nem volt igazán törvényi háttere, most megteremtődik a törvényi háttere, és javaslatunk szerint a pótlék nagysága is jelentősen növekszik a jelenlegihez képest, fejenként mintegy 500 forinttal, és eldől az a vita, hogy mikor jár ez a pótlék. A javaslat szerint mindig jár ez a pótlék annak, aki olyan munkakörben van, hogy ez a pótlék megilleti, aminek a meghatározását a javaslat az illetékes miniszter hatáskörébe utalja. Ez egyszerűen szólva azt jelenti, hogy az a tűzoltó, aki jogosult a veszélyességi pótlékra, ezt a pótlékot akkor is megkapja, ha egyébként tűzesethez nem vonul.

Tehát a motiváció egyik oka az volt, hogy ezt a helyzetet törvényileg rendezzük, a másik pedig - ha lehet ezt a kifejezést használni - egyfajta jogharmonizáció. Mindjárt hozzáteszem, hogy nem az Európai Unióval kapcsolatos jogharmonizációról van szó, hanem egyszerűen arról, hogy néhány területen, így a honvédség hivatásos állományánál és egyéb fegyveres testületek hivatásos állományánál az úgynevezett felsőfokú végzettségűek minimálbérének a jogi háttere nem volt meg, most a javaslatunk ezt megteremtené.

Ezenkívül néhány apróbb, inkább szociális jellegű módosítást tartalmaz a javaslatunk, ami már régen megérett, és aminek az anyagi fedezete az illetékes tárcáknál a 2003-as költségvetésben rendelkezésre áll. Tulajdonképpen ezek a gondolatok vagy motivációk vezettek bennünket, amikor ezt a törvényjavaslatot benyújtottuk.

Felvetődik, hogy miért nem a kormány nyújtotta be ezt a törvényjavaslatot. Én magam is úgy vagyok vele, hogy az ilyen típusú jogalkotásnak nem vagyok túlságosan nagy híve, de ezt a javaslatot még a költségvetési vitában nyújtottuk be, hiszen ahhoz kapcsolódott, de a költségvetési vita menetében erre már nem került sor, ezért tárgyaljuk most a javaslatot.

Mindezekre figyelemmel kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a Doszpot Péter képviselőtársam által beadott törvényjavaslatot megvitatni és támogatni szíveskedjék.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megkérdezem, hogy a kormány részéről kíván-e valaki felszólalni ötperces időkeretben.

Államtitkár úr, öné a szó.

PÁL TIBOR belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Én sem kívánom az ötperces időkeretet kihasználni; a hozzászólásom lényege, hogy a kormány támogatja a Gál úr és Doszpot úr által beadott módosító indítványt.

Köszönöm.

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Most a bizottsági álláspontok ismertetésére kerül sor, öt perc áll egy-egy képviselő rendelkezésére. Megadom a szót Keleti Györgynek, a honvédelmi bizottság elnökének, a bizottság előadójának. (Jelzésre:) Az elnök úr nincs a teremben.

Megadom a szót Jauernik Istvánnak, a költségvetési bizottság előadójának.

 

JAUERNIK ISTVÁN, a költségvetési és pénzügyi bizottság előadója: Elnök Asszony! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Az Országgyűlés költségvetési és pénzügyi bizottsága megtárgyalta múlt heti ülésén az előterjesztett törvényjavaslatot, amit Gál Zoltán és Doszpot Péter képviselő urak nyújtottak be. A bizottság egyhangú szavazással általános vitára alkalmasnak tartotta az indítványt, és azt javasolja a parlamentnek is, hogy mielőbb alkosson belőle törvényt, tekintettel a javaslatban foglaltakra, arra, hogy a hatályba léptetés visszamenőleges, január 1-jétől érvényes előírásokat is tartalmaz.

