Készült: 2024.09.20.10:00:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

148. ülésnap (2016.05.09.),  285-296. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 21:22


Felszólalások:   271-284   285-296   297-304      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az egyes migrációs tárgyú és ezekkel összefüggésben más törvények módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/9634. számon és az ahhoz érkezett bizottsági nem önálló irományok a parlamenti informatikai hálózaton elérhetők. Bejelentem, hogy az előterjesztést uniós napirendi pontként tárgyalja az Országgyűlés.

A vitában elsőként a Törvényalkotási bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor, a bizottság előadója pedig Vas Imre képviselő úr. Parancsoljon!

DR. VAS IMRE, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Ezúton tájékoztatom az Országgyűlést, hogy a Törvényalkotási bizottság a Házszabály 46. §-a alapján megtárgyalta az egyes migrációs tárgyú és ezekkel összefüggő más törvények módosításáról szóló T/9634. számú törvényjavaslatot, és ahhoz a bizottság 19 igen szavazattal, 6 nem ellenében és 2 tartózkodás mellett összegző módosító javaslatot és összegző jelentést nyújtott be. Az összegző módosító javaslat egyrészről a Honvédelmi és rendészeti bizottság jogtechnikai, egyszerűsítő, hivatkozási pontosításokat tartalmazó indítványát tartalmazza, valamint a Törvényalkotási bizottság részben a szakbizottság javaslatát felülíró szintén technikai pontosítását.

A javaslat elsődleges célja, hogy a Magyarországra érkezett bevándorlók ne kaphassanak nagyobb támogatást, mint a magyar állampolgárok. Ennek érdekében a benyújtott törvényjavaslat csökkenti az ő szociális ellátásaik körét. Az indítvány értelmében a migránsok 2 hónap helyett csak 1 hónapig tartózkodhatnak a befogadóállomáson, továbbá rögzítésre került, hogy a jövőben minden visszaadás esetén lehet alkalmazni a menekültügyi őrizet elrendelését. A múlt héten napvilágra került agyament EU bizottsági javaslat után különösen fontos, hogy egyértelművé tegyük, nem kívánunk irreális költekezésbe bocsátkozni és saját állampolgárainkat hátrányosabb helyzetbe hozni a gazdasági bevándorlók miatt. A benyújtott törvényjavaslat jó például szolgálhat a többi tagállamnak is. Kérem, támogassák a törvényjavaslat elfogadását. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megkérdezem az előterjesztőt, hogy kíván-e most szólni. (Kontrát Károly: Köszönöm szépen, nem.) Államtitkár úr jelzi, hogy nem.

A kijelölt Honvédelmi és rendészeti bizottság előadója Simon Miklós. Neki adom meg a szót. Képviselő úr, parancsoljon!

DR. SIMON MIKLÓS, a Honvédelmi és rendészeti bizottság előadója: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Országgyűlés! Az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottsága a Házszabály 32. § (1) bekezdése alapján kijelölt bizottságként a 2016. április 19-i ülésén lefolytatta az egyes migrációs tárgyú és ezekkel összefüggésben más törvények módosításáról szóló T/9634. számú törvényjavaslat részletes vitáját.

A bizottság a törvényjavaslatot megvizsgálva megállapította, hogy az megfelel a Házszabály 44. § (1) bekezdésében foglalt követelményeknek. A bizottság a részletes vita során a Házszabály 45. § (1) bekezdése alapján megtárgyalta a jelentés mellékletében szereplő módosító javaslatokat, megvizsgálva egyben azt is, hogy azok megfelelnek-e a Házszabály 42. §-ában foglalt követelményeknek. A bizottság a benyújtott képviselői módosító javaslatok közül egyet sem támogatott, hanem az ülésen saját módosítási szándékát magába foglaló, részletes vitát lezáró bizottsági módosító javaslatot fogadott el, amelyben a Handó Tünde elnök asszony által megküldött, az OBH két javaslata is be lett építve.

A bizottsági módosítót 6 igen szavazattal és 1 tartózkodás mellett fogadta el a bizottság. A Honvédelmi és rendészeti bizottság a törvényjavaslat részletes vitáját 2016. április 19-én lezárta. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Most a képviselői felszólalások következnek a napirend szerinti időkeretben. Tájékoztatom önöket, hogy kétperces hozzászólásra nincs lehetőség. (Jelzésre:) Hohó, Simon Miklós képviselő úr előre bejelentett képvi­selőként máris, ismét szólhat. Parancsoljon, a Fidesz képviselője!

