Készült: 2024.09.22.15:44:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

178. ülésnap (2000.12.04.), 175. felszólalás
Felszólaló Dr. Lotz Károly (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:09


Felszólalások:  Előző  175  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LOTZ KÁROLY (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Szeretnék egy szót szólni Hargitai képviselő úrhoz. Ez egy rendkívül fontos téma. Hogy egész korrektek legyünk, ez nem a 6-os út, hanem a páneurópai 5C, nagyon fontos, Helsinkiben nagy nehézségek árán sikerült valóban kiverni az Európai Unióból, hogy fogadja el ezt európai útvonalnak. Egy kis szomorúságom, hogy Hargitai képviselő úr az útfenntartás összegéből kívánja tudomásom szerint ezt az összeget biztosítani, és az útfenntartás a lehető legnagyobb bajban van, ezt többletforrásként kellett volna biztosítani, mert az útfenntartásból elvenni - ma is óriási veszélyben van a 30 ezer kilométeres magyar úthálózat, nem beszélve az autópályákról.

Amit szeretnék a saját ürügyemen elmondani, ez a vasút. A vasútért szeretnék kiáltani ebben a felszólalásban, hiszen a vasút ténylegesen lemaradt, és most olvasom az Európai Unió néhány napja megjelent jelentését: a vasúti ágazat lemaradt a harmonizáció és a tényleges átalakítás tekintetében, minden további késedelmet kerülni kell. Nemcsak mi vettük tehát ezt észre, hanem az Európai Unió is. Súlyos kérdésről van szó, képviselőtársaim, és ha már nem lehet egyáltalában azt elérni, hogy azt az összeget, amelyet mi eredetileg javasoltunk ebben, ha nem lehet egyáltalában azt valóban ma már nyugodtan reálértékvesztésnek, súlyos reálértékvesztésnek tekinteni, ami a vasút tekintetében végbemegy, és ezt mindenki tudja, a jelenlegi miniszter úr is tudja, akivel erről beszéltem, és alátámasztja, nagyon súlyos helyzet fog a vasút tekintetében kialakulni.

Tehát tulajdonképpen legalább két területet kívánunk most javasolni. Az egyik az a modernizációs program, az a reform, amely nélkül nincs gyökeres átalakítás, nincs magyar vasút a továbbiakban. Riasztó az egyes szakmai és kormányzati körökből mostanában elhangzó álláspont, amely azt mondja, hogy a jelenlegi és az előző kormány által egyeztetett, 2001-ben elinduló reformfolyamat még várhat, még halaszthatjuk, a kereskedelmi vasút és a pályavasút szétválasztásával kezdődő folyamat ráér. Nem ér rá, tisztelt képviselőtársaim, a lehető leggyorsabban kell itt intézkedni, mert még azt a részarányt sem lehet elérni, amelyet a magyar vasút képvisel, a következő időszakban. Éppen ezért javasoltuk, hogy legalább az előkészítésére a reformnak biztosítson megfelelő összeget a kormányzat abból a forrásból, amelyet mi megjelölünk.

Ugyancsak szeretnénk, ha a vasút villamosítása folytatódna, igenis a mai gázolajárak mellett, és várhatóan tartósan, lényegesen gazdaságosabb lesz, korszerűbb lesz; Magyarország nagyon le van maradva a vasút villamosítása tekintetében, kérjük, hogy ennek legalább az előkészítésére egy olyan lehetőség keletkezzék, hogy a módosító indítványunk esetében, a 251. módosító indítvány keretében ez lehetővé váljon.

Ugyancsak szeretnénk a kombinált fuvarozásnak a fejlesztését előmozdítani. A kombinált fuvarozás az egyetlen, hogy úgy mondjam, ami a magyar teherszállítást megmentheti, és nemzetközi viszonylatban zöld utat biztosít a magyar fuvarozásnak. Az a módosító indítvány, amelyet ezzel kapcsolatban benyújtottunk, és még egy csatlakozó módosítót holnap be kívánunk nyújtani, nagyon is azt szolgálná, hogy az a fejlődés, amely megindult, amely nagyon szépen elindult, és nemzetközi elismerést nyert... - megállt, gyakorlatilag a reálértékvesztés súlyos eseténél tartunk. Szeretném ezzel kapcsolatban a szíves támogatásukat kérni a kombinált szállítás fejlesztésére. A többi fejlesztésről majd a holnapi napon kívánok szólni. Köszönöm szépen.

 

(17.50)

 




Felszólalások:  Előző  175  Következő    Ülésnap adatai