 

 

(16.40)

 

 

Költségvetési szempontból nem jelentős, ugyanakkor az érintettek számára viszont tényleg fontos kérdésről van szó. Tehát a bizottság egyhangú szavazással általános vitára alkalmasnak tartotta az indítványt.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Most az írásban előre jelentkezett felszólalóknak adom meg a szót, a napirendi ajánlás szerinti öt-öt perces időkeretben. Írásban előre jelentkezett képviselők: Jauernik István, Körömi Attila, Mécs Imre és Csampa Zsolt képviselő urak. Először Jauernik István képviselő úrnak adom meg a szót.

 

JAUERNIK ISTVÁN (MSZP): Elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Mint az előterjesztésben is lehetett hallani, az előterjesztő is elmondta, hogy nem nagyon jelentős és nem nagyon hosszú az indítvány, nyolc paragrafusból áll. A törvényjavaslat három kérdéskört érint, e három kérdéskör körül forog a törvényjavaslat lényege.

Az első ilyen kérdéskör a diplomás minimálbér ügyének a rendezése. Úgy gondolom, az érintettek számára ismert, hogy a közalkalmazotti körben 2002. szeptember 1-jétől érvényes ez a diplomás minimálbérnek nevezett rendszer, amelynek a lényege az, hogy felsőfokú végzettség esetén az alapilletménynek legalább 100 ezer forintot el kell érnie. Ugyanez a köztisztviselői körben 2003. január 1-jétől valósult meg, és most zárkóznak fel hozzá a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai közül azok, akik felsőfokú végzettséggel rendelkeznek és a besorolásuk szerint az alapilletményük nem éri el a 100 ezer forintot. Ez azokban az esetekben lehetséges, amikor nagyon fiatal személyről van szó. Úgy gondolom, jogos elvárás, hogy a köz szolgálatában állóknál egységes legyen a szabályozás.

A másik ilyen kérdéskör, amit a javaslat tartalmaz, ez a központi tiszti cím elnyerésével kapcsolatos. Itt is arról van szó, hogy egy egységes szabályozás legyen. Az elmúlt év második felében a köztisztviselői törvény módosításakor került sor az eljárási rend módosítására, most ez az indítvány azt tartalmazza, hogy ugyanazokat az eljárási előírásokat, szabályokat kelljen betartani a központi tiszti kar kialakításánál is ezen cím megpályázásánál, elnyerésénél. Úgy gondolom, hogy ez is egy jogos elvárás, hogy egységes szabályozás legyen.

A harmadik kérdéskör véleményem szerint nagyon fontos és sok embert érintő, mert több mint 7 ezer tűzoltót érint a veszélyességi pótlék ügye. Gál Zoltán elnök úr nem tért nagyon hosszan ki ennek a történeti visszatekintésére, pedig igen hosszú története van a tűzoltók veszélyességi pótlékának, mert jó néhány évvel korábbra visszavezethető ez az ügy: éjszakai pótlék, bírósági, legfelsőbb bírósági jogerős ítéletek, a veszélyességi pótlék átalakítása belügyminiszteri hatáskörben. Úgy gondolom, hogy elfelejthetjük ezeket a dolgokat, bár a tűzoltóknak nagyon nehéz ezt a kérdést elfelejteni. Azt gondolom, hogy ez a megoldás korrekt módon rendezi az itt lévő problémákat. A lényege az, hogy minden tűzoltó munkája veszélyes, aki olyan munkakörben dolgozik, ahol veszélyhelyzettel találkozhat, teljesen függetlenül attól, hogy megszólal-e az ő szolgálatában a csengő, és menni kell tüzet oltani vagy életet menteni, mert ki van téve annak, az ő munkaköre olyan, hogy ez bármelyik pillanatban bekövetkezhet. Ebben az esetben a veszélyes munkakört ellátó tűzoltók megkapják a veszélyességi pótlékukat.

A tűzoltó szakszervezetekkel egyeztetett ez a javaslat, nagyon remélem, hogy megnyugtató megoldás is lesz ennek a törvénynek az elfogadása után.

