Készült: 2024.04.27.16:11:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

82. ülésnap (2019.07.08.), 2. felszólalás
Felszólaló Dr. Mellár Tamás (Párbeszéd)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:15


Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MELLÁR TAMÁS (Párbeszéd): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! Utolsó héthez érkeztünk a tavaszi ülésszakon, ezért indokolt egy kicsit visszatekinteni arra, hogy mi is történt az elmúlt hónapokban. Sok jót nem nagyon lehet mondani erről az időszakról sem. A kormánypárt ott folytatja, ahol decemberben abbahagyta, amikor elfogadta a rabszolgatörvényt. A mostani időszakban az történt  és ez a múlt hét eseménye , hogy 131 kormánypárti képviselő megszavazta az akadémiai kutatóintézetek leválasztását, röviden: az Akadémia szétverését. Jegyezzük meg ezt a 131 nevet, és azt gondolom, hogy ebben segítségünkre van a közvélemény is, hiszen rengeteg helyen nyíltak meg különféle szégyenfalak, ahol a 131 képviselőt név szerint is megemlítik, hiszen ez valóban egy történelmi tett, de egy negatív történelmi tett, és reménykedünk benne, hogy a számonkérésre is előbb-utóbb sor fog kerülni.

Az akadémiai intézetekkel kapcsolatosan a vita során Palkovics miniszter úr végig arról beszélt, hogy a német mintát követjük, hogy tulajdonképpen az egész átalakítás a német mintának felel meg. Mi már a vita során is közöltük, hogy szó sincs erről, a német gyakorlat egészen más volt. Az elmúlt napokban a német akadémiai élet szinte teljes egészében kiállt az akadémiai intézetek mellett, és azt közölte, hogy semmi köze nincs ennek a magyarországi átalakításnak a német modellhez. Azt gondolom, hogy ezt azért is érdemes hangsúlyozni, mert nemcsak Németországban történt tiltakozás, hanem a világon szerte szinte mindenütt. Több mint 120 tudományos közösség, többek között az Academia Europaeától a Vajdasági Magyar Akadémiai Tanácsig ítélte el ezt a törvényt.

De nincs időnk az Akadémiával tovább foglalkozni, mert tovább kell lépni, hiszen a következő áldozat a közoktatás. A közoktatási törvény módosítása egyértelműen azt a célt szolgálja, hogy tovább csökkentse az oktatási intézmények autonómiáját és a tanszabadságot. A központilag irányított Nemzeti alaptantervbe kényszerített oktatás szükségképpen lesz alacsony hatásfokú, hiszen nem tud számolni azokkal a különbségekkel, amelyek az országban megnyilvánulnak, mert egészen más a II. kerületi diákok és az Ormánságban felnövő gyerekek helyzete, és egész máshogy kell Sopronban vagy a Nyírségben oktatni a diákokat.

Persze, nem is az a célja a közoktatásnak ma Magyarországon, hogy kiművelt emberfőket adjon a társadalom számára, hanem olyan embereket, akik a NER rendszerébe jól be tudnak illeszkedni, akik engedelmes állampolgárok, akik az összeszerelő üzemekben majd jól fognak tudni dolgozni. Ehhez pedig nem kell, sőt kifejezetten nem is jó, ha ők önállóan tudnak gondolkodni, ha tudnak önállóan tájékozódni, mert akkor az egész kormánypropaganda tulajdonképpen eredménytelen lesz, a migránsozás, a sorosozás és a brüsszelezés nem ér célba.

Viszont az Orbán-kormány nem tudta megoldani azt a másik feladatot, amit szeretett volna, hiszen, ahogy a költő is mondja, ügyeskedhet, nem fog a macska egyszerre kint s bent egeret. A szabadságuktól megfosztott, lebutított, engedelmes emberek ugyanis csak nagyon alacsony hatásfokkal tudnak termelni, tőlük nem várható el a magas termelékenység, nem várható el az innováció, és nem várható el az, hogy egy versenyképes gazdaság alakuljon ki. Hiába tehát az MNB-nek és a Pénzügyminisztériumnak az ambiciózus terve a versenyképesség fokozására, ehhez igen erőteljesen hiányzik a jó minőségű humán tőke.

Ha a kormány célja valóban az lenne, hogy kiművelt emberfőket teremtsünk, akkor megszüntetné a KLIK-et, a NAT-ot, négy-ötszörösére emelné a tanárok fizetését, csökkentené az óraterhelésüket, mert krónikus tanárhiány van, és biztosítaná a tanszabadságot. De ezektől a forradalmi változásoktól mi olyan messze vagyunk, mint az egy főre jutó jövedelmünk a finnekétől. (Az elnök a csengője megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Azért említettem a finneket, hiszen a finnek olyan oktatási reformot hajtottak végre az elmúlt időszakban, ami igen sikeres volt. Köszönöm szépen. Elnézést. (Taps a Párbeszéd soraiban.)

(11.10)




Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai