Készült: 2024.05.30.19:20:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

300. ülésnap (2013.09.10.), 100. felszólalás
Felszólaló Babák Mihály (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:03


Felszólalások:  Előző  100  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BABÁK MIHÁLY (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Külön hálás vagyok azért, hogy Kovács képviselő úr tájékoztatott a rendeleti kormányzás lényegéről. Nem is értem pontosan, hogy miért szekálnak minket, tisztelt elnök úr, amikor egyéni képviselőként törvényjavaslatot nyújtunk be, mert úgy gondolom, hogy az a bajuk, tehát amikor sapka van rajtunk, akkor az, amikor nincs rajtunk sapka, akkor az, mindennel bajuk van, és semmi probléma nincs ezzel, elnök úr, hiszen az ellenzék dolga az, hogy mindent kritizáljon, a jót is, a helyeset is, néha ugyan azt mondja, hogy támogatom, de mégsem szavazza meg, eljátsszák a szerepüket, mi pedig kormányzunk.

Én úgy gondolom, hogy az ország jó irányba halad, és ez mindennél fontosabb dolog, mindattól függetlenül, hogy vannak károgók, vannak vészjóslók és vannak hazudozók. Ezt nem én mondtam, hanem az egyik miniszterelnök mondta, hogy állandóan hazudoznak. De térjünk a lényegre!

Tisztelt Elnök Úr! Úgy gondolom, hogy az előttünk lévő T/11548. számú törvényjavaslat szintén egy fontos törvényjavaslat, amely nagyon kevés cikkelyből áll, mélyen tisztelt hölgyeim és uraim, összesen öt paragrafusból áll, ebből egy paragrafusa érdemi ennek a jogszabálynak, ennek a törvényjavaslatnak. Elmondom a történetét: nem volt Magyarországnak felelős kormányzása. Alaptörvényben felelős kormányzást ígért és vállalt a tisztelt Ház kormányzó többsége, felelős kormányzást, ami azt jelenti - sok egyéb más mellett -, hogy gazdasági stabilitást is szeretne az országnak biztosítani, hiszen olyan sok bizonytalanság van a világban, gazdasági válság, pénzügyi válság és különböző válságok tömkelege, amiből természetesen nem hagyhatjuk ki magunkat, mert a bőrünkön érezzük.

(12.40)

Hiszen ha kirobban egy pénzügyi válság Amerikában, akkor még Szegeden is megrezegnek a bankzászlók, de Németországban, Spanyolországban, Finnországban, Görögországban, és sorolhatnám még azokat az országokat, ahol ha mondjuk, a pénzügyi világ irányítói galibát okoznak, akkor mi is látjuk a következményeit és érezzük, holott nem is vagyunk aktív részesei, sőt mi több, tenni sem tehetünk a negatív következmények ellen.

Épp ezért úgy gondoljuk, az alaptörvényt követően Magyarország gazdasági stabilitásáról megalkotta a tisztelt Ház és elfogadta a 2011. évi CXCIV. törvényt, amely az alaptörvénnyel is összefüggésben van, azt hajtja végre, a legfőbb törvényt, a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény elősegíti ennek a feladatnak a végrehajtását ezzel a törvénnyel is. Mint mondtam, a törvény szándéka korábban, 2011-ben is a kiszámítható és viszonylag biztos pénzügyi rendszer és a gazdasági stabilitás volt, a legfontosabb célja, és ennek érdekében eszközöket adott a kormánynak és a tisztelt parlamentnek.

Kovács képviselőtársam, engedje meg, hogy kitérjek az ön mondandójára. Honnan tudja ön azt, hogy milyen szakmai vitákat folytatunk, mondjuk, a frakcióülésen vagy a gazdasági kabinetben, vagy a pénzügyi kabinetben? Nincs itt bent az alelnök úr, de minden törvényt megbeszélünk, azzal kapcsolatban megfogalmazzuk az észrevételeinket is, és nyilvánvaló, hogy a bizottsági üléseken, miután kormánypártiak vagyunk, és ha kormány tesz javaslatot, jelen esetben Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter úr, e törvényjavaslatnál nem volt különösebb vita, mert egyetértünk a szabályok módosításával, a törvényjavaslattal. Önöknek dolga, sőt mi több, színházi feladata, hogy l'art pour l'art vitatkozzanak erről a kérdésről, és mindenféle hazugságokkal vagy mellébeszélésekkel... - de nem azért, mert nem tudják, mi a helyes, hanem azért, hogy dezinformálják az országot. Tehát nem az a baj, hogy önök nem értenek hozzá. Vagy sérti az érdekeiket, vagy manipulálni akarják az országot. Hazudni akarnak, magyarul - ezt sem én mondtam, hanem egy volt miniszterelnökük.

Úgy gondolom, hogy fejbólogatójánosnak nevezni a tisztelt Ház kormányzati többségét, az ország által kétharmaddal megszavazott parlamenti többségét, a képviselőket, ki kell kérnem magunknak, tisztelt Kovács képviselő úr, ön sértegesse a saját fajtáját, a saját pártját, a saját parlamenti képviselőit. Nekem kötelességem elmondani, hogy kikérem magamnak, nem fejbólogatójánosok vagyunk, hanem úgy gondoljuk, hogy az ország érdekét szolgáljuk, arra tettünk esküt, és ezért támogatunk egy törvényjavaslatot a szavazatainkkal, és előfordul, hogy feleslegesen nem beszélünk. Önök viszont beszélnek sokat feleslegesen, emlékezzen rá!