Talán érdemes arról is szólni, hogy ennek a költségvetési fedezete hogyan van biztosítva. Az előterjesztő jelezte, hogy e törvényjavaslat még a múlt év végén benyújtása került, a 2003. évi költségvetési törvényjavaslat már ennek figyelembevételével készült, tehát a 2003. évi költségvetési törvény számolt ezekkel a pótlékokkal, ezzel a nagyságrenddel. Tehát a finanszírozás úgy van kialakítva, hogy ez működőképes, azaz ennek a pénzügyi fedezete megvan.

Azt kérem képviselőtársaimtól, hogy az előterjesztett javaslatot mielőbb fogadjuk el, és ezen kérdések kerüljenek rendezésre.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Írásban előre jelentkezett Körömi Attila képviselő úr, a Fidesz képviselőcsoportjából.

Önt illeti a szó, képviselő úr.

 

KÖRÖMI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Azt gondolom, megvan annak az oka, hogy miért nem a kormány nyújtotta be ezt a javaslatot törvénymódosításra, miért két képviselő úr a kormánypárti padsorokból. Ennek egy oka lehet, hogy egymás között leszögezhetjük, ennek a törvényjavaslatnak a polgári kormány két nagyon jelentős intézkedése ágyazott meg, nevezetesen a minimálbér jelentős emelése 19 500 forintról 50 ezer forintra a ciklus végéig. Ha ez nem történt volna meg, nem javasolhatnák, hogy a fegyveres szerveknél is legyen 100 forintos a diplomás minimálbér. A másik pedig, hogy a polgári kormány a rendszerváltás óta példátlan mértékű illetményemelést - még mindig nem elégséges, de példátlan mértékű illetményemelést - hajtott végre mind a köztisztviselői karon, mind pedig a hivatásos állományon belül, magyarul, amikor pótlékokat számolunk, akkor mindig a megemelt illetményekre vetítve kell ezt érteni. Tehát ez a polgári kormány két jelentős javaslata és végigvitt szándéka az alapja ennek a benyújtott javaslatnak.

Egyébként nem ezekkel a szavakkal, de világos érveléssel maga a Belügyminisztérium bizottsági ülésen jelen lévő képviselője is ezeket erősítette meg, hiszen ő is azt mondta, hogy a jelen törvénymódosítás apró korrekciókat hajt végre a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak, valamint a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak vonatkozásában, szinkronba hozza a diplomás minimálbér szabályozását a köztisztviselőkre vonatkozó minimálbér szabályozásával, amely úgy tudott 100 ezer forint lenni, hogy a polgári kormány 50 ezer forintra emelte az előző ciklusban a minimálbért. Ez az egyik kérdés.

A másik kérdés: a belügyi irányítás alatt álló fegyveres szervek tekintetében módosítja a pótlékokat. Való igaz, hogy a tűzoltó szolgálati pótléknak, amit bevezetnek, a kihatása 150-200 millió forint erre az évre körülbelül, azonban itt is tudni kell, hogy ennek az az oka, mármint hogy viszonylag ilyen alacsony összegről van szó, tehát a költségvetéshez képest alacsony összegről van szó, hogy a tűzoltók jelentős része most is kapott egyéb címen veszélyességi pótlékot. Tehát ez tulajdonképpen átalakul, és csak azt a pénzt kell megfejelni, ami eddig is bent volt a rendszerben ilyen pótlék címén. Ettől még természetesen nagyon fontos, és ezek az emberek várják ezt a pótlékemelést, ezt el kell ismerni.

Visszatérve egy pillanatra még a diplomás minimálbér szabályozásának kérdéskörére: a kérdés az volt, hogy van-e ma olyan tiszt akár a Magyar Honvédségnél, akár a rendvédelmi szerveknél, fegyveres szerveknél, aki főiskolai végzettségű, tehát tiszti beosztásban dolgozik, és akit ez érint, vagyis 100 forint alatt keres ebben a pillanatban. Magyarul: az volt a kérdés, hogy mennyire aktuális probléma. A törvényi szabályozás persze normatív, de mégis érdekes lehet, hogy mennyi embert érint ez. A Belügyminisztérium képviselője világossá tette, hogy a felmérések szerint ez kevesebb, mint egy tucat, később azt mondta, néhány tucat embert érinthet a Belügyminisztériumnál, és itt is néhány ezer forintról van szó, hogy 100 ezer forintra kiegészítsék a bérüket. De itt is hozzá kell tenni, hogy ettől számukra nyilvánvalóan nagyon fontos ez a kérdés.