DR. SIMON MIKLÓS (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A migrációs válság nemcsak hatalmas humanitárius feladatot, hanem politikai, társadalmi és gazdasági kihívást is jelent egyszerre Európa és így Magyarország számára is. Fontos, hogy az elmúlt év sok tapasztalatot hozott a hazai menekültügyi eljárások rendszerében, amelyek egyértelműen rámutattak a pénzügyi visszaélési lehetőségekre is.

A jelenlegi törvényjavaslat elsődleges célja, hogy a Magyarországra érkezett bevándorlók ne kaphassanak nagyobb támogatást, több juttatást, mint egy magyar állampolgár. A szigorítás elsődleges iránya a menedékkérőket és a nemzetközi védelemben részesítetteket megillető szociális ellátások csökkentése, mely intézkedés révén elkerülendő, hogy a gazdasági bevándorlók kizárólag a jobb élet reményében Magyarországon terjesszenek elő menedékjogi kérelmet.

A javaslat egy másik pontja szerint a jövőben a menekültstátusszal rendelkezők a menekültügyi elismerést követő 2 hónap helyett csak 1 hónapig tartózkodhatnak a befogadóállomáson. Ahogy az európai híradásokból is látható, a nyugat-európai országok is sorra csökkentik a migránsoknak adható juttatások körét és összegét, mert jól megfigyelhető az a tendencia, hogy a bevándorlók azokban az országokban szeretnék benyújtani a menekültkérelmüket, ahol nagyobb anyagi járandóságra tehetnek szert. Ennek fényében egyértelmű, hogy gazdasági migrációról kell hogy beszéljünk. Hazánkra eddig is komoly terheket rótt a migrációs válság, több mint 85 milliárd forintra tehetők ezen kiadások, melynek nagy részét a magyar állam, így a magyar állampolgárok biztosították.

A javaslat további rendelkezései szerint a jövőben minden visszaadás esetén lehet alkalmazni a menekültügyi őrizet elrendelését, továbbá a menekültügyi hatóság háromévente felülvizsgálja a menekültkénti elismerés feltételeinek a fennállását, így a nemzetközi védelemre már nem szoruló személyek esetében a jogállás visszavonható lenne.

A törvényjavaslat szigorítaná a tartózkodási engedély belföldi kérelmezésének szabályrendszerét is, mert jelenleg nagyszámú harmadik országbéli állampolgár használja fel visszaélésszerűen a tartózkodási engedély belföldi kérelmezését és az ahhoz kapcsolódó méltányossági eljárást arra, hogy a kiutasító döntés elrendelését vagy a korábban elrendelt kiutasítás végrehajtását ilyen módon akadályozza és természetesen időben azt elodázza. A törvényjavaslat emellett az uniós jogharmonizációs kötelezettségeinkből fakadó jogszabály-módo­sítá­so­kat is kezeli.

Tisztelt Képviselőtársaim! Összegezve elmondható, hogy az idegenrendészeti jogszabályok módosítását a gyakorlati tapasztalatok indokolják. A Fidesz-frakció támogatja a jelenlegi törvényjavaslatot. Kérem, támogassák önök is. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

(20.00)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Demeter Márta képviselő asszony, MSZP!

DEMETER MÁRTA (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Hadd kezdjem azzal, hogy semmilyen szempontból nem elfogadható számunkra ez a salátatörvény, amiről most folyik a vita, és természetesen nem is fogjuk támogatni ezt a törvényjavaslatot.

Ha nagyon röviden kellene összefoglalni, akkor azt mondanám, hogy kétszínűség, hazugság, gyűlöletkeltés és gátlástalan mutyi. Tehát ezzel a négy dologgal nagyon jól lehet jellemezni a javaslatot, és mint ahogy úgy szól, hogy egyes migrációs tárgyú törvények, tény, hogy van benne ilyen rész is, egyébként EU-s irányelvek átültetése is, az egy nagyon helyes dolog lenne alapvetően, és más törvények módosításáról, és az „és más törvények”, egyébként mindig itt rejlik a lényeg, ahogy láthattuk az elmúlt években, ez az, ami például a letelepedési kötvénnyel kapcsolatos bizniszt teszi még inkább elérhetővé és még gördülékenyebbé azért, hogy azok az offshore cégek, amik ebben részt vesznek, még inkább nagyobb hasznot tudjanak generálni. Ez egyértelműen látszik.

Alapvetően nem részletezném az EU-s irányelvek átültetését, nyilvánvalóan ez egy időszerű és szükséges dolog, de az, hogy e mögé bújva hihetetlenül elképesztő dolgokat is beletesznek egy salátatörvénybe, azt gondolom, hogy ez nem elfogadható. Hiszen, míg az EU-s irányelvek átültetésével még akár azt az üzenet is küldhetnék az Európai Unió felé, hogy ténylegesen tisztelnének bizonyos értékeket, addig, amit látunk például a menekültügyi módosításokkal kapcsolatban, kifejezetten a migrációs törvény módosításával kapcsolatban, az az, hogy azoktól a személyektől, akik védelemben részesültek már Magyarországon, minden ellátást elvesznek. Semmilyen lehetőségük nem lesz, semmilyen ellátásuk nem lesz, ami segítené az ő beilleszkedési lehetőségeiket.

És csak hogy mondjak néhány számot ezzel kapcsolatban, figyelemmel arra, hogy ugye 2015-ben milyen helyzet alakult ki, azt lehet tudni, hogy 177 135 kérelem ellenére mindössze 146-an részesültek menekültstátuszban és 356-an oltalmazotti elismerésben. Tehát azt kell mondjam, hogy alig picit több mint 500 főről beszélünk összesen. Az összes többi esetben, néhány kivételtől eltekintve megszűnt az eljárás. És egyébként most olyan emberektől vennék el az ellátásukat, akik, és semmilyen integrációs támogatást sem kapnak, akiket egyébként a magyar hatóságok döntése szerint részesítettek ebben a védelemben, és egyértelmű, hogy olyan helyzetből menekülnek, ami szükségessé teszi azt, hogy itt Magyarországon igenis védelemben tudjanak ők részesülni. Tehát azt gondolom, hogy ez is egy hihetetlen pofátlanság, és amit egyébként említett Vas képvi­selőtársam, ennek örülök is, hogy előkerült, hiszen a bizottság ülésén is hallhattuk ezt az érvelést, hogy ők ne részesülhessenek ‑ ugye ez az 500 ember, akikről most beszélünk ‑ magasabb ellátásban vagy támogatásban, mint egyes magyar állampolgárok.

Két dolgot szeretnék ezzel kapcsolatban mondani. Egyrészt az az ellátás, amit ők kapnak, az köztudottan csökkenő mértékű, tehát a kezdeti ellátás egyébként folyamatosan, ahogy halad az integráció, úgy csökken. Ha a kormány nem alakított volna ki olyan helyzetet az elmúlt éves döntésekkel, mint például amilyen helyzetbe nagyon sok rokkantnyugdíjas került, ugye a felülvizsgálatok során, és teljesen megszüntették bizonyos személyek esetében az ellátást, egy az egyben, tehát nulla az a havi bevétel, amiből ők meg kellene hogy éljenek, ha ilyen nem történne, ha a magyar társadalom nem ilyen helyzetben lenne, akkor egyébként képviselőtársam egy ilyen mondatot sem mondhatna el.

A másik dolog, hogy egyértelműen a magyar társadalmat kell olyan helyzetbe hozni, olyan döntéseket szükséges hozni, igenis meg kell emelni a fizetéseket, az illetményeket, a béreket, ami ténylegesen egy kiszámíthatóságot ad, és akkor egy ilyen érvelés egy pillanatig nem tud megállni. De azt gondolom, hogy 500 emberről beszélünk, és mondom, csökkenő ellátásokról, tehát az, hogy őket mindentől megfosztják, kidobják az utcára, semmilyen szempontból nem lesz jó. Hozzáteszem, hogy akár a közbiztonság szempontjából is egy idő után, ha valakinek nincsen semmilyen megélhetési lehetősége, akkor az tudjuk, hogy hová vezethet, és ott is problémát okozhat.

De akkor áttérnék a törvényjavaslat legérdekesebb pontjára, ez pedig a letelepedési kötvények ügye. Erről ma már többször beszéltünk itt a Házban. A mostani javaslat lehetővé teszi a kötvénybirtokosok számára, hogy tartózkodási engedély kiváltása nélkül közvetlenül letelepedési engedélyt kapjanak. Ugye, eddig ők tartózkodási engedélyt kaptak, és ezt követően kaphatták meg a letelepedési engedélyt. Most egyébként semmilyen késlekedés nem lesz. Esetükben az eljárási határidő 70-ről 30 napra csökken. Tehát látszik az, hogy ezt az üzletet igyekeznek ezekkel a módosításokkal felpörgetni. A kedvezmény visszamenőleg érvényes. A kötvény alapján tartózkodási engedéllyel rendelkezők és családtagjaik a javaslat szerint kezdeményezhetik azonnal a letelepedési engedélyt innentől kezdve.