Egyébként azt tudni kell, hogy önök soha semmit nem támogatnak, és nem is kívánom ezt felróni önöknek, mert azért ellenzékiek. Fontos az okos, bölcs ellenzék, amely kontroll alatt tartja a kormányzati többséget, szembeállítja, tükrözi a problémákat, esetleges tükröt állít a kormányzati többség elé, nem mindig nyilvánosan mondjuk azt, hogy teljesen igazatok van, hanem mély levegőt veszünk, és igyekszünk módosítani azokon a dolgokon, amelyeket esetleg félmondatokban vagy valamilyen ötletcsíra kapcsán helyesen vagy jól vélelmezhetünk az önök vélekedésében. El kell mondanom őszintén, hogy nem túl sok ilyesmit találtunk az elmúlt bő három évben az önök javaslataiból, mert önök csak félrebeszéltek és próbálták dezinformálni a közvéleményt. Azért fontos ez a törvény, mert továbbra is lehetőséget kíván adni a tisztelt Háznak és a kormánynak, hogy 3 százalék alatt tartsa az államháztartási hiány, a költségvetési hiány éves mértékét.

Mélyen tisztelt Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Ház! A törvényjavaslatnak persze vannak feltételei, amire nyilvánvaló, hogy a nagyra becsült Alkotmánybíróság is az alaptörvény vitája kapcsán és az ezzel kapcsolatos társadalmi vitára pontot tett az elmúlt évben, pontosabban nem a múlt évben, hanem ez évben, 2013 májusában, és így megszűntek az alkotmányos viták az Alkotmánybírósággal és több egyéb más szervezettel; viszont fennmaradt az Európai Unióval három kérdésben vitánk, és úgy gondoljuk, hogy miután kötelezettségszegési eljárással is fenyegették az országot, és némi igazsága van annak, hogy ezt a problémát ki kell küszöbölni, ez a törvényjavaslat egy témakörben változást generál. Azzal vitába szeretnék szállni, hogy egyébként is a kormánynak sok minden lehetősége megvan, de úgy gondoljuk, hogy ha a kormányt felelőssé tesszük az állami költségvetésért, a hiány csökkentéséért, a költségvetési fegyelemért, akkor adjunk lehetőséget is arra, sőt ezt törvényben is hangsúlyozottan biztosítsuk, hogy rendkívüli körülmények kapcsán a tisztelt Házhoz különböző kezdeményezésekkel fordulhat mindazon belül, hogy a költségvetési törvény végrehajtása kapcsán vannak saját lehetőségei is, hisz azért tudni kell azt, hogy ebben az évben is voltak árvízi események, amelyek többletköltséggel jártak, és vannak olyan rendkívüli körülmények a gazdaság instabilitása miatt, a pénzügyi rendszer instabilitása miatt, amelyek nagyon pofon verhetik egy éves költségvetés alakulását akár bevételi, akár kiadási oldalon. Gondolják csak el, hogy ha felszaladnak a hitelek kamatterhei, vagy ha például kevesebb adó folyik be, a gazdaság rosszabbul teljesít, akár a bevételi oldalt, akár az infláció kiadási oldalát lényegesen és generálisan módosíthatja az adott évben.

A mondandóm lényege az a törvényjavaslatról még, hogy három lehetőséget kap e törvény kapcsán. Amennyiben a központi költségvetésről szóló törvényben megállapított kiadási előirányzatok nem nyújtanak kellő pénzügyi fedezetet az államot terhelő egyes kiadások finanszírozására, akkor az államháztartásról szóló törvény, így különösen annak 33. §-a feljogosítja előirányzat átcsoportosítására, amely egy feladatot kevesebb pénzzel finanszíroz, más feladathoz, ahol szükséges, pénzt csoportosít át. Tehát az előirányzat-átcsoportosítás nagyon fontos lehetőség, amellyel a kormányok élni szoktak alapvetően. Pusztán csak a jogrend átláthatósága érdekében ezeket a szabályokat a tisztelt Háznak meg kell alkotnia.

Rendkívüli intézkedések, amelyek zárolás címét viselik: egy nagyon rossz dolog, amikor zárolni kell egy költségvetési tételt és nem lehet felhasználni, majd csak akkor, amikor a folyamatok úgy alakultak, vagy egyáltalán nem. Erre többször sor került az elmúlt három évben és azt megelőzően is zárolással meghatározott intézkedéseket hajtott végre, vagy a gazdasági stabilitásról szóló törvény 29. §-a alapján javaslatot tehet - Nyikos képviselő úr, javaslatot tehet - fizetési kötelezettségekre, ami megint rossz dolog, adó, illeték s a többi törvényi szintű megállapítására. Volt már erre alkalom az elmúlt három évben kényszerűségből, de fontos volt a pénzügyi stabilitás, a gazdasági stabilitás fenntartása érdekében.

Úgy gondolom, hogy nemzetközi kötelezettségeinkkel is összhangban, amit az ország vállalt, más megoldást kell keresni, és e törvényjavaslat ezt tartalmazza az előre nem látható kötelezettségek teljesítésére. Nem volt igazából, hogy mondjam, míves az előző passzus, épp ezért tisztelettel javaslom feltételek módosítását a törvényjavaslat kapcsán.

A mondandóm lényege ennyi volt, elnök úr. Kérem a tisztelt Házat, hogy az előterjesztett törvényjavaslatot támogassák, mi pedig, a Fidesz-KDNP kormányzó parlamenti frakciója tisztelettel kéri a Házat, hogy szavazzák meg a törvénymódosítást, amely EU-konform, alkotmánykonform, ugyanakkor érzésünk és céljaink szerint biztosítja az ország gazdasági stabilitását felelős kormányzással.

Köszönöm, elnök úr, a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  100  Következő    Ülésnap adatai