 

 

(16.50)

 

Magyarul, ő is azt mondta, inkább szinkron szabályozásról van szó, egy szimbolikus jellegű normatív szabályozásról, amely nem túl sok embert érint, nem túl jelentős összegben, a munkájuk még ennél jelentősebb összegű illetményemelést is indokolttá tenne, de mégiscsak viszonylag kis számú körre vonatkozik ez a fajta szabályozás. Azt mondta a minisztérium képviselője, hogy az a része a javaslatnak, amely a diplomás minimálbérre vonatkozik, néhány százezer forintos tételt jelent a költségvetésben, és az egész nem is indokolja a költségvetés módosítását, mert ki tudják gazdálkodni azok a tárcák, illetve azok az intézmények, akikre ez a javaslat vonatkozik. Úgy gondoljuk mi is, hogy a szándék jó és tiszteletre méltó, szimbolikus értéke van, de a szimbolikus érték ellenére vagy azzal együtt mindenképpen néhány tucat vagy néhány száz személynek javulást hoz az életszínvonalában, ezért támogatni illik.

Én azonban mégiscsak annak örülök, hogy ezzel a javaslattal csak sikerült elismerni, hogy a polgári kormány minimálbérre vonatkozó politikája és a tiszteletdíjakat emelő politikája fontos volt, és erre alapozva önök most be tudták nyújtani ezt a javaslatot.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Írásban előre jelentkezett Mécs Imre képviselő úr, a Szabad Demokraták Szövetségének képviselőcsoportjából. Képviselő urat illeti a szó.

 

MÉCS IMRE (SZDSZ): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkári Kar! Úgy gondolom, hogy nagyon jó, fontos és hézagpótló törvényjavaslatot nyújtott be két tudós kollégám. Úgy gondolom, hogy ennek mind a szellemisége, mind a konkrét tartalma és a konkrét intézkedései olyanok, amelyek megerősítik a hivatástudatot a fegyveres testületekben, jelesül a honvédségben is, de a tűzoltóságban és a többi fegyveres testületben is, a hivatástudatukat erősíti és növeli. Én a legfontosabbként emelném ki a többi mellett, amit itt képviselőtársaimról hallottam, hogy itt egy nagyon határozott lépéssorozat indult meg azért, hogy valóban hivatásuknak érezhessék ezek a férfiak és nők, akik ezeket a nehéz szolgálatokat vállalták, hogy a közösség érdekében, az ország érdekében, a nemzet érdekében akár az életüket is föláldozzák.

Fontos az, hogy a hivatás felé lép ez a dolog, hiszen rendkívül fontos az - és konszenzus van abban -, hogy a fegyveres erők hivatásos személyekből álljanak, a hivatás pozitív és jó értelmezésével olyan férfiak és nők, akik minden erejüket, munkájukat és akár az életüket is áldozzák a közösség védelmében. Hadd mondjam el azt, hogy valamikor a középkorban a nemesek voltak azok, akik a munkamegosztásban ezt a feladatot ellátták, tehát az új kor új nemesei közé kell sorolnunk a szó erkölcsi értelmében mindazokat, akik tényleg akár életüket is kockáztatva a közösséget védik.

In concreto: bizonyos kiegyenlítés is tapasztalható a köztisztviselőkre és a közalkalmazottakra vonatkozó kedvező szabályok tekintetében. Hadd mondjam el Fehér Józseffel közös Steckenpferdünket, hogy 1912-ben a Magyar Királyságban egységes szolgálati törvény volt mindenki számára, aki az állam kenyerét ette, tehát a baktertől kezdve a fináncon keresztül a hadseregtábornokig és a tengernagyig. Ez később széttagolódott, de úgy gondolom, hogy valahol össze kell ezt hoznunk, és ki kell egyenlítenünk a dolgokat, és a specifikumoknak megfelelően a fegyveres erők tagjait adott esetben bizonyos pluszpótlékokban is kell részesítenünk.

