Készült: 2024.09.23.01:38:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

161. ülésnap (2011.12.30.),  13-16. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:54


Felszólalások:   9-12   13-16   17-18      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Megkérem a most érkező képviselőtársaimat, szíveskedjenek helyet foglalni, és próbáljuk meg meghallgatni a felszólaló képviselőtársainkat.

Tisztelt Országgyűlés! Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Harrach Péter frakcióvezető úr, a KDNP képviselőcsoportjából: "Év végi visszatekintés" címmel.

Megadom a szót, frakcióvezető úr.

HARRACH PÉTER (KDNP): Elnök Úr! Tisztelt Ház! A rendezett életet élő ember egy időszak végén vissza szokott tekinteni, mit tett jól, mit tett rosszul. Ugyanezt teszi egy élő közösség is, és most játsszunk el a gondolattal, hogy a magyar parlament egy ilyen közösség, ahol vannak közös célok, és ezek érdekében mindenki dolgozik. Tudom, hogy a gondolat abszurd, de szilveszter közeledtével megengedhetjük magunknak.

A kormány és a parlamenti többség három nagy kihívással nézett szembe ebben az évben. Elsőként meg kellett alkotni azokat a törvényeket, amelyek keretet adnak ahhoz, ami vállalt felelősség, ez pedig nem más, mint Magyarország megújítása. Ez nagy munka volt, és nagy tempót igényelt. Ehhez a tempóhoz igyekeztünk felzárkózni, és nemcsak munkát, nemcsak feladatot, de örömet is jelentett ez a törvényalkotás. Kimagasló öröm volt, amikor hajnali 5-ig kellett az ellenzéki obstrukciót hallgatni, de hát ez a parlamenti munka része.

A pazarló rendszerek az egyik legnagyobb gátja annak, hogy Magyarország megújuljon. Ezeket kellett rendbe tenni, hiszen olyan rendezetlen világot örököltünk, amit aztán egyenként, minden területet rendbe kellett tenni. Csak néhány példát szeretnék említeni. Saját lábra kellett állítani a nyugdíjrendszert; a liberális oktatásirányítás által szétzilált iskolát ismét értékteremtő intézménnyé kellett változtatni. Meg kellett adni a valódi egyházak rangját azzal, hogy az álegyházakat leválasztottuk. Vissza kellett hoznunk a határon túlra szorult magyarokat a jog eszközeivel is a nemzeti közösségbe, és folytathatnám tovább. Ez egy nagy munka volt, és sikeresen hajtottuk végre.

A második nagy kihívás az európai válság következményeinek a kezelése volt, az eladósodott ország (Általános zaj. - Az elnök csenget.) és polgárainak a megmentése. A hiány és az államadósság csökkentése törvényben, sőt alaptörvényben rögzített cél lett, de az emberek érdekében is sokat tettünk, hiszen a polgárok nem újabb terheket kaptak, hanem az eddigiek csökkentését kapták meg. A devizahitelesek minden rétege kapott lehetőséget, az állam és polgárainak megmentésében a legnagyobb profitot szerzők is jelentős részt vállaltak.

(10.40)

Most fordult elő először az utóbbi évtizedekben, hogy a pénzesládák megnyíltak, és azok kaptak belőle, akiknek a legnagyobb szüksége volt rá. Mondjuk ki nyugodtan a második kihívással kapcsolatban, hogy a csőd elkerülése és az ország fizetőképességének megőrzése nagy teljesítmény volt.

Végül a harmadik kihívás a parlamenti ellenzék viselkedése volt, ennek kezelése. Nem a kritikával van baj, hiszen ezért kapja egy ellenzéki a fizetését. Itt sokkal többről van szó és nagyobb a kockázat.

Amikor provokatív cselekményeket szerveznek egyes képviselők, és ezeket médiaeseményként jelenítik meg, ez alkalmas Magyarország lejáratására. A szervező LMP, összefogva a szocialistákkal, sokszor a demokrácia védelmében demokráciaellenes cselekményeket hajtanak végre. Sajnos, ez így van, még akkor is, ha a parlamentet körbeülik az illetékesek, és így van ez akkor is, amikor olyan tüntetéseket szerveznek, ahol megjelennek a bukott SZDSZ új figurái. A képviselőtársam azzal vádol engem, hogy átléptem valakin? Bocsásson meg, ez ülő helyzetben is elég nehéz lett volna nekem. (Derültség a kormánypárti padsorokból.)

Arról nem is beszélve, hogy ezeken a tüntetéseken megjelent a nagy komédiás, aki igyekezett elérni még a finálét, sikerült is neki. Gratulálunk! Újból megjelent a címlapon, és gratulálunk az LMP-nek is ehhez a teljesítményéhez - nagy munka volt. A kormány tehát és a parlamenti többség mindhárom kihívással szemben megfelelt. Biztosítani szeretnénk a kormányt, hogy ebben a munkában a jövő évben is számíthat ránk. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm, frakcióvezető úr. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr kíván felszólalni. Megadom a szót, államtitkár úr.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Frakcióvezető Úr! Tisztelt Ház! Engedje meg, hogy csak három dolgot húzzak alá abból a nagyon hosszú listából, amelyet a frakcióvezető úr felsorolt az elmúlt öt percben. Az első csomag az lenne, hogy pontosan a szociálisan legrászorultabbakat próbálta a kormány segíteni, azokat, akik a legnehezebb helyzetben vannak, azokat, akiket egy válság mindig elsőként ér el, hiszen akik amúgy is kiszolgáltatottak, azokat egy hullámvölgy, egy világgazdaságon végigsöprő szegénységi hullám, egy recessziós hullám mindig elsőként éri.

