Készült: 2024.09.23.01:39:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

160. ülésnap, 40. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 3:40

Felszólalások:  <<  40  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Asszony! A 67-es főút rekonstrukciója keretében a kaposfüredi elkerülő szakasz forgalomba helyezése ez évben megtörtént.

A 11,5 tonnás burkolatmegerősítésre és a Mernye, Mernyeszentmiklós, Vadépuszta, Somogybabod elkerülő szakaszokra a jogerős építési engedélyek rendelkezésre állnak, a területszerzés idén szeptemberben megkezdődött.

A projekt előkészítettsége - a somogyaszalói elkerülő szakaszt leszámítva, ahol a megváltozott nyomvonal miatt nincs engedélyünk - előrehaladott állapotban van. Az európai uniós finanszírozásra vonatkozó szigorodó bírálati gyakorlat, illetve a környezetvédelmi eljárásokkal kapcsolatos jogszabályi változások módosították a feltételeket. A 67-es főúti fejlesztésnek úgynevezett nagyprojekt, tehát brüsszeli döntést igénylő jellege miatt a nemzetközi szakértői egyeztetések alapján idén februárban a beruházó kérelmére előzetes környezeti vizsgálati eljárás lefolytatására került sor. Ennek eredményeként a hatóság júliusi határozatában a fejlesztést jelentős környezeti hatással járó tevékenységnek nyilvánította, és környezetvédelmi hatásvizsgálati eljárás lefolytatását írta elő.

A környezetvédelmi eljárás lezárása 2013. első negyedévében várható, amelynek során a Natura 2000 területek érintettsége miatt több szakasz esetében is felmerülhet a nyomvonal-változtatás szükségessége, amely természetesen az engedélyezési terveket módosítja. Mindezek alapján a kivitelezés, amennyiben a környezeti hatásvizsgálat eredménye az eredeti engedélyezési tervekben nem igényel jelentős módosítást, 2013 negyedik illetve 2014 első negyedévében indítható. A kivitelezés megkezdése a jövőben rendelkezésre álló pénzügyi forrásoktól is függ.

A felelősség kérdését illetően: a kérdéses útkapcsolat a fejlesztési programokban 2001-ben jelent meg M65 néven, a késői ütemezési időpont, vagyis a 2009-2012 közötti ütemezés miatt azonban a tervezésre vonatkozóan intézkedésre nem került sor. A 2003-ban elfogadott és az azt követő programokban a fejlesztés már nem szerepelt, és az csak a 2007-ben deklarált célokban jelent meg ismét a mai formájában. A tervezési munkák tehát akkor nulláról újból indultak.

Kétségtelen, hogy az előkészítést sok körülmény hátráltatta, a kezdeti időszakban alapvetően a projekt hálózati-műszaki tartalmának tisztázatlansága is. A térségi egyeztetések majdnem két évet vettek igénybe. A somogyaszalói elkerülő esetében pedig nyomvonali kérdésekben merült fel probléma.

Mindezek alapján elmondható, hogy a projekt lassú előrehaladása annak kezdeti kidolgozatlanságával és a változó környezetvédelmi feltételrendszerrel van összefüggésben.

Végül tájékoztatom, hogy a kormányváltás előtti időszakban megjelenő politikai projekttámogatók a rendelkezésemre álló információk szerint díjazás nélkül végezték munkájukat.

Kérem képviselő asszonyt, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Felszólalások:  <<  40  >>    Ülésnap adatai