Külön kiemelem azt, amit már többen mondtak, hogy végre a tűzoltók számára fixen biztosított lesz a pótlék. Méltatlan, csúnya viták folytak, csúnya munkaügyi perek, és elkeserítették azokat az embereket, akiknek egyre nehezebb körülmények között kellett a munkájukat elvégezni. Nemcsak szeptember 11-ére gondolok, hanem a technikai haladás következtében olyan hihetetlen sokfajta veszélynek van kitéve egy tüzet oltó vagy egy szerencsétlenségnél eljáró tűzoltó és más személy, hogy valóban megérdemelnek minden támogatást. Bízom abban, hogy ez a 22,5 százalékos pótlék a kezdő lépés, hiszen a pótlékok felsorolásánál az előző pontban a különleges vegyi anyagokra, gázokra, atomsugárzásra, a korpuszkuláris sugárzás s a többire vonatkozó veszélyeztetettséget 45 százalékos pótlékkal kívánja honorálni az egyébként kitűnő előterjesztés.

Nagyon fontos, bár a sorok között megbúvó megállapítás, hogy ezentúl a fegyveres erők tagjainál nem lesz előfeltétel a sorkatonai szolgálat abszolválása, teljesítése. Ez azt jelenti, hogy teljes mértékig koncentrálunk az önkéntes hivatásos hadseregre, azt építjük, azt készítjük elő, és mindazokat a jogi buktatókat és döccenőket, amelyek még a törvényeinkben benne vannak, kiirtjuk. Úgy gondolom, az is helyes dolog, hogy egy rugalmas elemet épít be a törvényalkotó páros a törvényjavaslatba azáltal, hogy a minisztereket bízza meg azzal és elég tág vagy kellően tág hatáskörrel, hogy szabályozzák a pótlékok és a jogosultságok rendszerét.

Mindezeket egybevéve progresszívnek tartjuk ezt a szabályozást, és a Szabad Demokraták Szövetsége nemcsak támogatja ennek az elfogadását, hanem javasolja is a Ház minden tagjának, hogy igennel szavazzon.

Köszönöm a türelmüket.

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Írásban előre jelentkezett Csampa Zsolt képviselő úr, a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportjából. Képviselő urat illeti a szó.

 

CSAMPA ZSOLT (MDF): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A jelen törvényjavaslat a közalkalmazottak és köztisztviselők béréhez hasonlóan be kívánja vezetni a diplomás minimálbér rendszerét, pályázati úton lehetővé kívánja tenni a központi tiszti cím elnyerését. További apró korrekciókat hajtana végre, amely részben szinkronba hozná a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvény szabályozását a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló törvény, valamint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvény időközben végrehajtott módosításával.

Az előterjesztés leglényegesebb eleme a pótlékrendszer módosítása. A belügyi szervek tekintetében módosítja a pótlékok százalékát, bevezeti a veszélyes tűzoltói beosztás pótlékát a napi szolgálati pótlékok körébe, az egyéb veszélyességi pótlékot és a büntetés-végrehajtás területén dolgozó orvosok pótlékát némileg emeli 10-15-ről 15-20 százalékra. A polgári kormány időszakában olyan mértékű illetményemelést tudtunk végrehajtani, amire harminc éve nem volt példa. A jelen törvényjavaslat a katonák, rendőrök, rendvédelmi szerveknél dolgozók bérét és illetményét kívánja emelni, igaz, csupán szimbolikus módon. A bérek emelésében a Magyar Demokrata Fórum képviselői is partnerek, mert azt a folyamatot kívánják folytatni, amit elkezdtünk a polgári kormányzat időszakában.