Éppen ezért az ő fogyasztói kosarukban legmagasabb szinten lévő rezsiköltségeket igyekezett a kormányzat minél alacsonyabb szinten tartani. Az első időszakban rezsistopot vezettünk be, majd a későbbiekben, így idén január 1-jétől is messze az infláció alatti rezsiemelkedést engedélyez csak a kormány, az ehhez szükséges törvénymódosító javaslatokat itt a parlamentben az elmúlt egy évben megtárgyaltuk. Míg a szocialisták idején több számjegyű - mondjuk - gázáremeléshez szokott hozzá egy átlag magyar fogyasztó, most körülbelül csak a tizedét kell hogy elszenvedje ahhoz képest, mint amikor a szocialisták engedték szabadon az egyes rezsiköltségeket. Úgy gondolom, hogy a rezsi minimalizálása, a rezsistop bevezetése, az infláció alatti rezsiköltség-emelkedés pontosan a szociálisan legnehezebb helyzetben lévőkön segít.

Ugyanígy a legkiszolgáltatottabbak közé került sajnos az utóbbi két évtizedben a nyugdíjasok nagyon nagy tömege. Hogy nem az Európai Unió más országaihoz hasonló nyugdíjcsökkenéseket kell elszenvedjenek vagy nem az egytizenharmadnyi nyugdíjcsökkentést, mint amit a szocialisták ideje alatt, hanem egyrészről megőrizzük a nyugdíjak értékét, sőt a nyugdíjaskosárnak és a nyugdíjszámítási képletnek megfelelő mértékben emeljük is, ez az Európai Unión belül 2011-ben igenis nagyon nagy eredménynek tudható be.

De nemcsak a nyugdíjasokon segítünk, hanem igyekszünk segíteni a legalacsonyabb keresetűeken is segíteni, a minimálbér 92 ezer forintra emelése pontosan azt a célt szolgálta, hogy felzárkóztassuk a minimálbér összegét (Zaj. - Az elnök csenget.), akár csak a környező országok szintjéhez is. Sokszor vádolja a kormányzatot az ellenzék azzal, hogy nem vonja be kellően a társadalmat, a társadalmi szereplőket a jogalkotásba. Ugyanakkor olyan dolgok történtek, amelyek teljes mértékben formabontóak az előző évek vagy az előző ciklusok kormányzati politikájához képest, pozitív irányban. Ilyen például a nemzeti konzultáció és a szociális konzultáció, hogy úgy kérik ki az állampolgárok véleményét, hogy nincs választási év, népszavazáson vagy választásokon kívül egy-egy fontos törvény vagy törvénycsomag elfogadása előtt minden magyar állampolgárnak reális lehetősége nyílik arra, hogy véleményt nyilvánítson. Milliós nagyságrendben ezzel az állampolgárok éltek is, és a milliós nagyságrendben kinyilvánított véleményt utána most már az alkotmányban is olvashatjuk, hiszen annak a képletnek megfelelően változtattuk az alaptörvény szövegét, amely a nemzeti konzultációban megtörtént, a szociális konzultáció eredményeit pedig már beépítettük, vagy a későbbiekben beépítjük a törvényhozás folyamatába.

Szintén úgy látom, hogy nagyon nagy dühvel és irigységgel töltötte el az egyes ellenzéki pártokat az, hogy mind a szakszervezetekkel a munka törvénykönyvének a főbb rendelkezéseiről, mind pedig a Bankszövetséggel a devizahitelezés kérdéséről sikerült megállapodni. Ezt megelőzte az árfolyamgát, a Nemzeti Eszközkezelő felállítása vagy a végtörlesztési lehetőség. De a végén egy konszenzust sikerült kialakítani, a konzultáció végén, akár a szakszervezetekkel, akár a Bankszövetséggel. Nem sok az a kormány, hanem kevés, amely elmondhatja magáról, hogy ilyen átfogó megállapodásokat tudott létrehozni ilyen fontos társadalmi szereplőkkel.

Ami azonban talán a legtöbb konfliktust szülte ebben az évben és még fogja is szülni a következő hónapokban, az a rendszerváltás valódi befejezése, hiszen a rendszerváltás befejezése nemcsak azt jelenti, hogy az utolsó szocialista időszak egyes haszonélvezőinek az érdekeit sérti ez a kormányzat, amikor befejezi a rendszerváltást, hanem ugyanígy a spontán privatizáció időszakában meggazdagodott vagy hatalmi helyzetbe, vagy gazdaságilag előnyös helyzetbe került embereknek is az érdekeit sérti. A kommunizmus utolsó éveiben már nemcsak a valós szocializmus létezett, hanem a spontán privatizáció is.

Akik akkor jutottak előnyös helyzetbe, és most veszélyeztetve látják a jövedelmeiket, ők is a kormányzat ellen fordulnak, és itt már nemcsak magyarországi, hanem külföldi szereplőkről is szó van. Ugyanakkor, ha a 2011. évre visszagondolunk majd 10 vagy 20 év múlva, én biztos vagyok benne, hogy a 2011. évet mindenki az új magyar alaptörvény évének fogja tartani, amikor Magyarország új, demokratikus és jogállami közjogi berendezkedéseinek az alapjait lefektettük, amely 10, 20 vagy akár 30 évre is befolyásolja, alapvetően befolyásolja Magyarország jövőjét. Én így kívánok minden kedves képviselőtársamnak nagyon boldog új esztendőt.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   9-12   13-16   17-18      Ülésnap adatai