Tehát összefoglalva, az, hogy EU-s irányelvek átültetése mögé bújtatva egyébként védett, már védelemben részesített személyeket fosztanak meg az ellátásuktól, és az, hogy a javaslat egyik legmarkánsabb pontja az, hogy egyébként Rogán Antallal kiváló kapcsolatokat ápoló offshore cégek hogyan tudnak tovább óriási hasznot húzni a letelepedési kötvények ügyéből, hogy hogyan tud a letelepedési kötvények által minél több gazdasági bevándorló érkezni Magyarországra, alapvetően ez az a pontja a törvényjavaslatnak, amin látszik, hogy a kormánypártok számára kifejezetten érdekes, és ez az, amit megpróbálnak különféle más módosítások mögé bújtatni. Egyértelműen nem támogatható ez a javaslat részünkről. Köszönöm. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Több előre bejelentett felszólaló nincs.

Normál szót kérő képviselőként Gúr Nándor képviselő úr kért lehetőséget, MSZP. Parancsoljon!

GÚR NÁNDOR (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Egyetlenegy gondolatot erősítenék meg Demeter Márta képviselő asszony elmondásához illesztetten, ez a letelepedési kötvény kérdésköre. Államtitkár úr majd tud reagálni rá. Amikor tízezres nagyságrendben, tízezres nagyságrendben történik letelepedési engedélynek a kibocsátása az elmúlt esztendőkben, amikor egyenként egy-egy letelepedési engedélyen keresztül az önök által nem offshore-nak tartott offshore cégek úgy nagyjából egy kötvény után 30 millió forintot kaszálnak, akkor ki lehet számolni azt, hogy mi az a hozadék, ami gyakorlatilag ott csapódik le. Vagy ott csapódik le? ‑ így is befejezhetem a mondatot.

Szóval, szégyenletes az, amit önök csinálnak ezen kérdéskörök kapcsán, hogy miközben Balog miniszter úr, ilyen-olyan keresztények letelepítése 1500 fő, letelepedési kötvény 15 ezer fő, sok minden egyéb más tekintetében pénzt csinálnak ebből a kérdésből, pedig a másik oldalról meg adott esetben vitatják azt, hogy szerencsétlen sorsú emberek dolgában hogyan és miképpen kell eljárni. Azon kellene elgondolkodni, hogy az az út, amit jártak letelepedési kötvények ügyében, az mennyire helyénvaló, morálisan elfogadható-e, és hát adott esetben a törvényesség próbáját kiállja-e. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem, kíván-e még valaki a felszólalás lehetőségével élni. (Nincs ilyen jelzés.) Megállapítom, hogy nem. A vitát lezárom.

Államtitkár úr mint előterjesztő, parancsoljon, Kontrát Károly államtitkár úr!

KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A tisztelt Országgyűlés előtt fekvő törvényjavaslat a tömeges bevándorlás hatékony kezelése érdekében szükséges, illetve jogharmonizációs célú jogszabály-módosításokról rendelkezik. A törvényjavaslathoz három módosító javaslat került benyújtásra, ezeket a kormány nem támogatta, mivel azok a szabályozási céllal, illetve a jogharmonizációs kötelezettséggel nem voltak összeegyeztethetők.

(20.10)

A törvényjavaslat elfogadásával megvalósul az összevont engedélyezési eljárás egyszerűsítése, így egy átláthatóbb eljárásrend kialakítása, a munkavállalás és a jövedelemszerzés mint két új tartózkodási cél bevezetésével ezentúl hatékonyabb, gyorsabb ügyintézés valósul meg. A nemzetgazdasági érdekből kiadásra kerülő tartózkodási és letelepedési engedély megszerzésének eljárását a törvény egyszerűsíti oly módon, hogy közvetlen letelepedési engedély kérelmezésére kerülhet sor.

A tartózkodási engedély belföldi kérelmezésének szabályrendszere a törvény elfogadásával szigorodik, ez meggátolja, hogy a harmadik országbeli állampolgárok tartózkodási engedély belföldi kérelmezését és a méltányossági eljárást arra használják fel, hogy akadályozzák egy esetleges kiutasító döntés végrehajtását. Tekintettel arra, hogy a jogharmonizációs kötelezettség teljesítésének határideje két irányelv tekintetében 2016. szeptember 30. és 2016. november 29., szükséges a hazai jogszabályok módosítása.

Tisztelt Országgyűlés! A jelen törvénytervezetben javasolt törvénymódosítások az uniós jognak való megfelelés mellett javítják a magyar migrációs joganyag koherenciáját, valamint a visszaélések elleni hatékonyabb fellépéssel hozzájárulnak az állampolgárok biztonságérzetének növeléséhez.

Ezekre az indokokra tekintettel kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   271-284   285-296   297-304      Ülésnap adatai