A Magyar Demokrata Fórum támogatja a törvényjavaslatot és nemcsak azért, mert konstruktivitását kívánja bemutatni és érzékeltetni, hanem azért, mert fontosnak tartjuk, hogy aki ilyen életpályát választ, az valóban tisztességes jövedelemért dolgozhasson, és megérdemli, hogy tevékenységét, munkáját méltó módon ismerjük el.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MDF soraiból.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Megkérdezem az előterjesztőket, kívánnak-e válaszolni a vitában elhangzottakra. Gál Zoltán képviselő urat illeti a szó.

DR. GÁL ZOLTÁN (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Azt hiszem, jobb, ha most röviden válaszolok, és akkor ezzel a téma tárgyalása az Országgyűlésben befejezhető, és csak a szavazás lesz remélhetőleg hátra, hacsak képviselőtársaim módosító indítványokkal nem bombázzák szét a javaslatot, de az elhangzottak szerint ez nem nagyon várható.

 

(17.00)

 

Nagyon röviden: a támogató szavakat köszönöm. Van néhány kérdés, amiben, úgy hiszem, félreértés van. Ilyen az, hogy miért nem a kormány nyújtotta be ezt a javaslatot. Tisztelt Körömi képviselőtársam - ugyan elment, de azt hiszem, ő is a második ciklusát tölti a parlamentben - nagyon jól tudja, hogy egy költségvetési vitában sok minden előfordul. Itt most az fordult elő, hogy a költségvetési törvény, amely sok törvényt módosított, nem nyitotta meg a Hszt.-t, tehát ezeket a kérdéseket egy külön törvényjavaslatban kellett előterjeszteni. Ez volt az oka annak, hogy képviselői indítvány formájában jelent meg, nem pedig az, hogy a minimálbér polgári kormány általi emelésének egy ilyen utólagos elismerése fejeződik ki, és ezt a kormány nem akarta megtenni, ezért mi ilyen galád módon, hátulról tesszük meg ezt a javaslatot. Semmi ilyen motiváció nem volt az elgondolásunkban. Mondom, egyszerűen az fordult elő, hogy nem volt megnyitva az itt érintett törvényjavaslat módosítása, ezért csak képviselői indítvány formájában lehetett megtenni.

Ha megnézik az indítványt: december 9-én lett ez benyújtva, tehát szerettük volna ezt a költségvetéssel együtt tárgyalni, de nem került rá sor. Tehát semmi más, elismerés, beismerés vagy manipuláció ilyen értelemben nincs abban, hogy képviselői indítvány formájában kerül ez ide. Bár mindjárt hozzáteszem - ezt említettem a bevezető hozzászólásomban is -: függetlenül attól, hogy milyen oldalon ülök a parlamentben, nem vagyok lelkes híve az ilyen típusú törvényalkotásnak, ezt szeretném hozzátenni. De előfordulhatnak olyan szituációk - mondom még egyszer -, amelyek ezt szükségessé teszik. Ilyennek ítéltem meg most ezt a helyzetet.

Ami pedig a tartalmi kérdéseket illeti - ahogy ezt Jauernik képviselő úr említette -: a leglényegesebb anyagilag is, és az érintett kört tekintve is a tűzoltóság veszélyességi pótlékának a törvénybe való beépítése. Hadd mondjam el, tisztelt Országgyűlés, anélkül, hogy itt most valamifajta különleges vitát szeretnék gerjeszteni, hogy a tűzoltóság veszélyességi pótlékának törvényi alapját a már itt sokat emlegetett polgári kormány szüntette meg, és került át egy kormányrendeletbe, aztán belügyminiszteri rendeletbe, aztán a Tűzoltóság Országos Parancsnoksága című valamibe, vagyis kitették a tűzoltóságot annak, hogy ezt a pótlékot éppen a lehetőségek - azt nem akarom mondani, hogy kényük-kedvük - szerint alakítsák. Ezt a helyzetet szünteti meg most a javaslat, a törvényben meghatározott százalék erejéig biztosítja ezt a pótlékot, és a most fizetett pótlékhoz képest - attól függően, hogy éppen hogyan számolják - 1500 vagy 500 forintos emelkedést fog jelenteni az érintettek számára.

A fegyveres testületeknél, illetőleg a honvédségnél a minimálbér valóban egy kisebb kört, talán néhány embert érint. De elsősorban a jogharmonizáció, vagyis a jogrendszer egyfajta összhangjának a megteremtése húzódik meg elsősorban a javaslatban, mert ha már ilyen a jogi szabályozásunk, hogy különböző törvényekben vannak - és azt hiszem, ez természetes - köztisztviselők, fegyveres testületek, honvédség, akkor ezek között bizonyos összhangot meg kell teremteni. Itt hadd jegyezzem meg Mécs Imre képviselőtársamnak, hogy nekem egy kicsit ellentétes a véleményem azzal, amit ő említett, nevezetesen, hogy egységes törvény keretében kellene szabályozni mindazoknak a jogviszonyát, akik az állam kenyerét eszik. Nekem meg pont az a tapasztalatom vagy meglátásom, hogy még a hivatásos állományra vonatkozó egységes törvény kereteit is szétszedi a gyakorlat, és lehet, hogy még ezt is meg kell bontani, és külön a honvédségre és esetleg külön a rendőrségre egy szolgálati törvényt alkotni.

Ehhez rögtön hozzáteszem, hogy istenigazából én azt szeretném, hogy egy következő törvény ne ilyen hosszan sorolja fel a különböző pótlékokat. Valamifajta olyan bérrendszert talán ki lehet találni, ami kiszámíthatóbb, és nem pótlékok sokaságából jön össze a jövedelme vagy a fizetése a rendőrnek, a tűzoltónak és bárki másnak, hanem a törvény alapján kiszámítható módon és biztosított módon. Ma tényleg előfordul, hogy éppen a pótlékok sokasága miatt egyik hónapról a másikra nem tudják az emberek, hogy mennyi fizetésük lesz, mert vagy beleesnek egy olyan szórásba, amikor túlóra és sok minden összejön, vagy nem. Tehát ez nem biztos, hogy jó rendszer, de ma tulajdonképpen ez van, és ennek hosszú történeti előzménye van ezeknél a testületeknél. Nagyon remélem, hogy egyszer talán egy átláthatóbb és világosabb illetményrendszere lesz a fegyveres testületeknél és a honvédségnél hivatásos vagy más minőségben dolgozóknak. Érdemes lenne ezen gondolkozni.

Egyébként pedig a javaslatot támogató véleményeket ismételten megköszönve kérem, hogy a szavazásnál is ezt a véleményt a tisztelt képviselőtársaim érvényesítsék.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát lezárom. A törvényjavaslathoz benyújtott módosító javaslatokra figyelemmel a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára a következő ülésünkön kerül sor.

Tisztelt Képviselőtársaim! Soron következik az országos területrendezési tervről szóló törvényjavaslat általános vitájának folytatása és lezárása. Az előterjesztést T/1817. számon, a bizottságok ajánlásait T/1817/1-6. számokon kapták kézhez a képviselők. Tájékoztatom önöket, hogy az előterjesztéshez több mint száz módosító javaslat érkezett, ezért a kormány kezdeményezésére a részletes vitára két hét múlva kerül sor. A nyolc kijelölt bizottság csak jövő héten és nem holnap tárgyalja a benyújtott módosító javaslatokat. Most az írásban előre jelentkezett felszólalóknak adom meg a szót a napirendi ajánlás szerinti 10-10 perces időkeretben.

Tisztelt Képviselőtársaim! Írásban előre jelentkezett felszólalók: Godó Lajos, Nógrádi Zoltán, Farkas Imre, Lezsák Sándor, Pap János, Pettkó András és Szalay Ferenc képviselő urak. Először Godó Lajos képviselő úrnak adom meg a szót, az MSZP képviselőcsoportjából.

 




Felszólalások:   135-151   151-167   167-215      Ülésnap adatai